نویسنده: مسیح کریمی
// یکشنبه, ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۱

نقد انیمیشن Trolls Band Together | موزیک ویدیوی ۹۰ دقیقه‌ای!

انیمیشن Trolls Band Together با اینکه دست روی موضوع جالبی گذاشته است، اما بیشتر شبیه به یک موزیک ویدیو ۹۰ دقیقه‌ای است.

انیمیشن Trolls در سال ۲۰۱۶ اکران شد و اثری سرگرم کننده، رنگارنگ و پر از موسیقی‌های جذاب برای کودکان بود. در ادامه انیمیشن Trolls World Tour روی پرده رفت که تا حد زیادی تمرکز خود را روی موسیقی گذاشت و حالا نوبت به قسمت سوم این انیمیشن رسیده است. پاپی و برنچ پس از دو قسمت که به بهترین دوستان یکدیگر تبدیل شدند، حالا در انیمیشن Trolls Band Together پاپی متوجه یک راز مخفی از برنچ می‌شود.

برنچ زمانی به‌همراه چهار برادرش به‌نام‌های فلوید، جان دوری، اسپراس و کلی بخشی از یک گروه موسیقی پسران بوده است. گروه BroZone زمانی‌که برنچ هنوز یک کودک بود، منحل شد و برادران او نیز هم از یکدیگر جدا شدند و از آن زمان برنچ دیگر آن‌ها را ندیده است. اما زمانی‌که استعداد موسیقی فلوید، برادر برنچ توسط یک زوج خواننده پاپ ربوده می‌شود، برنچ و پاپی سفری احساسی و خطرناکی را برای اتحاد دوباره برادران آغاز می‌کنند تا فلوید را از سرنوشتی حتی بدتر از گمنامی در فرهنگ موسیقی پاپ نجات دهند.

صحنه موزیکال انیمیشن Trolls Band Together

انیمیشن Trolls 3 از همان ابتدا با ایده‌ای جذاب کار خودش را آغاز می‌کند و آن هم ارجاعی به موسیقی گروه‌های پسران یا به اصطلاح Boy Band در دهه ۹۰ میلادی است. در هر حال جاستین تیمبرلیک، صداپیشه شخصیت برنچ در گذشته یکی از اعضای گروه NSYNC بوده است و حالا او در این انیمیشن ضمن اجرای مشترک دوباره با اعضای این گروه، باید به‌نحوی تجربه‌ای مشابه از دلیل منحل شدن این گروه‌ها را هم ارائه کند. پس روی کاغذ این قسمت واقعا حرف جدیدی برای گفتن می‌تواند داشته باشد و این خبر خوبی است.

انیمیشن Trolls Band Together ایده داستانی جذابی در مورد پرداختن به طلوع و افول گروه‌های پسران دارد، اما در ادامه بیننده ناامید می‌کند

بااین‌حال مانند روی قسمت گذشته در این انیمیشن قرار نیست نگاه عمیقی داشته باشیم و موضوع انیمیشن بیشتر از آنکه قرار است به آن عمق بیشتری داده شود، تنها نقشش جلو بردن داستان و اجراهای موسیقی متعدد آن است. نکته اینجا است که انیمیشن با اینکه موضوع جالبی دارد، اما مسیر انیمیشن به شکلی است که بیشتر در حال تماشا یک موزیک ویدیو بسیار طولانی هستیم که در طول آن چندین بار موسیقی متوقف می‌شود تا کمی هم داستان جلو برود و وارد محیط دیگری شویم.

درواقع با اینکه در طول داستان شاهد اتفاقات زیادی هثل برادران برنچ تا خواهر گمشده پاپی هستیم، اما روایتی که انتظار داریم تا این روابط به چالش کشیده شوند دیده نمی‌شود. درواقع مانند قسمت اول داستان بیشتر شبیه یک بهانه است تا اینکه واقعا نقش خیلی خاصی داشته باشد. انیمیشن موضوع و تم داستانی مناسب را دارد، اما ظاهرا هدف سازندگان صرفا چیز دیگری است و به همین منظور بخش داستانی انیمیشن بخشی ناامید کننده است.

گروه برادران برنچ در انیمیشن Trolls Band Together

به‌صورت کلی انیمیشن Trolls Band Together نشان می‌دهد که دریم ورکس قرار نیست صرفا تمرکزش را روی آثاری مثل انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish قرار دهد و کنارش آثار سطح پایین‌تری که هدفش یک گروه خاص است، هم وجود دارند. در هر حال انیمیشن یک هدف متفاوت‌تری دارد و صد البته اگر به‌دنبال یک داستان جذاب هستید، انیمیشن می‌تواند شما را ناامید کند. متاسفانه انیمیشن بیشتر مثل یک کالا تجاری به‌نظر می‌رسد تا اینکه بتوانیم در آن شاهد روندی از اوج و افول یک گروه موسیقی باشیم.

اما زمانی‌که به پایان انیمیشن می‌رسیم این سؤال پیش می‌آید خب درنهایت پیام انیمیشن چه چیزی بوده است؟ در مورد روابط خواهری و برادری است یا با تبلیغ انتشار آهنگ جدید گروه NSYNC پس از چندین دهه طرف هستیم؟ اما واقعیت این است که انیمیشن هرگز اثری که بخواهد حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، نبوده است و حتی اگر با پتانسیل داستانی طرف باشیم، درنهایت هدف ارائه یک انیمیشن رنگارنگ و با موسیقی‌های متعدد است.

نقطه قوت انیمیشن همچنان موسیقی آن است و در طول آن شاهد اجرای تعداد زیادی آهنگ هستیم. به‌طور کلی با یک اثر کمدی موزیکال طرف هستیم و طبیعی است که اجراهای زیادی را شاهد باشیم. حتی با اینکه متن آهنگ‌ها بعضا در راستای داستان انیمیشن است، اما درنهایت بیشتر احساس می‌شود هدف آهنگ‌های انیمیشن خلق لحظاتی شاد و رنگارنگ بوده است. اگر هدف کلی انیمیشن را چنین موضوعی در نظر بگیریم، انیمیشن موفق عمل کرده است و مشخصا انتظار ما براساس دو قسمت گذشته است.

خواهر پاپی در انیمیشن Trolls Band Together

اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که براساس تم داستانی انتظار خود را افزایش می‌دهیم و همین موضوع می‌تواند به کلیت انتظار ما ضربه بزند. در هر حال انیمیشن مانند قسمت قبلی اجراهای متعددی دارد که هدف آن جذب افراد کم سن و سال است. کمدی و صحنه‌های موزیکال انیمیشن همگی در خدمت این هدف هستند که نظر کودکان را جلب کنند و انیمیشن قرار نیست از این هدف دور یا خارج شود. صد البته انیمیشن می‌تواند همچنان برای افراد بیشتری جذاب باشد، اما نباید منتظر یک روایت جذاب باشیم.

انیمیشن Trolls Band Together بیشتر شبیه به یک موزیک ویدیوی طولانی است

انیمیشن باتوجه‌‌به محیط‌های رنگارنگ و جذابی که دارد واقعا می‌تواند برای کودکان جذاب باشد. البته از این نظر می‌توان گفت که قسمت دوم عملکرد بهتری داشته است و در قسمت دوم شاهد محیط‌های متنوع‌تر و جذاب‌تری بودیم. اما انیمیشن Trolls 3 همچنان توانسته است از این نظر موفق عمل کند. انیمیشن از نظر فنی کیفیت خوب و قابل قبولی دارد و چیزی است که می‌توانیم انتظار آن را داشته باشیم. صداپیشگان عملکرد خوبی دارند و شاهد اجرای خیلی سطح بالایی نیستیم، اما درنهایت برای افراد کم سن و سال می‌تواند رضایت بخش و جذاب باشد.

انیمیشن Trolls Band Together بیشتر از اینکه روی داستان تمرکز کند، بیشتر شبیه به یک موزیک ویدیو طولانی است که هدف آن از ابتدا تا انتها ایجاد فضایی شاد و رنگارنگ برای کودکان است. انیمیشن نمی‌خواهد خیلی جدی باشد و داستان خود را هم جدی نمی‌گیرد و صرفا با پیام‌های کلیشه‌ای تلاش می‌کند که افراد کم سن و سال را معرفی کند. انیمیشن در این موضوع موفق است، اما نمی‌تواند همه اعضای یک خانواده را راضی کند و یک اثر کاملا فراموش شدنی است که صرفا می‌توان از آهنگ‌ها و اجراهای آن لذت برد.

پاپی در حال پخش اهنگ در انیمیشن Trolls Band Together

درنهایت هم انیمیشن قرار نیست بهترین کار دریم‌ورکس یا حتی بهترین قسمت مجموعه انیمیشن Trolls باشد و صرفا اثری سرگرم کننده و جذاب برای کودکان است تا آن‌ها را برای کمتر از ۹۰ دقیقه سرگرم کند. انیمیشن ترول‌ها با هم متحد می‌شوند با اینکه اثر متوسط و ضعیفی در بهترین حالت است، اما یک مورد را ثابت می‌کند و آن هم این است که برای ارائه یک داستان رنگارنگ و جذاب برای کودکان حتما لازم نیست داستانی پیچیده را روایت کرد و صرفا اثری را می‌توان ارائه داد که تنها برای آن‌ها جذاب باشد؛ حتی اگر واقعا کیفیت قابل قبولی نتواند ارائه کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده