نویسنده: مسیح کریمی
// جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

نقد انیمیشن اسکروج: سرود کریسمس | تکرار دوباره داستان کریسمس

انیمیشن Scrooge A Christmas Carol تلاش می‌کند تا داستان آشنای کریسمس را در قالبی نسبتا جدید و با اجرایی موزیکال به بینندگان تقدیم کند.

رمان A Christmas Carol اثر چارلز دیکنز از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین رمان‌ها در رابطه با کریسمس و پیام آن است و عجیب نیست که طی دهه‌های مختلف شاهد ساخت و پخش اقتباس‌های متعدد از رمان سرود کریسمس بوده‌ایم. بااین‌حال بیشتر این اقتباس‌ها نتوانسته‌اند کار جدید و خاطره‌انگیزی را ارائه دهند و خیلی سریع از ذهن بینندگان پاک شده‌اند. حالا مدتی می‌شود که انیمیشن Scrooge A Christmas Carol از شبکه نتفلیکس پخش شده است که وعده اثری نسبتا متفاوتی را به بینندگان می‌دهد.

آیا انیمیشن اسکروج: سرود کریسمس واقعا کار جدیدی را قرار است به ما ارائه دهد؟ این انیمیشن از همان ابتدا با شروع موزیکالش نشان می‌دهد که قرار نیست اثر خیلی تاریکی باشد و درواقع بیش از آنکه قصد داشته باشد ابعاد تاریک اسکروج را نمایش دهد، به اثری تبدیل شود که بینندگان کم سن و سال را بیشتر جذب کند. اجراهای موزیکال انیمیشن جدید نتفلیکس با اینکه اکثرا بسیار شبیه هم هستند و چندان برای بزرگسالان جذاب نیستند، اما به‌خاطر زرق و برقی که دارند می‌تواند باعث جذب افراد کم سن و سال شود.

اسکروج در انیمیشن Scrooge A Christmas Carol

در مجموع انیمیشن Scrooge A Christmas Carol یک انیمیشن کاملا موزیکال نیست، اما اجراهای متعددی را در آن شاهد هستیم که بیشتر آن به روایت داستان و پیام کریسمس می‌پردازند. انیمیشن اسکروج: سرود کریسمس ظاهر نسبتا ساده‌ای هم دارد که آن را می‌توان به‌خاطر بودجه محدود آن دانست که تقریبا می‌توان گفت به‌جز اسکروج و چند شخصیت، مابقی شخصیت‌ها چندان طراحی جالبی ندارند و تمرکز بیشتر سازندگان روی شخصیت اصلی و چند شخصیت دیگر مثل جیکوب مارلی بوده است.

انیمیشن Scrooge A Christmas Carol جدیدترین اقتباس از رمان سرود کریسمس اثر چارلز دیکنز است

در هر حال بخش انیمیشن‌سازی نتفلیکس به‌نظر می‌رسد که تلاش می‌کند تا با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن انیمیشن‌هایی برای افراد کم سن و سال آماده کند که صرفا از نظر ظاهری برای آن‌ها جذاب باشد. انیمیشن انیمیشن اسکروج: سرود کریسمس، در ظاهر تلاش می‌کند تا کار جدیدی را ارائه دهد و در این بین شاهد ارائه کمدی متعددی در داستان آن هستیم که بعضا این صحنه‌ها خوب کار شده‌اند و می‌تواند لبخند را روی لب بیننده بیاورد، اما صحنه‌های کمدی آزار دهنده زیادی هم دارد.

متاسفانه زیاده‌روی سازندگان انیمیشن در استفاده از کمدی زیاده‌روی کرده‌اند و آن‌ها در هر قسمتی که رسیده‌اند، از کمدی استفاده کرده‌اند. این موضوع تا حدی به بخش‌های احساسی و مهم انیمیشن هم ضربه زده است و اگر بخش کمدی انیمیشن کمی کمرنگ‌تر می‌توانست باشد، بدون شک می‌توانستیم اثری به مراتب بهتر و تاثیرگذارتر حتی برای افراد کم سن و سال را شاهد باشیم. در هر حال بسیاری از سازندگان انیمیشن با زیاده‌روی در شوخی‌ها صرفا می‌خواهند مخاطبان خاصی را جذب کنند که این تلاش‌ها همیشه موفق نیست.

اسکروج و روح جیکوب مارلی در انیمیشن Scrooge A Christmas Carol

اما به این سؤال باز می‌گردیم که آیا انیمیشن انیمیشن اسکروج: سرود کریسمس توانسته کار متفاوتی را ارائه دهد؟ در ظاهر این اتفاق رخ داده است و در شهر محل اتفاقات انیمیشن شاهد حضور گروه‌های مختلفی هستیم. بااین‌حال این تفاوت صرفا ظاهری است و مدرن کردن داستان آن صرفا به برخی از مسائل مثل تنوع نژادی خلاصه شده است و ما در عمل واقعا تفاوت خاص یا قابل لمسی را قرار نیست مشاهده کنیم که بدون شک نکته ناامید کننده‌ای است.

صد البته که همیشه تلاش‌ها برای مدرن کردن یک داستان کلاسیک موفق نیست و حتی بعضی مواقع باید دعا کنیم که با امروزی کردن یک داستان، به کلیت آن ضربه‌ای وارد نشود. بااین‌حال زمانی‌که چندین اقتباس از یک رمان کلاسیک ساخته می‌شود، وجود یک اقتباس نسبتا متفاوت می‌تواند جذابیت‌های بیشتری داشته باشد که می‌توان به فیلم زنان کوچک اشاره کرد. درواقع ما مدتی پیش سریالی براساس زنان کوچک داشتیم که چندان ریسک بالایی در آن دیده نشد، اما در مقایسه فیلم آن توانست با تغییراتی به اثری خوش‌ساخت‌تر و جذاب‌تری برای تماشا تبدیل شود.

انیمیشن Scrooge A Christmas Carol درنهایت از همان فرمول همیشگی پیروی می‌کند و تنها اسکروج دیگر آن پیرمرد نسبتا ترسناک نیست و ظاهری نرمال‌تر و بهتری دارد و در مقابل انیمیشن از صحنه‌های موزیکال و کمدی پر شده است تا گروهی را به خود جذب کند. در هر حال تلاش سازندگان برای ارائه یک کار متفاوت ظاهری است و انیمیشن نمی‌تواند به وعده اولیه خود حتی نزدیک شود و متاسفانه انیمیشن صرفا گرفتار سیاست‌های استودیو شده است.

اسکروج در حال تماشا ساعت در انیمیشن Scrooge A Christmas Carol

اگرچه انیمیشن مشکلات نسبتا زیادی دارد، اما در یک بخش موفق عمل کرده است و آن هم انتخاب صداپیشگان است. لوک ایوانز به‌خوبی توانسته صداپیشگی اسکروج را در انیمیشن انجام دهد و می‌توان گفت که عملکرد درخشانی را از او در این نقش شاهد هستیم. در مقابل صداپیشگان دیگری مثل الیویا کلمن در نقش روح کریسمس گذشته، جسی باکلی در نقش ایزابل و جاناتان پرایس در نقش جیکوب مارلی هم حضور دارند که توانسته‌اند اجراهای خوبی داشته باشند.

انیمیشن Scrooge A Christmas Carol صرفا تفاوت ظاهری با دیگر اقتباس‌های سرود کریسمس را دارد و کار جدیدی را قرار نیست انجام دهد

درنهایت انیمیشن اسکروج: سرود کریسمس، قرار نیست کار متفاوتی را ارائه دهد و همان داستان تکراری سرود کریسمس و پیام کریسمس را قرار است بازگو کند. بازگویی که می‌تواند برای مخاطب جدید جذاب باشد، اما برای یک بزرگسال می‌تواند خسته کننده و بسیار تکراری لقب بگیرد. صد البته انیمیشن اسکروج: سرود کریسمس همچنان اثری نسبتا قابل تماشا است که می‌تواند یک خانواده را سرگرم کند، اما درنهایت نباید خیلی هم انتظار خاصی از آن داشت.

اگرچه بخش‌های موزیکال به این انیمیشن کمی کمک کرده است، اما بخش‌های کمدی و تا حدی طراحی شخصیت‌ها به کلیت انیمیشن ضربه زده و همچنین انیمیشن فاقد خلاقیت و کار متفاوتی نسبت به دیگر اقتباس‌های این رمان است. این انیمیشن درنهایت صرفا تفاوت ظاهری با دیگر اقتباس‌ها دارد و حتی در بین کارهای سطح بالای نتفلیکس قرار نمی‌گیرد و به‌نظر می‌رسد که علاقه‌مندان رمان سرود کریسمس همچنان باید برای یک اقتباس جذاب و خوب از این رمان در آینده صبر کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده