نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

نقد سریال ?...What If | قسمت دوم

قسمت دوم سریال ?...What If نه‌تنها تی‌چالا را به‌عنوان استار لرد جدید معرفی می‌کند، بلکه داستان متفاوت و اورجینالی را نیز نمایش می‌دهد. در ادامه با زومجی و نقد این سریال انیمیشنی همراه باشید.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت دوم سریال What If را فاش کند

پخش سریال What If از هفته گذشته با پخش قسمت اول آغاز شد که در این قسمت شاهد ارائه داستانی متفاوت از فیلم Captain America: The First Avenger بودیم که در طول آن پگی کارتر به‌جای استیو راجرز سرم ابرسرباز را می‌زند و به کاپیتان کارتر تبدیل می‌شود.

این قسمت درواقع تعریف خوبی از نحوه کارکرد مولتی‌ورس در دنیای سینمایی مارول را به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن ارائه داد، اما تغییرات خیلی چشمگیری در خط داستانی فیلم کاپیتان آمریکا ایجاد نشده بود و صرفا برخی از اتفاقات این فیلم در طول قسمت اول انیمیشن What If تغییر کرده بود. حالا روز گذشته قسمت دوم اولین سریال انیمیشنی دنیای سینمایی مارول منتشر شده که در این داستان، تی‌چالا به‌جای پیتر کوئیل توسط نیروهای یاندو دزدیده و به فضا برده می‌شود و حالا تی‌چالا به استار لرد تبدیل خواهد شد.

ورود استار لرد در قسمت دوم سریال What If

در قسمت دوم سریال What If به این سؤال پرداخته می‌شود که چی می‌شد تی‌چالا به‌جای پیتر کوئیل به فضا می‌رفت و استار لرد می‌شد؟

در نگاه اول ما ظاهرا قرار است نسخه متفاوتی از قسمت اول فیلم Guardians of the Galaxy را تماشا کنیم که در آن تی‌چالا به‌جای پیتر کوئیل به استار لرد تبدیل شده و قرار است همان مسیر را به شکلی متفاوت‌تر دنبال کند. حتی در ابتدا قسمت هم شاهد شباهت آن به فیلم نگهبانان کهکشان هستیم، اما خیلی زود این موضوع تغییر کرد و شاهد تغییر جالب داستان هستیم.

قسمت دوم سریال What If نه‌تنها مانند قسمت اول قهرمان یکی دیگر از فیلم‌هایی مارول را تغییر داده، بلکه پا را از این هم فراتر گذاشته و ما عملا شاهد داستانی متفاوت و کاملا اورجینال هستیم. خبر خوب این است که ما قرار نیست صرفا نسخه متفاوت قسمت اول فیلم Guardians of the Galaxy را تماشا کنیم و خدمه یاندو با انجام یک اشتباه، عملا تمام داستان استار لرد را تغییر داده‌اند.

تی‌چالا برخلاف پیتر کوئیل به شخصیتی خلافکار در کهکشان تبدیل نشده و اتفاقا باعث تغییر یاندو و نیروهایش شده است. درواقع گروه روجرز (Ravagers) جایگزین نگهبانان کهکشان در این قسمت شده‌اند و تی‌چالا توانسته به‌لطف آموزش‌هایی که در کودکی دیده، حتی باعث تغییر تانوس نیز شود!

بله درست شنیدید تانوس در این قسمت از یک تایتان دیوانه به شخصی کاملا متفاوت تبدیل شده و دست از کشتار و نسل کشی برداشته است. دیدن چنین نسخه‌ای از تانوس قطعا غافلگیر کننده است و شاید در نگاه اول چندان این تغییر را دوست نداشته باشیم، اما مگر انیمیشن What If از اول قرار نبود چنین کاری انجام دهد؟ درواقع این تغییرات چیزی بود که انتظارش را در این انیمیشن داشتیم و بدون شک تغییر خط داستانی درکس تا ظاهر جالب نبیولا و تبدیل شدن کالکتور به تهدیدی مرگبار، این قسمت را بسیار جالب‌تر کرده است. البته منطق تغییر رفتار تانوس و همچنین دلیل پشت آن خیلی منطقی و جالب نیست، اما در هر حال دیدن نسخه متفاوت تانوس می‌تواند جالب باشد.

درکس و استار لرد نسخه تی چالا در قسمت دوم سریال What If

قسمت دوم سریال What If داستانی کاملا متفاوت نسبت به فیلم نگهبانان کهکشان را نمایش می‌دهد

تغییرات این قسمت تاثیر مستقیمی هم روی داستان فیلم Black Panther گذاشته و درواقع ما شاهد تاثیر گسترده این قسمت روی خط داستانی بیشتر آثار مارول هستیم. قسمت دوم سریال What If تاثیر گسترده‌ای روی بسیاری از آثار مارول گذاشته و صرفا شاهد تغییر داستان فیلم بلک پنتر یا نگهبانان کهکشان نیستیم و این اهمیت قسمت دوم این سریال انیمیشنی را افزایش می‌دهد. البته ما از قسمت قبل هم متوجه شدیم که درنهایت احتمالا شاهد شکل گرفتن اونجرز هستیم و درنهایت احتمالا این قسمت‌ها به هم ارتباط پیدا خواهند کرد، اما خب در این قسمت شخصیت‌هایی مثل گامورا یا راکت راکون و گروت هم حضور نداشتند.

البته ارجاعات جالبی در طول این قسمت هم شاهد بودیم؛ مثل جمع‌آوری سپر کاپیتان آمریکا و میولنیر توسط کالکتور تا حضور جالب هاوارد اردک در این قسمت که یکی از بهترین لحظات این سریال انیمیشنی را رقم زد و امیدوارم در آینده بیشتر از این شخصیت جالب ببینیم.

همچنین درکنار بازگشت احتمالی تی‌چالا در قسمت‌های آینده، امیدوارم که نبیولا نقش مهم‌تری هم داشته باشد و حتی شاهد ظاهر مشابه نبیولا در نسخه لایو اکشن هم باشیم! در مجموع قسمت دوم سریال What If کاری را انجام داد که شاید در قسمت اول هم انتظار آن را داشتیم، اما شاید مارول با خود این فکر را کرده بود که بهتر است در قسمت اول توضیح خوبی از داستان سریال و نحوه کارکرد مولتی‌ورس در MCU بدهیم و در ادامه تغییرات گسترده در داستان ایجاد کنیم.

شاید برخی انتظار داشته باشند که این سریال انیمیشنی صرفا نسخه متفاوتی از داستان هر فیلم دنیای سینمایی مارول را ارائه کند، اما واقعیت این است که در این صورت اهمیت و جذابیت انیمیشن What If کم می‌شد و ما قرار نبود در طول یک قسمت اصلا غافلگیر شویم و درواقع از ابتدا تا انتها داستان را می‌دانستیم که حالا قرار است برخی از بخش‌های داستان تغییر کند.

تی چالا ملقب به استار لرد در حال صحبت کردن با یاندو در قسمت دوم سریال What If

قسمت دوم سریال What If با یک کلیف‌هنگر بزرگ یعنی سرنوشت پیتر کوئیل و برنامه ایگو برای پسرش به پایان رسید

بااین‌حال، در این حالت تغییر بزرگی قرار نبود در داستان ببینیم و حداقل در قسمت دوم خیالمان راحت شد که چنین مسیری را قرار نیست شاهد باشیم و این انیمیشن سریالی قرار است از این به بعد مسیر خودش را دنبال کند.

این تغییرات با صحنه پایانی قسمت اول به اوج خودش می‌رسد که ایگو به سراغ پیتر کوئیل می‌رود، اما واچر می‌گوید این داستان را بعدا خواهد گفت! درست است که گروه یاندو به اشتباه تی‌چالا را به فضا بردند، اما این باعث نمی‌شود تا ریشه شخصیت پیتر کوئیل تغییر کند و او هنوز هم پسر ایگو است و باید ببینیم چه نقشه شیطانی برای پسر خود کشیده است. البته این شاید ریشه شکل‌گرفتن اونجرز برای متوقف کردن ایگو باشد و شاید ایگو همان شخصیت شرور اصلی این سریال انیمیشنی لقب بگیرد.

البته این‌ها فعلا حدس و گمان و نظریه‌ها مطرح شده است و باید دید در ادامه شاهد چه اتفاقاتی قرار است باشیم. در مجموع قسمت دوم انیمیشن What If بازار نظریه‌پردازان را از همین الان داغ‌تر کرده است و براساس واکنش‌های اولیه،‌ در قسمت سوم احتمالا باید شاهد تغییر کامل سریال باشیم.

قسمت دوم درکنار تغییر مسیر داستانی و همچنین ارائه یک داستان متفاوت، از نظر انیمیشن هم ظاهرا نسبت به قسمت اول پیشرفت کرده یا حداقل اینطور حس می‌شد که از نظر طراحی و اجرا شاهد قسمت بهتری هستیم. البته قسمت اول نقش پایلوت را داشته و احتمالا پیش از همه قسمت‌ها ساخت آن برای نمایش به سهام‌داران دیزنی به اتمام رسیده بود و در ادامه قسمت‌های بعدی تولید شده‌اند.

چی می شد اگر تی چالا به استار لرد تبدیل می‌شد؟ در قسمت دوم سریال What If

در قسمت دوم سریال What If شاهد بهبود اجراها، طراحی محیط تا کیفیت انیمیشن هستیم

در هر حال در قسمت دوم سریال What If شاهد بهبود اجراها، طراحی محیط تا کیفیت انیمیشن هستیم و حتی اگر در قسمت اول مشکلات حرکات لب و دیالوگ را شاهد بودیم، در این قسمت این موضوع رفع شده بود. حالا اگر از این قسمت عبور کنیم، در پایان قسمت دوم انیمیشن What If شاهد یادبودی برای چادویک بوزمن هستیم.

چادویک بوزمن تابستان سال گذشته فوت کرد و این سریال انیمیشنی آخرین اجرا او خواهد بود و در پایان قسمت مارول یادبودی برای این شخصیت که نقش بلک پنتر را در دنیای سینمایی مارول بر عهده داشت، منتشر کرد. بااینکه این بخش تنها یک نوشته بود، اما تاثیر گذاری خوبی داشت و برخی مواقع یک جمله می‌تواند به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به موارد دیگر داشته باشد.

در هر حال فقدان بوزمن قطعا در آینده احساس خواهد شد، اما این باعث نمی‌شود او را فراموش کنیم و در طول این قسمت یا قسمت‌های آینده از او یاد نکنیم. این کار زیبایی از مارول بود که امیدوارم در آینده هم شاهد چنین موضوعی باشیم و صد البته چادویک بوزمن اجرا خوبی را در طول قسمت نیز داشت.

در هر حال قسمت دوم سریال What If با یک کلیف‌هنگر به پایان رسید که البته مشخص نیست در قسمت بعدی به این سؤال ما یعنی سرنوشت پیتر کوئیل و هدف ایگو پاسخ داده خواهد شد یا قرار است به سراغ داستان دیگری از زبان واچر برویم؛ شخصیتی که با صداپیشگی جفری رایت روایت جذابی در طول هر دو قسمت داشته و راستش جفری رایت واقعا انتخاب جذاب و مناسبی برای واچر بوده است و امیدوارم در آینده بیشتر از او در دنیای سینمایی مارول ببینم. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده