نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱

نقد فیلم Snake Eyes | بازسازی موفق از GI Joe؟

فیلم Snake Eyes نه‌تنها در نمایش یک منشا داستانی برای اسنیک آیز شکست می‌خورد، بلکه حتی در ارائه یک داستان و اکشن جذاب هم ناموفق است. در ادامه با زومجی و نقد این فیلم اکشن همراه باشید.

مجموعه GI Joe یکی از مجموعه‌های قدیمی است که بیشترین شهرت آن به‌خاطر اسباب بازی‌های جذابش است که در سینما شاید آنطور که باید و شاید هرگز به چیزی که حقش بوده، نرسیده و تنها دو فیلم در بهترین حالت متوسط را از آن شاهد بودیم. حالا پارامونت بعد از چند سال دوباره به سراغ این مجموعه محبوب شرکت هاسبرو رفته و تصمیم گرفته تا فیلم منشا داستانی شخصیت اسنیک آیز، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای GI Joe را تولید و منتشر کند.

فیلمی که قرار است به گذشته چشمان مار و استورم شد و بپردازد تا شروعی برای ریبوت فیلم GI Joe نیز باشد. در طول فیلم شخصیت‌های دیگری مثل شخصیت شرور بارونس تا شخصیت محبوب اسکارلت نیز حضور دارند و حالا سؤال این است که فیلم چشمان مار آیا توانسته شروع خوبی برای ریبوت فیلم GI Joe باشد یا اینکه سازندگان فیلم اشتباهات مرگباری را انجام داده‌اند؟ برای رسیده به این پاسخ در ادامه با زومجی همراه باشید.

هنری گلدینگ در نقش اسنیک آیز در بخشی از پوستر فیلم Snake Eyes

فیلم Snake Eyes حکم ریبوت مجموعه فیلم GI Joe را دارد

فیلم Snake Eyes چند هدف مهم را دنبال می‌کند. اول از همه قرار است با گذشته اسنیک آیز آشنا شویم و دوم در طول این فیلم قرار است آشنایی او با استورم شدو و تبدیل شدن آن‌ها به دشمن یکدیگر را شاهد باشیم. در ادامه فیلم قرار است زمینه قسمت جدید فیلم GI Joe را فراهم کند، اما شاید سؤال مهم این باشد آیا گذشته چشمان مار و استورم شدو ارزش ساخت یک فیلم مستقل را دارد؟ جواب این سؤال شاید سخت باشد.

رابطه این دو شخصیت همیشه برای طرفداران جذاب و با اهمیت بوده و شاید یکی از پیچیده‌ترین روابط را در دنیای GI Joe بین این دو شخصیت شاهد بودیم. اما نحوه پیاده کردن این رابطه خودش یک مسئله مهم است.

سازندگان از همان ابتدا با تغییر ریشه شخصیت اسنیک آیز و تبدیل کردنش به یک شخصیت شرقی، شاید در ظاهر تصمیم گرفتن که ریشه او را به ریشه شخصیت استورم شدو نزدیک‌تر کنند، اما نکته عجیب این است که شرقی شخصیت شدن چشمان مار برخلاف دنیای اصلی، هیچ دلیل منطقی پشت آن نبوده و مشخص نیست هدف سازنده از این تصمیم چه چیزی بوده است!

ازطرفی شخصیت اسنیک آیز نسبت به منبع اصلی کاملا تغییر کرده و عملا شاهد یک شخصیت کاملا جدید هستیم. متاسفانه این تصمیم سازنده به شخصیت چشمان مار ضربه زیادی زده است. درست است که در ابتدای فیلم شاهد مرگ پدرش دربرابر چشمان او هستیم و حالا او به‌دنبال گرفتن انتقام مرگ پدرش است، اما او از یک جنگجو با شرافت به شخصیتی دزد، انتقام جو و همچنین شخصیتی که به اطرافیان خود دروغ می‌گوید، تبدیل شده است.

البته اگر تا نیمه اول فیلم می‌توانستیم این موضوع را منطقی بدانیم، اما نکته عجیب و تاریک ماجرا این است که هر زمان احساس می‌کردیم اسنیک آیز در حال تغییر است و حالا قرار است دربرابر کنتا ایستادگی کند، به یکباره شاهد چرخش ۱۸۰ درجه‌ای تصمیمات و اعمال چشمان مار هستیم!

این تغییر تصمیم و رفتار اسنیک آیز بارها در طول فیلم Snake Eyes تکرار می‌شود به‌حدی که برخی مواقع احساس کردم سازنده صرفا تلاش کرده تا مدت زمان فیلم را طولانی‌تر کند و برای همین یک موضوع را چندبار در طول فیلم تکرار کرده است.

مبارزه در زیر باران فیلم چشمان مار

نمایش منشا داستانی اسنیک آیز در فیلم Snake Eyes کار بیهوده و خسته کننده‌ای است

درواقع فیلم دارای یک روند تکرار عجیب است که در طول فیلم اسنیک آیز بارها دروغ می‌گوید و پشیمان می‌شود و دوباره تکرار می‌کند، به استورم شدو و کلن او خیانت می‌کند و بخشیده می‌شود و دوباره خیانت می‌کند و دوباره مورد بخشش قرار می‌گیرد و در طول فیلم این روند بارها تکرار می‌شود. همین روند باعث ایجاد این حس می‌شود که شاید خود سازنده هم تکلیفش با خودش روشن نیست و ما قرار است چگونه این تغییرات شخصیتی را باور کنیم و درنهایت چشمان مار را به‌عنوان یک مبارز با شرافت قبول کنیم؟

راستش در پایان فیلم حتی نمی‌توانیم حق را به او بدهیم چه برسد به اینکه اصلا دلیل منطقی پشت طرد شدن استورم شدو وجود داشته باشد! اسنیک آیز باعث سقوط کلن استورم شدو شد، اما این استورم شدو بود که درنهایت مجبور به ترک خانه خود شد و شاید در بهترین و با ادبانه‌ترین حالت بتوانم بگویم که منطق داستان فیلم فوق‌العاده احمقانه و غیر منطقی است!

حتی شخصیت‌هایی مثل بارونس و اسکارلت هم بود و نبود آن‌ها خیلی در اتفاقات فیلم اهمیتی ندارد و حتی اگر در فیلم هم حضور نداشتند، اتفاق خاصی قرار نبود رخ دهد. در واقع سازندگان احتمالا تلاش کرده‌اند تا درنهایت به هر شکلی که شده فیلم Snake Eyes را به دنیای GI Joe وصل کنند و نتیجه آن شلوغ کردن بی‌دلیل فیلم بوده است. درواقع بهتر بود داستان چشمان مار و استورم شدو فعلا دور از دنیای اصلی حفظ می‌شد و تمرکز داستان روی رابطه این دو شخصیت باقی‌ می‌ماند.

البته باز هم باید بگویم که تغییرات ریشه شخصیت اسنیک آیز واقعا بی‌دلیل بود و درنهایت فیلم به درستی از پتانسیلی که در اختیار داشت، استفاده نکرد و ما صرفا یک منشا داستانی خسته کننده را شاهد هستیم که تغییرات سازندگان هم کمکی به جذاب‌تر کردن داستان این دو شخصیت نکرده است. در مجموع فیلم شخصیت‌های زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها واقعا نقش خاصی در فیلم ندارند و شاید بهتر بود سازندگان فیلم از شلوغی فیلم جلوگیری می‌کردند و صرفا یک داستان شخصی‌تر را ارائه می‌‌دادند.

سامارا ویوینگ در فیلم Snake Eyes: G.I. Joe Origins

حضور شخصیت‌هایی مثل اسکارلت و بارونس تنها باعث شلوغ شدن فیلم Snake Eyes شده است

واقعیت این است که چشمان مار برای اینکه شخصیت جذابی باشد، نیاز به یک گذشته پر افت و خیز و انتقامی دارد تا شخصیتی که حرف بزند و مدام بدون ماسک مبارزه کند. درواقع سازندگان درک درستی از اینکه چه مواردی باعث جذابیت و محبوبیت اسنیک آیز شده، نداشتند. اما این تمام مشکلات فیلم Snake Eyes نیست و انتخاب هنری گلدینگ یکی دیگر از اشتباهات سازندگان بوده است.

گفتیم که تغییر ریشه شخصیت بی‌دلیل بود. گلدینگ شاید روی کاغذ انتخاب درستی به‌نظر می‌رسید، اما در عمل شاهد عملکرد خیلی درخشانی از او در نقش اسنیک آیز نبودیم و متاسفانه خود هنری گلدینگ به یکی از مشکلات فیلم تبدیل شده است.

در مقابل اندرو کوجی انتخاب مناسبی برای استورم شدو بود و او درواقع بهترین بازیگر فیلم بوده و توانسته بهتر از دیگران نقش خود را در طول فیلم پیاده کند؛ شخصیتی عصبی که به‌دنبال اثبات خود به‌عنوان جانشین بر حق رهبر کلن خود است و کوجی به‌خوبی توانسته لایه‌های مختلف شخصیت استورم شدو را برخلاف چشمان مار در طول فیلم نمایش دهد.

همچنین انتظار بیشتری از سامارا ویوینگ که نقش اسکارلت را بازی کرد، داشتم و راستش بازی جذابی را از او در طول فیلم شاهد نبودیم. البته حضور اسکارلت در طول فیلم صرفا برای ارتباط فیلم با دنیای GI Joe بوده و شاید هم فیلمنامه فیلم دلیل عملکرد پایین‌تر از انتظار ویوینگ بوده باشد، اما حداقل در فیلم Snake Eyes بازی او نکته خاصی که باعث شود تا برای بازگشت او در آینده هیجان زده باشیم، وجود نداشت.

این موضوع در مورد اورسولا کوربیرو، بازیگر بارونس هم صدق می‌کند که بازی جالبی را در طول فیلم ارائه نمی‌کند و حتی شاید بیشتر از ویوینگ چندان مناسب نقش بارونس نبوده است.

درواقع سازندگان خیلی انتخاب‌های مناسبی برای نقش‌های مختلف فیلم نکردند و شخصیت کنتا یکی از بدترین شخصیت‌های شروری بوده که این مدت دیدم که واقعا درنهایت اهداف او مشخص نبود و بیشتر یاد جعفر در فیلم Aladdin افتادم.

شخصیت اسنیک آیز به همراه دیگر شخصیت‌ها در فیلم Snake Eyes: G.I. Joe Origins

اگرچه فیلم در معرفی و نمایش گذشته اسنیک آیز ناموفق است و صد البته منشا داستانی بیهوده و بی‌هدف را ارائه نمی‌کند، بدون شک حداقل انتظار داشتیم صحنه‌های اکشنی در فیلم Snake Eyes شاهد باشیم، اما بیشتر لحظات فیلم را صحنه‌هایی تشکیل داده‌اند که بیشتر خسته کننده و حوصله سر بر هستند.

خود صحنه‌های اکشن فیلم کیفیت خیلی بالایی ندارند، اما در مجموع ضعیف هم نیستند و درنهایت کیفیت کار متوسط و معمولی را دارند. فیلم با اینکه پتانسیل خوبی در ارائه یک صحنه اکشن قوی داشت، ولی درنهایت نمایش معمولی را ارائه می‌کند و فیلم فاقد صحنه اکشن ماندگار و جذابی است که بعد از فیلم بخواهیم در موردش حرف بزنیم.

از همه بدتر جایی است که چشمان مار و استورم شدو در شکست رقیبان خود به چالش کشیده می‌شوند، اما در مقابل این موضوع در مورد مادربزرگ استورم شدو صدق نمی‌کند! درکل شاید بهتر بود قبل ساخت فیلم، سازندگان کمی در مورد دنیای GI Joe تحقیق می‌کردند تا شاهد چنین چیزی نباشیم.

همین موضوع باعث شده تا روند اتفاقات فیلم Snake Eyes حداقل در بخش اول بسیار کند باشد و بعد از تلف کردن بخش زیادی از زمان فیلم، شاهد سرعت گرفتن عجیب اتفاقات فیلم هستیم که به پایان بندی و کلیت فیلم ضربه زیادی وارد می‌کند. درنهایت فیلم اسنیک آیز شاید برای یکبار دیدن بد نباشد، اما می‌تواند حکم پایان ریبوت مجموعه GI Joe را درست پس از یک فیلم نیز امضا کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده