نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۱

ویژگی‌های گیمینگ ویندوز ۱۱

مایکروسافت دقایقی پیش رسماً از ویندوز 11 رونمایی کرد که یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی آن، یکپارچه سازی بسیاری از سرویس‌های گیمینگ این شرکت از جمله ایکس باکس گیم پس با اپلیکیشن ایکس باکس است.

نسخه جدید سیستم‌عامل مایکروسافت موسوم به ویندوز 11 دقایقی پیش در یک رویداد اختصاصی رونمایی شده که برخی از ویژگی‌های جدید آن، به پی سی گیمرها اختصاص دارد. شاید مهم‌ترین مورد، یکپارچه سازی سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس به‌طور مستقیم در اپ ایکس باکس باشد که به عملکرد هرچه بهتر آن کمک خواهد کرد. سارا باند، معاون رئیس ایکس باکس در شرکت مایکروسافت، با توصیف ویندوز 11 به‌عنوان «بهترین ویندوزی که تاکنون برای گیمینگ ساخته شده»، خبر یکپارچه سازی ایکس باکس گیم پس در ویندوز ۱۱ را اعلام کرده است.

براساس گفته‌های سارا باند، مایکروسافت چندین ماه است که با بازطراحی اپلیکیشن ایکس باکس در ویندوز 10، به آزمایش عملکرد این قابلیت در سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت پرداخته و ویدیوهایی که از محیط ویندوز 11 نشان داده شده، یکپارچگی عمیق سرویس‌های گیمینگ مایکروسافت با ساختار ویندوز جدید را نشان می‌دهد. علاوه‌براین، اپلیکیشن ایکس باکس در ویندوز 11 خدمات Xbox Cloud Gaming را نیز برای مشترکین Xbox Game Pass Ultimate ارائه می‌کند. این ویژگی امکان تجربه بازی‌های سطح بالای گرافیکی را ازطریق استریمینگ برای تمامی کامپیوترهای مبتنی‌بر ویندوز 11 فراهم می‌کند. ایکس باکس کلاود گیمینگ تاکنون تنها ازطریق مرورگرهای وب قابل استفاده بود.

ایکس باکس گیم پس در ویندوز 11

مایکروسافت در کنفرانس E3 نیز اعلام کرده بود که در حال تکمیل فرایند انتقال داده‌های ایکس باکس سری ایکس به دیتا سنتر Azure است که خدمات ایکس باکس کلاود گیمینگ را پشتیبانی می‌کند. این کار با ارائه‌ی Xbox Cloud Gaming در کنسول ایکس باکس وان در حال عملی شدن است.

باند در ادامه‌ی اظهارات خود به دو قابلیت دیگر مرتبط با حوزه‌ی گیمینگ که در ویندوز 11 ارائه می‌شود، اشاره کرده است. DirectStorage API و قابلیت auto HDR که هردو با کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس معرفی شده بودند. بهار امسال بود که مایکروسافت قابلیت auto HDR را ازطریق برنامه Windows Insider برای کاربران پی سی آزمایش کرده بود.

باند با نمایش اسلاید به اسلاید تصاویر بازی The Elder Scrolls 5: Skyrim با دامنه رنگ دینامیکی استاندارد و auto HDR، اعلام می‌کند که بیش از ۱۰۰۰ بازی از جمله Age of Empires: Definitive Edition و Rocket League و DayZ و حتی Doom 64 در دستگاه‌هایی که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند، به‌صورت خودکار با نصب ویندوز 11 ارتقاء خواهند یافت.

این ویژگی درست مثل کنسول‌های ایکس باکس هیچ نیازی به دخالت توسعه‌دهندگان بازی‌ها نخواهد داشت، البته که برای بهره‌مندی از این ویژگی باید نمایشگر کامپیوترهای مورد استفاده‌ی شما از قابلیت HDR پشتیبانی کند. در ویندوز 10 همواره صحبت‌هایی از مشکلات قابلیت HDR در بخش‌های مختلف به گوش می‌رسید، لذا امید آن می‌رود که با تمرکز مایکروسافت روی قابلیت auto HDR برای بازی‌های ویدیویی، شاهد بهبود عملکرد کلی HDR در ویندوز 11 باشیم.

در مورد DirectStorage API نیز باید گفت که مایکروسافت در پاییز سال گذشته اعلام کرد که این ویژگی را برای پی سی و کنسول‌های ایکس باکس ارائه خواهد کرد. این شرکت در ابتدا تکنولوژی دایرکت استورج را برای سیستم ورودی خروجی Xbox Velocity Architecture در کنسول‌های سری ایکس و سری اس توسعه داده بود. دایرکت استورج داده‌های مورد نظر را به‌طور مستقیم به CPU و GPU ارسال و از آن دریافت می‌کند.

اپ ایکس باکس در ویندوز 11

حافظه‌ی داخلی کنسول‌های جدید مایکروسافت از تکنولوژی SSD با درگاه PCIe 4.0 NVMe استفاده می‌کند. حافظه‌هایی که به مراتب سریع‌تر از هارد درایوهای دیسک سخت یا حتی SSDهای مبتنی بر رابط SATA هستند. معماری DirectStorage برای سازگاری بیشتر با سرعت خواندن و نوشتن بالای حافظه‌های NVMe توسعه داده شده که به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا از پهنای باند بالای این درایوها استفاده کرده و زمان بارگذاری بازی‌ها را به مراتب کاهش دهند. علاوه‌براین، توسعه‌دهندگان بازی‌ها می‌توانند دنیای بازی‌های خود را بزرگتر و جزئیات آن را بیش‌ازپیش گسترش دهند.

باند در توضیحات خود در این‌باره می‌گوید:

«هرچه بیشتر در نسل نهم کنسول‌های بازی‌ ورود می‌کنیم، بازی‌سازان بیشتری آثار خود را با در نظر داشتن قابلیت‌های درایوهای PCIe 4.0 NVMe آماده می‌کنند. حتی اینتل هم از همین اوایل سال ۲۰۲۱ پشتیبانی از درگاه PCIe 4.0 را در معماری پردازنده‌های جدید Rocket Lake اضافه کرد، لذا هنوز زمان زیادی تا دسترسی عموم پی سی گیمرها به حافظه‌های PCIe 4.0 باقی مانده و بازیسازان هم برای مدتی چنین انتظاری را از کاربران نخواهند داشت. بااین‌حال، پشتیبانی از DirectStorage قدم مهمی بود که با معرفی ویندوز 11 ملزم به برداشتن آن به منظور زمینه سازی برای آینده‌ی پی سی گیمینگ بودیم.»

ویندوز ۱۱ قرار است در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۱ برای عموم کاربران عرضه شود. این نسخه به‌عنوان یک آپدیت رایگان برای خریداران ویندوز 10 ارائه خواهد شد. برای این منظور، باید سخت‌افزار سیستم مورد استفاده‌ی کاربران نیز قابلیت نصب این نسخه را داشته باشد.

 در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی در میان بگذارید.


منبع polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده