نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

نقد سریال کبیر (The Great) | فصل دوم

فصل دوم سریال The Great با بازی درخشان ال فانینگ و نیکلاس هولت، پیشرفت چشمگیری در مقایسه با فصل اول داشته است. در ادامه با زومجی و نقد فصل دوم این سریال کمدی همراه باشید.

فصل اول سریال The Great با اینکه مشکلاتی داشت، اما یکی از بهترین سریال‌های جدیدی بود که در سال ۲۰۲۰ از شبکه هولو پخش شد و جای تعجبی هم نداشت که ساخت فصل دوم و سوم این سریال کمدی درام تایید شود. فصل دوم سریال کبیر چند وقتی است که از شبکه هولو پخش شده است تا بالاخره ببینیم کودتای کاترین چه سرانجامی دارد و چه اتفاقی برای پیتر رخ خواهد داد. همان‌طور که انتظار داشتیم، شروع فصل دوم این سریال کمدی با عواقب کودتای کاترین آغاز می‌شود که حالا چند ماهی از شروع آن می‌گذرد، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

نیکلاس هولت در نقش پیتر کبیر در فصل دوم سریال The Great

فصل دوم سریال The Great شروع قدرتمندی دارد و در طول آن شاهد شکل گرفتن داستان فصل دوم که سقوط پیتر و روی کار آمدن کاترین است، هستیم. سریال پس از شروع خوبی که دارد رفته رفته با افتی ناگهانی مواجه می‌شود. یکی از مشکلاتی که فصل اول سریال داشت این بود که برخی مواقع احساس می‌کردیم در طول یک قسمت اتفاقی رخ خاصی که باعث جلوتر رفتن داستان سریال شود، رخ نمی‌دهد و سریال دارای قسمت‌ها و دقایق اضافه است که متاسفانه این موضوع در مورد فصل دوم نیز صدق می‌کند، اما بسیار کمرنگ‌تر از فصل اول شده است.

فصل دوم سریال The Great شروع قدرتمندی دارد، اما در ادامه داستان سریال با افت نسبی مواجه می‌شود

فصل دوم سریال The Great درواقع به‌خاطر اینکه دیگر نیازی به پرداختن و معرفی شخصیت‌ها ندارد، از سرعت و روند بهتری نسبت به فصل اول برخودار است، اما گفتیم همچنان بخشی از مشکلات فصل اول را نیز به فصل جدیدش آورده است. برخلاف فصل اول که کاترین در تلاش بود تا نظر پیتر را جلب کند و سپس تصمیم به کودتا گرفت، در فصل دوم شاهد عکس این داستان هستیم، اما قرار نیست همان داستان مشابه را تماشا کنیم.

درواقع سازندگان سریال کبیر به‌خوبی از این موضوع آگاهی داشتند که نباید همان داستان را تکرار کرد. مشخصا پیتر به‌عنوان کسی که فکر می‌کند از طرف خدا برای امپراطوری روسیه انتخاب شده، نباید انتظار داشته باشیم تصمیمی برای بازگشت به قدرت نداشته باشد، اما شخصیت پیتر از همان فصل اول دچار تحولات زیادی شد و این تغییر و تحولات در فصل دوم نیز ادامه پیدا کرده است. شاید پر بیراه هم نباشد که بگویم که میزان تغییرات پیتر به نسبت کاترین و دیگر شخصیت‌ها به مراتب بیشتر است و همین موضوع باعث جذاب‌تر شدن این شخصیت شده است.

ال فانینگ در نقش کاترین کبیر در فصل دوم سریال The Great

مشخصا پیتر همچنان لغزش‌ها و تردیدهایی در تصمیماتش دارد و او مشخصا مثل یک انسان عادی بی‌نقص نیست، اما او در همین زمان تلاش می‌کند که دل کاترین را به‌دست بیاورد و نشان دهد که واقعا عاشق او شده است. صد البته کاترین هم دچار تغییرات بزرگ‌تری نسبت به فصل اول سریال می‌شود. کاترین همچنان در فصل دوم سریال The Great همان دختری است که رویاهای زیادی دارد و بیشتر ایده‌هایی که او در سرش دارد بیشتر خیالبافی هستند تا اینکه با واقعیت جامعه همراه باشند، اما در مقابل کم کم او با واقعیت مواجه می‌شود و حتی طعم شیرین قدرت باعث این شده که او تصمیماتی مشابه پیتر بگیرد. همین موش و گربه بازی پیتر و کاترین باز هم نقطه قوت و مثبت سریال در فصل دوم است.

نیکلاس هولت علاوه‌بر نقش پیتر، نقش بدل پیتر را هم در فصل دوم سریال The Great بازی کرده است

بخش زیادی از این موضوع باز هم به‌خاطر بازی درخشان نیکلاس هولت و ال فانینگ است؛ به‌خصوص اینکه هولت نقش بدل خودش را نیز بازی کرده و توانسته بازی بسیار درخشانی را در فصل دوم این سریال کمدی به نمایش بگذارد، اما فصل دوم سریال The Great برای اینکه از یکنواختی خارج شود و بتواند در مسیر درستی قرار بگیرد، نیاز به تغییر بزرگی داشت. جلوتر گفتم که فصل دوم سریال کبیر پس از شروع قدرتمندی که دارد کم کم دچار افت می‌شود، اما ورود جیلین اندرسون، بازیگر نقش مادر کاترین همه چیز را تغییر می‌دهد.

ادامه نقد بخش‌هایی از اتفاقات و پایان فصل دوم سریال The Great را فاش می‌کند

شاید اندرسون حضور خیلی کوتاهی در سریال داشته باشد و انتظار داشتیم او را بیشتر ببینیم، اما او با ورودش به سریال همه چیز را تغییر می‌دهد. او درواقع مثل بمب ساعتی است که وارد فصل دوم سریال The Great می‌شود و در ادامه او شخصی است که باعث مهم‌ترین تغییرات این فصل می‌شود. تغییراتی که البته روی فصل سوم سریال کبیر نیز تاثیر زیادی خواهد داشت و درواقع پایان فصل دوم سریال کبیر برگرفته از ورود این شخصیت است.

جیلین اندرسون در نقش مادر کاترین در فصل دوم سریال The Great

مرگ مادر کاترین حتی اگر اتفاقی بوده باشد، تاثیر زیادی روی روابط کاترین و پیتر گذاشت و عملا او پایان خوشحال کننده‌ای را که احتمالا بسیاری منتظرش بودند، کمرنگ‌تر از همیشه کرده است. مرگ مادر کاترین و فاش شدن این راز باعث شد تا حالا پیتر و کاترین را در یک انتخاب سخت قرار دهد، آیا پیتر تصمیم به سقوط دولت کاترین گرفته است یا کاترین درنهایت تصمیم به نابودی پیتر و دارودسته‌اش گرفته است؟

ورود مادر کاترین و سپس مرگش در فصل دوم سریال The Great باعث نجات سریال از یکنواختی و سقوط شد

فصل دوم سریال The Great همانند فصل اول با یک کلیف‌هنگر به مراتب بزرگ‌تر به پایان می‌رسد که در آن دقیقا نمی‌دانیم کدام یک دستور دستگیری اعضای کاخ را صادر کرده است. دلیل این موضوع از جایی نشات می‌گیرد که تقریبا تمامی افراد داخل مهمانی به‌جز ارلو و جورجیا دستگیر می‌شوند. شاید در نگاه اول به‌راحتی بگوییم که کاترین دستور این دستگیری را صادر کرده است، به‌خصوص اینکه او در ابتدا تصمیم به کشتن پیتر را گرفت، اما در ادامه از کارش پشیمان شد.

اما در نگاه بعدی سؤال پیش می‌آید که چرا برخلاف عدم دستگیری جورجیا، کاترین دستور دستگیری ماریال را صادر کرده است. البته شاید بسیاری فکر کنند که دلیلش رابطه ماریال با گریگور یا خیانت ماریال در پایان فصل اول باشد، اما دلیل آن می‌تواند این باشد که پیتر دستور را داده است. چرا باید پیتر دوستانش را دستگیر کند؟ دلیلش احتمالا این است که آن‌ها احتمال داشتند که به کاترین صدمه بزنند و به همین منظور پیتر تصمیم گرفت تا این دستگیری گسترده را صادر کند و حالا ولمنتوف را هم پشت خودش دارد.

منصرف شدن پیتر از فرار با گریگور و جورجیا در فصل دوم سریال The Great

ازطرفی منطقی است که او دستور دستگیری جورجیا را صادر نکند. اما چرا ولمنتوف باید به کاترین خیانت کند؟ احتمالا دلیلش ناامیدی او از تصمیمات کاترین باشد که در طول فصل دوم برای این موضوع زمینه‌سازی شده است. البته ضلع سومی نیز در این ماجرا وجود دارد و خاله الیزابت ممکن است دستور این موضوع را صادر کرده باشد. درواقع اگر در قسمت پایانی به عقب‌تر بازگردیم، او به کاترین گفت که تصمیمش را گرفته است، اما ما نمی‌دانیم تصمیم او چیست. در هرحال چیزی که مشخص است باید حداقل تا اواخر سال ۲۰۲۲ برای رسیدن به پاسخ‌هایمان صبر کنیم.

پایان اسپویل

مانند فصل اول، ما در فصل دوم سریال The Great شاهد پرداختن به موضوعات روز نیز هستیم. درواقع سریال با اینکه برگرفته از یک داستان واقعی است، اما داستان اصلی را دنبال نمی‌کند و درواقع یک داستان تقریبا خیالی را شاهد هستیم. شاید عجیب باشد که سریال کبیر چند ماه قبل از یک جنگ، دیدگاه حاکمان یک کشور برای جنگ‌افروزی را به تصویر کشید. با اینکه تمرکز سریال همیشه روی روسیه نیست و درواقع مسائل دیگری را هم پوشش می‌دهد، اما ما در طول فصل دوم می‌بینیم که عطش ولمنتوف و بسیاری از اعضای دربار برای جنگ چقدر زیاد است.

پیتر کبیر و خاله الیزابت در فصل دوم سریال The Great

آن‌ها مناطقی را حق خود می‌دانند و حتی ترسی از اینکه به عثمانی حمله و بخش‌هایی از آن را تصاحب کنند، ندارند. چنین نگاه سیاسی در سریال کبیر شاید غیر منتظره نباشد، اما نزدیک بودن به واقعیت آن بیش از اینکه باعث خنده ما از بی‌عرضگی ولمنتوف و نیروهایش در مقابله با نیروهای عثمانی شود، بیشتر باعث ترس ما خواهد شد که چقدر یک شوخی می‌تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد. از این موضوع بگذریم، سریال مانند فصل اول به مسائل اجتماعی و فرهنگی بیشتری می‌پردازد که برخلاف فصل اول، ما در فصل دوم سریال The Great شاهد زیاده‌روی در برخی از مسائل هستیم.

فصل دوم سریال The Great با یک کلیف هنگر بزرگ به پایان می‌رسد

فصل اول بیشتر تلاش کرد تا موضوعات را متناسب با موضوع و دوره سریال انتخاب کند، اما در فصل دوم سازندگان از این اصل دوری کرده و به سراغ مسائل دیگری رفتند که برخی از آن‌ها صرفا دقایق کوتاهی از سریال را به خود اختصاص دادند و خیلی زود هم فراموش شدند و برخی دیگر هر از چندگاهی دوباره تکرار می‌شد. همین موضوع باعث شد تا سریال در میانه راه با افتی نسبی مواجه شود، اما خوشبختانه در ادامه سریال دوباره مسیرش را پیدا کرد.

البته سریال تلاش کرده تا با به چالش کشیدن نوع تفکر کاترین در مورد کشورداری و واقعیت جامعه این موضوع را کمی کمرنگ‌تر کند و اتفاقات موفق هم بوده است. به‌خصوص اینکه سریال هرگز تلاش نمی‌کند تا واقعیت جنگ را با خیال کاترین جایگزین کند یا اینکه تفکرات مردم یک شبه متحول شود. این دقیقا چیزی است که سریال باید بیشتر تمرکزش را روی آن قرار دهد تا اینکه به حاشیه برود. درنهایت فصل دوم سریال The Great پیشرفت زیادی در مقایسه با فصل اول کرده است.

کاترین کبیر و عمه الیزابت در فصل دوم سریال The Great پس از سوقصد

اگرچه فصل دوم همچنان برخی از مشکلات سیزن قبلی را به‌همراه دارد و حتی چند مشکل دیگر نیز در طول آن شکل می‌گیرد، اما ورود مادر کاترین تا بازی درخشان نیکلاس هولت و ال فانینگ باعث شد تا فصل دوم این سریال کمدی یک گام بلندتر از قبل بردارد و حتی پر بیراه نیست بگویم که در طول فصل دوم شاهد لحن کمدی سیاه نیز هستیم. فصل دوم سریال The Great هم کمدی بهتری دارد و هم اینکه داستان آن به مراتب تیره‌تر و تاریک‌تر از قبل می‌شود و باید دید فصل سوم سریال کبیر می‌تواند مسیر دو فصل اول را تکرار کند یا اتفاقات دیگری در راه است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده