نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

ری‌لود قسمت سوم: مروری بر پدیده اسپیدران با بازی نینجا گایدن

در قسمت سوم برنامه ری‌لود، در کنار تجربه‌ی قسمت سوم از مجموعه‌ی پرطرفدار نینجا گایدن، سعی کردیم با پدیده‌ای به نام اسپیدران‌کردن بازی‌ها و اصطلاحات رایج در دنیا اسپیدرانرها بیش‌تر آشنا شویم.

شاید در وهله اول، اختصاص دادن زمان زیادی از زندگی به تمرین یک بازی و یاد گرفتن آن و درنهایت انجام سریع و بدون عیب و نقصِ آن بازی، به مذاق تمام گیمرها خوش نیاید. بسیاری تمرین مداوم یک بازی را کاری بیهوده و وقت هدر ده می‌دانند. اما خودمانیم؛ چه کسی واقعاً دلش نمی‌خواهد بازی مورد علاقه‌ی خود را به زیباترین و سریع‌ترین حالت ممکن به انجام برساند و چه کسی واقعاً از حس رضایت بعد از این‌کار خوشش نمی‌آید؟ 

پدیده‌ی اسپیدران کردن (Speedrun) بازی‌ها تقریباً عمری به درازای صنعت گیم دارد. از همان سال‌های قدیم و زمانی که بازی Doom به بازار معرفی شد، کم‌کم نشانه‌هایی از علاقه و اشتیاق طرفداران به هرچه سریع‌تر تمام کردن مراحل این بازی قوت گرفت. از طرف دیگر قابلیت بازی Doom در ذخیره کردن گیم‌پلی بازیکنان، به این میل و اشتیاق وسوسه‌کننده‌ی نمایش دادن بازی بهتر و روان‌تر به سایر بازیکنان دامن زد. به این ترتیب و در گذر سالیان، کم‌کم گیمرهای بیش‌تری به اسپیدران کردن بازی‌ها روی آوردند و برخی حتی سالیان درازی از عمر خود را به اسپیدران کردن تنها یک بازی اختصاص دادند. نتیحه اما رکوردهای عجیب، جذاب و باورنکردنی‌ای است که طی این سالیان از گیمرهای سرتاسر دنیا باقی مانده است. در این میان همیشه بوده‌اند سایت‌ها و سازمان‌هایی که به پدیده‌ی اسپیدران و اسپیدرانرها بها داده‌اند و سعی کردند با انتشار رکوردهای این بازیکنان و برگزاری رویدادهای متنوعی مانند رویداد GDQ، از این دسته از گیمرها حمایت کرده باشند. 

در این قسمت از برنامه ری‌لود اما سراغ یکی از سخت‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین بازی‌های پلتفرمری که تاریخ بشر تا به حال به خود دیده، یعنی قسمت سوم از مجموعه بازی‌های نینجا گایدن (Ninja Gaiden) رفتیم و سعی کردیم برخی از اصطلاحات و قوانین اسپیدران را از طریق تجربه این بازی مرور کرده باشیم. در انتهای برنامه نیز همکار گران‌قدر و گیمر حرفه‌ای مجموعه، یعنی آقای نظریان را مجبور کردیم رکورد اسپیدرانی را که از خود در این بازی به‌جا گذاشته است باری دیگر تکرار کند. این را که دوست عزیزمان تا چه حد در این‌کار موفق شده است می‌توانید در زیر تماشا کنید. فراموش نکنید، ما کماکان نیازمند نظرات شما در کامنت‌ها هستیم. پس، این شما و این هم قسمت سوم از برنامه ری‌لود!

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده