نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

کلیف بلیزینسکیِ: در LawBreakers سعی کردیم بازی‌کنان را مجاب به استفاده از حرکات عمودی کنیم

چند روز پیش کلیف بلیزینسکیِ و تیم همراهش در باس‌کی پروداکشنز از بازی جدید خود با نام LawBreakers رونمایی کردند که از مدت‌ها پیش تحت نام رمز BlueStreak ساخته می‌شد. حال در مصاحبه‌ای که در جریان نمایشگاه PAX Prime 2015 با بلیزینسکیِ صورت گرفته، وی جزییات جالبی از بازی را فاش کرده است. با زومجی همراه باشید.

بلیزینسکیِ صحبت‌های خود را این‌گونه شروع کرد:

فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، بلافاصله پس از تماشای تریلر گیم‌پلی بازی با من تماس گرفت و پرسید که چقدر طول می‌کشد تا در این بازی کشته شوید؟ وی سپس توضیح داد که منظورش از پرسیدن همچین سوالی  این است که اگر فقط با اصابت ۲ گلوله کشته شوید، تمام قابلیت‌های حرکتی که در تریلر دیدیم بی‌معنی خواهند بود و امکان استفاده از آن‌ها را نخواهید داشت.

در نمایش گیم‌پلی این بازی نکته‌ای که به چشم می‌آمد استفاده جالب از مفهوم حرکت عمودی و قابلیت‌های پروازی دیگر بود و از این جهت با بازی‌هایی مثل Titanfall  و Call of Duty: Advanced Warfare مقایسه می‌شود که چنین امکانی را فراهم می‌کنند. ولی بلیزینسکیِ اعتقاد دارد که این قابلیت‌ها در LawBreakers بسیار وسیع‌تر و بهتر از بازی‌های مذکور خواهد بود:

قصد تخریب هیچ‌یک از بازی‌های موجود در بازار را ندارم، چون در بازی‌های چند‌نفره یک سری جوایز مثل کشتار پشت‌سر هم چند بازیکن بر سریع مردن بنا شده‌اند. ولی از این بابت LawBreakers بیش‌تر از هر بازی دیگری به سری بازی‌های Halo شبیه‌تر است. حتی اگر کسی بتواند شما را غافل‌گیر کند، فورا نخواهید مرد و حداقل یک فرصت برای فرار یا آسیب‌رساندن به وی دارید که حتی در صورت مرگ خودتان، هم‌تیمی‌های شما بتوانند وی را راحت‌تر از پا در‌بیاورند. علاوه بر این به دلیل رخ دادن پدیده «Shattering» در بازی، که باعث پدید آمدن بسته‌های کاهش دهنده  جاذبه شده است، مدت زمان زیادی را در این بازی صرف حرکت عمودی در فضای کم جاذبه با استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد حرکت‌عمودی و پروازی هر شخصیت و شلیک موشک به سمت دشمنان خواهید کرد که تا به حال در هیچ بازی شبیه آن را ندیده‌اید و این حرکات در ارتفاع تنوع زیادی به گیم‌پلی می‌بخشد.

ption id="attachment_59106" align="alignnone" width="782"]Project-BlueStreak-1 نمونه‌ای از نقشه‌های بازی

همانطور که از صحبت‌های بلیزینسکیِ برداشت می‌شود، زمانی که از بسته‌های کاهش جاذبه استفاده می‌کنید، تنوع بسیار بالایی در حرکات پروازی و عمودی شاهد خواهیم بود. برای مثال یک شخصیت را می‌بینید که با استفاده از جت پک در حال حرکت و شلیک کور‌کورانه گلوله است. در این زمان می‌توانید با شلیک یک موشک وی را به سمت دیگری در نقشه پرتاب کنید و سپس با یک پرواز سریع خود را به او برسانید و او را از پا در‌آورید. بلیزینسکیِ قابلیت‌های این چنینی را رقص اول شخص نامیده است:

منظور از رقص اول شخص این است که بازی‌کنان برای مدت زمان بیشتری زنده می‌مانند تا بتوانند از قابلیت‌های متنوع حرکت در جهت عمودی و قابلیت‌های پروازی بهترین بهره را ببرند و این ویژگی در LawBreakers بسیار بهتر از Call of Duty و کمی سریع‌تر از Titanfall است و همانطور که قبلا گفتم بیشتر شبیه به بازی Halo است.

ption id="attachment_59108" align="alignnone" width="1200"]Lawbreakers+screenshot یکی از شخصیت‌های بازی به نام Kitsune
قابلیت‌های حرکت عمودی تنوع زیادی به گیم‌پلی بازی می‌دهد

البته تمام این موارد زمانی هیجان‌انگیز خواهد بود که سازندگان قادر باشند تا بین کلاس‌های مختلف بازی، تعادل ایجاد کنند تا هیچ‌یک از شخصیت‌هایی که در تریلر گیم‌پلی بازی شاهد آن بودیم به عنوان شخصیت از پیش شکست خورده نباشد. بلیزینسکیِ در این مورد گفت:

ایجاد یک تعادل کامل تقریبا غیر‌ممکن است. چون ما در بازی شاهد دو جناح نامتقارن هستیم. برای مثال نیروهای پلیس از سلاح‌های جدید و گروه خلافکاران از توانایی‌های آسیب رساندن محیطی و دسته جمعی بهره می‌برند. ویژگی‌های این چنینی باعث می‌شود که ایجاد تعادل در این بازی بسیار دشوار باشد. اولین اقدامی که ما در راستای متوازن کردن بازی انجام خواهیم داد این‌ است که باید بدانیم مثلا وقتی شخصیتی مثل Breacher را در جناح پلیس داریم، کدام شخصیت در جناح خلافکاران هم‌تراز با او خواهد بود و این امر می‌تواند به تقارن و تعادل بازی کمک بسزایی کند. شاید این حرف کمی عجیب باشد ولی به نظر من بازی Smash Bros متعادل‌ترین بازی است که تا امروز شاهد آن بوده‌ایم چون علی‌رغم این‌که تا به حال هیچ‌گونه بروزرسانی برای این بازی عرضه نشده ولی از همان ابتدای انتشار، تمام شخصیت‌ها در عین متنوع بودن از تعادل بسیار عالی برخوردار بودند. البته ما همواره از بازی با ارایه بروز‌رسانی‌های احتمالا هفتگی پشتیبانی خواهیم کرد و تمام بازخورد‌هایی که از طرفداران دریافت کنیم را لحاظ می‌کنیم تا از لحاظ تعادل بین جناح‌ها بازی با مرور زمان بهتر شود.

به هرحال قابلیت‌های جذابی مثل حرکات عمودی و استفاده از پرش‌های بلند و رقص اول‌شخص که برای بازی LawBreakers معرفی شده، باعث خواهد شد تا در تلفیق این ویژگی‌ها با خلاقیت بازی‌کنان شاهد اتفاقات و صحنه‌های جالب و خلاقانه زیادی در این بازی باشیم که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این بازی می‌تواند طرفداران این سبک را برای مدت زیادی سرگرم نبرد در نقشه‌های متنوع بازی کند. LawBreakers در تاریخ نا‌معلومی از سال ۲۰۱۶ برای رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. چندی پیش هم فیل‌اسپنسر، اعلام کرده بود که امیدوار است این بازی برای ایکس‌باکس وان هم عرضه شود. 

منبع: Destructroid


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده