نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

ری لود قسمت پنجم: ماریو، معروف ترین لوله کش دنیا

در پنجمین قسمت از برنامه ری‌لود سراغ معروف‌ترین لوله‌کش دنیا، یعنی ماریو رفتیم و از میان مجموعه‌ی پر و پیمان این‌ بازی، چهار نسخه تاثیرگذارتر را برای مرور انتخاب کردیم. با ما همراه باشید.

مجموعه سوپر ماریو (Super Mario) مخلوق شیگرو میاموتو و تاکاشی تزوکا را شاید بتوان بی‌اغراق معروف‌ترین بازی ساخته شده در تاریخ بشریت دانست. این مجموعه از بازی در سال ۱۹۸۵ و با ساخت نسخه کنسولی NES (نسخه غربی کنسول فامیکام)، به شهرت جهانی رسید و تا همین لحظه که نشسته‌ایم و مشغول خواندن این مطلب هستیم، نینتندو دیگر هر بلایی که فکرش را بکنید سر این مجموعه آورده و نسخه‌های بیشماری از این آی‌پی محبوب خود را روانه بازار کرده است.

البته که نینتندو هرگز به تکرار مکررات در نسخه‌های بعدی از بازی‌هایش رضایت نمی‌دهد و تا شور خلاقیت را درنیاورد، بیخیال ماجرا نمی‌شود. پس از نسخه‌های کنسول NES، نینتندو نسخه‌ای از مجموعه سوپر ماریو را برای کنسول SNES روانه بازار می‌کند که از حجم خلاقیت و نوآوری‌های به‌کار رفته در آن هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. نینتندو در ساخت این بازی، نه‌تنها از تمامی ظرفیت‌های سخت‌افزاری کنسول جدید خود به حد اعلا استفاده کرده، بلکه بی‌شمار مکانیزم گیم‌پلی‌ای و کاراکتر جدید، از جمله دایناسور محبوب این مجموعه یعنی یوشی را هم به بازی خود اضافه کرده بود. به این ترتیب Super Mario World که در سال ۱۹۹۱ میلادی روانه بازار می‌شود، تا همین امروز یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های این مجموعه به حساب می‌آید.

البته که این تمام ماجرا نبود و نینتندو قصد نداشت حالا حالاها دست از سر ماریو بردارد. با انتشار کنسول Nintendo 64، طرفداران این شرکت ژاپنی برای اولین‌بار با نسخه‌ی سه‌بعدی از لوله‌کش محبوب خود مواجه می‌شوند. نینتندو با ساخت این بازی ثابت کرد که ابعاد بازی، به هیچ وجه نمی‌تواند مانعی برای بروز خلاقیت اعضای این شرکت باشد. پس از Super Mario 64 نینتندو به ساخت نسخه‌های سه بعدی از این بازی، مانند مجموعه بازی‌های سوپر ماریو گلکسی (Super Mario Galaxy) که از محبوبیت بالایی بین طرفداران هم برخوردارند، ادامه می‌دهد. تا این‌که بالاخره به سال ۲۰۱۷ و نسخه سوپر ماریو آدیسی (Super Mario Odyssey) می‌رسیم. ماریو آدیسی که در حال حاضر آخرین نسخه ارائه شده از مجموعه سوپر ماریو است، نه تنها نمایشی است از هر آن‌چه که نینتندو در تمامی این سال‌ها از ساخت نسخه‌‌های سه بعدی مجموعه خود یاد گرفته بود، بلکه علاوه بر آن پر بود از خلاقیت و الما‌ن‌های جدید. کلاه ماریو این‌بار شخصیت مجزایی برای خودش داشت و یکی از المان‌های اصلی گیم‌پلی به حساب می‌آمد. 

در این قسمت از برنامه ری‌لود اما چهار نسخه‌ای را که تا به این‌جا از آن‌ها نام بردیم برای مرور انتخاب کردیم و سعی کردیم از هر نسخه، گوشه‌هایی را به نمایش گذاشته باشیم. پس، این شما و این هم قسمت پنجم از برنامه ری‌لود!  

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده