نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰

چگونه بازاریابی بازگشتی می‌تواند کسب‌وکارتان را نجات دهد؟

«نجوا» در این مقاله، مهم‌ترین روش‌های ریتنشن مارکتینگ، استراتژی ها و تاکتیک‌های آن را معرفی کرده است.

همیشه جذب مشتریان جدید نمی‌تواند نسخه خوبی برای نجات کسب‌وکارتان باشد. گاهی فقط حفظ مشتریان فعلی، کلید موفقیت شما خواهد بود!

پس لازم است استراتژی‌های مارکتینگ دیگری را امتحان کنید. ریتنشن مارکتینگ یکی از همان استراتژی‌هایی است که در این مواقع به کمکتان می‌شتابد و رشد مداوم کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند.

در این مقاله، از ریتنشن مارکتینگ، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های آن گفته‌ایم. در آخر هم سامانه خوبی را که در این زمینه می‌تواند یاری‌گر شما باشد، معرفی کرده‌ایم.

ریتنشن مارکتینگ و اهمیت استفاده از آن

ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی به این معنا است که:

کاربران و مشتریان فعلی خود را حفظ و آن‌ها را ترغیب کنیم تا دوباره از ما خرید کرده و میزان خریدشان را بیشتر کنند و بر این اساس، رابطه‌ای ارزشمند و طولانی‌مدت با آن‌ها بسازیم.

به‌طور خلاصه باید بگوییم که هدف از این کار، افزایش تعداد مشتریان نیست؛ بلکه هدف اصلی رسیدن به این نتایج است:

  • افزایش نرخ بازگشت مشتریان و بازگرداندن مشتریان قبلی به چرخه خرید
  • کاهش نرخ نارضایتی مشتریان و حفظ مشتریان فعلی در چرخه خرید
  • افزایش تعداد دفعات خرید و ترغیب مشتریان به اینکه هر از چند گاهی وارد چرخه خرید شوند

همچنین شما می‌توانید با استفاده از اتومیشن بازاریابی، فعالیت‌های ریتنشن مارکتینگ خود را خودکار کنید تا بازاریابی دیجیتال سریع‌تر و ساده‌تر انجام شود.

حالا شاید این سؤال پیش بیاید که نرخ ریتنشن مشتریان چگونه محاسبه می‌شود؟

شما ابتدا باید یک بازه زمانی (۳ ماهه، ۶ ماهه یا…) را در نظر بگیرید. سپس عدد مشتریان جدیدتان را از کل مشتریانتان در انتهای بازه کم کنید؛ این می‌شود صورت کسر. در مخرج کسر، تعداد کل مشتریانتان در ابتدای بازه را قرار دهید. عدد به‌دست آمده، نرخ ریتنشن مشتریان شما را نشان می‌دهد.

اگر استراتژی‌ها را به‌درستی پیاده‌سازی و به نکات آن توجه کنید، مطمئن باشید که نتایجی بهتر از این‌ها را هم رقم خواهید زد.

بیایید ببینیم برای بازاریابی بازگشتی از چه کانال‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم.

بهترین کانال‌های بازاریابی بازگشتی

از جمله کاربردی‌ترین ابزارهای سرویس ریتنشن مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوش نوتیفیکیشن

یکی از بهترین ابزارهای می‌توانید به‌کمک آن، مخاطبان را مجدداً به سایت بازگردانید و آن‌ها را تشویق به خرید دوباره کنید، پوش نوتیفیکیشن است. فقط باید دقت کنید که با ارسال زیاد پوش نوتیفیکیشن، مزاحم آن‌ها نشوید.

تصویر زیر یک نمونه پوش نوتیفیکیشن است که به مناسبت روز پدر ارسال شده:

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ بدون شک یکی از بهترین روش‌های برقراری و حفظ ارتباط با مخاطبان و مشتریان در بازاریابی بازگشتی است.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ کمک می‌کنند به مشتریان نشان دهید که آن‌ها را فراموش نکرده‌اید. همین موضوع، ایمیل را به یکی از مهم‌ترین ابزارها تبدیل می‌کند. در ادامه، بخشی از ایمیل خبرنامه نجوا را مشاهده می‌کنید:

ارسال پیامک

ارسال پیامک یکی از روش‌هایی است که کارایی و نرخ بازدید بالایی دارد. بنابراین می‌توانید پیامتان را کوتاه، جذاب و کاربردی در قالب پیامک برای مشتریان خود ارسال کنید. البته یادتان نرود که پیام شما باید جذاب و متفاوت باشد تا مخاطب واکنش خوبی نشان دهد.

برای مثال، می‌توانید براساس خریدهای قبلی مشتریانتان، پیشنهادهای جدیدی به آن‌ها دهید. به نمونه پیامک زیر توجه کنید:

با ۳ کانال‌ پرکاربرد بازاریابی بازگشتی آشنا شدید. حالا می‌خواهیم سراغ استراتژی‌ها برویم.

۵ استراتژی‌ ریتنشن مارکتینگ برای حفظ و بازگرداندن مشتریان

برای اینکه بتوانید همه مشتریانتان را در تعامل با کسب‌وکارتان نگه دارید، لازم است استراتژی‌های مختلفی را پیاده‌سازی کنید. در ادامه به ۵ استراتژی‌ مهم می‌پردازیم.

۱- یک فرایند آنبوردینگ قوی پیاده‌سازی کنید

مشتریانتان، تجربه اولین برخورد شما را همیشه به یاد دارند. این برخورد، تأثیر زیادی روی تعامل‌های بعدی‌شان خواهد گذاشت.

به این فکر کنید که مشتریان در قدم‌های اول به چه اطلاعات یا ابزارهایی نیاز دارند. همه آن‌ها را آماده کنید؛ پیش از آنکه از شما درخواست کنند. همچنین به‌کمک اتومیشن بازاریابی می‌توانید یک فرایند آنبوردینگ حرفه‌ای پیاده‌سازی کنید.

۲- به مشتریانتان آموزش دهید

آموزش و ارائه محتوای مفید و کاربردی به مشتریان، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌حساب می‌آید؛ چون این ۲ فایده را خواهد داشت:

  • مشتریانتان خودشان به‌طور خودجوش به حل مشکلاتشان می‌پردازند. بنابراین، تعداد تماس‌ها و پیام‌های پشتیبانی کم خواهد شد.
  • وقتی افراد از شما چیزی یاد می‌گیرند، دیدگاه مثبت‌تری به شما پیدا می‌کنند. پس میزان رضایتشان از کسب‌وکار افزایش خواهد یافت.

۳- پیشنهادهای ویژه و تخفیف ارائه دهید

ارائه آفر و تخفیف ویژه، تقریباً در اکثر کسب‌وکارها (خصوصاً فروشگاه‌های اینترنتی) باعث افزایش خرید مشتریان می‌شود. پس از این فرصت طلایی برای افزایش فروش خود به مشتریان فعلی‌تان استفاده کنید.

۴- خدمات ویژه و سفارشی ارائه کنید

افراد همیشه دوست دارند ضمن دریافت احترام، با آن‌ها به‌صورت ویژه و خاص رفتار کنید. بنابراین باشگاه مشتریان ویژه‌ای را راه‌اندازی کنید و به آن‌ها خدمات VIP دهید.

هرچه بتوانید پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده‌ای متناسب با نیاز مشتریان داشته باشید، می‌توانید به بازگشت آن‌ها یا تکرار خرید امیدوارتر باشید.

۵- برنامه‌های وفادارسازی بسازید

این روزها وفادارسازی مشتریان سخت شده و عوامل مختلفی باعث می‌شود خیلی‌ها سراغ برندهای دیگر یا رقبا بروند. پس سعی کنید از برنامه‌های وفادارسازی متنوعی مانند گیمیفیکیشن استفاده کنید تا بهترین تجربه خرید را برای مشتریان رقم بزنید.

نجوا به ریتنشن مشتریان شما کمک می‌کند!

نجوا در خدمات متنوع ریتنشن مارکتینگ مثل سرویس پوش نوتیفیکیشن، ارسال انواع ایمیل‌های کمپینی، بازاریابی پیامکی و اتومیشن درکنار شماست.

فقط کافی است در پنل نجوا ثبت‌نام کنید تا بتوانید از انواع خدمات ریتنشن مارکتینگ آن بهره بگیرید. همچنین این پنل، امکانات ویژه و پیشرفته‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که به‌راحتی می‌توانید بازاریابی بازگشتی را در کسب‌وکارتان پیاده کنید.

از جمله این امکانات می‌توان به گروه‌بندی پیشرفته کاربران، ارسال خودکار پیام‌ها، هزینه مقرون‌به‌صرفه، مشاوره مارکتینگ، یکپارچه‌شدن با سرویس‌ پوش نوتیفیکیشن و سهولت کار با آن اشاره کرد.

پس هرچه زودتر برای بازگرداندن مشتریان خود با کمک سرویس نجوا اقدام کنید!

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده