نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۹

نقد سریال سگ های ولگرد (Reservation Dogs) | فصل دوم

فصل دوم سریال Reservation Dogs تلاش دارد تا با دست گذاشتن روی موضوعاتی مثل دوستی و خانواده، چهره انسانی‌تر و واقع‌گرایانه‌تری از داستان و شخصیت‌هایش ارائه کند.

فصل اول سریال Reservation Dogs که توسط شبکه FX تولید شده بود، سال گذشته از شبکه هولو پخش شد. این سریال توسط تایکا وایتیتی و استرلین هارجو ساخته شده و برخلاف بسیاری از سریال‌ها، تمرکز آن روی چهار نوجوان سرخ‌پوست و بومیان آمریکایی است که در اوکلاهما زندگی می‌کنند.

سریال سگ های ولگرد یکی از پدیده‌های خوب سال گذشته بود و توانست یک سریال کمدی جذاب را ارائه کند و مدتی می‌شود که پخش فصل دوم سریال نیز به پایان رسیده است.

الورا و جکی پس از به مشکل خوردن در سفر به کالیفرنیا در فصل دوم سریال Reservation Dogs

فصل اول سریال سگ‌های ولگرد از جایی به پایان رسید که الورا تصمیم می‌گیرد تا دوستانش را رها کند و به‌‌همراه جکی به کالیفرنیا برود. حالا فصل دوم این سریال با عواقب این تصمیمات آغاز می‌شود که در آن الورا و جکی با مشکلات زیادی در طول سفر مواجه شده‌اند و مجبور می‌شوند و در مقابل بیر، ویلی جک و چیز در حال کنار آمدن با این ماجرا هستند. فصل دوم سریال Reservation Dogs با اینکه طبق انتظار وعده بزرگ‌تر شدن دنیای سریال و اتفاقات آن را می‌دهد، اما در ادامه شاهد بازگشت به مسیر فصل اول هستیم که این موضوع تا حدی ناامید کننده است.

فصل دوم سریال Reservation Dogs روی موضوعاتی مثل دوستی و خانواده دست می‌گذارد و آن را واکاوی می‌کند

در هر حال ما انتظار داشتین که براساس پایان‌بندی فصل اول، شاهد تمرکز بیشتر روی مشکلات دو دختر جوان در ماجراجویی به یک ایالت و شهر دیگر باشیم، اما این موضوع در همان دو سه قسمت اول به اتمام می‌رسد. حالا سازندگان سریال تصمیم گرفته‌اند تا به‌جای این موضوع تمرکز بیشتر روی بخش‌های انسانی هر شخصیت داشته باشند و بدین ترتیب برای هر شخص شاهد یک خط داستانی مستقل هستیم. به‌طور مثال در یک قسمت تمرکز بیشتر روی الورا است یا در قسمت دیگری اولین روز کاری بیر را مشاهده می‌کنیم.

درواقع سازندگان سریال تصمیم گرفته‌اند تا از این طریق در فصل دوم سریال Reservation Dogs بتوانیم بیشتر شخصیت‌های داستان را لمس و تصمیمات آن‌ها را درک کنیم. این موضوع زمینه‌سازی برخی از موضوعات اصلی فصل دوم نیز شده است. اگرچه به‌صورت کلی تمرکز سریال روی سرخپوستان و بومیان آمریکا است و بخش زیادی از اتفاقات و شوخی‌های سریال با آدام و رسوم آن‌ها است، اما فصل دوم تا حدی تصمیم گرفته تا به موضوعاتی بپردازد که برای بیشتر بینندگان آشنا باشد.

بیر و ویلی جک در فصل دوم سریال Reservation Dogs

در طول فصل دوم سریال Reservation Dogs دوباره شاهد نمایش مراسم‌های سرخپوستان هستیم و باز هم شوخی‌هایی با چنین تمی نیز نمایش داده می‌شود، اما فصل دوم در مقایسه با فصل اول اثری است که بیشتر می‌تواند با مخاطبان غیر سرخپوست ارتباط برقرار کند. یکی از موضوعات اصلی فصل دوم سریال سگ‌های ولگرد، دوستی و آزمایش آن است. از آنجایی‌که فصل اول با یک جدایی غیر منتظره به پایان رسید، فصل دوم در نظر دارد تا به دوستی و ارزش آن بپردازد.

هر شخصیت برای دوستی و ادامه آن باید هزینه پرداخت کند و ما در طول فصل دوم سریال Reservation Dogs شاهد شکل‌گیری دوستی‌های جدیدی نیز هستیم. اما اتفاقات فصل اول باعث سردی روابط شد و حالا سریال از این طریق تصمیم گرفت تا به آزمایش این دوستی بپردازد و ببیند که چقدر این دوستی می‌تواند ادامه‌دار یا حتی دائمی باشد. درواقع اینجا جایی است که شخصیتی مثل ویلی جک در تلاش است تا این پیوندهای در حال نابودی را دوباره به هم متصل کند، اما چیزی که دوباره باعث پیوند آن‌ها می‌شود، دنیل است.

آن‌ها برای دوستی و ارزش آن و اثبات اینکه چقدر دنیل برای آن‌ها مهم است، به کالیفرنیا سفر می‌کنند تا دوستی خود را دوباره مورد آزمایش قرار دهند. در طول فصل دوم سریال Reservation Dogs بارها این ارزش‌ها امتحان می‌شود، اما این آزمایش درواقع از اهمیت بالاتری برخوردار است و مثل مرگ مادربزرگ الورا صرفا جنبه احترام به شخص دیگر یا نجات چیز از خانه نوجوانان بدون سرپرست که جنبه کمک به یک دوست دارد، ندارد.

امبر مایندهانتر در فصل دوم سریال Reservation Dogs

فصل دوم سریال Reservation Dogs همچنین تلاش می‌کند تا به خانواده و ارزش‌های آن بپردازد. مرگ مادربزرگ الورا که باعث جمع شدن خانواده می‌شود، نقطه اصلی این داستان است. البته طبق معمول روابط بیر و مادرش بخشی از داستان است که البته تمرکز کمتری نسبت به فصل اول دارد، اما سر کار رفتن بیر و کمک به مادرش درواقع بخشی از موضوع خانواده است. این موضوع البته در فصل اول هم پرداخته شده بود، اما بیشتر تمرکز آن روی بیر یا ویلی جک بوده است.

فصل دوم سریال Reservation Dogs دارای داستان درام بیشتر و کمدی کمتری در مقایسه با فصل اول است

حالا فصل دوم تصمیم دارد تا مفهوم خانواده را از جنبه‌های مختلفی نمایش دهد. مثل چیز که شاید مادربزرگی نداشته باشد، اما در عمل او حالا دارای یک خانواده جدید است. هر شخصیت درواقع تلاش می‌کند تا جایی را پیدا کند که به آن تعلق دارد و در آن احساس آرامش کند. شاید حتی تشکیل یک خانواده جدید یک راه‌حل برای آن‌ها باشد. در مجموع فصل دوم سریال Reservation Dogs نسبت به فصل اول دارای بخش درام بیشتری نسبت به کمدی است که باتوجه‌به داستان فصل دوم منطقی به‌نظر می‌رسد.

البته در برخی از قسمت‌ها شاهد کاهش کشش داستان هستیم و سریال تا حدی روند کندتری را پیدا کرده است و شاید بهتر بود تعداد قسمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد. در هر حال سریال از لحاظ درام بیشتر بسیار خوبی کرده و در مقابل شوخی‌ها و کمدی آن نیز پخته‌تر شده است. فصل دوم سریال Reservation Dogs درواقع روند فصل اول را به خوبی ارائه می‌دهد و با اینکه ریسک خیلی بالایی نمی‌کند، به موضوعات خوبی می‌پردازد و به‌طور مثال در یک قسمت شاهد پرداختن به موضوع شبکه‌های اجتماعی هستیم.

الورا، ویلی جک و جکی در حال درست کردن غذا در فصل دوم سریال Reservation Dogs

در این قسمت امبر میدتاندر که این روزها با فیلم Prey شناخته شده، حضور غافلگیرکننده و جذابی دارد و باعث شده تا فصل دوم این سریال کمدی دارای حضورهای افتخاری و مهمان جذابی مثل مارک مارون هم باشد. اما درنهایت فصل دوم سریال Reservation Dogs پایانی به مراتب متفاوت‌تر از فصل اول ارائه می‌کند تا بالاخره شاهد سفر کوتاه شخصیت‌ها به کالیفرنیا باشیم. طبق معمول آن‌ها با مشکلاتی مثل عدم شناخت کافی از دنیای بیرون و خطرات آن طرف هستیم.

در طول این قسمت هم شاهد حضور برندون بوید، خواننده گروه Incubus در نقش وایت جیزز هستیم که یکی از نکات جذاب قسمت پایانی فصل دوم این سریال کمدی است. قسمت پایانی فصل دوم سریال Reservation Dogs درواقع یک پیش زمینه برای اتفاقات فصل سوم ایجاد می‌کند و ظاهرا بالاخره دنیای سریال قرار است بزرگ‌تر شود. در پایان بیر می‌گوید که تصمیمی برای بازگشت به خانه ندارد و می‌خواهد در لس آنجلس بماند.

اگرچه در فصل اول این سریال بیر و دیگر دوستانش به‌جز الورا دچار تردید شده بودند، اما حالا می‌بینیم که شهر بزرگ و زرق و برق آن چشم بیر را گرفته است. حالا سؤال اصلی این است که فصل سوم سریال Reservation Dogs که سریال برای آن تمدید شده، قرار است به‌طور کامل یا بیشتر در کالیفرنیا جریان داشته باشد یا مثل فصل دوم تنها بخش کوچکی از آن را به خود اختصاص خواهد داد؟

الورا، بیر، چیز و ویلی جک در لس آنجلس قسمت پایانی فصل دوم سریال Reservation Dogs

در هر حال فصل دوم این سریال نشان داد که هنوز پتانسیل‌های بالایی برای داستان گویی در دنیای آن وجود دارد و می‌توان امیدوار بود که دنیای سریال در فصل سوم سریال Reservation Dogs بزرگ‌تر شود تا بتوانیم شاهد پرداختن به داستان‌های بیشتری باشیم. همچنین می‌توانیم امیدوار باشیم تا سریال سرعت و روند بهتری در مقایسه با فصل اول داشته باشد تا اینکه شاهد اپیزودهایی با کمترین اتفاق خاص در جهت جلو بردن داستان باشیم، اما سریال Reservation Dogs همچانن یکی از بهترین سریال‌های کمدی سال ۲۰۲۲ و با ارزش تماشا است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده