نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۹

نقد فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre | اکشنی از جنس گای ریچی

گای ریچی با فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre و جیسون استاتهام دوباره به سراغ فیلم‌های اکشن جاسوسی رفته است، اما آیا بازگشت موفقیت‌آمیزی است؟

با اینکه گای ریچی عملکرد موفقی با فیلم Aladdin داشت، اما او تصمیم گرفت تا از ساخت فیلم‌های بلاک‌باستری کمی دور شود و به سمت فیلم‌های کوچک‌تر و آثاری که برای آن بیشتر شهرت دارد، برود. پس از موفقیت فیلم The Gentlemen و فیلم Wrath of Man، حالا گای ریچی فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre را کارگردانی کرده است که در آن شاهد فیلم اکشن جاسوسی و کمدی دیگری از او هستیم که او پیش از این سابقه کارگردانی فیلم The Man from U.N.C.L.E را در سبک اکشن جاسوسی داشته است، اما این بازگشت موفق هم بوده است؟

فیلم، داستان ماموری به‌نام اورسن فورچون را دنبال می‌کند که توسط سازمان اتحاد اطلاعات جهانی به‌نام «پنج چشم» استخدام می‌شود تا سلاحی مرگبار و جدید را که می‌تواند نظم جهانی را برهم بزند، پیدا و جلوی فروش آن را بگیرد. او برخلاف میل باطنی‌اش باید با یک متخصص فناوری پیشرفته از سازمان CIA برای این مأموریت جهانی که باید در آن به یک تجارت میلیاردی اسلحه نفوذ شود، همکاری کند.

آبری پلازا در فیلم اکشن کمدی Operation Fortune: Ruse de guerre، یکی از موردانتظارترین فیلم های سال ۲۰۲۳

فیلم عملیات فورچون: ترفند جنگی از همان ابتدا نشان می‌دهد که تصمیم دارد تا داستان سر راستی را روایت کند، از کمدی گای ریچی پیروی کند و یک داستان کلیشه‌ای در مورد یک فیلم اکشن جاسوسی را روایت خواهد کرد. چنین موضوعی باعث می‌شود تا تکلیف بیننده با فیلم و محتوایی که قرار است در طول نزدیک به دو ساعت تماشا کند، مشخص شود و یک پیش زمینه کلی باعث می‌شود تا ما از همان ابتدا بتوانیم تصمیم بگیریم که آیا این فیلم ارزش تماشا کردن تا پایان را دارد یا اینکه به سلیقه ما نمی‌خورد.

گای ریچی در استفاده از شوخی و صحنه‌های کمدی در فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre کمی زیاده‌روی کرده است

اما یک مشکل فیلم از همان ابتدا آغاز می‌شود و تقریبا تا پایان هم ادامه دارد و آن هم زیاده‌روی در شوخی‌های فیلم است. درست است که داریم در مورد فیلم گای ریچی صحبت می‌کنیم و لحن فیلم هم کمدی است، اما ریچی هرچقدر در فیلم The Gentlemen حساسیت زیادی در قرار دادن هر نوع شوخی و صحنه کمدی به خرج داده بود، در اینجا بعضا شاهد شوخی‌هایی هستیم که کیفیت خوبی به‌خصوص در سطح کارهای ریچی ندارند و کمی آزار دهنده هستند.

البته کلیت شوخی‌ها و صحنه‌های کمدی یک نقطه ضعف نیست، اما بعضا شاهد زیاده‌روی در آن هستیم؛ به‌خصوص اینکه در برخی از مواقع حس می‌کنیم که اگر فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre لحنی جدی‌تر داشت، با فیلم به مراتب بهتری می‌توانستیم طرف باشیم. اما انتخاب بازیگران براساس شوخی‌های فیلم مناسب بوده است. هرچند جیسون استاتهام ستاره فیلم است، اما باتوجه‌به لحن فیلم شاید ریچی می‌توانست بازیگری با توانایی اجرای کمدی بیشتری استخدام می‌کرد و اگر لحن فیلم جدی‌تر بود، آن زمان استاتهام گزینه به مراتب مناسب‌تری می‌توانست باشد.

اعضای تیم در فیلم Operation Fortune: Ruse de guerre

در مقابل آبری پلازا با اینکه لغزش‌هایی در طول فیلم دارد، اما کاملا مناسب نقش خود است. اما زوج هیو گرانت و جاش هارتنت درواقع نقطه مثبت بخش کمدی فیلم است. رابطه این دو شخصیت به‌حدی در فیلم خوب و مناسب درآمده است که دوست داشتیم تا صحنه‌های مشترک بیشتری به آن‌ها اختصاص داده می‌شد و نقطه قوت صحنه‌های کمدی و حتی فیلم می‌تواند بازی خوبی گرانت و هارتنت باشد. گرانت با اینکه نقشی به پر رنگی دیگر شخصیت‌ها ندارد، اما ستاره بی‌چون و چرای فیلم است و او تبدیل به کسی می‌شود که فیلم هر لحظه برای سقوط نکردن به آن نیاز دارد.

فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre صد البته فاصله زیادی با فیلم‌های اکشن جاسوسی روز دارد و اگر منتظر فیلمی مثل سری فیلم مأموریت غیر ممکن هستید، آدرس اشتباهی را آمده‌اید. اما با فیلمی اکشن به سبک گای ریچی طرف هستید که قرار نیست شما را حتی برای یک لحظه خسته کند. درست است که فیلم مشکلاتی در فیلمنامه، دیالوگ‌ها و شوخی‌ها و صحنه‌های کمدی خود دارد، اما صحنه‌های اکشن فیلم این مشکلات را تا حد زیادی پوشش داده‌اند و نقطه قوت فیلم در تمامی لحظات است.

ریچی به‌خوبی از تجربه فیلم Wrath of Man در پیاده کردن صحنه‌های اکشن فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre استفاده کرده است و با زیاده‌روی نکردن در استفاده از صحنه‌های اکشن باعث خلق صحنه‌های با کیفیت و خوبی شده است تا بیننده را در عطش صحنه بعدی نگه دارد. نقطه اوج صحنه‌های اکشن فیلم عملیات فورچون: ترفند جنگی در بخش پایانی است که اتفاقات فیلم لحن به مراتب جدی‌تری پیدا می‌کند و به‌خوبی پتانسیل‌های بالاتر فیلم با لحنی جدی‌تر را نسبت به لحن کمدی آن نشان می‌دهد.

جیسون استاتهام در نقش فورچون پس از عملیات در Operation Fortune Ruse de Guerre

به‌لطف کیفیت نسبتا خوب صحنه‌های کمدی و عملکرد درخشانی صحنه‌های اکشن فیلم، فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre دارای روندی خوب و بدون تلف کردن لحظه‌ای است و باعث می‌شود تا فیلم هرگز روندی خسته‌ کننده پیدا نکند. به‌صورت کلی گای ریچی به‌خوبی توانسته روند فیلم را بدون افت خیلی زیادی حفظ کند و همین موضوع باعث می‌شود تا اگر بیننده صرفا برای سرگرم شدن و پر کردن زمانش به سراغ این فیلم کمدی اکشن رفته است، از آن ناامید و خسته نشود.

صحنه‌های اکشن نقطه مثبت فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre است که در آن شاهد لحن جدی‌‌تری از فیلم نیز هستیم

اما از نظر داستانی فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre حرف خیلی جدید و تازه‌ای برای گفتن ندارد. فیلم عملیات فورچون صد البته پتانسیل این را دارد که به نحوی ادامه پیدا کند و پتانسیل تبدیل شدن به یک مجموعه را دارد. اما اگر برای دیدن یک داستان اکشن جاسوسی پر کشش و پر استرس قرار است به سراغ این فیلم بروید، ممکن است از تماشا آن تا حد زیادی ناامید شوید؛ چرا که این موضوع تا حد زیادی فدای بخش کمدی فیلم شده است و فیلم درواقع خیلی تهدیدی را که از آن صحبت می‌کند جدی نمی‌گیرد.

اما بخش پایانی فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre و جایی‌که شخصیت هیو گرانت با دیگران ملاقات می‌کند، یکی از بهترین بخش‌های فیلم است که تا حدی به‌نظر می‌رسد از فیلم The Gentlemen الهام گرفته شده باشد. نکته‌ای که به‌خصوص در صحنه پایانی فیلم بیشتر دیده می‌شود و این موضوع می‌توان ادای دینی به نقش گرانت در فیلم جنتلمن نیز باشد که باعث خلق یک صحنه جذاب و تقریبا غیر منتظره در فیلم اکشن جاسوسی جدید گای ریچی شده است.

هیو گرانت در حال رهبری یک عملیات در فیلم Operation Fortune Ruse de Guerre

فیلم عملیات فورچون در پایان با اینکه نمی‌تواند کیفیتی در سطح فیلم The Gentlemen و فیلم Wrath of Man را تکرار کند و شاید بهترین فیلم گای ریچی در سال‌های اخیر نباشد، اما درنهایت اثری قابل تماشا و سرگرم کننده از گای ریچی است که می‌تواند لحظات خوبی را برای بیننده خلق کند. حضور بازیگرانی مثل جیسون استاتهام و آبری پلازا دارای نکات مثبت و منفی خودش است، اما هیو گرانت ستاره بی‌چون و چرای فیلم عملیات فورچون است. اگر طرفدار گای ریچی هستید، فیلم Operation Fortune: Ruse de Guerre دقیقا برای شما ساخته شده است؛ حتی اگر بهترین کار او نباشد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده