نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

نیم نگاه بازی Portal Reloaded

در این مطلب و در کنار معرفی چند ماد معروف از بازی پورتال دو، ماد Portal Reloaded که از نظر نوآوری و پیچیدگی نمونه‌ای منحصربه‌فرد در میان مادهای ساخته‌شده از این بازی به‌حساب می‌آید را تجربه می‌کنیم.

از عرضه دومین نسخه از بازی‌های پورتال به سال ۲۰۱۱ چیزی بیش از یک دهه می‌گذرد و این‌طور که از اوضاع و احوال به نظر می‌رسد، استودیو سازنده‌ی این بازی یعنی ولو هم خیال عرضه نسخه بعدی این مجموعه بازی پرطرفدار را در سر ندارد. در این سال‌ها اما طرفداران پورتال بیکار ننشسته‌اند و با ساخت مادهای مختلف برای این بازی، سعی کرده‌اند به نحوی، نبودِ بازی جدید را جبران کرده باشند. در این میان برخی به‌دنبال داستان بازی رفته‌اند و سعی کرده‌اند آن‌طور که خود در خیال دارند، داستان جدیدی برای بازی ارائه کنند و عده‌ای دیگر نیز تلاش کرده‌اند چالش‌های دست اول و پیچیده‌تری به بازی اضافه کرده باشند. در این میان اما تعدادی از این مادها در میان اعضایِ جامعهِ طرفداران بازی پورتال، شناخته شده‌تر هستند. در این قسمت از نیم‌نگاه به تجربه ماد Portal Reloaded که یکی از سخت ترین و پیچیده‌ترین مادهای بازی پورتال به‌حساب می‌آید پرداختیم. در ادامه برای کسانی که به پازل‌های پیچیده علاقه دارند چند ماد معروف این بازی را هم معرفی می‌کنیم. 

تماشا در یوتیوب 

Portal Reloaded

این ماد توسط فردی آلمانی به نام جنیس بریکمن (Jannis Brinkmann) ساخته شده و در سال ۲۰۲۱ و به‌طور رایگان از طریق پلتفرم استیم در دسترس طرفداران قرار گرفته است. در این ماد ما در نقش سوژه آزمایش شماره ۴۵۰۹ قرار می‌گیریم و باید در مجموعه‌ای از آزمایشات مرتبط با سفر در زمان شرکت کنیم. 

ویژگی منحصربه‌فردی که این ماد را از سایرین متمایز می‌کند، وجود پورتال زمان در کنار دو پورتال دیگر است. در این ماد، ما با دو نسخه از هر اتاق آزمایش روبه‌رو می‌شویم که یکی در زمان حال و دیگری در بیست سال آینده واقع شده است. برای حل کردن پازل‌های این بازی باید از طریق پورتال سبز رنگ زمان، میان این دو نسخه از اتاق در گذشته و آینده جابه‌جا شوید و پازل‌ها را حل کنید. برخلاف بازی اصلی، در این ماد پورتال گان از همان ابتدا در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و در چند مرحله اول، بازی برای آشنایی بازیکن با مکانیزم جابه‌جایی در زمان، خود پورتال سبز رنگ زمان را ایجاد می‌کند. بعد از پشت‌سر گذاشتن بخش آموزشی بازی و بدست آوردن پورتال‌گان، حالا باید هر سه پورتال را خودتان نصب و در حل پازل هر اتاق از آن‌ها استفاده کنید. 

Aperture Tag: The Paint Gun Testing Initiative

اپرچر تگ یکی از مادهای معروف کامیونیتی پورتال و یکی از نمونه‌های خلاقانه به‌حساب می‌آید و توسط تیمی با نام Aperture Tag Team ساخته شده است. اگر به یاد داشته باشید، استفاده از ژل‌های رنگی یکی از مکانیزم‌های اصلی بازی پورتال دو را تشکیل می‌داد. در آن بازی بازیکن با سه ژل رنگی سفید، نارنجی و آبی‌رنگ روبه‌رو می‌شد که هرکدام قابلیتی جداگانه داشتند؛ ژل نارنجی سرعت حرکت را بیشتر می‌کرد و ژل آبی رنگ ارتفاع پریدن را. ژل سفید اما تنها کاربردش ایجاد پورتال بود. در این نسخه تغییریافته از بازی، بازیکنان تنها با دو ژل نارنجی و آبی سروکار دارند که برای ایجاد آن‌ها می‌توانند از سلاحی با نام Paint Gun استفاده کنند.

یکی از سازندگان ادعا دارد ایده اصلی ساخت این ماد را از بازی Tag: The power of Paint برداشته است. این بازی که محصول سال ۲۰۰۸ است، توسط تیمی از دانشجویان در انستیتو دیجی‌پن ساخته شده بود. بعدها ولو اعضای این تیم را به استخدام خود در می‌آورد تا روی بخشِ ژل‌های رنگی بازی پورتال دو کار کنند. سازنده‌ای این ماد هم که بازی Tag: The power of Paint را پیش از عرضه پورتال دو تجربه کرده بود، تصمیم می‌گیرد ایده به‌کار رفته در این بازی را کمی گسترش دهد. به‌همین دلیل در این ماد دیگر خبری از پورتال‌گان نیست و چالش‌های اصلی بازی را تنها استفاده درست از ژل‌های رنگی تشکیل می‌دهد. در این ماد با کاراکترها و صداپیشه‌های جدید هم روبه‌رو می‌شوید. علاوه بر این در کنار بیست و هفت مرحله مختلف، حالت کواپ و لول‌ادیتور هم در بازی گنجانده شده است.

ماد Aperture Tag: The Paint Gun Testing Initiative در ابتدا با قیمت هفت دلار روانه بازار می‌شود که همین امر هم اعتراضاتی را به‌همراه می‌آورد. در حال حاضر اما می‌توانید این بازی را با پرداخت پنج دلار در استیم تجربه کنید.

Portal Stories: Mel

یکی از مادهای معروف در زمینه «تغییرات داستانی» اما ماد Portal Stories: Mel محصول سال ۲۰۱۵ است. این ماد توسط تیمی از طرفداران بازی پورتال با نام Prism Studios ساخته شده و برای کسانی که پورتال دو را روی استیم خریداری کرده باشند، رایگان است.

داستان این ماد اما در سال ۱۹۵۴ میلادی و در زمانی رخ می‌دهد که سازمان اپرچر در اوج شکوفایی خودش بوده. در این بازی ما کنترل سوژه آزمایشی با نام مل را در دست می‌گیریم. طبق گفته‌ی کیو جانسون، موسس سازمان اپرچر، مل قرار است در مجموعه آزمایشاتی ویژه شرکت کند. این آزمایشات که Aperture Innovators Short Term Relaxation Vault نام داشت، برای تست و آزمایش محفظه‌های آرامش در اپرچر به‌کار می‌رفت. متاسفانه گویا این آزمایشات هم مثل مابقی اقدامات اپرچر به بی‌راهه می‌رود و به این ترتیب مل برای مدتی طولانی در محفظه‌ها به خواب می‌رود. بعد از بیدار شدن، مل خود را در فضای درب و داغان سازمان اپرچر پیدا می‌کند و حالا باید با استفاده از پورتال گان، راهی برای خروج پیدا کند. 

با عرضه این ماد در سال ۲۰۱۵ و به‌دنبال اعتراض برخی از جامعه طرفداران بازی از سختی بیش از حد این ماد، اعضای تیم سازنده حالت جدیدی با نام Story Mode به‌بازی اضافه می‌کنند که پازل‌های ساده‌تری را در اختیار بازیکنان قرار می داد. به این ترتیب پازل‌های قدیمی و سخت‌تر این ماد به حالت Advanced Mode بازی منتقل می‌شوند. با تمام این اوصاف اما ماد Portal Stories: Mel که توانسته جایزه Best Fan Creation را در مراسم The Game Awards سال ۲۰۱۵ از آن خود کند، یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین مادهای بازی پورتال دو به‌حساب می‌آید. 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده