نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

نقد سریال ?...What If | قسمت سوم

قسمت سوم سریال ?...What If یکی از تاریک‌ترین و جنجالی‌ترین داستان‌های دنیای سینمایی مارول تا به امروز را روایت می‌کند. در ادامه با زومجی و نقد این سریال انیمیشنی همراه باشید.

ادامه این نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت سوم سریال What If را فاش کند

برخلاف قسمت اول، در قسمت دوم سریال What If شاهد تغییر کامل خط داستانی فیلم نگهبانان کهکشان بودیم و تی‌چالا مسیری متفاوت را به‌عنوان استار لرد در این داستان دنبال کرد. در قسمت اول قبلا از این مورد انتقاد کردیم که چندان تغییری نسبت به محتوای فیلم ایجاد نشده و بیشتر داستان دست نخورده باقی‌مانده است. حالا در قسمت سوم انیمیشن What If که روز گذشته از دیزنی پلاس پخش شد، شاهد داستان انتقام‌جویان و اتفاقات فاز اول دنیای سینمایی مارول هستیم. مانند دو قسمت اول در این قسمت هم این سؤال از ابتدا پرسیده می‌شود که چی می‌شد اگر طرح اونجرز پیش از اینکه اصلا شروع شود، شکست می‌خورد؟

اگر قسمت دوم پا را فراتر گذاشت و عملا داستان متفاوتی را به ما ارائه کرد، در قسمت سوم سریال What If سازندگان ریسک بیشتری کرده‌اند و کاری را انجام دادند که شاید در حالت عادی در فیلم‌ها و سریال‌های مارول کسی جراتش را نداشت.

پوستر بلک ویدو در قسمت سوم سریال What If

در طول قسمت سوم سریال What If تمامی اعضای اورجینال اونجرز کشته می‌شوند

البته مشخصا بخشی از دلیل این موضوع احتمالا تاثیر نداشتن کلی اتفاقات انیمیشن روی کل مجموعه است و همین موضوع باعث می‌شود تا شاهد تصمیمات جالب‌تری باشیم. کار هوشمندانه سازندگان این بود که به‌جای اینکه مستقیم به سراغ داستان اصلی Avengers بروند، به سراغ داستان‌ فیلم‌های مستقل فاز اول رفتند تا عملا داستان هر فیلم قبل از اینکه اصلا به داستان اونجرز برسند، تغییر کند.

اما اگر در قسمت قبلی شاهد پایانی شاد برای تی‌چالا و دیگر شخصیت‌ها حتی تانوس و نبیولا بودیم، ولی اینجا داستان چیز دیگری است و عملا داستان تاریکی را شاهد هستیم که مانند آن در MCU کمتر دیده شده است. در طول این قسمت تمامی اعضای اورجینال اونجرز توسط شخصی نامشخص کشته می‌شوند تا جلوی برنامه نیک فیوری برای تشکیل انتقام‌جویان را بگیرد.

نکته این است که شخصیت شرور این قسمت چیزی نیست که فکرش را می‌کنیم و حتی تا پایان راز هویت این شخصیت حفظ می‌شود. نکته جذاب این قسمت درواقع شخصی است که پشت این قضایا قرار دارد و ما انتظارش را نداریم. در طول قسمت شاید به شخصیت‌های زیادی فکر کنیم مثل اینکه شاید لوکی پشت این اتفاقات باشد یا هایدرا به سلاح مرگبار جدیدی دست پیدا کرده است، اما درنهایت باز هم این قسمت ما را غافلگیر می‌کند.

نیک فیوری در طول قسمت سوم سریال What If در حال بقا برای موقعیت خود و آینده برنامه‌اش است و ازطرفی با لوکی و ارتش آزگارد نیز مواجه می‌شود که تصمیم دارند تا انتقام مرگ ثور را بگیرند و عملا فیوری راهی جز گرفتن زمان برای یافتن عامل یا عاملان این اتفاقات ندارد.

نیک فیوری و کلینت بارتون در قسمت سوم سریال What If

قسمت سوم انیمیشن What If تاکنون پر ریسک‌ترین، تاریک‌ترین و بلند پروازانه‌ترین قسمت این سریال بوده است

قسمت سوم پر خطرترین و بلند پروازانه‌ترین قسمت انیمیشن What If تا به اینجا کار بوده است که داستانی بسیار تاریک که حتی شاید دیدن آن برای طرفداران مارول به‌خصوص ابرقهرمانان اصلی سخت باشد که چگونه یکی یکی هر یک از این قهرمانان به قتل می‌رسند. شاید حتی بتوان به جرات گفت که در این قسمت احتمالا هدف سازندگان بیشتر طرفداران قدیمی و احتمالا بزرگسال مارول بوده است.

البته مانند همیشه شاهد شوخی‌هایی هم هستیم، اما باعث نمی‌شود تا تاریک و خشن بودن این قسمت کم شود. بااین‌حال، شاید بهتر بود در طول این قسمت کمتر از شوخی استفاده می‌شد تا فضا آن کمتر تغییر کند، اما باز هم باعث نشد تا شکوه لوکی در پایان قسمت کم شود و یکی از بهترین لحظات لوکی در MCU را در این قسمت شاهد هستیم. 

تا پایان قسمت سازندگان بارها ما را گمراه می‌کنند و درنهایت مشخص می‌شود که هنک پیم یا همان انت من اصلی پشت این قضایا است. انتخاب هنک پیم که یکی از اعضای با سابقه شیلد بود، بدون شک انتخاب جالبی است که کمتر کسی احتمالا انتظار این موضوع را داشت. حتی در بخشی که به هوپ یعنی دختر او اشاره می‌شود، فکر می‌کنیم که هوپ ون دین پشت این قضایا است تا انتقام مادرش را بگیرد یا حتی این فکر به ما خطور می‌کند که احتمالا جنت در حال اجرا یک برنامه شیطانی است.

بااین‌حال، در طول قسمت شاهد مرگ هوپ هستیم که در مأموریت شیلد کشته شده بود و حالا هنک پیم که عملا شخصیتی دیوانه و بی‌رحمی شده، به‌دنبال گرفتن انتقام دخترش است و بدین ترتیب نسخه شیطانی انت من را شاهد هستیم. پس شاید سؤال اصلی قسمت سوم این باشد که اگر اتفاقی برای هوپ رخ می‌داد، چه اتفاقی ممکن است برای هنک پیم و انت من اصلی رخ دهد؟

لوکی، لیدی سیف و ارتش آزگارد در قسمت سوم سریال What If

شخصیت شرور پشت داستان قسمت سوم سریال What If بسیار غیر منتظره و غافلگیر کننده بود

جواب سؤال احتمالا تاریک‌تر و بی‌رحمانه‌تر از چیزی است که می‌توانستیم فکرش را بکنیم. در هر حال فیوری برای متوقف کردن هنک پیم تنها یک راه داشت و آن هم کمک گرفتن از لوکی بود. اینجا جایی است که لوکی درخشش زیادی می‌کند و چیزی است که همیشه انتظارش را از او داریم.

حتی در ادامه می‌بینیم که لوکی درنهایت به هدف خود می‌رسد و درواقع شاید هنک پیم به نحوی به لوکی لطف هم کرده باشد تا او با ارتشی قدرتمندتر و بهتر زمین را فتح و دولت‌ها را تسلیم کند، اما قطعا این پایان کار برای زمین و لوکی نیست و فیوری برنامه‌های دیگری هم دارد. البته باتوجه‌به پایان‌بندی قسمت سوم سریال What If، احتمالا باید شاهد ادامه یافتن داستان در آینده باشیم و شاید قسمت زامبی شدن اعضای اونجرز با این قسمت در ارتباط باشد، اما سؤال اصلی این است که آیا این سه قسمت با هم ارتباط داستانی دارند؟ تا اینجا که چنینی موضوعی نبوده است.

در طول پایان قسمت سوم شاهد بازگشت کاپیتان مارول به زمین هستیم که نشان می‌دهد حداقل در قسمت سوم عملا دو فاز دیگر مارول کنار گذاشته شده و از اینجا خط داستانی متفاوت‌تری را خواهد داشت. هرچند همیشه گزینه‌های متفاوتی هم وجود دارد و شاید سازندگان می‌توانستند به‌طور مثال با خط داستانی که در قسمت سوم شکل گرفت، یک فصل کامل تولید کنند و عملا داستان سه فاز اول دنیای سینمایی مارول را به شکل دیگری نشان می‌دادند.

اما خب فعلا اطلاعات کاملی از برنامه کلی آن‌ها نداریم. البته می‌دانیم که اولتران هم قرار است در آینده حضور داشته باشد و فعلا نمی‌دانیم نحوه ورودش چگونه خواهد بود، اما امیدوارم قسمت‌هایی بی‌پرواتری مثل قسمت سوم سریال What If در آینده ببینیم که در آن سازندگان هر بلایی که دلشان خواست سر قهرمانان مارول آورده باشند و تغییرات صرفا یک پایان خوش برای شخصیت‌ها یا تغییر شخصیت X به Y نباشد.

نیک فیوری در حال دست کشیدن روی سپر یخ زده کاپیتان آمریکا در قسمت سوم سریال What If

مانند دو قسمت اول، در قسمت سوم انیمیشن What If نیز شاهد بازگشت برخی از بازیگران برای صداپیشگی شخصیت‌های خود هستیم، اما در این بین تغییراتی مثل تغییر صداپیشه بلک ویدو یا کارول دانورز تا بتی راس و ژنرال راس هم وجود داشت که بلک ویدو باتوجه‌به حضور پر رنگ‌ترش بیشتر قابل حس بود.

البته احتمالا صدای بلک ویدو کمی برای شما آشنا بود و درواقع لیک بیل، صداپیشه پویزن آیوی در انیمیشن Harley Quinn وظیفه صداپیشگی ناتاشا رومانوف را در قسمت سوم سریال What If بر عهده داشت که کار خودش را هم خیلی خوب انجام داد، اما باز هم نمی‌توان از وجود شباهت بین دو صداگذاری عبور کرد و به آن اشاره نکرد. حالا سؤال این است که در قسمت چهارم سریال What If قرار است چه اتفاقاتی را مشاهده کنیم؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده