نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

نقد انیمیشن آواز ۲ (Sing 2) | موزیکال جذاب و شاد حیوانات

انیمیشن Sing 2 با گسترش دنیای قسمت اول و اجراهای جذاب و شادی که دارد، به بهترین دنباله ساخته شده توسط ایلومینیشن تبدیل می‌شود. در ادامه با زومجی و نقد این انیمیشن همراه باشید.

ساخت دنباله برای یک انیمیشن محبوب همیشه کار موفقی نبوده است و در بیشتر مواقع شاهد اثری ضعیف‌تر در مقایسه با قسمت اول هستیم. این موضوع در مورد کارهای استودیو انیمیشن‌سازی ایلومینیشن نیز صدق می‌کند و با اینکه دنباله‌های انیمیشن Despicable Me اثری موفق در گیشه تبدیل شده‌اند، اما هرگز نتوانسته‌اند کیفیت قسمت اول را تکرار کنند.

حالا انیمیشن Sing 2 جدیدترین دنباله ساخته شده توسط ایلومینیشن است که مدتی می‌شود روی پرده رفته است. حالا این انیمیشن موزیکال و کمدی توانسته موفقیت قسمت اول را تکرار کند یا مسیر دیگر دنباله‌های استودیو ایلومینیشن را دنبال کرده است؟

رزیتا، مون و اش در انیمیشن Sing 2

انیمیشن Sing 2 از همان ابتدا هدف‌گذاری خود را کرده است و انتظاری را که بینندگانش باید از آن داشته باشند، مشخص می‌کند

انیمیشن آواز یا Sing که در سال ۲۰۱۶ اکران شد، هرگز اثر اورجینال و خیلی تازه‌ای نبود و درواقع سازندگان از فرمول قابل انتظار و موفق دیگر انیمیشن‌های مشابه استفاده کردند. اما این انیمیشن کمدی موزیکال به اثری موفق، سرگرم کننده و جذابی تبدیل شد. حالا انیمیشن Sing 2 داستان باستر مون و استعدادهایی را که تحت نظر او در حال فعالیت هستند، دنبال می‌کند که در تلاش هستند تا استعدادهای خود را فراتر از اجرای محلی نمایش دهند و آن‌ها امیدوار هستند تا در پایتخت سرگرمی جهان یعنی The Crystal Tower Theater بتوانند یک اجرا داشته باشند. از همان خلاصه داستان نیز می‌توان متوجه شد که انیمیشن قرار است همان مسیر قسمت اول را اینبار در دنیایی بزرگ‌تر دنبال کند.

انیمیشن Sing 2 از همان ابتدا هدف‌گذاری خود را کرده است و انتظاری را که بینندگانش باید از آن داشته باشند، مشخص می‌کند. همان‌طور که جلوتر گفتم،‌ این انیمیشن قرار است دنیای بزرگ‌تری در مقایسه با قسمت اول داشته باشد و ما به‌جای اجراهای محلی قرار است شاهد یک اجرای بزرگ در بزرگ‌ترین شهر سرگرمی باشیم. همین هدف‌گذاری درست باعث می‌شود تا سازندگان انیمیشن به‌خوبی مسیری را که قرار است به تصویر بکشند، ترسیم و آن را پیاده کنند. اولین هدف انیمیشن Sing 2 ارائه یک انیمیشن کاملا شاد و سر زنده با محیط‌های جذاب و پر زرق و برق است. البته زمانی‌که از ایلومینیشن صحبت می‌کنیم مشخصا تمامی این اهداف بخشی از یک انیمیشن این استودیو است.

خانم کراولی در حال رانندگی در انیمیشن Sing 2

در انیمیشن Sing 2 صرفا شاهد بزرگ‌تر شدن دنیای اتفاقات انیمیشن نیستیم و در آن شاهد اجراهای بزرگ‌تر و جذاب‌تری هستیم

اما نکته مهم نحوه پیاده‌سازی آن است. به‌طور مثال ما در انیمیشن The Secret Life of Pets 2 هم شاهد بزرگ‌تر شدن دنیای اتفاقات انیمیشن بودیم، اما خود انیمیشن نتوانست پیشرفت خاصی نسبت به قسمت اول کند. بااین‌حال، انیمیشن دارای محیط‌های جذاب و رنگارنگی بود که باعث می‌شد بیننده تا پایان حتی برای تماشا طراحی‌های آن بنشیند. اما در انیمیشن Sing 2 چیزهای بیشتری وجود دارد که باعث شود ما تا پایان انیمیشن را دنبال کنیم. انیمیشن داستان خاصی ندارد و سازندگان هم به‌خوبی می‌دانند که داستان و فیلمنامه صرفا همان نسخه پیشرفته‌تر و بزرگ‌تر قسمت اول است.

همچنین گارث جنینگز در مقام کارگردان و نویسنده فیلمنامه به خوبی از این موضوع آگاهی دارد که آن‌ها واقعا قرار نیست انیمیشنی را تولید کنند که با کارهای پیکسار و دیزنی رقابت کند و قرار هم نیست دل منتقدان را به‌دست بیاورند. درواقع هدف اصلی انیمیشن‌های ایلومینیشن بیشتر فتح گیشه‌ها و جذب افراد کم سن و سال تا افراد با سن بالاتر است و انیمیشن آواز ۲ نیز در این موضوع موفق عمل کرده است. پس راه حلی که جنینگز و تیمش به آن دست پیدا کردند، خلق اجراهای به مراتب بزرگ‌تر و جذاب‌تر از انیمیشن Sing است. نکته جالب توجه در مورد اجرایی نهایی انیمیشن تنوع جالب و بسیار بالای آن است که باعث می‌شود ما صرفا یک ریتم یا مسیر خاصی را شاهد نباشیم.

شخصیت‌های مختلف انیمیشن Sing 2 در هتل

برخی از آهنگ‌های گروه U2 در انیمیشن Sing 2 استفاده شده است

در طول این اجراها ترکیبی از اجراهای عاشقانه، اجراهایی با تم مبارزه و درنهایت بازگشت یک خواننده قدیمی راک که هر یک به‌خوبی در این نمایش قرار گرفته و شاهد یک اجرای جذاب و بسیار بزرگ هستیم. انیمیشن Sing 2 برای رسیدن به این مهم نیاز به معرفی شخصیت‌های جدیدی نیز داشت که بدون شک مهم‌ترین و بهترین آن شخصیت کلی کالووی است. اکثر شخصیت‌ها بیشتر نقش جلو بردن داستان یا تکمیل بخشی از داستان را دارند و به‌صورت کلی شخصیت‌های فراموش شدنی هستند. اما دراین‌میان شخصیت‌هایی مثل پورشا هم در انیمیشن حضور دارند که ممکن است یادآور شخصیت مینا در قسمت اول باشد و نقش نسبتا مهم‌تری را داشته باشند.

اما در مورد کلی کالووی که بونو، خواننده گروه U2 صداپیشگی وظیفه صداپیشگی این شخصیت را بر عهده داشت، کمی متفاوت است و خط داستانی این شخصیت نسبت به دیگر موارد انیمیشن جذابیت بیشتری دارد. به‌خصوص اینکه روابط و شیمی این شخصیت با اش جوجه تیغی به نکته مثبت و قوت انیمیشن Sing 2 تبدیل شده است و جنینگز توانسته به‌خوبی از این پتانسیل استفاده کند. همچنین استفاده از برخی از آهنگ‌های گروه U2 نیز نکته جالب و مثبت دیگری است که در انیمیشن شاهد استفاده از آن هستیم که به‌خوبی با فضا انیمیشن هماهنگ شده و فضای متفاوتی را ایجاد کرده است.

کلی کراولی در حال باز کردن در گیتارش در انیمیشن Sing 2

انیمیشن Sing 2 قرار نیست کار جدیدی را ارائه کند، اما درعوض یکی از سرگرم کننده‌ترین و جذاب‌ترین انیمیشن‌های چند سال اخیر است

به‌طور کلی برخی از شخصیت‌های جدید به داستان انیمیشن کرده‌اند و گروهی دیگر نیز به بهتر شدن اجراها و همینطور بخشی دیگر از شخصیت‌ها باعث بهبود کمدی انیمیشن‌ شده‌اند. کمدی انیمیشن در مقایسه با قسمت اول تغییر خاصی نداشته و سازندگان تقریبا از همان الگوهای قسمت اول در دنباله آن استفاده‌ کرده‌اند. اما در هر حال زمانی‌که در مورد انیمیشنی صحبت می‌کنیم که هدف اصلیش جلب نظر افراد کم سن و سال است، کمدی و در ادامه فضای شاد و جذاب اهمیت زیادی دارد و در انیمیشن Sing 2 هم این موضوع به خوبی پیاده‌سازی شده است. البته ستاره بخش کمدی انیمیشن بدون شک خانم کراولی است که خود گارث جنینگز صداپیشگی این شخصیت بامزه را بر عهده داشته است.

انیمیشن Sing 2 درمجموع قرار نیست کار جدیدی را ارائه کند و دنبال این موضوع هم نیست، اما درعوض یکی از سرگرم کننده‌ترین و جذاب‌ترین انیمیشن‌های چند سال اخیر را به نمایش می‌گذارد. برخلاف بسیاری از انیمیشن‌ها، انیمیشن آواز 2 تنها هدفش جلب توجه افراد کم سن و سال نیست و به‌خوبی توانسته به اثر جذابی برای تمامی گروه‌های سنی تبدیل شود و تمامی اعضای خانواده یا حتی یک گروه از دوستان بتوانند از تماشا این انیمیشن لذت ببرند. انیمیشن Sing 2 صرفا یک دنیای بزرگ‌تر نسبت به انیمیشن Sing را به نمایش نگذاشته است و ما شاهد پیشرفت‌های زیادی در روایت و اجراهای انیمیشن نیز هستیم و همین موضوع باعث شده تا انیمیشن بتواند کیفیت بهتری در مقایسه با قسمت اول ارائه کند.

اش در حال اجرای موسیقی در انیمیشن Sing 2

انیمیشن Sing 2 درنهایت بهترین دنباله‌ای است که استودیو انیمیشن‌سازی ایلومینیشن از انیمیشن‌های خود ساخته و منتشر کرده است. دنباله‌هایی که این استودیو پیش از این تولید کرده بود، مشکلات قسمت قبلی را نه‌تنها رفع نکردند،‌ بلکه مشکلات جدیدی را به هم آن اضافه کردند.

اگرچه در دنباله انیمیشن Sing شاید همه مشکلات قسمت اول رفع نشده است، اما خبر خوب این است که انیمیشن حداقل توانسته به اثری به مراتب سرگرم کننده‌تر و بهتری تبدیل شود و حتی انتظار داشته باشیم که انیمیشن Sing 3 نیز ساخته شود و این مسیر ادامه پیدا کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده