نویسنده: مسیح کریمی
// یکشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۵

نقد سریال هیولاها در محل کار (Monsters at Work) | فصل اول

سریال انیمیشن Monsters at Work «هیولاها در محل کار» نه‌تنها قرار نیست خاطرات ما از انیمیشن کارخانه هیولاها را نابود کند، بلکه می‌خواهد خاطرات جدیدی را هم بسازد. در ادامه با زومجی و نقد این سریال انیمیشنی همراه باشید.

انیمیشن Monsters, Inc یکی از محبوب‌ترین کارهای پیکسار است که برخلاف بسیاری از آثار این استودیو، هرگز یک دنباله مستقیم نداشت. اما این انیمیشن دارای یک پیش درآمد بود که Monsters University نام داشت و صد البته نتوانست به‌طور کامل موفقیت‌های انیمیشن اصلی را تکرار کند. با اینکه در یک دوره دیزنی به‌دنبال ساخت دنباله انیمیشن کارخانه هیولاها بود، اما حالا یک سریال انیمیشنی براساس این انیمیشن محبوب تولید شده که در آن هیولاها مشغول کار در کارخانه تولید خنده هستند تا انرژی و برق شهر را تأمین کنند. سریال هیولاها در کار یا Monsters at Work که مدتی پیش پخش فصل اول آن به پایان رسید، به وسیله استودیوی انیمیشن‌سازی دیزنی برای تلویزیون تولید شده و پیکسار نقش و دخالت کاملی روی این اثر نداشته است.

شخصیت های جدید انیمیشن Monsters at Work

انیمیشن Dug Days از نظر فنی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سریال Monsters at Work دارد

آیا از این موضوع باید نگران شویم؟ این شاید سؤال خوبی باشد. به‌هرحال همیشه تغییر سازنده یک انیمیشن نتایج خوبی به‌همراه نداشته و در هر حال پیکسار خالق این مجموعه است. در نگاه اول اینکه انیمیشن Monsters at Work به وسیله استودیویی غیر از پیکسار ساخته شده کاملا قابل تشخیص است. این انیمیشن کیفیت فنی خیلی بالایی ندارد و این موضوع تا حدی به بودجه این سریال نیز ارتباط دارد که نشان می‌دهد بودجه ساخت این انیمیشن خیلی بزرگ نبوده است. همچنین تیم سازنده هم در این موضوع بدون شک نقش دارد. در یک مقایسه کلی بهتر است این اثر را با انیمیشن Dug Days مقایسه کنیم که کیفیت بالایی در این سریال انیمیشنی شاهد بودیم که در اثر فوق این موضوع خیلی صدق نمی‌کند. 

اما ساخت سریال Monsters at Work توسط استودیویی غیر از پیکسار و همچنین بالا نبودن کیفیت فنی اثر آیا به معنا این است که نباید به سراغش برویم تا خاطرات خوب گذشته ما را خراب کند؟ برای رسیدن به جواب این سؤال اول بهتر است انتظارات خودمان را از اول تنظیم کنیم. اولین نکته این است که تمرکز سریال روی کودکان است و آن‌ها هدفی اصلی سازندگان هستند. البته این موضوع به معنای این نیست که تنها افراد کم سن و سال تنها می‌توانند از این انیمیشن لذت ببرند، برعکس این موضوع باعث می‌شود تا درک بهتری از موضوع هر قسمت داشته باشیم و با دید بهتری به سراغ آن برویم. ازطرفی این موضوع باعث می‌شود تا انیمیشن Monsters at Work به اثری تبدیل شود که افراد بیشتری در یک خانواده را سرگرم کند.

پوستر انیمیشن Monsters at Work

تمرکز سریال Monsters at Work روی شخصیت‌های جدید دنیای شرکت هیولاها است

معرفی شخصیت‌های جدید و روایت داستان با محوریت این شخصیت‌ها بدون شک اولین و مهم‌ترین تصمیمی بوده که سازندگان سریال Monsters at Work گرفته‌اند و اتفاقا بهترین تصمیم آن‌ها نیز در این سریال انیمیشنی بوده است. با اینکه ما عاشق شخصیت‌هایی مثل مایک و سالی هستیم، اما اگر قرار بود ما صرفا ادامه داستان این دو شخصیت را تماشا کنیم، هم این احتمال وجود داشت که نتیجه کار چندان دلخواه ما نباشد و هم اینکه اگر قرار بود دنباله‌ کاملی برای انیمیشن Monsters, Inc ساخته شود، قطعا پیکسار باید این کار را انجام می‌داد تا اینکه تیمی خارج از این استودیو روی داستان آن کار کند. در هر حال اگر پیکسار ایده جذاب و جالبی برای ادامه دادن مایک و سالی داشت، بدون شک خودش این کار را قبلا انجام می‌داد یا در آینده انجام خواهد داد. البته این به معنای عدم حضور آن‌ها نیست و برعکس آن‌ها حضور پر رنگی هم در داستان انیمیشن دارند.

بااین‌حال، تمرکز داستان روی یک تازه وارد به شرکت هیولاها است که به‌عنوان کسی که قرار بود بچه‌ها را بترساند استخدام شد، اما حالا با تغییر رویه شرکت هیولاها مجبور است در تیم خدماتی و پشتیبانی این شرکت که به تیم میفت شهرت دارند، کار کند. پس برخلاف انیمیشن اصلی تمرکز سریال روی بخش کاملا جدیدی است که قبلا به آن پرداخته نشده بود و درکنارش شاهد حضور شخصیت‌های دوست داشتنی این مجموعه نیز هستیم. این موضوع فرصت و پتانسیل خوبی به سازندگان داده تا داستانی را که مدنظر خود است، ارائه کنند و صرفا مجبور نباشند که انیمیشن Monsters, Inc 2 را بسازند. نتیجه کار هم اثر دوست داشتنی و جذابی شده که می‌تواند برای مدت کوتاهی لبخند را روی لبان بیننده و طرفداران انیمیشن شرکت هیولاها بیاورد. 

سالی و مایک در سریال Monsters at Work

متن انیمیشن Monsters at Work به موضوعات مختلفی مثل دوستی، تلاش و کوشش، پشتکار، همکاری و فداکاری می‌پردازد

شخصیت‌های جدید تا حدی با الگوبرداری از همان هیولاهای دوست داشتنی طراحی شده‌اند، اما در شخصیت پردازی و موارد دیگر تفاوت زیادی دارند. هدف صرفا خلق یک مایک و سالی دیگر نبوده و سازندگان تلاش کرده‌اند تا شخصیت‌های کاملا جدیدی با رفتارهای متفاوتی را خلق کنند که هر یک باور و هدف خود را دارد. ترکیب این شخصیت‌ها که شاید در نگاه اول کمی عجیب و غریب باشند، تبدیل به معجون جذاب و بامزه‌ای شده است که به خوبی نتیجه تلاش‌های تیم تولید را نشان می‌دهد. داستان‌هایی که در تیم میفت رخ می‌دهد داستان‌های جالب و دیدنی هستند. درواقع انیمیشن Monsters at Work به موضوعات مختلفی مثل دوستی، تلاش و کوشش، پشتکار، همکاری و فداکاری می‌پردازد. 

این موضوعات در داخل تیم میفت به نمایش گذاشته می‌شود و درواقع تایلر تاسکمن قرار است تجربه بزرگی را کسب کند و این وسط تایلر در قالب اپیزودهایی با محوریت موضوعاتی که جلوتر گفتم، قرار است چیزهای زیادی یاد بگیرد تا درنهایت به یک کمدین تبدیل شود. در مقابل مایک و سالی هم در تلاش هستند تا انرژی خنداندن کودکان را رسما جایگزین انرژی ترساندن بچه‌ها برای تأمین برق و انرژی شهر کنند. درواقع حالا آن‌ها مدیریت شرکت هیولاها را بر عهده دارند و تایلر تاسکمن نیز در تلاش است تا خودش را به آن‌ها برای ورود به تیم خندانندگان این شرکت جلب کند. نتیجه هم ایجاد کلاس‌های کمدی در شرکت هیولاها با حضور مایک وازوفسکی است. با اینکه گفتم تمرکز سریال Monsters at Work روی گروهی از شخصیت‌های جدید است و درکنارش داستان مایک و سالی هم نمایش گذاشته می‌شود.

اولین روز کاری تایلر در میفت در سریال Monsters at Work

متن بخش کلاس کمدی مایک به یکی از بهترین بخش‌های انیمیشن Monsters at Work تبدیل شده است

اما در پایان برخی از قسمت‌ها شاهد آیتم ویژه و بسیار جالبی هستیم و آن هم کلاس‌های کمدی مایک است. کلاس‌های کمدی مایک شاید بتوان گفت بخش غافلگیر کننده سریال است که اتفاقا به بخش محبوب من در طول سریال تبدیل شد.

مایک حالا در نقش یک استاد باید اصول کمدی را به کسانی که قرار است در تیم خندانندگان باشند، آموزش دهد و این بخش همانقدر که ثابت می‌کند کمدین بودن صرفا آموزشی نیست و باید استعداد و خلاقیت درونی برای آن داشته باشید، بخش بامزه و مفرحی هم شده است. اگر ما به‌دنبال بخش مناسبی برای درخشش مایک در انیمیشن Monsters at Work هستیم، کلاس‌های کمدی او دقیقا همان چیزی است که انتظارش را داریم.

برخلاف مایک، از سالی استفاده خیلی خوبی در سریال Monsters at Work نشده است و از نکات منفی این سریال انیمیشنی بوده است و شاید می‌شد آیتم مشابه‌ی مثل کلاس کمدی مایک هم برای سالی وجود داشت. درکنار بازگشت بیلی کریستال و جان گودمن که شنیدن دوباره صدا آن‌ها باز هم می‌تواند بیننده را هیجان زده کند، در این انیمیشن سریالی شاهد استفاده از صداپیشگان مناسبی هم برای شخصیت‌های جدید آن هستیم که تیم خوبی برای این اثر دور هم جمع شده‌اند. نتیجه این موضوع به خوبی در خلق و ارائه شخصیت‌ها قابل مشاهده است که آخرین قطعه آن استفاده از صداپیشه مناسب است که در این بخش هم سازندگان توانسته‌اند انتخاب‌های مناسب و خوبی کنند؛ صداپیشگانی مثل هنری وینکلر، بن فلدمن، میندی کالینگ، لوکاس نف و آلانا اوباک.

کلاس کمدی مایک در سریال Monsters at Work

در مجموع سریال Monsters at Work با اینکه اتفاقات پس از انیمیشن شرکت هیولاها را پوشش می‌دهد، اما قرار نیست حکم انیمیشن Monsters, Inc 2 را داشته باشد. این سریال تلاش می‌کند تا داستان خودش را خلق، دنبال و روایت کند و با اینکه هدف اصلی آن کودکان و افراد کم سن و سال است، اما باز هم افراد بزرگسال به‌خصوص طرفداران انیمیشن اصلی را نیز هدف قرار داده است. انیمیشن Monsters at Work از نظر فنی شاید کار خیلی قابل توجهی نباشد، اما با خلق و معرفی شخصیت‌های جدید و ارائه بخش‌های خلاقانه‌ای مثل بخش کلاس کمدی مایک، به اثری تبدیل شده است که باید آن را تماشا کنیم و برای لحظاتی هم که شده در دنیای صمیمی و دوستانه آن غرق شویم. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده