نویسنده: مسیح کریمی
// جمعه, ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

نقد فیلم نگهبانان کهکشان ویژه تعطیلات | کریسمس با طعم مارول

فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special داستانی قابل لمس از کریسمس و شخصیت‌های نگهبانان کهکشان روایت می‌کند.

فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special دومین اثر برند Special Presentation دنیای سینمایی مارول است که مدتی می‌شود از دیزنی پلاس پخش شده است و برخلاف فیلم Werewolf by Night که مختص ایام هالووین بود، این فیلم برای کریسمس تولید شده است. در این فیلم تلویزیونی شاهد بازگشت نگهبانان کهکشان هستیم که در آن مانتیس با کمک درکس تلاش می‌کند تا برای پیتر کوئیل یک جشن کریسمس برگزار کند و به‌عنوان هدیه، مانتیس به‌دنبال دزدیدن کوین بیکن، قهرمان پیتر در دوران کودکی از روی زمین است.

جیمز گان همیشه از این گفته بود که دوست دارد فیلمی با موضوع کریسمس تولید کند و فیلم نگهبانان کهکشان ویژه تعطیلات درواقع تحقق این رویا است. اما آیا توانسته است از این فرصت استفاده کند؟ جیمز گان پس از حواشی چند سال پیش بالاخره به دنیای سینمایی مارول بازگشت تا کار ناتمامش را به پایان برساند و در بخشی از این فرصت برای ساخت یک فیلم کریسمسی با حضور اعضای نگهبانان کهکشان استفاده کرده است.

استار لرد و درکس در فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special

فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special با اینکه یک داستان فرعی دارد، اما ماجراجویی بامزه و دلگرم کننده‌ای را ارائه می‌کند

از آنجایی‌که فاصله اکران فیلم Guardians of the Galaxy 3 با قسمت قبلی به ۶ سال خواهد رسید، فیلم نگهبانان کهکشان ویژه تعطیلات نقش مهمی در بالا بردن هیجان برای آخرین ماجراجویی این گروه در MCU دارد. جیمز گان برای رسیدن به این هدف تصمیم گرفته‌ است تا به‌جای یک تریلر از قسمت سوم فیلم نگهبانان کهکشان، یک ماجراجویی دلگرم کننده و جذاب را از دو شخصیت مانتیس و درکس ارائه کند. گان برای این موضوع قدرت‌های بیشتری به این دو شخصیت اضافه کرده است تا روندی جذاب‌تر را شاهد باشیم.

هدف این فیلم در مجموع این نیست که یک داستان اکشن به سبک دو فیلم اول ارائه کند و در عوض شاهد ماجراجویی مانتیس و درکس روی زمین هستیم که می‌خواهند کوین بیکن را پیدا کنند و آن را به پیتر هدیه دهند. جیمز گان با هوشمندی توانسته است از آشنا نبودن این دو شخصیت با زمین استفاده کند و شوخی‌ها و صحنه‌های بامزه متعددی را خلق کند که بدون شک گل سر سبد آن جایی است که این دو شخصیت در حال تعقیب و گریز با کوین بیکن هستند.

مانتیس و درکس در خانه کوین بیکن در فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special

بدون شک حضور کوین بیکن در این فیلم یک غافلگیری جذاب و دلچسب است و مارول و گان از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده‌اند. حالا این موضوع را با تعقیب و گریزش اضافه کنید که ترکیبی جذاب، بامزه و تا حدودی ترسناک را ارائه کرده است. با اینکه کوین بیکن در نقش خودش در فیلم ظاهر شده است، اما حضور چشمگیر و مثبتی دارد و جیمز گان به خوبی توانسته از حضور این بازیگر محبوب استفاده کند تا ما هم درکنار پیتر کوئیل برای حضور این شخصیت هیجان‌زده باشیم.

فیلم نگهبانان کهکشان ویژه تعطیلات، درواقع این موضوع را ثابت می‌کند که چگونه می‌تواند با اثری را خلق کرد که با اینکه داستان فرعی و کوتاهی دارد، اما می‌تواند سرگرم کننده، جذاب و دلگرم کننده باشد و از تماشا آن لذت کامل ببریم. بدون شک نقش جیمز گان در راس کار در این موضوع بی‌‌تاثیر نیست و طرفداران می‌توانند بیش از همه چیز خوشحال باشند که او برای کارگردانی فیلم Guardians of the Galaxy 3 نیز بازگشته و کارگردانی آن درنهایت به فرد دیگری واگذار نشده است.

کوین بیکن در فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special

کوین بیکن حضور غافلگیر کننده و متفاوتی در دنیای سینمایی مارول با فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special دارد

البته درکنار ارائه یک داستان کریسمسی در MCU و مهم‌تر جلوه دادن نقش شخصیتی مثل مانتیس در گروه نگهبانان کهکشان، حاوی پیام جالبی نیز است. درواقع گان تلاش کرده است تا پیام کریسمس را ازطریق این فیلم به مخاطب ارائه دهد. جایی‌که مانتیس فکر می‌کند که بهترین هدیه برای پیتر کوئیل درواقع دزدیدن کوین بیکن است و صد البته او هدیه جذابی برای همه اعضای گروه و محل حضور این گروه است.

اما در پایان مانتیس بالاخره به پیتر کوئیل می‌گوید که او درواقع خواهر ناتنی او است و ایگو احتمالا پدرش است. او بالاخره از یک واقعیت پرده برداشت که فکر می‌کرد باعث جدایی او و برادرش می‌شود، اما این درواقع بهترین هدیه برای پیتر کوئیل است. چرا که او پس از دست دادن مادرش و سپس پدر و پدر ناتنی خود و در ادامه گامورا، اکنون صاحب یک خواهر شده است و او دیگر احساس تنهایی در این کهکشان بزرگ و بی انتها‌ نمی‌کند.

مانتیس در فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special

فیلم با اینکه یک داستان فرعی و مستقل را روایت می‌کند، اما چند زمینه‌سازی برای فیلم Guardians of the Galaxy 3 هم دارد. اگرچه احتمالا بینندگان منتظر تماشا یک تیزر یا ویدیو از قسمت جدید فیلم نگهبانان کهکشان هستند، اما این فیلم شخصیت جدید کازمو سگ فضایی را معرفی می‌کند که به‌خوبی یک رابطه بامزه با راکت راکون و دیگر شخصیت‌ها ایجاد کرده است و از هم‌اکنون می‌تواند یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی فیلم Guardians of the Galaxy 3 باشد.

این فیلم همچنین آخرین اثر فاز چهارم دنیای سینمایی مارول است. فازی که بالا و پایین زیادی داشت و خبری از روزهای درخشان فاز سوم نبود، اما وجود چنین اثری در فاز چهارم MCU می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران این مجموعه باشد. اثری که شاید یک داستان فرعی و مستقل را دنبال می‌کند، اما بسیار قابل تماشاتر از بسیاری از آثار این فاز است که مارول تلاش زیادی برای مهم جلوه دادن آن‌ها کرده بود.

اعضای نگهبانان کهکشان در فیلم The Guardians of the Galaxy Holiday Special

فیلم نگهبانان کهکشان ویژه تعطیلات، به‌عنوان دومین اثر برند Special Presentation درنهایت اثری است که دوست داریم در آینده دنیای سینمایی مارول بیشتر مشابه آن را تماشا کنیم، اما اگر در ساخت چنین آثاری زیاده‌روی نشود. همچنین این فیلم باعث می‌شود تا فاصله طولانی بین دو قسمت فیلم نگهبانان کهکشان کمتر احساس شود و هیجان ما برای تماشا فیلم Guardians of the Galaxy 3 افزایش پیدا کند، موضوعی که تا حدی انتظار داشتیم در فیلم Thor: Love and Thunder بیشتر رخ دهد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده