نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

نقد فیلم کیت (Kate) | ۲۴ ساعت تا مرگ

فیلم Kate نشان می‌دهد که درخشش ستاره اصلی به‌تنهایی قرار نیست روی مشکلات فیلمنامه و کارگردانی فیلم سرپوش بگذارد. در ادامه با زومجی و نقد این فیلم اکشن همراه باشید.

فیلم Kate داستان یک زن آدمکش به‌نام کیت را دنبال می‌کند که متوجه می‌شود مسموم شده و تنها ۲۴ ساعت دیگر می‌تواند زندگی کند و پس از آن خواهد مرد. او باید ازطریق تعقیب و کشتن جنایتکاران در خیابان‌های توکیو قاتل خود را پیش از مرگش پیدا کند و به قتل برساند و از او انتقام بگیرد.

فیلم کیت جدیدترین فیلم اکشن نتفلیکس است که مدتی پیش پخش شد و داستان آشنایی هم دارد که قبلا در فیلم Crank با بازی جیسون استاتهام دیده بودیم، اما آیا این فیلم اکشن و انتقامی موفق شده مسیر فیلم Extraction با بازی کریس همسورث را دنبال کند یا به نسخه ضعیف دیگری از کلون‌های جان ویک تبدیل شده است؟ بسیاری عقیده دارند که نتفلیکس برای پر کردن برنامه‌های خود بدون در نظر کیفیت و نظارت کافی به تولید فیلم و سریال متعدد می‌پردازد و فیلم Kate هم تا حد زیادی این موضوع را ثابت می‌کند.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان فیلم Kate را فاش کند

مری الیزابت وینستد در نقش کیت با یک سلاح در دست به‌همراه میکو مارتینو در فیلم اکشن Kate

فیلم Kate شباهت عجیب و بسیار زیادی به فیلم Gunpowder Milkshake دارد

فیلم کیت صرفا قرار نیست به‌عنوان یک کلون دیگر از جان ویک باشد، بلکه داستانی کاملا آشنایی هم دارد که در چندین فیلم دیگر به‌خصوص فیلم Crank می‌توان به‌راحتی مشاهده کرد. ما همین چند هفته پیش شاهد پخش فیلم Gunpowder Milkshake بودیم که دقیقا تویست مشابهی که در فیلم کیت هم دیدیم، دارد یا حتی می‌توان به فیلم Atomic Blonde هم اشاره کرد. پس چیزی که مشخص است داستان فیلم نه‌تنها قرار نیست شما را شگفت‌زده کند، بلکه همان‌قدر هم قابل پیش‌بینی و بسیار تکراری است و کارگردان و نویسنده فیلم واقعا زحمتی برای ارائه یک داستان متفاوت‌تر نکرده‌اند. البته فیلم Kate شباهت عجیبی به فیلم Gunpowder Milkshake دارد. دقیقا در هر دو فیلم شخصیت اصلی پدر یک دختر بچه را می‌کشد و به‌طرز عجیبی هم این دختر قرار است به شخصیت اصلی در جلو بردن داستان کمک کند.

حتی اگر بگویم این شباهت‌ها اتفاقی است، اما درنهایت شخصیت دختر در هر دو فیلم راز مرگ پدر خود را از زبان شخصیت دیگری می‌شنوند و شخصیت اصلی را ترک می‌کنند. همچنین شخصیت اصلی فیلم Kate و فیلم Gunpowder Milkshake هم توسط مردی بزرگ می‌شود که درنهایت نقش پدری برای آن‌ها دارند و به نحوی رئیسشان هستند. در ادامه او به دختری که بزرگ و تبدیل به آدمکش کرده‌، خیانت می‌کنند. تازه از همه جالب‌تر اینکه هر دو شخصیت اصلی فیلم تصمیم به بازنشستگی دارند. مشخص نیست که چگونه محتوای داستانی دو فیلم انقدر می‌تواند به یکدیگر شبیه باشد، اما این مقایسه صرفا این موضوع را ثابت می‌کند که استودیوها با کاهش خلاقیت صرفا به‌دنبال ساخت فیلم‌هایی مشابه در محیط‌ها و با بازیگران متفاوتی هستند.

مربی الیزابت وینستد در نقش کیت در فیلم Kate در حال مبارزه با دشمنانش با تفنگ

مشکلات فیلم Kate به شباهت غیر قابل انکار فیلم به چندین فیلم اکشن دیگر خلاصه نمی‌شود و می‌توان آن‌ها را در روند داستان و دیالوگ‌های فیلم هم مشاهده کرد

صد البته مشکلات فیلم Kate به شباهت غیر قابل انکار فیلم به چندین فیلم اکشن دیگر خلاصه نمی‌شود و می‌توان در روند داستان تا دیالوگ‌های فیلم هم به خوبی مشاهده کرد. فیلم با اینکه شروع خوبی دارد، اما رفته رفته از فیلمی بزن بهادری فاصله می‌گیرد و تلاش می‌کند این وسط یک رابطه بین شخصیت کیت با دختری که پدرش را به قتل رسانده، ایجاد کند.

اینکه کیت در ابتدا فیلم به‌دنبال داشتن یک خانواده است و در ادامه به نحوی به آن دست پیدا می‌کند، شاید ایده جالبی باشد، اما آیا فیلم تصمیم صحیحی گرفته است؟ رابطه کیت و انی در طول اتفاقات فیلم شکل می‌گیرد و در ابتدا شاید انی تنها یک طعمه برای کیت باشد تا با استفاده از او به عمو انی دست پیدا کند، اما این رابطه رفته‌رفته شکل می‌گیرد و به بخش مطلوبی از فیلم تبدیل شده است.

بدون شک چنین رابطه‌ای در طول فیلم اتفاق جدیدی نیست، اما حداقل بخش‌های خارج از اکشن فیلم را قابل تحمل‌تر کرده و باعث شده تا مشکلات فیلم کمتر احساس شود. انی همانقدر که هنوز کودکی خودش را دارد، همانقدر هم به‌دنبال یافتن خواهر یا مادری است که بتواند به او تکیه کند و به نحوی الگو او باشد و همین خصوصیات باعث شده تا چنین رابطه‌ای به خوبی شکل بگیرد. بااین‌حال، سرعت روند اتفاقات فیلم به بخش منفی از فیلم تبدیل شده است. پس از شروع نسبتا سریع و قدرتمند فیلم Kate، روند اتفاقات فیلم کم کم کند می‌شود تا جایی که وقتی به پایان فیلم می‌رسیم، فیلم دیگر کاملا از نفس افتاده است. شاید شکل گرفتن یک رابطه بین دو شخصیت کیت و انی جالب باشد، اما این موضوع درنهایت کمی به ضرر فیلم هم تمام شده و فیلم می‌توانست با الگو گرفتن از فیلم Extraction، عملکرد بهتری در ارائه یک تعادل مناسب بین بخش اکشن و درام فیلم ایجاد کند.

مری الیزابت وینستد در حال رانندگی در خیابان های توکیو در فیلم Kate

فیلم Kate اکشن قابل قبول و خوبی را ارائه می‌کند

همچنین فیلم روایتی کاملا قابل پیش‌بینی دارد تا جایی که به‌راحتی می‌توانید تمامی اتفاقات آن را پیش‌بینی کنید. این موضوع به خودی خود مشکل بزرگی نیست، اما روایت فیلم به شکلی است که خیلی زود همه چیز فاش می‌شود و این وسط فقط کیت قرار نیست تا لحظه آخر متوجه قضیه شود. در مقابل البته نباید از دیالوگ‌های پر از اشکال فیلم بگذریم که بعضی از دیالوگ‌های فیلم به‌حدی سطحی هستند که مشخص نیست در زمان نوشتن و بازنویسی چقدر روی آن نظارت شده است. یا همچنین این سؤال به ذهن ما می‌رسد که آیا نتفلیکس نظارت مناسبی روی فیلمنامه‌ها دارد؟ این سؤال ما را به ابتدا نقد می‌برد و نشان می‌دهد که نتفلیکس نباید هرچیزی را فدا کمیت کند و نیاز دارد تا دقت بیشتری روی فیلمنامه کارهای خود داشته باشد.

در هر حال فیلم کیت حتی روی کاغذ اثری است که شایسته توجه و احترام بیشتری از نتفلیکس بود تا اینکه فیلم به نویسنده و کارگردان متوسطی سپرده شود. اما فیلم هرچقدر در بخش‌های زیادی مشکل دارد و به اصلاح در آن می‌لنگد، در بخش اکشن درخشان ظاهر شده است. با اینکه فیلم Kate در بخش‌های زیادی مشکل دارد و در آن کم کاری شده، اما در بخش اکشن شاهد کیفیت خوبی هستیم و در طول فیلم می‌توانیم چندین صحنه اکشن با کیفیت و خوب را مشاهده کرد. هرچند نباید انتظار اکشنی در حد جان ویک داشته باشیم و فیلم بعضا اشتباهات عجیبی مثل غیب شدن سلاح‌ها تا یاکوزها یا حتی دزدیده شدن انی وسط کلی جمعیت را دارد. اما فیلم در سطح خودش اکشن خوب و سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌کند که باعث می‌شود این فیلم اکشن به اثری قابل تماشا تبدیل شود.

وودی هارلسون در فیلم Kate

مری الیزابت وینستد بازی درخشانی را در فیلم Kate ارائه کرده است

فیلم Kate دارای بازیگران شناخته شده مثل وودی هارلسون است که چندان استفاده خوبی از او نشده است و با اینکه نقش مهمی در داستان فیلم دارد، اما او بیشتر در حاشیه فیلم حضور داشته تا اینکه نقش پر رنگی در روند اتفاقات داشته باشد. درکنار هارلسون بازیگر تازه‌کاری به‌نام میکو مارتینو نیز حضور دارد که در برخی از دقایق فیلم واقعا عملکرد خوبی دارد، اما در برخی دقایق دیگر به یکی از مشکلات فیلم تبدیل می‌شود که البته این موضوع می‌تواند به‌خاطر فیلمنامه یا حتی کارگردانی فیلم هم باشد و صرفا نباید این موضوع را به‌خاطر بی‌تجربگی او بدانیم. 

جلوتر گفتیم که فیلم Kate شباهت زیادی به فیلم Gunpowder Milkshake دارد، اما در یک مورد بیشتر مسیر جان ویک را پیروی کرده است و آن هم تبدیل شدن به فیلمی است که بیشتر روی ستاره اصلی تکیه کرده باشد. مری الیزابت وینستد شاید نقش اکشن کمتری را بازی کرده باشد، اما با فیلم Kate ثابت کرد که چقدر پتانسیل بالایی برای بازی در یک فیلم اکشن دارد. البته ستایش از بازی درخشان او صرفا به‌خاطر در آوردن صحنه‌های اکشن فیلم به‌خصوص صحنه آپارتمان که تنش زیادی دارد و یکی از بهترین بخش‌های فیلم است، نیست و او به خوبی توانسته شخصیت کیت را از یک آدمکش حرفه‌ای به شخصیتی چند لایه تبدیل کند.

مری الیزابت وینستد در نقش کیت در بیمارستان در فیلم Kate

همچنین بخش‌هایی که شخصیت کیت کم‌کم در حال تحلیل رفتن و نزدیک شدن به مرگ است، الیزابت وینستد واقعا به خوبی توانسته این بخش از فیلم را در بیاورد و آن را بسیار باورپذیر کند. الیزابت وینستد قطعا به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات فیلم را پوشش دهد، اما بازی او در طول فیلم باعث شد تا فیلم Kate به اثر بهتری تبدیل شود و در مقابل شخصیت کیت هم به شخصیتی بهتری تبدیل شده است. اگرچه او بازیگر خیلی پر کاری نیست و مشخصا نباید منتظر دنباله این فیلم اکشن باشیم، اما شاید این فیلم بتواند باعث شود تا او را در آثار اکشن بیشتری ببینیم. الیزابت وینستد حتی از معدود نکات مثبت فیلم Birds of Pray نیز بود و اینجا حتی عملکرد به مراتب بهتری هم دارد و نشان داد که می‌تواند ستاره چنین فیلم‌هایی هم باشد و امیدوارم او را در آینده بیشتر ببینیم.

اگرچه او باید دقت بیشتری هم روی فیلمنامه و انتخاب فیلم کند. فیلم Kate درنهایت با اکشنی نسبتا خوب، کارگردانی و فیلمنامه‌ای پر از اشکال، بازی درخشان مری الیزابت وینستد و توکیویی نئونی، به فیلمی قابل تماشا و سرگرم کننده تبدیل می‌شود که می‌تواند گزینه خوبی برای یک آخر هفته باشد. فیلم کیت بدون شک مشکلات زیادی دارد و فیلمی بسیار فراموش شدنی است که در طول فیلم ریسک زیادی نمی‌کند، اما در پایان به وعده خود عمل و پایانی قابل قبول ارائه می‌کند. در هر حال فیلم Kate پتانسیل تبدیل شدن به فیلمی بهتر را داشت، اما شاید بهتر باشد نتفلیکس نظارت بیشتری روی پروژه‌های خود داشته باشد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده