نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۵

نقد فیلم برنامه خانوادگی (The Family Plan) | مارک والبرگ در نقش پدر یا قاتل؟

فیلم The Family Plan با بازی مارک والبرگ اگرچه یک فیلم اکشن کمدی کاملا کلیشه‌ای است، اما درنهایت به هدفی که دارد دست پیدا می‌کند.

فیلم The Family Plan داستان مردی به‌نام دن مورگان را دنبال می‌کند که در حال زندگی در شهر بوفالو است، اما وقتی گذشته‌اش به‌عنوان یک آدمکش حرفه‌ای به سراغش می‌آید، مجبور می‌شود همسر و سه فرزندش را بدون آنکه متوجه هویت واقعی او شوند، از مهلکه فراری بدهد. فیلم برنامه خانوادگی جدیدترین فیلم شبکه اپل تی وی پلاس است که در آن شاهد حضور بازیگرانی مثل مارک والبرگ هستیم که در تلاش است تا اثری سرگرم کننده را به بینندگان ارائه کند.

داستان و کلیت فیلم از همان ابتدا نوید یک اثر کلیشه‌ای و تکراری را می‌دهند و مشخصا در چنین آثاری نباید هم خیلی انتظار یک اثر کاملا متفاوت را داشته باشیم. اما فیلم را می‌توان به بخش‌های متفاوتی تقسیم کرد. بخش اول شروع فیلم است که بخش آزار دهنده آن هم می‌تواند لقب بگیرد. در این بخش شاهد زندگی ساده شخصیت اصلی داستان به‌همراه خانواده‌اش هستیم که روندی نسبتا خسته کننده و ضعیفی دارد و کمی طول می‌کشد فیلم روند خود را پیش بگیرد.

مارک والبرگ در حال بازی کردن با پسر کوچکش در فیلم The Family Plan

درواقع هدف اصلی نمایش یک زندگی کاملا برنامه‌ریزی شده است که بیننده همان ابتدا به‌راحتی متوجه می‌شود که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و چیزهایی درست به‌نظر نمی‌آیند. اما شخصیت‌های اصلی داستان خیلی با این برنامه‌های دقیق شخصیت مارک والبرگ در طول فیلم شک نمی‌کنند و همین موضوع هم کمی آزار دهنده است که چرا آن‌ها تلاشی برای به چالش کشیدن او نمی‌کنند. اما اگر از این بخش عبور کردید، فیلم در ادامه روند به مراتب بهتری در پیش خواهد گرفت.

صحنه‌های کمدی و اکشن فیلم The Family Plan در بیشتر دقایق فیلم مکمل و در خدمت یکدیگر هستند

اما با شروع بخش بعدی فیلم کم کم شاهد ورود صحنه‌های اکشن هستیم. اگر یک نگاه کلی بخواهیم در مورد فیلم داشته باشیم، صحنه‌های کمدی و اکشن در بیشتر دقایق فیلم از این نقطه در خدمت یکدیگر هستند. هر زمان این موضوع در فیلم جریان دارد، فیلم می‌تواند لحظات سرگرم کننده و خوبی را خلق کند. اگرچه کمدی فیلم تمام کلیشه است و حرف جدیدی برای گفتن وجود ندارد، اما ترکیب آن با صحنه‌های اکشن فیلم تا حد زیادی جواب داده است؛ اگرچه در برخی از صحنه‌ها کمی در استفاده از کمدی زیاده‌روی شده است.

روند فیلم به‌طور کلی با شروع سفر جاده‌ای تغییر خوبی پیدا می‌کند و این موضوع تقریبا تا اواخر فیلم و شروع صحنه‌های لاس وگاس هم ادامه دارد. حتی بی‌راه هم نیست بگویم که در بخش پایانی فیلم باز هم این روند ادامه پیدا کرده است و فیلم درنهایت به اثری تبدیل می‌شود که شاید از ابتدا هم برای چنین هدفی تولید شده است. فیلم از نظر داستان خیلی حرف خاصی برای گفتن ندارد و پایان آن کاملا قابل پیش‌بینی است. فیلم قرار نیست ما را شگفت‌زده کند و حتی شخصیت‌ها هم چندان باهوش نیستند که می‌تواند مورد آزار دهنده‌ای باشد.

میشل موناهن و کودکان در فیلم The Family Plan

اما فیلم انگار به این شکل ساخته شده است که هدف آن تنها این است که برای دو ساعت بیننده را سرگرم کند. فیلم قرار نیست تجربه خاص و متفاوتی را تقدیم کند و حتی لحظه‌ای که بسیار ماندگار باشد هم ندارد. اما نکته این است که اگر بخواهیم در طول تماشا فیلم نکته سنج نشویم و صرفا بدون اینکه روی موضوعی حساس شویم به تماشا فیلم بنشینیم، نتیجه می‌تواند رضایت بخش باشد و فیلم درواقع ظاهرا با چنین ذهنیتی تولید شده است.

داشتن چنین ذهنیتی صرفا یک نکته مثبت یا حتی منفی نیست و به‌طور کلی نه قرار است چیزی به فیلم اضافه کند و نه تبدیل به مشکلی شود که آن را بخواهیم بکوبیم. اما پرداختن به این موضوع شاید ضروری باشد که هدف و دیدگاه یک فیلمساز در مورد فیلمی که می‌سازد، چه چیزی بوده است و باید ببینیم اصلا به هدفی که داشته رسیده است یا در همان هدف هم شکست خورده است. در مورد فیلم The Family Plan می‌توان به این نتیجه‌گیری رسید که این هدف محقق شده است و فیلم اثری سرگرم کننده و صد البته بسیار فراموش شدنی است.

فیلم به‌صورت کلی اکشن نسبتا قابل قبولی دارد، چند صحنه کمدی خوب تقدیم می‌کند و تویست‌های جالب اما قابل پیش‌بینی هم دارد و درنهایت پکیج خوبی را ارائه می‌کند که البته قابل نقد هم است. به‌صورت کلی فیلم‌های اکشن کمدی امروزی متاسفانه نمی‌توانند بالانس خوبی بین صحنه‌های اکشن و کمدی خود ایجاد کنند که حداقل در مورد فیلم برنامه خانوادگی شاهد بالانس خوب این موضوع حداقل در بیشتر دقایق فیلم هستیم.

مارک والبرگ و گلوله‌ها در فیلم The Family Plan

اما کیفیت کلی این صحنه‌ها در طول فیلم بالا و پایین زیادی دارد و در دقایقی این صحنه‌ها خوب به تصویر کشیده شده‌اند و در برخی از صحنه‌ها خلاف این موضوع صادق است. شخصیت اصلی داستان در بخش‌هایی از فیلم مثل یک جان ویک عمل می‌کند اما در بخش پایانی فیلم دقیقا خلاف این موضوع را شاهد هستیم. اما در مورد بازی بازیگران هم شاهد تکرار این موضوع هستیم. مارک والبرگ یک بازی تکراری را در طول فیلم دارد و دقیقا همان نقشی را بازی کرده است که بارها از او دیده‌ایم.

بازی مارک والبرگ در فیلم The Family Plan تفاوت زیادی با نقش‌‌آفرینی‌های چند وقت اخیر او ندارد

والبرگ با اینکه هسته اصلی صحنه‌های کمدی و اکشن را یدک می‌کشد و شاید گزینه خوبی برای این نقش باشد، اما بازی او به‌حدی قابل پیش‌بینی شده است که به‌سختی دیگر می‌تواند ما را غافلگیر کند. او از همان لحن همیشگی چه در کمدی و چه در اکشن استفاده کرده است و خود هم یک نکته منفی برای فیلم محسوب می‌شود و هم یک نکته مثبت. با اینکه بخش زیادی از فیلم روی شخصیت مارک والبرگ تمرکز دارد، اما آیا فضای مناسبی برای دیگر بازیگران فراهم شده است تا خودی نشان دهند؟ تا حدی جواب مثبت است و فیلم چنین فضایی را محیا کرده است، اما فیلم می‌توانست استفاده بهتری از این موضوع داشته باشد.

نکته اینجا است که میشل موناهن، زوئی کلوتی و ون کراسبی عملکرد خوبی دارند و توانسته‌اند بازی قابل قبولی ارائه دهند. اما فیلم بیشتر بار درام را روی دوش آن‌ها گذاشته است و بخش کمدی را تقریبا و کاملا به مارک والبرگ سپرده است و همین نکته خودش یک نکته منفی محسوب می‌شود. اگر در فیلم‌های مشابه مثل فیلم Family Switch سعی شده است تا مثلا شخصیت پدر و پسر و در مقابل مادر و دختر را شبیه و مشابه به نمایش در بیاورند، در اینجا هم چنین هدفی وجود دارد.

خانواده در صحنه پایانی فیلم The Family Plan

اما تفاوت آن این است که بخش کمدی و حتی اکشن به یک شکل مناسب تقسیم نشده است و حتی مارک والبرگ انقدر بازی متفاوتی در طول فیلم ندارد که به‌تنهایی بتواند کلید ماجرا باشد. در هر حال همان‌طور که جلوتر هم گفتم فیلم The Family Plan دقیقا همان هدفی را که دارد می‌رسد و فیلمی است که اگر بخواهیم خیلی وسواسی نباشیم، می‌تواند سرگرم کننده باشد. اما قرار نیست یک فیلم اکشن کمدی ناب و درجه یک مثل فیلم The Nice Guys باشد و در بهترین حالت یک فیلم متوسط و یک‌بار مصرف است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده