موشکافی تریلر Alan Wake 2 | کابوس بی‌پایان در جهنم بارانی

موشکافی تریلر Alan Wake 2 | کابوس بی‌پایان در جهنم بارانی

چهار شنبه, ۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱

‍۱۳ سال بعد از آلن ویک ۱ حالا زمانش رسیده تا در اقیانوس کابوس‌های آلن شیرجه بزنیم و با موشکافی قاب به قاب از دریای نمادها و اسرار تریلر جدید Alan Wake 2، بیشتر از قبل برای تجربه‌اش ثانیه‌شماری کنیم.

۱۳ سال از آلن ویک ۱ می‌گذرد. از سفر عجیب‌مان همراه‌با آقای نویسنده به دهکده «برایت‌فالز» و آن تصمیم جنون‌آمیز برای شیرجه در تاریکی و نجات آلیس. حالا سیزده سال بزرگ‌تر از آن پسرک/دخترکی که ۱۰ سال پیش با آلن همراه شد و ماجراجویی کرد، دوباره سراغ این دوست قدیمی خواهیم رفت. آلن ویک برنمی‌گردد. و شاید قرار هم نبود برگردد. می‌پرسید چرا؟ او ۱۳ سال در تاریک‌ترین نقطه‌ از جهان با مشتی کاغذ و یک دستگاه تایپ، و هزاران تلاش ناموفق برای فرار از «مکان تاریک»، در انتظارمان بود تا به‌نجاتش برویم. حالا پس از همراه شدن با جسی فیدن، در دست گرفتن «اسلحه سازمانی» و لت و پار کردن نیروی «هیس» در «قدیمی‌ترین خانه» از اداره فدرال کنترل، به‌اندازه‌ای قوی شده‌ایم که برای نجات آقای نویسنده، اقیانوسی از کابوس‌های آلن را در آغوش بکشیم. پس اگر شما هم می‌دانید که در آلن ویک ۲ خبری از یک بازگشت شکوه‌آمیز همراه‌با جیغ و هورا کشیدن نیست، چراغ قوه‌های دستی و هفت‌تیر خاک گرفته‌تان را از جعبه در بیاورید؛ باتری‌های قلمی و گلوله‌های اضافه فراموش نشود. وقت آن رسیده تا سراغ آلن ویک برویم.

کار ما و جناب آلن ویک با این مقاله تازه شروع می‌شود و حالا حالاها قرار نیست بخیال دوست قدیمی‌مان بشوم. چرا که نگرش موشکافانه نسبت‌به داستان خارق‌العاده‌‌ای که سم لیک برای این مجموعه نوشته است، قصه‌ای که از اسامی تک تک شخصیت‌ها و بهره‌گیری قابل‌توجه از اسطوره‌شناسی نورس گرفته تا پیرنگ‌های چندلایه‌ی داستانی آن، هر کدام مقاله‌های جداگانه‌ای طلب می‌کنند تا بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. پس با این مقاله که موشکافی تریلر جدید آلن ویک ۲ خواهد بود و در طی آن یک سری ناخنک به‌‌جزئیات داستانی پنهان در سایر ویدیوهای آلن ویک ۲ هم خواهیم زد، ذهنمان را برای شیرجه زدن در داستان پرپیچ و خم اما لذیذ آلن ویک حسابی ورزش داده و آماده می‌کنیم.

کوچه‌ای تاریک در نیویورک بازی Alan Wake 2

زبان و خرده‌فرهنگ‌های کشور فنلاند از بزرگ‌ترین شاخص‌های داستان آلن ویک ۲ خواهند بود

تریلر با قاب‌هایی از کوچه پس کوچه‌های تاریک نیویورک شروع می‌شود. همان‌طور که احتمالا در جریان هستید، آلن با پریدن به‌اعماق دریاچه کالدرون وارد دنیایی به اسم «مکان تاریک/Dark Place» شده است. دنیایی تاریک که در اعماق ذهن آلن (یا هر شخص دیگر که در آن گیر افتاده باشد) ریشه دارد و از آنجایی که آلن تمام عمرش را در نیویورک سپری کرده است، مکان تاریک ذهنش در قالب نسخه‌ای به‌شدت اتمسفریک و سنگین از نیویورک ظاهر می‌شود.

تریلر با مونولوگ آلن آغاز می‌شود. جایی که او پیرامون هیولاها و قربانیان صحبت می‌کند. «در قصه‌ای ترسناک، فقط هیولاها و قربانیان وجود دارند؛ حقه اینجا است که نباید به هیچ یک از ‌آن‌ها تبدیل شویم». جمله‌ای که یک اشاره مستقیم به مونولوگ آغازین جناب نویسنده در بازی اول به‌حساب می‌آید. جایی که آلن با تکیه‌بر مولفه‌های قصه‌ای ترسناک و نقش «قربانیان» و واکنش قربانی‌ها در ماجراهای ترسناک، مخاطب را برای تجربه‌ی بازی آماده می‌کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفن کینگ، نویسنده‌ی معروف ژانر ترس حق استفاده از یکی از نقل قول‌هایش در مونولوگ آغازین بازی آلن ویک را تنها با دریافت یک دلار در دسترس سم لیک قرار داده بود.

از طرفی، نیویورک جایی است که اتفاقات رمان‌های «الکس کیسی» در آن‌ جریان دارد. رمان‌هایی پرفروش و بسیار معروف از آلن ویک که داستان یک کارآگاهِ نیویورکی با نام الکس کیسی را تعریف می‌کند. نقش بستن جملات و کلماتی همچون Don't Write و Around and Around و You Are Us ضمن یادآوری اینکه چنین منطقه‌ای زاییده‌ی ذهن آلن ویک است و از جملات گرفته تا افرادی که داخلش هستند همگی از مخلوقات ذهن او به‌حساب می‌آیند، کلمات روی دیوار همگی وضعیت آشفته ذهن آلن، تلاش‌های چندین باره و بی‌نتیجه‌ی او برای فرار از مکان تاریک و گرفتاری ۱۳ ساله‌ی او در این منطقه را نمایش می‌دهند.

صحبت از الکس کیسی شد. او درواقع یک پژواک از کاراکتر «مکس پین» در جهان آلن ویک است. از چهره‌ی کیسی که برگرفته از صورت سم لیک (که در مکس پین ۱ چهره‌ مکس براساس صورت او طراحی شد) به‌شمار می‌رود تا یکی بودن صداپیشگان الکس کیسی و مکس پین که جیمز مک‌کفری باشد، اولین لایه از شباهت کیسی و مکس پین هستند. این تطابق اما صرفا یک شباهت سطحی نیست.

پوستر بازی مکس پین ۲

الن ویک ۶ کتاب مختلف از الکس کیسی نوشته است. کتاب‌هایی با این اسامی:

  • کتاب اول: الکس کیسی
  • کتاب دوم: چیزی که نمی‌توانم فراموش کنم
  • کتاب سوم: بازگشت به فرستنده
  • کتاب چهارم: چیز‌هایی که می‌خواهم
  • کتاب پنجم: سقوط کِیسی
  • کتاب پنجم: توقف ناگهانی

درحالی که «سقوط کیسی» یک اشاره‌ی مستقیم به نام بازی دوم از سری مکس پین با عنوان «مکس پین ۲: سقوط مکس‌ پین‌» به‌شمار می‌رود، این کتاب چهارم یعنی «چیزهایی که می‌خواهم» است که مستقیما از عنوان مرحله‌ی اول از پرده‌ی دوم این بازی که The Things I Want نام داشت، اقتباس شده است.

اینکه مکس پین به‌طور مستقیم قرار است در آلن ویک حاضر شود بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. چنین بازی‌هایی با کلمات و اشاره‌های فرا متنی در آثار سم‌ لیک از امضاهای مرد فنلاندی به‌شمار می‌روند و کشف آن‌ها واقعا لذت‌بخش است. البته که چنین مواردی در مقیاس عمیق‌تر، تئوری‌هایی همچون قرار گرفته شدن مکس پین در جهان متصل بازی‌های رمدی و نوشته شدن قصه‌ی مکس پین به‌دست آلن ویک را مطرح می‌کنند. اما نکته اینجا است که حق استفاده از نام «مکس پین» در دست شرکت راک‌استار است و و رمدی نمی‌تواند به‌این سادگی کاراکتر مکس را به‌آثارش بیاورد. اما آنقدر سند و مدرک در آلن ویک و کنترل پیدا می‌شود که با یک قطعیت نسبی می‌توانیم مطمئن باشیم که الکس کیسی، پژواکی از مکس پین در جهان آلن ویک به‌شمار می‌رود.

پوستر نایت اسپرینگز در بازی آلن ویک ۲

در ادامه، یک بیلبورد از سریال نایت اسپرینگز (Night Springs) دیده می‌شود. سریالی که در بازی Alan Wake با آن آشنا شدیم و در بازی Control، متوجه شدیم که اداره‌ی فدرال کنترل، امتیاز سریال نام‌برده را خریداری کرده و حالا مالکیت سری Night Springs در اختیار نهاد مورد بحث قرار گرفته است. درواقع اداره فدرال کنترل برای عادی جلوه دادن رخدادهای مافوق‌ طبیعی در جهان (Altered World Events) چنین رویدادهایی را در سریال نام‌برده به‌تصویر می‌کشد تا تماشاگران به‌مرور با چنین موضوعاتی کنار‌ آمده و به‌آن‌ها عادت کنند. بیلبورد نام‌برده به‌پخش فصلی جدید از این سریال اشاره می‌کند. که به‌گونه‌ای ضمنی علاوه‌بر اشاره‌به ارتباطی گسترده مابین دو بازی Control و Alan Wake، بازیکنان را برای تجربه‌ی اتفاقاتی عجیب آماده می‌کند.

علاوه‌بر این مورد، حجم بسیار زیادی از کاغذ و (احتمالا روزنامه) را می‌بینیم که به‌شکلی پراکنده در خیابان دیده می‌شوند. همان‌طور که از آلن ویک ۱ به‌یاد می‌آوریم، به‌لطف قدرت ماورایی دریاچه کالدرون (که مکان تاریک آلن در ورای آن قرار دارد) هر شخص هنرمند می‌تواند آفریده‌های ذهنی خود را به‌زندگی واقعی بیاورد. آلن هم که به‌مدت ۱۳ سال در مکان تاریک گیر افتاده است، باید از قدرت نویسندگی خود به‌گونه‌ای استفاده کند تا از این جهنم عجیب فرار کند. اینکه آلن چطور می‌خواهد از این منطقه فرار کند (احتمالا او به‌گونه‌ای می‌خواهد شخصی خارج از این منطقه را از وضعیت آشفته‌ی خود آگاه کرده و درخواست کمک کند) را در ادامه بررسی خواهیم کرد؛‌ اما تا به‌این لحظه، می‌توانیم بگوییم که این حجم از کاغذهای باطله در خیابان، نوعی از قصه‌گویی محیطی است تا سعی نافرجام آلن برای فرار از Dark Place را به‌مخاطب نمایش بدهد.

آگهی‌های فیلم Nightless Night به کارگردانی تامس زین در بازی Alan Wake 2

در قاب بعدی، تعدادی تلویزیون و یک پوستر از فیلمی با عنوان Nightless Night دیده می‌شود. آگهی مورد بحث از جمله مواردی است که جزئیات واقعا جالبی را در خودش جای داده است. مثل نوشته‌ی «تولید شده در استودیو فیلم‌سازی Dark Place»، به کارگردانی تامس زِین (Thomas Seine) و نقش‌آفرینی الکس کیسی. شاید با خود فکر کنید که در این آگهی نام Thomas Seine و Alexi Kesa با تلفظ‌های تامس زین و الکس کیسی متفاوت باشد. موضوع از این قرار است که آلن ویک ۲ به‌شدت روی خرده فرهنگ‌ها، زبان فنلاندی و اسطوره‌شناسی این منطقه از جمله اسطوره‌شناسی نورس که پای ثابت آثار سم لیک است، تکیه زده و برای موشکافی هرچه بیشتر آلن ویک ۲ دیگر به‌یک فرهنگ لغات فنلاندی هم احتیاج داریم.

در نتیجه، Thomas Seine درواقع همان نوشتاری فنلاندی از Thomas Zane و Alexi Kesa نیز نوشتار فنلاندی از اسم انگلیسی Alex Casey به‌شمار می‌رود. اما شاید برایتان سؤال شده باشد که تامس زین کیست؟ بیایید یک بار ماجرای او را مرور کنیم. قبل از اینکه سراغ تامس زین برویم، بیایید یک نگاه دقیق‌تر به‌قاب مورد بحثمان داشته باشیم. به‌تلویزیون نگاه کنید.

تلویزیونی که تصاویر آلن را نمایش می‌دهد درواقع از آن تلویزیون‌های قدیمی است که قطعا در خانه مادربزرگ‌هایمان دیده‌ایم. تلویزیون‌هایی که با گرداندن پیچ‌های بزرگشان می‌توانیم کانال‌های مختلف را عوض کنیم. در این قاب نیز با یکی از همین مدل تلویزیون‌ها روبه‌رو هستیم. حالا نکته‌ی این موضوع کجاست. نکته در پیچ‌های این تلویزیون نهفته است. دو پیچ که انگار پیچ پائینی در جهت وارون جانبی پیچ اول قرار گرفته است. جهت وارون جانبی درواقع همان حالتی از تصویر است که از اجسام در یک آئینه شکل می‌گیرد. شما زمانی‌که در مقابل یک آئینه می‌ایستید و دست راست خود را بالا می‌آورید، تصویری که در آئینه قرار دارد اما دست چپ خود را بالا آورده است (به‌شکل وارون جانبی). تقابل آئینه‌ای دو پیچ نام‌برده درواقع به‌یکی از بارزترین پیرنگ‌های داستانی بازی آلن ویک ۲ اشاره می‌کرد که آن هم به‌ دو یا چندگانگی شخصیت آلن ویک مربوط می‌شود. به‌خصوص دوگانگی او و مستر اسکرچ. حالا برویم سراغ تامس زین.

آلن و تامس زین در سری Alan Wake و Control

تامس زین (Thomas Zane) شاعری بود که در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی به‌منطقه‌ی کالدرون لِیک (دریاچه کالدرون) از برایت‌فالز سفر کرد و به‌اتفاقات عجیب این دهکده دچار شد. همسر تامس زین یعنی باربارا جَگِر (که نام او از بابا یاگا جادوگر گرفته شده است) در رودخانه‌ی کالدرون غرق می‌شود و تامس برای زنده کردن همسرش، از قدرت این رودخانه استفاده می‌کند. درواقع، تامس به‌این موضوع پی برده بود که رودخانه‌ی نام‌برده قدرتی دارد که می‌تواند آفریده‌های خلاقانه‌ی انسان را به‌‌عرصه‌ی حقیقت بیاورد. در نتیجه، تامس همسرش را زنده کرد اما همه چیز آنطور که جناب نویسنده انتظار داشت، پیش نرفت. باربارای از گور برگشته و غرق در تاریکی، تامس را شوکه کرد. زین هم این مخلوق ناهنجار را به‌قتل می‌رساند؛ قلبش را از سینه خارج کرده و همراه‌با جسد همسرش (نه آن نسخه‌ی غرق در تاریکی) به‌اعماق دریاچه‌ی کالدرون شیرجه می‌زند. زین همراه‌با جسد باربارا در ورای اعماق کالدرون لیک، به‌ «مکان تاریک» می‌رسد. آقای نویسنده اما موفق می‌شود تا در همین مکان تاریک، دنیایی پرشده از روشنایی را ایجاد کرده و با همسرش در آن زندگی کند. این ماجرا اما چطور به آلن ویک ربط پیدا می‌کند؟

زِین که با زنده کردن باربارای تاریک، نیروهای سیاه را بیدار کرده بود، تصمیم می‌گیرد تا یک بار دیگر به‌قدر‌ت‌های دستگاه تایپ خودش تکیه بزند و اتفاقاتی که رقم زده بود را اصلاح کند. او نه‌تنها خود و هر آنچه از مخلوقاتش باقی مانده (به‌جز کتاب‌هایی که در یک جعبه‌ی کفش قرار داده بود) را از دنیای واقعی حذف می‌کند، بلکه داستان مردی را می‌نویسند که موفق می‌شود تا نیروهای تاریکی را شکست داده و همسرش را هم نجات بدهد. اینگونه است که او قصه‌ی آلن ویک، قهرمان روشنایی را می‌نگارد. نویسنده‌ای که در برایت‌فالز گرفتار شده و داستانی که خودش نوشته (کتابی با نام Departure) برایش درحال اتفاق افتادن است. اما نکته اینجا است که آلن نیز در قصه‌ی خود، کاراکتری با نام تامس زین را خلق کرده است [شاید حتی این مورد هم توسط خود تام زین در قصه‌ی آلن نهادینه شده است]. شخصیتی که در مسیر نابودی قدرت‌های تاریک،‌ آلن را همراهی می‌کند. پس تامس زین قصه‌ی آلن ویک را نوشت و آلن ویک نیز قصه‌ی تامس زین را نوشت تا تامس زین داستان آلن ویک را نوشته باشد؟ احتمالا. تازه اینکه چیزی نیست. قضیه در ادامه جالب‌تر هم می‌شود.

تامس زین در بازی آلن ویک

تامس زین طی اتفاقات آلن ویک ۱ در لباس غواصی بزرگ خود ظاهر می‌شود. او شاعری است که عاشق غواصی کردن و شنا در اعماق آب‌ها به‌حساب می‌آید. اما نکته اینجا است که طبق حجم بالایی از اسناد موجود، چهره و ظاهر تامس با قیافه‌ی آلن ویک مو نمی‌زند. این شباهت به‌اندازه‌ای زیاد است که آلن در زمان ورود به کافه/رستوران Oh Deer Diner و روبه‌رو شدن با برادران اندرسون (ثور و اودین اندرسون)، با اسم «تام» خطاب می‌شود؛ انگار که تام زین دوباره‌به برایت‌فالز برگشته است درحالی که شخص روبه‌رو آن‌ها، آلن ویک بوده، نه تام زین. جالب این است که تام زین تمام اسناد و شواهد مبنی بر موجودیتش در جهان را پاک کرده و افراد بسیار کمی در دنیا هستند که او را می‌شناسند. اینکه چطور برادران اندرسون با دیدن چهره‌ی آلن فکر کردند که تام زین را دیده‌اند از جمله اسرار بسیار جالب بازی است. اما اگر گفتید که جز برادران اندرسون، چه کسی از هویت تام زین باخبر است و او را می‌شناسد؟ جسی فیدن.

طی گشت‌وگذار در بازی کنترل، یک فایل صوتی وجود دارد که مکالمه‌ی جسی فیدن و روان‌شناسش را به‌گوش بازیکن می‌رساند. جسی در آغاز مکالمه به‌یک شعر اشاره می‌کند. روان‌شناس از او می‌پرسد «شعری که تامس زین آن را نوشته؟» و جسی هم تایید می‌‌کند. روانشناس در ادامه می‌گوید: «من هرچقدر که دنبال شاعری با این اسم گشتم، چیزی پیدا نکردم اما در دهه ۶۰ میلادی یک فیلم‌ساز اروپایی با نام تام زین به اینجا اومد». در جریان بسته‌ی الحاقی AWE بازی کنترل نیز آلن و زین دوباره بایکدیگر ملاقات می‌کنند. این‌بار اما زین را با چهره‌ی واقعی‌اش می‌بینیم و او خود را به‌عنوان یک فیلم‌ساز معرفی می‌کند و تامِ غواص در بازی اول را کاراکتر یکی از فیلم‌هایش می‌داند. حالا که خلاصه‌ای از زیر و بم تامس زین را مرور کرده‌ایم، به‌تریلر آلن ویک ۲ برمی‌گردیم.

چهره متعجب آلن ویک در بازی Alan Wake 2

در ادامه چهره‌ی آلن ویک را می‌بینیم. آلن که درحال نگارش قصه‌ای جدید با ماشین تایپ‌اش دیده می‌شود، ناگهانی و با ترس شدید، سر خود را بلند کرده و به‌در مقابلش خیره می‌شود. در مواجهه با چهره‌ی آلن ویک، یک موضوع بسیار بسیار مهم وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر مرور کردیم، در دنیای الن ویک دو شخصیت دیگر هستند که چهره‌شان با آلن ویک مو نمی‌زند. تامس زین و آقای اسکرچ. آقای اسکرچ درواقع دوقلوی آلن است که از دل مکان تاریک به‌وجود آمده و در پی ورود آلن به این دنیا و تلاشش برای پیدا کردن راهی برای فرار، آقای اسکرچ به‌دنیای واقعی و سراغ اطرافیان آلن می‌رود. تام زین نیز در جریان بازی آلن ویک ۱ به‌آلن می‌گوید که وقتی دیگر نیستی [اشاره به ورود آلن به Dark Place] دوستانت او [آقای اسکرچ] را ملاقات خواهند کرد. حالا در مواجهه با چهره‌ی آلن ویک، این سؤال را باید از خودمان بپرسیم که شخص مقابل ما واقعا چه کسی است؟ آیا خود آلن است؟ یا اینکه نه، درحال تماشای آقای اسکرچ یا تامس زین هستیم؟

آقای اسکرچ در بازی آلن ویک ۲

حالا آن مردی که در چارچوب در ایستاده را بهتر می‌بینیم. نسخه‌ای بدحال و عصبی با موهای پریشان از آلن که یک هفت‌تیر در دست دارد. او جلو آمده و ماشه را در صورت آلن ویکی که پشت میز و دستگاه تایپ خود نشسته است، می‌چکاند. در لحظه‌ای که بسیار بسیار سریع از جلوی چشم تماشاگر عبور می‌کند، می‌توانیم چهره‌ای از آلن را ببینیم که با دهانی پر شده از خون و خنده‌ای ترسناک به‌دوربین خیره شده است. درواقع تدوین‌گر تریلر با این حرکت خود می‌خواهد به‌ما بگوید که این نسخه از آلن که در چارچوب در ایستاده و به‌سمت قهرمان داستان حمله‌ور می‌شود، همان جناب آقای اسکرچ است و درواقع، قصه‌ای پرشده از توهمات و سوالاتی با محوریت دو یا چندگانگی شخصیتی آلن ویک در انتظارمان است.

نمایی واضح‌تر از در مرموز و آلن ویک عصبانی (آقای اسکرچ) را می‌بینیم. نکته‌ی جالب این قاب درواقع به‌نمادی برمی‌گردد که روی آن در خودنمایی می‌کند. این نماد را در بسته‌ی الحاقی بازی Control یعنی محتوای AWE دیده بودیم. درواقع با انتقال به Oceanview Motel، یکی از در‌های موجود در آن راهرو، همین در است که در آن می‌توانستیم آلن ویک را پیدا کنیم. ظاهرا آقای اسکرچ با پیدا کردن راه دسترسی به اوشن‌ویو-مُتل و به‌دست آوردن توانایی انتقال مابین ابعاد مختلف جهان‌ها، توانسته خود را به‌دنیای تاریک رسانده و حسابی موی دماغ آلن ویک شود. شاید هم این یک توهم در ذهن آلن بود. لحظاتی بعد از این نما، چند صدای شلیک به‌گوش می‌رسد و ظاهرا آقای اسکرچ ماشه تفنگ را چکانده است. به‌لطف مغز دیوانه‌ی سم لیک در این بازی هرچیزی ممکن است؛ و دقیقا به‌‌همین دلیل است که عاشق بازی‌ها و داستان‌های استودیو رمدی هستیم.

مردی خندان و ناشناس در بازی Alan Wake 2

Coffee World از جمله مواردی است که در نسخه‌ی ریمستر شده از بازی Alan Wake 1 به‌بازیکنان معرفی می‌شود. جایی شهربازی-مانند که از جاذبه‌های شهر واتِری (Watery) به‌حساب می‌آید. شهر واتِری درواقع یک منطقه‌ کاملا فنلاندی از آمریکا است که در نزدیکی برایت‌فالز قرار دارد؛ جایی که حجم زیادی از بازرگانان و فعالان صنعت شیلات از فنلاند در آن فعالیت می‌کنند. نکته جالب اینجا است که آهتیِ سرایدار (Ahti the Janitor) نیز در این شهر زندگی می‌کند. بازیکنان با تکمیل سه مأموریت جانبی Another Fine Mess در بازی کنترل، یک کارت پستال از شهر واتری با محوریت کلبه‌ی آهتی در این شهر را دریافت می‌کنند. کارت پستالی که شهر واتری را «فنلاند کوچک در آمریکا» معرفی می‌کند. خود این مرد که فلاسکی از همان فلاسک‌ها که به‌عنوان آیتم‌های جمع‌کردنی باید ۱۰۰تایشان را در آلن ویک ۱ جمع‌آوری می‌کردیم، لبخندی عجیب و مشکوک همچون آقای اسکرچ را بر چهره دارد و حقیقتا نمی‌توان حس خوبی نسبت‌به Coffee World داشت.

آلن ویک در برنامه‌ی Mr.Door

یکی دیگر از صحنه‌هایی که به‌شدت سریع از جلوی چشم عبور می‌کند و در تماشای اول تریلر نمی‌توان جزئیاتش را بررسی کرد، جایی است که آلن دست‌های خود را [انگار] به‌نشانه‌ی تسلیم بالا برده و از زبان بدن او می‌توان حدس زد که مشغول اعتراف/اقرار به‌موضوع یا موضوعاتی است. نمایش کف دستان در زبان بدن، نمادی از تلاش برای به‌دست آوردن اعتماد مخاطب و تلاش برای نمایش دادن صداقت به‌شمار می‌رود. اما نکته‌ی تصویر در پس زمینه‌ی آن نهفته است. جایی که متن In Between With Mr.Door را می‌توانیم ببینیم.

شخصیتی با نام Mr.Door یا آقای در اولین‌بار در بازی کنترل به‌بازیکنان معرفی می‌شود. جایی که دیلن فیدن (برادر جسی فیدن) برایمان تعریف می‌کند که در رویاهایش با مردی به اسم «آقای در» روبه‌رو شد. شخصی که به‌ادعای خودش، می‌تواند به‌راحتی مابین تمامی جهان‌های موازی جابه‌جا شده و این درواقع بزرگ‌ترین قدرت او به‌حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در جریان بازی کنترل، دیلن طی روایت کردن رویاهایش، به‌نویسنده‌ای اشاره می‌کند که قصه‌ای پیرامون یک مامور پلیس را نوشته است. پلیسی که در یک جهان موازی و خارج از آن رمانِ به‌خصوص، واقعیت داشته و زندگی می‌کند. موضوعی که یک اشاره‌ی ضمنی به‌ آلن ویک و الکس کیسی (مکس پین) به‌حساب می‌آید. حالا جناب آقای Door چطور کارش به‌آلن ویک ۲ رسیده است؟

در بسته‌ی الحاقی AWE بازی کنترل دیدیم که ماجراهای این بازی درواقع داستانی است که آلن ویک در «مکان تاریک»‌ نوشته است. هدف آلن ویک چیست؟ اینکه از مکان تاریک خارج شود و اسارت ۱۳ ساله‌اش به‌پایان برسد. پس او با تکیه‌بر قدرت دریاچه کالدرون، داستانی جدید با محوریت اداره‌ی فدرال کنترل و قهرمانی دلیر با نام جسی فیدن می‌نویسد تا بالاخره به‌هر ضرب و زوری، جسی (و دنیای خارج از مکان تاریک) را از شرایط خود آگاه کرده و نجات پیدا کند. آلن در بسته الحاقی AWE اشاره می‌کند که «قصه‌اش به یک قهرمان نیاز دارد» و اینجا است که جسی فیدن و ساگا اندرسون (دیگر قهرمان بازی آلن ویک ۲ که جلوتر سراغش می‌رویم) به‌کاراکترهایی محوری در نجات آلن از دنیای تاریک بدل می‌شوند. از آنجایی Mr.Door نیز در دل قصه‌ی کنترل مطرح شده است، قصه‌ای که آلن آن را نوشته، پس طبیعی است که این کاراکتر هم در Dark Placeای که زاییده‌ی توهم و آشوب ذهنی آلن است، سر و کله‌اش پیدا شود. اصلا و ابدا بعید نیست که در جریان آلن ویک ۲ با شخصیت‌هایی دیگر از بازی کنترل همچون جسی فیدن ملاقات کنیم.

توالی زمانی سکانس آغازین تریلر بازی آلن ویک ۲

در فریم بعدی، آلن را می‌بینیم که در اتاقی نسبتا تاریک، پیشانی خود را لمس می‌کند. با کنارهم گذاشتن توالی زمانی فریم‌هایی که در تریلر دیدیم، تصویر بالا شکل می‌گیرد. آلن (احتمالا آلن) در آغاز به‌شکلی ترسان و مضطرب به‌سمت در خیره می‌شود چرا که شخصی به‌یکباره در اتاق را باز می‌کند، او مستر اسکرچ است که در ادامه به‌سمت آلن اسلحه کشیده و ماشه را می‌چکد؛ در لحظه بعد، آلن در اتاقی نامشخص بیدار شده و دست خود را بر پیشانی‌اش قرار داده تا محل برخورد گلوله‌ی مستر اسکرچ را بررسی کند. او می‌خواهد ببیند که آیا واقعا کشته شده یا نه آن گلوله اصلا به‌سر او برخورد نکرده است؟

آلن در میان پرده‌های قرمز از تریلر بازی Alan Wake 2

فریم بعدی، آلن را پشت یک پرده‌ی قرمز نمایش می‌دهد. این یکی دیگر یکی از آن اشاره‌های دانه‌درشت سم لیک به‌سریال توئین پیکس است. اگر از دنبال‌کنندگان پر و پاقرص داستان‌های سم لیک هستید احتمالا می‌دانید که جناب لیک به‌دیوید لینچ و شاهکار جنایی/سورئال او یعنی سریال توئین پیکس ارادت بسیار زیادی دارد و این صحنه نیز یک ادای احترام به لژ سیاه و کنکاش ایجنت کوپر در میان پرده‌های قرمز آن به‌حساب می‌آید.

درکنار تصویر دوباره با تقابل عقربه‌ها روبه‌رو هستیم؛ در قاب‌های قبلی که قرار گیری دو پیچ از یک تلویزیون قدیمی در جهت کاملا معکوس یکدیگر را دیده بودیم، حالا ساعتی را داریم که عقربه‌هایش ساعت ۱۸:۰۰ یا ساعت ۶:۰۰ را نمایش می‌دهند. دو نکته برای این ساعت وجود دارد. نکته‌ی اول که دو عقربه در دو جهت کاملا مخالف را نمایش می‌دهند که باز هم به‌همان پیرنگ اصلی قصه برمحوریت دوگانگی تاکید دارد. نکته‌ی عجیب بعدی اما، این است که ساعت مورد بحث ما دارد زمان بخش شدن برنامه‌ی In Between With Mr.Door را نمایش می‌دهد. برنامه‌های Late Night و رئالیتی‌شوهای این‌‌چنینی مثل برنامه‌هایی که جیمی فالن یا جیمی کیمل اجرایشان می‌کنند، عموما در ساعت ۲۲:۳۰ یا ۲۳:۳۰ نیمه‌شب پخش می‌شوند اما برنامه‌ی In Between With Mr.Door که از همین جنس برنامه‌ها است، برای پخش در ساعت ۶ بعد از ظهر یا شاید ۶ صبح برنامه‌ریزی شده است. موردی که شاید بتوان چیزهای مختلفی را از آن استنتاج کرد اما، قطعی‌ترین مسئله پیرامون آن به‌‌آشوب ذهنی آلن و خروج چارچوب‌های روزمره (مثل پخش شدن برنامه‌های این‌چنینی در زمان نیمه‌شب) از توالی زمان و فضا برمی‌گردد.

صحبت Mr.Door پیرامون کتاب جدید الن ویک

آلن ویک ۲ احتمالا افسارگسیخته‌ترین قصه سم لیک خواهد بود

تریلر در ادامه بسیار جالب می‌شود. مستر در که لیوانی با لوگوی Oh Deer Diner (کافه رستورانی با همین نام از بازی اول) را جلوی خود گذاشته است، از این می‌گوید که «در کتاب Initiation با قصه نویسنده‌ای خیالی (؟!) با نام آلن ویک همراه خواهیم شد. مردی که در کابوس‌هایش به‌دنبال دست‌نوشته‌های یکی از رمان‌های فراموش‌شده خود می‌گردد». نویسنده‌ای خیالی؟ آن هم درحالی که آلن ویک سر و مر و گنده کنار او نشسته است. این لحظه، سوالی در ذهنمان ایجاد می‌کند که نکند آن مردی که با ظاهر آلن ویک درکنار Mr.Door نشسته است، تامس زین یا حتی آقای اسکرچ باشد؟ تریلر با این صحنه یک بار دیگر مفهوم‌های چندگانه، دوگانگی شخصیتی آلن و تامس زین/مستر اسکرچ و نامشخص بودن حقیقت از رویا که پیرنگ اصلی قصه در آلن ویک ۲ هستند را به‌مخاطبش گوشزد می‌کند.

نکته‌ی جالب دیگر در این صحنه که از نکات فرامتنی آن است، به اسم کتاب برمی‌گردد. بازی آلن ویک ۱ با روایت قصه در قصه‌ی خود (نوشته شدن قصه‌ی آلن ویک توسط تامس زین و آفرینش تامس زین به‌دست‌ آلن ویک) از جمله آثاری بود که قسمتی حائز اهمیت از آناتومی داستانی‌ خود را با الهام از فیلم Inception کریستوفر نولان به‌وجود آورده است؛ حتی سم لیک در تازه‌ترین مصاحبه‌هایش در جریان رویداد گیمزکام اعلام کرد که فیلم اینسپشن یکی از منابع‌ الهام‌بخش اصلی برای بازی آلن ویک ۲ به‌شمار می‌رود. نام کتاب Initiation و هم‌معنی بودن این کلمه با Inception که هر دو به‌معنی «سرآغاز» هستند، از جمله موارد جالبی است که از این قاب می‌توانیم استخراج کنیم. حالا که صحبت از فیلم و سریال منابع الهام آلن ویک شد، بیایید سراغ یک موضوع جالب برویم.

شباهت باب از توئین پیکس و آقای اسکرچ از آلن ویک ۲

خیلی از ما با دیدن چهره‌ی جدید الن ویک، بی‌اختیار به‌یاد جان ویک و شمایل کیانو ریوز در طی سالیان اخیر افتادیم. اصلا هماهنگی دو نام «آلن ویک» و «جاناتان ویک» هم خودش بسیار جالب است؛ اما نکته اینجا است که آلن ویک با موهای بلند و ریش‌های پژمرده در ورای شباهت به‌افرادی همچون کیانو ریوز و جیک جیلنهال، به‌شخصیت «باب» از سری توئین پیکس شباهت پیدا کرده است. باب که نمادی از مسخ و تسخیر شدن به‌دست نیرویی ماورایی است، قطعا یکی از منابع الهام سم لیک و تیم رمدی در آفرینش ظاهر جدید آلن ویک به‌حساب می‌آید؛ سم لیک حالا از این فرصت استفاده کرده و به‌لطف بلند شدن مو و ریش‌ آلن، آقای اسکرچ را به‌‌پژواکی از «باب» توئین پیکس در دنیای آلن ویک بدل کرده است. حالا برویم سراغ ادامه‌ی تریلر.

آلن و احتمالا تامس زین در تریلر بازی Alan Wake 2

در ادامه‌ی تریلر، مردی با یک دوربین دستی و آلن را می‌بینیم که سرمست و خندان درحال صحبت با تلفن است. این قاب نیز یکی از نماهای بسیار جالب تریلر به‌شمار می‌رود. یک لحظه ادامه‌ی متن را نخوانید و حدس بزنید که مرد دروبین به‌دست چه کسی است؟ راهنمایی می‌خواهید؟ به‌لباس‌هایش که از دل دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی به‌بیرون آمده‌اند دقت کنید. قرارگیری دو کلمات کلیدی «فیلم‌ساز» و «دهه ۶۰ و ۷۰» ما را به تامس زین می‌رساند. اگر لباس‌هایش دلیل محکمی بر دهه‌ی هفتادی بودن ظاهر او نیست، به‌دوربین دستی او دقت کنید. این دوربین‌ها از رایج‌ترین دوربین‌های فیلم‌برداری در دهه‌ی ۷۰ میلادی بودند که همین حالا هم می‌توانید برخی از آن مدل‌ها را از وبسایت E-Bay خریداری کنید. چهره‌اش نیز انگار نسخه‌ای بدون ریش و اصلاح-کرده از صورت آلن ویک است و هم‌چنان شباهت بسیار زیاد مابین صورت او و آلن (چهره ایلکا ویلی، بازیگر نقش آلن ویک در این مجموعه) را می‌توانیم ببینیم.

نمایش نام Ahma در تریلر آلن ویک ۲

اما چرا آلن اینقدر شاد و شنگول و سرمست شده؟ آیا مستر اسکرچ در این قاب نمایش داده شده است؟ چند ثانیه بعد از قابی که می‌بینیم، نمایی به‌تصویر کشیده می‌شود که در وسط آن می‌توانیم اسم نوشیدنی‌های الکلی Ahma را ببینیم. «آهما» که در زبان فنلاندی به‌معنی «ولورین (گونه‌از خرس‌ها)» است، یک برند از نوشیدنی‌های جهان آلن ویک به‌شمار می‌رود. تریلر با نمایش برند این نوشیدنی در قابی که مورد بحث ما است، به‌زبان بی‌زبانی می‌گوید که آلن با نوشیدن Ahma به‌چنین وضعی افتاده است.

خب حالا بیایید اطلاعاتی که از این قاب می‌گیریم را کنار هم بگذاریم: آلن ویک در وضعیت سیاه‌مستی و در مقابل تامس زین درحال نوشتن است و جناب زین هم این وسط از آلن فیلم‌برداری می‌کند. نکته جالب اینجا است که برای چند لحظه، دوربینِ دست این کاراکتر که احتمال می‌دهیم تامس زین باشد، غیب شده و او با انگشتان خود انگار که تیر خلاص را به‌سر آلن ویک شلیک می‌کند. چرا؟ این دومین باری است که در این تریلر، یک گلوله به سمت آلن شلیک می‌شود. بار اول توسط شخصیتی که احتمال دادی مستر اسکرچ باشد و حالا این کاراکتر که گمان می‌کنیم تامس زین است. چنین موقعیتی در بسته الحاقی AWE بازی کنترل نیز وجود داشت.

آلن ویک و تامس زین در بازی کنترل

جایی که آلن برای اولین‌بار با تامس زین ملاقات کرد. درحالی که آلن بسیار گیج و درحال یادآوری اطلاعات مد نظرش بود، زین به‌او می‌گوید که «تو به یک نوشیدنی احتیاج داری». و لحظاتی بعد، با یکدیگر می‌نوشند و آلن ناگهان به‌یاد مستر اسکرچ می‌آفتد.. فیلم‌برداری کردن تامس زین از آلن آن هم درحالت سیاه‌مستی، حرکتی عجیب از شخصیتی است که دائما خود را به‌عنوان دوست آلن معرفی کرده و حتی در بازی Alan Wake 2 یکی از مهم‌ترین راهنماهای آلن به‌شمار می‌رود. مخصوصا که در گیم‌پلی ۱۴ دقیقه‌ای که از بازی پخش شده است، آلن و تامس ازطریق یک تلفن عمومی بایکدیگر صحبت می‌کنند اما آلن نمی‌تواند زین را به‌یاد بیاورد. با خود فکر می‌کند که قبلا با چنین شخصی مکالمه داشته اما او را به‌یاد نمی‌آورد.

نمایش آلن ویک و الکس کیسی در پس‌زمینه از بازی آلن ویک ۲

در قاب بعدی دیگر خبری از آن همه افکت تصویری و فضاسازی توهم/رویا-مانند «مکان تاریک» نیست. ظاهرا به‌دنیای واقعی برگشته‌ایم. چنین چیزی با به‌تصویر کشیده شدن ساگا اندرسون (مامور پلیس که دومین شخصیت قابل بازی آلن ویک ۲ است) قابل استنتاج است؛ چرا که ساگا در دنیای تاریک به‌سر نمی‌برد و طبق آنچه که آلن ویک برای قصه‌ی ساگا و الکس کیسی نوشته است، اتفاقات زندگی او یکی پس از دیگری درحال رقم خوردن هستند. دقیقا به‌همین دلیل، ساگا در این صحنه از آلن می‌پرسد که «آیا این نوشته‌ها [که از اطراف پیدا می‌کند] را شما نوشته‌اید آقای ویک؟». و آلن هم در پاسخ می‌گوید: «دارم تلاش می‌کنم تا یادم بیاد». آلن در این ۱۳ سال هر کاری کرده و هر قصه‌ای نوشته تا ازطریق دست‌کاری کردن و بازنویسی واقعیت، کسی پیدا شود تا در مسیر نجات او گام بردارد. یکی از این قصه‌ها به‌رئیس اداره فدرال کنترل یعنی جسی فیدن ارتباط داشت و قصه‌ی دیگر، مستقیما ساگا اندرسون و الکس کیسی را درگیر کرده است.

در تریلر قبلی نیز دیدیم که ساگا اندرسون از الکس کیسی می‌پرسد که آیا آلن ویک آینده را می‌بیند که تمام کاغذهایی که پیدا می‌کنیم، روایت این مأموریت و کاری که ما (او و الکس کیسی) انجام می‌دهیم را تعریف می‌کند؟ او حالا دریافته که یک شخصیت از قصه‌ی آلن ویک است و هر آنچه که آلن نوشته برایش اتفاق می‌افتد. در این قاب، الکس کیسی در پس‌زمینه با لباس رسمی و آلن ویک با لباسی که در بازی American Nightmare به‌تن داشت را می‌بینیم. حلقه آلن نیز در مرکز توجه تماشاگر است تا در میان آشوبی که در قصه‌ی آلن ویک ۲ برپا شده، آلیس را هم از یاد نبرده باشیم. اما سؤال اصلی اینجا است که آیا آلن بالاخره موفق شده تا از مکان تاریک فرار کند و خودش را به ساگا اندرسون برساند؟ یا اینکه نه، آلن ویکی که در تصویر می‌بینیم درواقع همان مستر اسکرچ است که در دنیای واقعی سیر می‌کند و دردسرساز شده است؟

الکس کیسی در مکان تاریک از تریلر بازی آلن ویک ۲

قاب بعدی اما به‌رویارویی الکس کیسی و آلن ویک در مکان تاریک مرتبط می‌شود. جایی که الکس کیسی در یک کوچه تاریک آلن ویک را گیر انداخته و با لحنی بسیار خشن، به آلن می‌‌گوید «اون آدمکش خودتی؛ تو رهبر اون کالت/فرقه هستی». آلن ویک نیز درحالتی وحشت‌زده به‌او می‌گوید «نه! آدم اشتباهی رو گرفتی». از این صحنه دو برداشت مختلف می‌توانیم داشته باشیم.

برداشت اول به‌جناب کیسی برمی‌گردد که در مکان تاریک، فکر می‌کند که آلن ویک همان قاتلی است که در فرقه‌ی Cult of the Tree آن‌ها به‌دنبالش هستند. اما نکته اینجا است که در مکان تاریک، همه‌ی کاراکترها زاییده‌ی ذهن خود آلن ویک هستند. گفته می‌شود که در بازی سه‌ نسخه از الکس کیسی وجود دارد. یک نسخه در دنیای واقعی، نسخه‌ی مکان تاریک و یک نسخه‌ی سینمایی که نقش او را شخصی با نام سم لیک، بله درست خواندید، سم لیک چهره و نام خود را به‌بازیگری از دنیای آلن ویک داده که نقش الکس کیسی را در یک فیلم سینمایی ایفا می‌کند.

پس چرا الکس کیسی در این دنیا هنوز فکر می‌کند که الن ویک یک قاتل است؟ حدس می‌زنم به‌این دلیل باشد که آلن در آخرین کتاب از سری رمان‌های الکس کیسی که «توقف ناگهانی» نام داشت، شخصیت الکس کیسی را می‌کشد. آلن بابت این تصمیم حسابی مورد پرسش و انتقاد مخاطبان قرار می‌گرفت. او حتی در جریان رئالیتی‌شو The Harry Garret Show در پاسخ به‌این سؤال که چرا در رمان The Sudden Stop به‌زندگی الکس کیسی پایان دادی، جواب می‌دهد «از دستش خلاص شدیم نه؟».

نبرد ساگا اندرسون و یکی از اعضای فرقه Cult of the Tree از بازی Alan Wake 2

دلیل بعدی اما، رهبری شدن احتمالی فرقه Cult of the Tree به‌دست مستر اسکرچ یا تامس زین است که چهره‌هایی یکسان با آلن دارند. می‌پرسید چطور؟ بیایید به‌آنچه که در جریان سامر گیم فست از گیم‌پلی شخصیت ساگا اندرسون نمایش داده شد نگاهی بیندازیم.

ساگا در این تریلر با یکی از افراد تسخیرشده یا همان «تیکن/Taken» روبه‌رو می‌شود که از قضا، این شخص یکی دیگر از اعضای Cult of the Tree است که با ماسک گوزن و پوشیدن یک خرقه بلند دیده می‌شوند. ساگا با استفاده از چراق قوه خود، تاریکیِ محافظ دشمن‌اش را از بین می‌برد و اینجا است که می‌بینیم از قفسه سینه‌ی این فرد تسخیر شده، جایی بسیار نزدیک به‌محل قرارگیری قلب او، جرقه‌هایی فشفشه-مانند به‌بیرون پرتاب می‌شوند و محل نام‌برده در بدن او به‌شکلی قرمز و ملتهب درمی‌آید. انگار که قلب او را از سینه‌اش در آورده باشند و قلبش مملو از تاریکی باشد. بعد از نابود کردن این موجود، ساگا به‌حرکت روبه‌جلوی خود ادامه داده و با قلب از سینه خارج شده‌ی سروان تایتینگل مواجه می‌شود. پس فعلا می‌توانیم نتیجه بگیریم که خارج کردن قلب از سینه‌ی افراد، یکی از فعالیت‌های آئین-مانند این فرقه است. اگر گفتید چنین اتفاقی قبلا برای چه کسی افتاده بود؟

نبرد ساگا اندرسون و دشمنان تسخیر شده از تریلر بازی Alan Wake 2

همان‌طور که در پیش‌زمینه‌ی داستانی تامس زین مرور کردیم، او بعد از زنده کردن جسد همسرش یعنی باربارا جگر و زمانی‌که متوجه شد این باربارای از گور برگشته کاملا در اسارت تاریکی است و همسر کشته شده‌اش دیگر قرار نیست مثل قبل باشد، قلب باربارای تاریک را از سینه‌اش خارج و تلاش کرد تا این موجودیت که نیروهای تاریک را بیدار کرده بود از بین ببرد.

حالا با دسته‌ای از نیروهای تسخیرشده طرفیم که هم خودشان و هم اهدافی که به‌قتل می‌رسانند، ظاهرا قلبی در سینه ندارند. تنها آلن ویک، تامس زین و احتمالا آقای اسکرچ از پیش‌زمینه‌ی داستانی تامس زین و خروج قلب باربارا جگر خبر داشتند. پس یکی از همین افراد ممکن است چنین آئینی را برای پیروانان فرقه‌ی مورد بحثمان طراحی کرده باشد. می‌دانید نکته‌ی جالب کجاست؟ در ثانیه‌‌های پایانی همین، لحظه‌ای را می‌بینیم که افرادی ناشناس درحال زمزمه کردن جمله‌ای مرموز هستند. «این آئینی است تا تو را هدایت می‌کند؛ دوستانت وقتی که تو رفته باشی، او را ملاقات می‌کنند». جمله دوم دقیقا همان جمله‌ای است که تامس زین در بازی اول و پیرامون مستر اسکرچ به‌آلن ویک گفته بود. حتی در همین تریلر جدید ما در یکی از فریم‌هایی که بسیار بسیار سریع از جلوی چشم رد می‌شود، ماسک گوزن از این فرقه را بر صورت آن شخصیتی می‌بینیم که حدس می‌زدیم تامس زین باشد. پس پیرامون این ماجرا، مضنون اصلی ما تامس زین است. نگاه نکنید که چقدر سعی می‌کند تا خودش را «دوست» آلن جا بزند، ارتباط زین و آلن قرار است حسابی پیچیده و چند لایه‌تر از چیزی که می‌دانیم باشد.

آلن ویک درحال فرار از نیروی تاریکی از بازی آلن ویک ۲

در ادامه آلن را می‌بینیم که گویا درحال فرار از نیروی تاریکی (Dark Presence) است سپس جلد کتاب جدید آلن را می‌بینیم: بازگشت؛ نوشته‌ آلن ویک. تا به‌این لحظه، نوشته شدن دو کتاب مختلف به‌آلن ویک منتسب شده است؛ کتاب سرآغاز (Initiation) و کتاب بازگشت (Return) که شاید اسم آن شما را به‌یاد فصل پایانی از سریال توئین پیکس بیندازد که آن هم «بازگشت» نام داشت. اگر از یک مقیاس فرامتنی به‌این کتاب نگاه کنیم، می‌توانیم آن را قسمتی از «سفر قهرمان» در آناتومی قصه‌سرایی به‌حساب بیاوریم. «سفر قهرمان» درواقع یک چارچوب در جهت پرداخت شخصیت اصلی (پروتاگونیست) داستان‌های ماجرایی است. چارچوبی که از چند مرحله‌ی اصلی شکل گرفته است:

  • خروج و آهنگِ سفر کردن
  • آغاز شکل‌گیری تغییر و رویارویی با چالش‌ها
  • پرداخته شدن به‌لطف امدادهایی نظیر کمک استاد و مولفه‌های ماورای طبیعت
  • سقوط و مکاشفه:‌ تولد دوباره
  • ایجاد تغییرات
  • پرداخت بها
  • بازگشت

طی تجربه‌ی آلن ویک ۱ دیدیم که قهرمان درنهایت به مرحله‌ی سقوط رسید. جایی که آلن با فدا کردن خودش، آلیس را نجات داد. او حالا ۱۳ سال است که در مرحله‌ی مکاشفه گیر کرده و به‌دنبال یک راه فرار می‌گیردد. و به‌دنبال همین موضوع، آلن به‌سراغ نوشتن کتاب «بازگشت» می‌رود تا خودش به‌عنوان قهرمان قصه‌ی تامس زین که «آلن ویک» نام دارد، بتواند به‌آن مرحله‌ی نهایی از پرداخت قهرمان برسد و با موفقیت از مکان تاریک فرار کند. نمای بعدی، همان کتاب بازگشت را نشان می‌دهد که نام آلن ویک توسط شخصی نامعلوم، خط زده می‌شود. به‌این معنی که هزار و یک چالش در مقابل آلن به‌صف شده‌اند تا بازگشت جناب نویسنده موفقیت‌آمیز نباشد.

ساگا اندرسون در قصر ذهنش از بازی Alan Wake 2

نمای بعدی، قصر ذهنی ساگا اندرسون را نمایش می‌دهد. جایی که او با کنارهم قرار دادن سرنخ‌‌هایی که‌ به‌دست‌ آورده، اهداف بعدی خود و بازیکن را ایجاد می‌کند. در قاب اما چیزی مهم‌تر از قصر ذهنی ساگا و آلن ویک که در پس‌زمینه‌اش جاخوش کرده‌ است، وجود دارد. در این قاب اگر دقیقا به‌بالای سر ساگا نگاه بکنید، سر یک گوزن را می‌بینیم که خودنمایی می‌کند. تا پیش از این لحظه نیز چند بار پیرامون موارد مرتبط با گوزن صحبت کرده بودیم؛ مثل پوشش‌ اعضای فرقه Cult of the Tree و مواردی از این دست. صحبت‌مان در اینجا اما ورای این موارد است.

نکته اینجا است که استفاده از حیوانات برای آوردن جزئیات زیر متنی و فرامتنی به‌قصه، یکی از شگردهای سم‌ لیک در قصه‌سرایی مجموعه‌ی آلن ویک است و او چنین کاری را ۱۳ سال پیش با اولین قسمت از سری آلن ویک انجام داده بود؛ جایی که او از جغد به‌عنوان یکی از نمادهای شخصیت آلن استفاده کرد. در تریلری که مشغول موشکافی قاب به قاب آن هستیم، نه‌تنها تکیه‌ای ویژه بر جغد به‌عنوان نماد آلن ویک وجود داشت، بلکه گوزن نیز به‌عنوان نماد ساگا اندرسون معرفی می‌شود. فعلا چون بحث درباره‌ی ساگا است، سراغ نمادشناسی آلن نمی‌رویم. اما گوزن به‌عنوان نمادی از ساگا اندرسون به‌چه معنی است؟

نمای بسته ساگا اندرسون از تریلر بازی آلن ویک ۲

نمایی که مشاهده می‌‌کنید و در ادامه‌ی قاب بعدی به‌تصویر کشیده می‌شود، یک قاب‌بندی استادانه است که صورت ساگا اندرسون را با آن مجسمه‌ی تاکسی‌درمی شده گوزن که پشت سرش بود، جایگزین کرده است؛ به‌طوری که شاخ‌های آن گوزن، در بالای هر دو قسمت از سر این مامور FBI دیده می‌شود. یک قاب‌بندی واقعا ماهرانه که این حیوان را به‌عنوان نمادی از شخصیت اندرسون برایمان تعریف می‌کند.

در اسطوره‌شناسی و فرهنگ‌عامه مناطقی همچون آمریکای جنوبی، شرق آسیا، مکزیک، اقوام سلتیک و آزتک و یونان درکنار آئین‌هایی مثل شینتو، بودیسم و مسیحیت، از گوزن به‌عنوان نماد کسب آگاهی و پیک‌هایی با توانایی دریافت پیام‌های ماورایی، یاد شده است. گوزن‌ها با سرعت بالا، توانایی قابل‌توجه در بویایی و بینایی درکنار ظاهر زیبای خود، همیشه به‌عنوان نمادی از موجوداتی باهوش، سریع و قدرتمند با توانایی دریافت حقایق پنهان معرفی شده‌اند.

حیوانات به‌عنوان یک سری نماد از سری بازی آلن ویک

نکته‌ی مهم این است که تمامی این نمادها، با کاراکتری که از ساگا اندرسون تا به‌امروز نمایش داده شده است، تطابق بسیار بالایی دارد. اندرسون به‌عنوان یک کارآگاه بسیار ماهر معرفی شده است که هوش و دقت بسیار بالایش، باعث شده تا او را برای حل و پیگیری پرونده‌ی آلن ویک درکنار الکس کیسی انتخاب کنند. حالا بیایید از زاویه‌ای دیگر به شخصیت ساگا نگاه کنیم. ثور و اودین اندرسون از بازی آلن ویک ۱ را به‌یاد دارید؟ افرادی که چه از نظر ظاهری و چه از منظر اسامی‌شان، نمادهایی از اساطیر نورس به‌حساب می‌آمدند.

حالا با دختری روبه‌رو هستیم که او هم نام خانوادگی اندرسون را یدک می‌کشد. اینکه آیا ساگا و آن دو برادر با یکدیگر نسبت خانوادگی دارند یا نه فعلا مهم نیست؛ چیزی که این وسط جالب است، به نام «ساگا» برمی‌گردد. چرا که در اسطوره‌شناسی نورس، ساگا یعنی شخصی که توانایی صحبت با دنیای مردگان و دریافت پیام‌های ماورایی را دارد. ساگا نیز در جریان آلن ویک ۲، پیام‌های آلن از دنیای تاریک را در قالب کاغذهایی از رمان‌های او دریافت می‌کند. اما چنین موضوعی چگونه برای‌ آلن صدق می‌کند؟

بررسی نماد حیوانات از تریلر بازی آلن ویک ۲

بحث آلن شاید ساده‌تر از ساگا باشد. جغدها نماد آلن ویک هستند. پیرامون ویژگی تعریف شده برای جغدها در فرهنگ عامه‌ی ملل مختلف، یک دوگانگی وجود دارد. برخی سرزمین‌ها مثل شرق آسیا و یونان، جغد را به‌عنوان نمادی از آگاهی می‌شناسند؛ این درحالی است که جغدها در فرهنگ عامه‌ی معاصر و حجم بالایی از اسطوره‌شناسی ملل مختلف، عاملی شوم و پیام‌آور مرگ به‌حساب می‌آید.

جغدها در سریال توئین پیکس هم که یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین منابع الهام سم لیک برای تولید بازی‌هایش به‌حساب می‌آید (لطفا قبل از تجربه الن ویک ۲ سریال توئین پیکس را تماشا کنید) نیز به‌عنوان پیام‌آور مرگ و حامل اخباری شوم تعریف می‌شدند. دوگانگی معنی نمادین جغد در فرهنگ‌های مختلف اتفاقا به‌خوبی با دو/چند گانگی شخصیتی آلن ویک جور در می‌آید. چرا که می‌توانیم ویژگی‌های شوم و ترسناک این پرنده نمادین را برای مستر اسکرچ و تامس زین در نظر گرفته و آن شاخص‌هایی که به‌آگاهی ارتباط داشتند را برای آلن ویکی در نظر بگیریم که قصه‌ی کاراکترهایی مثل جسی فیدن و ساگا اندرسن را خودش نوشته است اما در کنایه‌آمیزترین شکل ممکن، از سرنوشت و شرایط خودش هیچ آگاهی ندارد.

آلن در اتاق نویسندگی‌اش از سری بازی Alan Wake

حتی طراحی اتاق نویسندگی آلن نیز به‌گونه‌ای انجام شده که دیوار پشتی آن همراه‌با دو پنجره‌ی گرد که با فاصله‌ای مناسب از یکدیگر قرار گرفته‌اند، حس ایستادن مقابل دو چشم بزرگ از یک جغد را به‌تماشاگر منتقل می‌کنند. حتی به‌نظرم دیگر لازم نبود تا آن مجسمه جغد هم در بالای دیوار نصب می‌کردند تا مخاطب متوجه می‌شد که جغد همان نماد شخصیت(های) آلن در این سری بازی‌ها به‌حساب می‌آید.

آلن و ساگا در فضایی بسیار قرمز از بازی آلن ویک ۲

به‌تریلر برگردیم. قبل از اینکه به‌نمای بالا برسیم، چند دیالوگ مهم رد و بدل می‌شود. آلن در ابتدا می‌گوید «تقصیر من بود که اون فرار کرد» و در ادامه، صدای ساگا را می‌شنویم که می‌گوید «آلن یک دوقلو یکسان داره، اون الان کجاس؟». هر دوی این دیالوگ‌ها به‌مستر اسکرچ اشاره دارند و ظاهرا ساگا اندرسون یا ازطریق صحبت با آلن یا در جریان خواندن متن‌‌هایی که از رمان آقای ویک پیدا می‌کند، چنین نتیجه‌ای را استنتاج می‌کند.

در ادامه آلن با لحنی التماس‌گونه می‌گوید «من نمی‌خوام تو این قصه باشم؛ منو فقط از این قصه خارج کن». حدس می‌زنم آلن در جریان صحبت با تام زین چنین جملاتی را می‌گوید. چون تام زین نیز در دهه‌ی ۷۰ میلادی و با تکیه بر خلاقیت و قدرت دریاچه کالدرون، درحالی که در مکان تاریکش مانده بود، هر اثر و مدرکی که در واقعیت از خودش برجای مانده بود را پاک کرد. آلن هم احتمالا از شدت استیصال و ترسی که ۱۳ سال اسارت در مکان تاریک برایش ایجاد کرده، از زین می‌خواهد تا او را به‌کل از قصه‌ای که پیرامونش بحث می‌کنند، خارج بکند. در ادامه به‌نمای بالا می‌رسیم. و یک سؤال: آیا آلن و ساگا اندرسون با نیروی «هیس» مواجه شده‌اند؟ همان نیرویی که در بازی کنترل باید با آن مقابله می‌کردیم. بعید نیست که آلن در مکان تاریک با هیس روبه‌رو شود. چرا که هیس در داستانی که برای جسی فیدن نوشته بود آمده و مکان تاریک نیز کاملا زاییده ذهن خودش است. اما ساگا اندرسون چطور قرار است با چنین مخلوقی روبه‌رو شود. چنین موضوعی نه‌تنها از منظر داستانی واقعا هیجان‌انگیز است، بلکه به‌روند گیم‌پلی نیز تنوع خوبی می‌بخشد.

یک نکته‌ی جالب دیگر در تصویر بالا، به‌مکانی که آلن در آن ایستاده است ارتباط دارد. به‌نظر می‌رسد که‌ آلن در قسمت پذیرش از Oceanview Hotel ایستاده است که در مقابل او، شمایل یک مثلث برعکس (مثل آنچه که در بازی کنترل به‌عنوان نماد The Board می‌شناختیم» قابل دیدن است. دو چراغ با نور قرمز که به‌شکل V ایستاده‌اند نیز در کناره‌ها دیده می‌شوند که ممکن است یک ادای احترام به‌جزئیات داستانی در قصه‌ی مکس پین (الکس کیسی) و مبارزه‌ی او با کارتل‌های مواد مخدر موسوم به Valkyr باشد.

آخرین نمای مهم تریلر نیز به‌یک تلویزیون مربوط می‌شود که تصاویر مربوط‌به‌اتاق نویسندگی آلن را نمایش می‌دهد. این فریم دیگر اوج نماد-بازی‌های سم لیک و ارتباط دادن آلن و جغدهای شوم به‌این کاراکتر محسوب می‌شود. نکته اینجا است که در این صحنه، کاراکتری که نمایش داده شده ظاهرا آقای اسکرچ است که با حرکات بسیار عجیب صورت و بدنش او را می‌شناسیم. نکته‌ی دیگری که نشان می‌دهد ما در حال تماشای آقای اسکرچ هستیم، جملاتی است که در پس‌زمینه‌ی زمزمه می‌شوند «این آئینی است تا تو را هدایت کند. وقتی که تو رفتی، دوستانت او را ملاقات می‌کنند (This is the ritual to lead you on Your friends will meet him when you're gone)».

همان‌طور که پیش‌تر مرور کردیم، جمله دوم درواقع نقل قولی مستقیم از تامس زین است که در ساعاتی پایانی از بازی اول، به‌آلن گفت «وقتی که تو رفتی (به‌مکان تاریک) دوستانت با آقای اسکرچ ملاقات خواهند کرد». بدبختی اینجا است که در قاب مورد بحثمان، آقای اسکرچ لعنتی میز نویسندگی آلن دسترسی پیدا کرده و این یعنی او تمام تلاش‌های آلن برای نوشتن قصه‌ای جدید و پیدا کردن راهی برای فرار از مکان تاریک را خراب خواهد کرد.

تریلر جدید آلن ویک با کشاندن تماشاگر به‌اعماق ذهن تاریک آلن ویک، فورانی از نمادگرایی‌ها و اسطوره‌شناسی‌های دائمی سم لیک و اشاره‌های فرامتنی همیشگی او به‌حساب می‌آید. تریلری که شدیدا روی دو یا چندگانگی شخصیتی آلن و ناپایداری ذهنی او می‌گردد و این مسئله را به‌عنوان پیرنگ اصلی ماجراهای آلن در مکان تاریک ذهنش مطرح می‌کند. حالا که به‌انتهای این تحلیل رسیده‌ایم، نوبت شماست تا از تئوری‌هایتان پیرامون این تریلر و قصه‌ی آلن ویک ۲ برایمان بگویید. اثری که قطعا تا ساعت‌ها می‌توانیم برایش تئوری‌سازی کنیم و از نبوغ سم لیک لذت ببریم. اگر می‌خواهید برای تجربه‌ی آلن ویک ۲ آماده شوید، از همین حالا می‌توانید سراغ دو قسمت ابتدایی بازی مکس پین، بازی آلن ویک (نسخه ریمستر شده همراه‌با بسته‌های الحاقی)، بازی Alan Wake's Amercan Nightmare، بازی Control و تماشای سریال توئین پیکس بروید؛ تماشای سریال نام‌برده یکی از مهم‌ترین ارکان برای موشکافی ارجاعات فرامتنی در قصه‌های سم لیک به‌شمار می‌رود پس حتما حواستان به‌سریال توئین پیکس باشد و تماشای آن را فراموش نکنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده