نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود بیست و ششم: مروری بر دو بازی Golden Eye و Perfect Dark

در بیست و ششمین قسمت از برنامه ریلود، سری به استودیو Rare زدیم و شوترهای محبوب این استودیو را باهم مرور کردیم. با ما همراه باشید.

استودیو بریتانیایی Rare در گذشته برای خود نام و آوازه‌‌ای بلند داشته است. در کارنامه این استودیو بریتانیایی که برای سالیان طولانی زیر نظر نینتندو کار می‌کرده، آثار مهمی به چشم می‌خورد. بازی‌هایی نظیر دانکی‌کانگ کانتری (Donkey Kong Country)، کیلر اینستینکت (Killer Instinct) و نیز بازی بانجو کازوئی (Banjo-Kazooie) که هرکدام نه‌تنها عناوینی سرگرم‌کننده، بلکه آثاری پیش‌تاز و خلاقانه نیز به‌حساب می‌آمدند، تنها بخشی از آثار ماندگاری هستند که استودیو رِر در صنعت گیم از خود بر جای گذاشته است. در سال ۱۹۹۵ و پس از اکران جهانی فیلم گلدن‌آی، استودیو Rare به در‌خواست نینتندو، کار ساخت بازی شوتر اول شخصی با اقتباس از این فلیم معروف و مشهور را آغاز می‌کند و بعد از پشت سر گذاشتن مشکلات بی‌شمار، بالاخره بازی خود را در سال ۱۹۹۷ میلادی روانه بازار می‌کند. بازی گلدن‌آی پس از عرضه، با استقبال بی‌نظیری از جانب گیمرهای آن روزگار رو به رو می‌شود و درنهایت نیز به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های کنسول نینتندو ۶۴ تبدیل می‌شود. جدای فروش بالا و محبوبیت میان گیمرها، از مهم‌ترین دلایل اهمیت بازی گلدن‌آی در صنعت گیم می‌توان به تثبیت جایگاه بازی‌های شوتر کنسولی، تقویت بخش مولتی‌پلیر بازی‌های شوتر و نیز هوش‌مصنوعی بالا و انیمیشن‌های متنوع و باکیفیت کاراکترهای بازی اشاره کرد.

با موفقیت بازی گلدن‌آی که ساخت آن را عده‌ای تازه‌کار از اعضای استودیو Rare بر عهده داشتند، اعضای تیم به سرعت دست به کار شده و کار ساخت دنباله‌ای بر این اثر موفق را آغاز می‌کنند. این‌گونه می‌شود که ظرف مدت سه سال، بازی پرفکت دارک (Perfect Dark) که دنباله‌ای معنوی بر بازی گلدن آی محسوب می‌شود نیز توسط اعضای استودیو ساخته و در سال ۲۰۰۰ میلادی برای کنسول‌های نینتندو ۶۴ روانه بازار می‌شود. بازی پرفکت دارک نیز مانند اثر پیشین خود، بازی شوتر موفق و محبوبی از کار در آمده بود. درست است که بازی پرفکت دارک از لحاظ گیم‌پلی شباهتی انکار ناپذیر با بازی پیشین خود داشت، اما این اثر جدید جانی تازه به مکانیزم‌های معرفی شده در بازی اول می‌بخشد. همه چیز در این بازی، از تنوع ماموریت‌ها گرفته تا طراحی انیمیشن‌ها و محیط بازی چند سر و گردن از عنوان گلدن‌آی بالاتر ایستاده بود. به این ترتیب اثر تازه رِر نیز در کنار جد خود یعنی بازی گلدن‌آی، لقب یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین شوترهای تاریخ را تصاحب می‌کند. 

به دلیل اهمیت بالای این دو محصولِ استودیو Rare در تاریخ صنعت و تاثیر بالایی که در تقویت بازی‌های شوتر داشته‌اند، تصمیم گرفتیم جدیدترین قسمت از برنامه ریلود را به بررسی این دواثر ماندگار اختصاص دهیم و از مصائب و مشکلات در مسیر ساخت این دو بازی صحبت کنیم. پس این شما و این هم بیست و ششمین قسمت از برنامه ریلود. 

دانلود از یوتیوب

(بازی Golden Eye 64 را می‌توانید با استفاده از یک کامپیوتر معمولی و شبیه‌ساز به‌راحتی تجربه کنید. برای این کار باید اول شبیه‌ساز Project64 را از وب‌سایت pj64-emu یا هر سایت دیگری دانلود و نصب کنید. پس از نصب نرم‌افزار حالا باید رام یا به اصطلاح فایل بازی گلدن‌آی ۶۴ را دانلود کنید. وب‌سایت‌های مختلفی رام‌های نینتندو ۶۴ را ارائه می‌دهند. به‌طور مثال با مراجعه به سایت Freeroms می‌توانید از بخش N64 بازی گلدن‌آی را دانلود کنید. پس از دانلود کردن رام، حالا شبیه‌‌ساز پراجکت‌ ۶۴ را باز کنید و از نوار File گزینه Open Rom را انتخاب و فایل دانلود شده را اجرا کنید. همچنین برای تنظیمات کنترلر می‌توانید از قسمت Options و Configure Controller Plugins اقدام کنید.)


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده