نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

نقد انیمیشن اژدهای پدرم (My Father's Dragon) | دوستی با یک اژدهای بامزه

انیمیشن My Father's Dragon که جدیدترین اثر سازندگان Wolfwalkers است، به جستجوی دوستی، کمک به دیگران و اهمیت گفتن حقیقت می‌پردازد. همراه زومجی باشید.

استودیو انیمیشن‌سازی ایرلندی کارتون سالون این روزها توانسته به‌لطف ساخت انیمیشن‌های تحسین شده‌ای چون انیمیشن The Secret of Kells، انیمیشن Song of the Sea، انیمیشن The Breadwinner و انیمیشن Wolfwalkers حسابی سر زبان‌ها بیافتد. حالا مدتی می‌شود که انیمیشن My Father's Dragon از شبکه نتفلیکس پخش شده است که این انیمیشن جدیدترین کار استودیو کارتون سالون محسوب می‌شود.

نورا توومی که پیش از این کارگردانی انیمیشن The Secret of Kells و انیمیشن The Breadwinner را بر عهده داشته، وظیفه کارگردانی انیمیشن اژدهای پدرم را بر عهده داشته است. این انیمیشن داستان المر را دنبال می‌کند که پس از نقل مکان با مادرش به شهر در تلاش برای کنار آمدن با شرایط جدید است، اما المر برای یافتن Wild Island و اژدهای جوان در بندی که منتظر نجات داده شدن است، فرار می‌کند. المر در این ماجراجویی با جانوران وحشی، یک جزیره مرموز و یک دوستی مادام العمر مواجه خواهد شد.

المر و اژدهایش در انیمیشن My Father’s Dragon

انیمیشن اژدهای پدرم مانند دیگر کارهای کارتون سالون از همان سبک ۲بعدی فانتزی پیروی می‌کند و کاملا امضای استودیو در سرتاسر انیمیشن دیده می‌شود. انیمیشن اژدهای پدرم دوباره تمرکز خود را روی افراد کم سن و سال گذاشته و حتی قهرمان آن یک پسر بچه است و بدین ترتیب آن‌ها از الگوهای خودشان در این انیمیشن نیز پیروی کرده‌اند. در همان ابتدا می‌توانیم طراحی‌های جذاب انیمیشن My Father's Dragon را مشاهده کنیم و پر بی‌راه نیست که بگویم این انیمیشن، یکی از خوشگل‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲ است.

انیمیشن My Father's Dragon داستان جدیدی را ارائه نمی‌کند. در عوض تصمیم می‌گیرد تا موضوعش را به ساده‌ترین شکل ممکن روایت کند

با اینکه بعضا شاهد طراحی ساده‌تر شخصیت‌ها حتی در مقایسه با آثار قبلی کارتون سالون هستیم، اما طراحی هنری جذاب انیمیشن باعث جبران آن می‌شود و سازندگان توانسته‌اند به‌خوبی یک شهر غمگین و دلگیر تا جزیره‌ای زیبا اما در حال نابودی را به تصویر بکشند. اما در بخش داستان انیمیشن در عمل قرار نیست کار جدید یا متفاوتی را انجام دهد و حتی داستان قابل پیش‌بینی را دارد. انیمیشن نمی‌خواهد داستان پیچیده‌ای را روایت کند و هدفی هم برای این کار ندارد.

اما آیا این موضوع به کلیت انیمیشن اژدهای پدرم ضربه زده است؟ جواب این سؤال هم می‌تواند مثبت و هم منفی باشد. انیمیشن My Father's Dragon تلاش می‌کند تا به ساده‌ترین شکل به موضوعاتی مثل دوستی و اهمیت آن، راستگویی و صداقت و موارد دیگر مثل از خود گذشتگی و اعتماد به دیگران بپردازد و این کار را تصمیم می‌گیرد به شکلی ساده به تصویر بکشد. همین موضوع باعث می‌شود تا موضوعات و مفاهیم انیمیشن به ساده‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود و تماشا آن برای افراد کم سن و سال جذاب‌تر باشد.

المر و بوریس در تلاش برای عبور از رودخانه در انیمیشن My Father's Dragon

انیمیشن My Father's Dragon قرار نیست خیلی داستان را جدی کند یا به شکلی به تصویر بکشد که به دنیای رنگارنگ و زیبایش ضربه بخورد و در طول داستان المر و بوریس، دوست اژدها خود از هر مانع به شکلی عبور می‌کنند تا به هدف و مقصد خود برسند. در طول داستان سازندگان تلاش کرده‌اند تا در این ماجراجویی دوستی میان المر و بوریس را آزمایش کنند و از این داستان ارزش‌های دوستی را به بینندگان نمایش دهند. در طول آن المر یاد می‌گیرد که همیشه نمی‌تواند خودسرانه رفتار کند و بعضی مواقع هم باید اعتماد کند.

این موضوع درواقع از ابتدا انیمیشن نشات می‌گیرد که المر تنها هدفش بازگشت به زندگی راحت گذشته است و نمی‌خواهد با سختی‌ها و چالش‌های موجود مواجه شود. در عوض او با مادرش درگیر می‌شود و همچنین به‌جای اینکه دوستان جدیدی را پیدا کند، تصمیم می‌گیرد تا مشتریان آن‌ها را بدزدد. درست است که بخشی از ماجراجویی المر به جزیره وایلد نجات آن است، اما درواقع این ماجراجویی باعث می‌شود تا المر با واقعیت زندگی هم مواجه شود و آن را بپذیرد.

بدین ترتیب در بخش پایانی انیمیشن المر تصمیم متفاوتی نسبت به بخش اول می‌گیرد و او نشان می‌دهد که درس خود را به‌خوبی یاد گرفته است. در مجموع انیمیشن با روایتی دلنشین و جذابش می‌خواهد که افراد کم سن و سال را جذب کند و در هدف خود هم موفق عمل می‌کند. پس می‌تواند گفت که انیمیشن درنهایت به هدف اصلی خود رسیده است و از این نظر روایت ساده انیمیشن کاملا جواب داده است.

المر و بوریس در آغوش یکدیگر در انیمیشن My Father's Dragon

همچنین در دنیایی که سازندگان انیمیشن علاقه زیادی دارند تا به موضوعاتی بپردازند که جایی برای گفتنش در یک انیمیشن نیست، می‌توان گفت که انیمیشنی مثل انیمیشن My Father's Dragon می‌تواند یک غنیمت هم باشد. بااین‌حال روایت ساده و تقریبا تکراری انیمیشن که البته اقتباسی از یک رمان به همین نام است، باعث شده تا انیمیشن بیشتر برای افراد کم سن و سال جذاب باشد و همچنین افراد بزرگسال خیلی نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

انیمیشن My Father's Dragon شاید بهترین کار استودیو کارتون سالون نباشد، اما انیمیشنی ساده، دلنشین و قابل تماشا است

البته این موضوع به این معنا نیست که هیچ فرد بزرگسالی نمی‌تواند از تماشا انیمیشن اژدهای پدرم لذت ببرد، اما نکته اینجا است که سادگی بیش از حد انیمیشن در برخی از بخش‌ها یا شوخی‌های آن می‌تواند باعث جذابیت کمتر آن برای گروه‌های دیگر سنی شود. در هر حال نمی‌توان گفت که هدف قرار دادن یک گروه سنی خاص می‌تواند اشتباه باشد، اما انیمیشن اژدهای پدرم درنهایت پتانسیل بالاتری از ارائه یک داستان صرفا ساده را داشته است.

در مقایسه با دیگر انییمیشن‌های کارتون سالون، انیمیشن My Father's Dragon در رتبه پایین‌تری نیز از این نظر قرار می‌گیرد. اگر با انتظار انیمیشنی مثل انیمیشن Wolfwalkers و انیمیشن Song of the Sea یا حتی انیمیشن The Breadwinner که خود نورا توومی کارگردان آن بوده، به سراغ انیمیشن اژدهای پدرم بروید، ممکن است از تماشا آن تا حدی ناامید شوید. در هر حال واقعیت این است که این انیمیشن نتفلیکس در حد و اندازه‌های کارهای قبلی کارتون سالون نیست.

بوریس و المر در حال خوردن میوه در انیمیشن My Father's Dragon

بااین‌حال باز هم انیمیشنی با ارزش تماشا کردن است که حداقل دنیای زیبا و داستان ساده‌اش با روایت دلنشینش می‌تواند باعث شود که تمامی اعضای یک خانواده حداقل برای ۹۰ دقیقه از تماشا آن لذت ببرند. انیمیشن My Father's Dragon یکی از کارهای خوب و قابل قبول سال ۲۰۲۲ است که البته تا حدی از انتظاری که از کارتون سالون داشتیم پایین‌تر است. اما انیمیشن در بخش موسیقی هم عملکرد درخشانی را از خود به‌جای گذاشته است.

احتمالا بخش موسیقی متن یکی از بخش‌های نادیده گرفته شده این انیمیشن است که باعث شده تا لحظات انیمیشن به مراتب جذاب‌تر به تصویر کشیده شود. ازطرفی انیمیشن اژدهای پدرم دارای گروه صداپیشگان خوبی نیز است که جیکوب ترمبلی و گیتن ماتارازو به‌خوبی توانسته‌اند از پس نقش المر و بوریس بر بیایند. انیمیشن اژدهای پدرم درنهایت انیمیشنی جذاب، دلنشین و ساده است که شاید کمی نادیده و دست کم گرفته شده باشد؛ حتی توسط خود نتفلیکس و کارتون سالون.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده