نویسنده: مسیح کریمی
// جمعه, ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰

نقد فیلم امیلی جنایتکار (Emily the Criminal) | روایت شکل گیری یک تبهکار

فیلم Emily the Criminal تلاش زنی با انجام کلاهبرداری برای فرار از بدهی‌ها را دنبال می‌کند، اما او کم کم وارد دنیای تاریک جرم و جنایت می‌شود.

فیلم Emily the Criminal داستان امیلی را دنبال می‌کند که بدهی‌های زیادی در دوران دانشگاه پیدا کرده و به‌خاطر داشتن سابقه نمی‌تواند کار مناسبی پیدا کند. حالا او درگیر انجام کلاهبرداری با کارت‌های اعتباری می‌شود و همین موضوع زمینه‌ساز علاقه او برای انجام کلاهبرداری‌های بیشتر می‌شود که این موضوع او را به دنیای جنایی زیرین لس آنجلس خواهد کشاند. اتفاقات فیلم از جایی آغاز می‌شود که امیلی در یک آشپزخانه بیرون‌بر غیر قانونی کار می‌کند و نمی‌تواند شغل مناسبی به‌خاطر داشتن سابقه پیدا کند.

فیلم امیلی جنایتکار شروع آرامی دارد تا بیننده بتواند به خوبی با وضعیت شخصیت اصلی داستان و دنیایی که در آن زندگی می‌کند، آشنا شود. در ادامه امیلی راهی پیدا می‌کند که در ازای استفاده از کارت اعتباری مشکوک و خرید تلویزیون، ۲۰۰ دلار دریافت کند. درواقع فیلم Emily the Criminal به شکلی پله پله جلو می‌رود که در ابتدا ما امیلی را در حال سقوط مشاهده کنیم و سپس این سقوط او با خلافکاری گره بخورد و سرعت بیشتری بگیرد.

آبری پلازا پس از اولین دزدی در فیلم Emily the Criminal

درحالی‌که امیلی با دریافت پول بیشتر از کلاهبرداری بالاخره در حال رهایی از وامش است، او بیشتر در دام وسوسه خلاف گرفتار می‌شود و با مشکلات زیادی مثل خفت‌گیری مواجه می‌شود و این تنها بخشی از شکل گیری یک تبهکار جدید به‌نام امیلی است. اگرچه سرعت اتفاقات بعضا نسبتا سریع است و در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت، اما فیلم در بخش‌هایی تا حد زیادی گنگ عمل کرده و به‌جای اینکه روند تغییرات امیلی را بیشتر و بهتر به تصویر بکشد، باعث می‌شود تا بیننده در مورد اهداف و کار بعدی امیلی تا حد زیادی گیج شود.

فیلم Emily the Criminal داستان شکل گرفتن یک تبهکار را به تصویر می‌کشد

فیلم Emily the Criminal روند آشنایی دارد و ما در طول فیلم قرار است تبدیل شدن او به یک خلافکار را مشاهده کنیم که برای رسیدن به پول حتی حاضر است از سلاح استفاده کند و او تقریبا با شخصیت ابتدای فیلم تفاوت زیادی دارد. یا حتی او بالاخره توانسته واقعیت خودش را آزاد کند و حالا تبدیل به شخصیتی شود که شاید در ابتدا قرار بود باشد. البته فیلم می‌توانست بیشتر و بهتر این روند تغییرات را نشان دهد تا انتخاب‌های پایانی او در فیلم قابل لمس‌تر باشد.

اگر بخواهیم تغییرات شخصیتی امیلی در طول فیلم را مقایسه کنیم، یکی از نمونه‌های مناسب می‌تواند فیلم Ten Cloverfield Lane باشد که در طول فیلم میشل هر بار با مشکلات بزرگ‌تری مواجه می‌شود که باید با آن مقابله کند و به جلو برود. فیلم Emily the Criminal نیز تقریبا قرار است کاری مشابه را انجام دهد و تنها در اینجا امیلی پس از انجام هر خلاف به سراغ خلاف بزرگ‌تری می‌رود. او کم کم از شخصیتی که دنبال ۲۰۰ دلار بود، به شخصیتی تبدیل می‌شود که یوسف را که در ابتدا فیلم به او کار می‌دهد، برای انجام اقدامات بعدی وسوسه و هدایت کند.

آبری پلازا در نقش امیلی در فیلم Emily the Criminal

در هر حال تصمیمات و اعمال امیلی در طول داستان فیلم Emily the Criminal پرورش پیدا می‌کنند و این نقطه قوت و مثبت فیلم است که بازی خوب آبری پلازا باعث شده تا شخصیت امیلی شکل بهتری در طول داستان پیدا کند. با اینکه شاهد شکل‌گیری امیلی در طول داستان هستیم و او درواقع برای رسیدن به یک پول هنگفت دست به هرکاری می‌زند، اما پایان‌بندی فیلم تا حد زیادی بخش ناامید کننده فیلم است.

فیلم Emily the Criminal در تلاش است تا نظام سرمایه داری را به چالش بکشد و آن را دلیل تغییر مسیر امیلی معرفی کند

فیلم درحالی تلاش می‌کند تا امیلی را از یک فرد عادی به یک خلافکار حرفه‌ای تبدیل کند در پایان به او یک آرامش و راه نجات تقدیم می‌کند که تا حدی زیادی خلاف جهت اتفاقات فیلم است. درست است که می‌توان انتظار داشت که سازندگان در بخشی از فیلم تصمیم گرفته‌اند تا راه رستگاری را برای امیلی ترسیم کنند، اما امیلی در پرده سوم فیلم شخصیت متفاوت‌تری نسبت به اتفاقات ابتدایی فیلم شده است. البته این موضوع صرفا یک ایراد نیست و ممکن است صرفا احساس من باشد که فیلم می‌توانست راه‌های بیشتری را هم در اختیار امیلی قرار دهد.

البته فیلم Emily the Criminal مشکلات خاص خودش را دارد. مدت زمان فیلم باتوجه‌به اینکه کوتاه است و چندان طولانی نیست، اما سرعت اتفاقات فیلم تا حد زیادی مشکل دارد. ما در ابتدا شروع آرامی را داریم و سپس روند اتفاقات فیلم سرعت بیشتری می‌گیرد و در ادامه این موضوع بارها تکرار می‌شود. درواقع در بخش‌هایی از فیلم این احساس را می‌کنیم که داستان فیلم با سکته مواجه و عملا متوقف شده است. این‌ درحالی است که در برخی از صحنه‌ها این احساس را داریم که سازندگان خیلی سریع از آن عبور کرده‌اند و به موضوعات مهمی نپرداخته‌اند.

تئو روسی در نقش یوسف در حال لبخند زدن در فیلم Emily the Criminal

این موضوع را می‌توان به برنامه امیلی تا رابطه‌اش با یوسف ارتباط داد که باعث می‌شود تا تصمیمات یوسف دربرابر امیلی تا حدی سؤال برانگیز و غیر واقعی به‌نظر برسد. در هر حال فیلم Emily the Criminal در بخش‌هایی مثل رفتاری که با امیلی می‌شود، واقع‌گرایانه عمل می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد که او در چه دنیای خطرناکی زندگی می‌کند. حتی فیلم در بخشی تلاش می‌کند تا سیاست سودجویانه شرکت‌ها و برندها را نیز زیر ذره‌بین قرار دهد که البته به این موضوعات به‌صورت کوتاه و سرسری پرداخته شده است.

اما درکنار پلازا، تئو روسی هم توانسته در نقش یوسف عملکرد خوبی از خودش ارائه دهد و عملا باعث شود تا شخصیت یوسف تا حدی بهتر از تصور عمل کند. همچنین بخشی از تلاش فیلم Emily the Criminal بدون شک به تصویر کشیدن نظام سرمایه‌داری است که درواقع این موضوع باعث شد تا امیلی به سمت دنیای خلاف کشیده شود و فیلم به نحوی این موضوع را دلیل تغییر امیلی معرفی می‌کند. همچنین جان پتون فورد در اولین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند پتانسیل بسیار خوبی از خودش نشان داده است.

شاید فیلم Emily the Criminal اثر بی‌نقصی نباشد و بتوانیم شاهد مشکلات و ریز و درشتی در روند داستانش باشیم، اما به‌عنوان اولین تجربه یک فیلم بلند، می‌توان گفت که او کار درخشانی را ارائه کرده است. فیلم امیلی جنایتکار شاید بهترین فیلم سال نباشد، اما فیلمی است ارزش تماشا کردن را دارد و اثری است که می‌توان از آن لذت برد و به دیگران هم پیشنهاد داد. این فیلم روایتی از شکل گیری یک تبهکار را نشان می‌دهد که درنهایت به بخش‌هایی از اهداف خودش می‌رسد و اثری مهیج و جذاب را به بیننده تقدیم می‌کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده