نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

نقد سریال ?...What If | قسمت نهم

قسمت نهم سریال What If با اینکه از تمامی پتانسیل‌های ممکن استفاده نمی‌کند، اما قسمتی سراسر هیجان را تقدیم مخاطبان می‌کند. در ادامه با زومجی و نقد این سریال انیمیشنی همراه باشید.

ادامه این نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت نهم سریال What If را فاش کند

فصل اول سریال What If هم بالاخره بعد از ۹ هفته به ایستگاه پایانی رسید. در قسمت هشتم این انیمیشن دیدیم که اولتران پس از کشتن تانوس و گرفتن سنگ‌های بی‌نهایت، به تهدیدی بزرگ و بسیار خطرناک برای مولتی‌ورس تبدیل شده و حتی واچر هم توانایی مقابله با او نیز ندارد. اولتران درواقع شخصیت شرور و تهدیدی است که باید واچر با جمع کردن یک تیم، با آن مقابله کند.

حالا در اپیزود پایانی فصل اول انیمیشن What If شاهد معرفی گروه نگهبانان مولتی‌ورس هستیم که در طول نمایش‌های فیلم بارها وعده آن داده شده بود. بعد از قسمت هشتم و پایان جنجالی سریال بدون شک انتظارات از قسمت پایانی آن افزایش پیدا کرد و خبر خوب این است که تا حد زیادی سازندگان توانسته‌اند به وعده خود عمل کنند. قسمت نهم سریال What If بدون شک هیجان‌انگیزترین و مهیج‌ترین قسمت این انیمیشن تا به امروز بوده است.

نگهبانان مولتی ورس در قسمت نهم سریال What If

قسمت نهم سریال What If یک اپیزود سراسر هیجان و صحنه‌های اکشن را تقدیم طرفداران می‌کند

درواقع قسمت نهم بیشتر ما را به یاد یک قسمت کامل از انتقام‌جویان می‌اندازد که حالا بعد از یک فاز، شاهد جمع شدن اونجرز برای متوقف کردن یک تهدید بزرگ جدید هستیم. اپیزود نهایی فصل اول انیمیشن What If همانقدر که حکم یک فیلم اونجرز مولتی‌ورس دارد، همانقدر هم توانسته هویت خودش را حفظ کند و با اینکه مشکلاتی در روایت خود دارد، اما باز هم تجربه سراسر هیجانی را تقدیم مخاطبانش می‌کند. شاید این سریال انیمیشنی می‌توانست بیشتر ریسک پذیر باشد و داستان خودش را بیشتر دنبال می‌کرد، اما حداقل در برخی از قسمت‌ها مثل قسمت پایانی شاهد چنین موضوعی هستیم که می‌تواند در ادامه الگو ساخت فصل بعدی نیز باشد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات قسمت نهم سریال What If بدون شک مدت زمان آن است که باعث شده تا این قسمت نتواند پرداخت کاملی به داستانش داشته باشد و این قسمت بیشتر حکم یک اپیزود سراسر اکشن را داشت که صد البته تصاویر جذاب و فوق العاد‌ه‌ای هم در طول قسمت خلق می‌شود. اما مشکل اصلی جایی شروع می‌شود که زمان کافی برای خودنمایی زولا یا کیلمانگر نیست و پرونده آن‌ها خیلی زود بسته می‌شود. البته همین مشکل برای اولتران هم وجود دارد که به‌نظرم می‌توانستند مانور بیشتری روی این شخصیت بدهند تا اینکه بعد از دو قسمت پرونده او را ببندند. در هر حال زمان این قسمت می‌توانست کمی طولانی‌تر باشد یا اینکه اتفاقات آن در قسمت بعدی هم ادامه پیدا می‌کرد.

گامورا در پوستر قسمت نهم سریال What If

اولتران What If تبدیل به یکی از برترین شخصیت‌های شرور دنیای سینمایی مارول می‌شود

در هر حال اولتران What If همین الان یکی از برترین شخصیت‌های شرور MCU است که متاسفانه در فیلم او شاهدش نبودیم. واچر پس از قدرت گرفتن اولتران حالا در حال جمع کردن تیمی است که باید جلوی اولتران را بگیرند و ما بدین ترتیب شاهد جمع آوری تیمی شامل اعضای مختلف مثل دکتر استرنج عالی‌رتبه، کاپیتان کارتر، گامورا، ثور، کیلمانگر، استار لرد تی‌چالا و در ادامه بلک ویدو هستیم. شاید در ابتدا تعجب کنیم چرا واچر به سراغ کیلمانگر رفته است، اما در پایان متوجه دلیل این موضوع می‌شویم. بااین‌حال، با اینکه شخصیت‌های زیادی در طول قسمت حضور دارند، اما هیچ یک به اندازه دکتر استرنج عالی‌رتبه درخشان یا بهتر است بگویم فوق‌العاده ظاهر نمی‌شوند و این قسمت بیشتر از اینکه به چیزی مثل یک فیلم اونجرز تبدیل شود، به یک قسمت دیگر از دکتر استرنج عالی‌رتبه تبدیل شده است.

البته این موضوع اتفاق خیلی بدی هم نیست و نشان می‌دهد که چرا باید بیشتر برای دیدن فیلم Doctor Strange 2 هیجان‌زده باشیم و چه بسا ادامه داستان دکتر استرنج عالی‌رتبه می‌تواند بخش هیجان‌انگیزی از فصل دوم انیمیشن What If نیز باشد. بااین‌حال، بخش دیگری از مشکل این قسمت گامورا است که توضیح یا داستان خاصی پشت او نیست و صرفا می‌بینیم که در حال همکاری با آیرون من در فضا است. البته قسمت گامورا قرار بود قسمت نهم فصل اول باشد که کرونا باعث شد تا این قسمت به سیزن اول نرسد و این داستان را در فصل بعدی ببینیم. بااین‌حال، گامورا شاید به‌عنوان یک شخصیت مهم و کلیدی در قسمت قرار بود ظاهر شود، اما خلاف این موضوع رخ داد و البته نشان داد که حضور هر شخصیت در این قسمت بی‌دلیل نیست؛ حتی اگر ستاره اصلی شخص دیگری باشد.

دکتر استرنج عالی رتبه در حال خروج سه سر اژدها با جادویش در قسمت نهم سریال What If

قسمت گامورا درواقع قرار بود قسمت نهم فصل اول سریال What If باشد، اما این قسمت تا فصل دوم به‌خاطر کرونا عقب افتاده است

یکی از نکات مثبت قسمت نهم سریال What If این بود که بالاخره ارتباطی بین قسمت‌های مختلف ایجاد شد تا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این مجموعه تا حدی رفع شود. البته مشخصا این پایان کار نخواهد بود و ما همین الان می‌دانیم که ادامه داستان برخی از شخصیت‌ها مثل کاپیتان کارتر را پس از تصویر پس از پایان قسمت نهم در فصل دوم خواهیم دید یا پرونده زامبی‌ها مشخص نیست هنوز کاملا بسته شده باشد. البته سریال پتانسیل‌های زیادی مثل ایگو را هم هدر داده است، اما ما هنوز تانوس زامبی را داریم و می‌تواند ستاره بی چون و چرای فصل بعدی انیمیشن What If باشد. البته اگر بلایی مشابه ایگو سر او نیاید و پرونده یکی از با پتانسیل‌ترین قسمت‌های این مجموعه به این راحتی بسته نشود.

گفتیم که قسمت نهم سریال What If یک اپیزود سراسر اکشن و هیجان است و همین موضوع روی بخش فنی تاثیر زیادی گذاشته است. از نظر فنی و انیمیشن قسمت پایانی می‌تواند به‌عنوان درخشان‌ترین اپیزود انیمیشن What If یاد شود که کیفیت بسیار بالایی را دارد و حتی در بخش‌هایی ظاهرا از انیمه‌ها برای طراحی مبارزات استفاده شده که نماهای جالب و جذابی را در طول قسمت ایجاد کرده است. این موضوع در بخش مبارزه اولتران با دکتر استرنج عالی‌رتبه بیشتر و بهتر قابل مشاهده است و درواقع اوج این قضیه نیز در همین بخش است. این مبارزه شاید ما را به یاد مبارزه دکتر استرنج با تانوس بیندازد، اما باز هم چیزهای زیادی را استرنج مخفی کرده که می‌تواند هنوز بینندگان و حتی ثور را شگفت‌زده و هیجان‌زده کند.

حتی نسخه زامبی اسکارلت ویچ واقعا هدیه غیر منتظره‌ای به اولتران بود. البته این قسمت نشان می‌دهد که اسکارلت ویچ اگر به شخصیت شرور فیلم Doctor Strange 2 تبدیل شود، چقدر می‌تواند شخصیت خطرناکی برای دکتر استرنج باشد که تنها راه متوقف کردنش نابودی کامل یک سیاره باشد.

اسکارلت ویچ زامبی در برابر اولتران در قسمت نهم سریال What If

دکتر استرنج عالی‌رتبه ستاره بدون رقیب قسمت پایانی سریال What If بود

در مجموع قسمت نهم سریال What If ترکیبی از مشکلات و نکات مثبت هشت قسمت قبلی است و درنهایت نکات مثبتش به نکات منفی چربش بیشتری دارد. با اینکه قسمت پایانی مثل اپیزود فاینال فصل اول سریال لوکی ساختار شکن و متفاوت نیست و در سطح قسمت چهارم یا هشتم سریال What If نیز نیست، اما باز هم یک اپیزود قدرتمند است که طرفداران را برای ادامه داستان برخی از شخصیت‌ها تشنه نگه می‌دارد. همچنین این قسمت آخرین نقش‌آفرینی چادویک بوزمن در دنیای سینمایی مارول و نقش تی‌چالا بود. در هر حال شاید در پایان به این سؤال برسیم که آیا انیمیشن What If می‌توانست داستانی کاملا مستقل‌تر نسبت به فیلم‌ها داشته باشد؟

جواب مثبت است، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که اساس و کلیت سریال از همان ابتدا برای روایت نسخه متفاوت از داستان فیلم‌های سه فاز اول MCU بوده است. انتظار تماشا اثری متفاوت اتفاق اشتباهی نیست و حتی سریال What If می‌توانست داستان کاملا مستقل‌تری را روایت کند و حتی سازندگان می‌توانستند به‌جای اینکه هر قسمت یک داستان مستقل داشته باشد، یک فصل با یک داستان مشخص را تولید کنند.

بااین‌حال، امیدوارم که در فصل بعدی شاهد داستان‌های بیشتری مثل قسمت دکتر استرنج عالی‌رتبه و اولتران باشیم و ازطرفی بیشتر و بهتر از پتانسیل اپیزود زامبی استفاده شود و داستان آن نیمه‌کاره رها نشود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده