نویسنده: بخش تبلیغات
// سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰

تفاوت های دو خودرو نوستالژیک جوان پسند

بعد از پیکان جوانان می‌توان ادعا کرد که پراید هاچ بک نوستالژیک ترین خودر ایرانی است. منظور از هاچ بک پراید نسیم یا ۱۱۱ نیست.

دقیقا همان پرایدهای رنگ روغنی قدیمی با خط قرمز در حاشیه آن که سال ها پیش تماما و یا اینکه صرفا موتورشان به دست کره‌ای‌ها تولید و به ایران وارد شد. تا به حال فورد و مزدا و سایپا و کیاموتورز از این پراید هاچ بک تولید کرده‌اند. البته تاریخ توقف تولید آنها در همه شرکت‌ها به جز سایپا به دهه‌های پیش بر می‌گردد. اما در ایران تا همین فصل پیش پراید هاچ بک در کارخانه تولید می‌شد و به دست مشتری می‌رسید.

امروز موتور همه انواع پرایدهای تولید شده مشابه هم هستند و تنها تفاوت بین آنها ظاهرشان است. برای همین بوده که همه انواع پراید بین ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد. چرا که هیچ امکانات و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. البته تفاوت‌های ریزی دارند اما این تفاوت‌ها منجر به تمایز جدی بین آنها نشده است. نصب ایربگ و ترمز ای بی اس یکی از تغییرات بزرگ پراید در سال‌های گذشته بود. آن هم بعد از آمار تلفاتی که در پی داشت به نظر می‌آمد که سایپا چاره‌ای جز تن دادن به آن ندارد. اما در نهایت بدون هیچ دستور دولتی و قبل از اینکه نهاد یا سازمانی آنها را ملزم به توقف تولید پراید ۱۱۱ بکند خودشان تولید آن را متوقف کردند.

البته مقایسه پراید و پیکان در ابتدای متن فقط به خاطر ماندگاری بالای آن در تاریخ صنعت خودرو ایران بوده وگرنه این دو از نظر مصرف بنزین و بدنه با هم تفاوت‌های چشم گیری دارند. پیکان خودرویی با بدنه محکم اما مصرف بالا و پراید دارای بدنه ضعیف و مصرف پایین است. پیکان دارای ۴ دنده و حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بود اما پراید دارای ۵ دنده و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر است. البته سوزاندن بنزین بیشتر به باک بزرگتری هم نیاز دارد برای همین باک پیکان ۳ لیتر بیشتر بنزین می‌گیرد و ضمن اینکه بر خلاف پراید از استاندارد یورو ۴ برخوردار نبوده است. این تفاوت‌ها باعث شده که هنوز در خیابان‌های تهران پراید جولان دهد و شما را به فکر کردن درباره خرید پراید هاچ بک فرو ببرد.

یک قانون کلی در اقتصاد حکم می‌کند که تا زمانی که تقاضایی برای یک کالا وجود دارد باید آن کالا را تولید کرد. گروه ایکس ۱۰۰ از زیرمجموعه‌های تولیدی سایپا در سال ۹۵ به تعداد ۲۸۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه فروش داشته که بخشی از آن مربوط به فروش پراید 111 بوده است. نقطه آغاز خرید پراید هاچ بک در سالی شروع شد که تنوع خودرو در کشور از امروز هم پایین‌تر بود برای همین پراید اسپرتی که از اگزوزش صدای زنبور بیاید و شیشه‌هایش دودی باشد بین جوانان مد شد. همین اصل جوان‌پسند بودن باعث شد که تا امروز هم خرید پراید هاچ بک برای سایپا کار سختی نباشد. البته با جایگزین کردن تیبا دو و توقف تولید پراید سلیقه عمومی به سمت این خودرو تازه وارد کشیده شده است

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده