نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

نقد قسمت هفتم سریال WandaVision - وانداویژن

اگرچه قسمت هفتم سریال WandaVision سرعت و روند کندتری نسبت به قسمت‌های قبلی دارد، اما در پایان از چند راز بزرگ پرده بر می‌دارد. در ادامه با زومجی و نقد قسمت جدید این سریال همراه باشید.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان و اتفاقات قسمت هفتم سریال WandaVision را برای شما فاش کند

.

.

.

قسمت ششم سریال WandaVision در حالی به پایان رسید که واندا ماکسیموف دنیای وست‌ویو و هکس را گسترش داد تا هم ویژن را نجات دهد و هم باعث شکست نیروهای SWORD شود که در طول این اتفاق دارسی هم وارد این دنیا شد. پس قابل انتظار بود که در قسمت هفتم سریال وانداویژن شاهد نمایش پیامدهای این اتفاق باشیم. همان‌طور که هفته گذشته هم گفتم سریال ظاهرا دهه نود میلادی را رها کرده و به سراغ اولین دهه از قرن ۲۱ رفته و این موضوع در قسمت هفتم نیز ادامه پیدا کرد و همان‌طور که قبلا هم انتظار داشتیم، سریال Modern Family منبع و الهام اصلی قسمت هفتم سریال WandaVision بوده است. درواقع در این قسمت شاهد یک سریال سیتکام مستندنما بودیم که در این قسمت دیوار چهارم شکسته شد و درکنار ارجاع به سریال خانواده امروزی، شاهد ارجاع به سریال The Office هم هستیم. درواقع بخش واندا بیشتر ارجاعی به سریال Modern Family داشت و در مقابل برای بخش ویژن ظاهرا بیشتر از سریال آفیس الهام گرفته شده است.

الیزابت اولسن در نقش واندا ماکسیموف در حال درست کردن صبحانه در قسمت هفتم سریال WandaVision

قسمت هفتم سریال WandaVision با الهام از سبک مستندنما سریال Modern Family ساخته شده است

اگرچه سیستم مستندنما در قسمت هفتم سریال WandaVision کاملا جواب داده و به خوبی پیاده‌سازی شده بود و یکی از نقاط قوت و مثبت این قسمت به حساب می‌آید، اما سرعت و روند اتفاقات نسبت به قسمت‌های قبلی کندتر شده بود و همین موضوع شاید باتوجه‌به سرعت اتفاقات در قسمت‌های گذشته کمی عجیب باشد. درواقع روند اتفاقات این قسمت قابل مقایسه با سه قسمت اول است و به‌نظر می‌رسد که سازندگان سریال تصمیم گرفتند تا پیش از ورود به دو قسمت پایانی سریال، یک جمع بندی کلی از اتفاقات و رابطه واندا و ویژن در قسمت هفتم داشته باشند و باتوجه‌به استایل مستندنما، به‌نظر می‌رسد که فرصت خوب و مناسبی هم برای این موضوع بوده باشد. بااین‌حال، سرعت اتفاقات این قسمت یک نکته منفی بوده و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن رد شد. هرچند مشخص نیست که در قسمت هشتم هم شاهد بازگشت سیتکام به سریال باشیم و شاید قسمت هفتم آخرین قسمت با الهام از سیتکام‌های مشهور تلویزیون باشد، اما با وجود روند کند قسمت شاهد آماده شدن برای اتفاقات پایانی هستیم.

شاید روند قسمت هفتم سریال WandaVision کندتر شده باشد و بیشتر حکم زمینه‌چینی برای دو قسمت پایانی را دارد، اما از همین قسمت می‌توان شاهد نکاتی بود؛ از جمله اینکه واندا بالاخره متوجه شد که کنترل همه چیز را در وست‌ویو ندارد و شاهد برهم خوردن نظم خانه خود می‌شود که البته تا پایان فکر می‌کند به‌خاطر حوادث شب گذشته بوده است. البته بخشی از این کند بودن قسمت را باید پای ویژن نوشت که خط داستانی وی تقریبا می‌توان گفت بیشتر نقش دور نگه داشتن او از واندا و اتفاقاتی که در خانه او در جریان است، دارد و حتی خودش نیز به این موضوع اشاره می‌کند. البته باتوجه‌به ورود دارسی به وست‌ویو انتظار داشتیم تا به یکی از نقش‌آفرینی‌های مشهور وی در تلویزیون ارجاعی داده شود که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. البته در دنیای خارج از هکس هم کمی روند اتفاقات نسبت به داخل آن بهتر بوده و می‌توان گفت حداقل سرعت اتفاقات نسبت به داخل هکس تغییری نکرده است. در یک بخش متوجه می‌شویم که هیوارد چه هدفی را داشته و او درواقع به‌دنبال استفاده از ویژن به‌عنوان یک سلاح بوده است.

تامی و بیلی در حال انجام بازی ویدیویی در قسمت هفتم سریال WandaVision

قسمت هفتم سریال WandaVision روند کندتری نسبت به قسمت‌های گذشته دارد

درواقع پس از حوادث فیلم‌های اخیر Avengers، هیوارد و SWORD به‌دنبال راه‌اندازی دوباره ویژن و استفاده از آن به‌عنوان یک سلاح هستند تا احتمالا از اتفاقی مشابه حمله تانوس و از بین رفتن نیمی از مردم جهان جلوگیری کنند و در این راه خود SWORD ظاهرا موفق نبوده و حالا با کمک واندا که البته از آن خبر ندارد، به‌دنبال اجرای این هدف هستند و در مقابل آن‌ها می‌خواهند واندا را شخصیت شرور اصلی داستان جلوه بدهند که البته خیلی هم برای خود واندا فعلا دیگر مهم نیست و ظاهرا او روحیه‌ای مشابه دوران اولتران پیدا کرده است. بااین‌حال، در بخش مونیکا کمی ناامید شدیم که او تنها وسیله ورود به هکس را دریافت کرد و شاهد ورود شخصیت غافلگیرکننده‌ای نبودیم، اما در هر حال این بخش به یکی از سوالات ما هم پاسخ داد و آن هم قدرت یافتن مونیکا رمبو بود. البته از قبل هم می‌شد پیش‌بینی کرد که مونیکا در طول اتفاقات سریال WandaVision احتمالا دارای قدرت خواهد شد، اما زمان و نحوه آن مشخص نبود و حالا باید دید که او چقدر قرار است از توانایی که به‌دست آورده در این سریال استفاده کند.

قسمت هفتم سریال WandaVision هرچقدر به اواخر آن نزدیک‌تر می‌شد، بیشتر شاهد بازگشت به روند قسمت‌های گذشته بودیم و بالاخره سریال به سوالات مهمی پاسخ داد. در طول این قسمت شاهد پررنگ شدن دوباره نقش اگنس بودیم و این موضوع بی‌دلیل هم نبوده است. در قسمت هفتم سریال وانداویژن بالاخره متوجه شدیم که اگنس همان آگاتا هارکنس است و او درواقع ظاهرا شخصیت شرور و مفی اصلی سریال است. هرچند از قبل هم تقریبا این موضوع را می‌دانستیم، اما سریال به خوبی توانست تا این قسمت ذهن بینندگان را به سمت شخصیت‌هایی مثل واندا یا حتی مفیستو و نایتمر منحرف کند و حتی باعث شک و تردید در مورد هویت اگنس شود. صد البته که نمی‌دانیم آگاتا هارکنس در این مسیر با چه کسی یا کسانی همکاری می‌کند، اما بالاخره بخشی از قطعات پازل‌هایی که در قسمت‌های قبلی با آن مواجه شده بودیم، در جای خود قرار می‌گیرند و حالا می‌دانیم که پیترو تقلبی چگونه وارد هکس شده و چه رازهای تاریکی در هکس وجود دارد.

تلاش تیونا پاریس در نقش مونیکا رمبو با ماشین مخصوص برای ورود به هکس در قسمت هفتم سریال WandaVision

هویت واقعی اگنس در قسمت هفتم سریال WandaVision فاش می‌شود

البته هنوز هویت واقعی پیترو فاش نشده و تنها می‌دانیم که با آگاتا هارکنس کار می‌کند و همچنین در طول قسمت هفتم شاهد ارجاعات زیادی به شخصیت مفیستو مثل مگس روی پرده خانه آگاتا تا تصویر وی روی کاغذ دیواری واندا و دیوار انباری آگاتا بودیم. البته نباید منتظر حضور پر رنگ مفیستو باشیم و ممکن است این شخصیت درواقع ارتباط این سریال با فیلم دکتر استرنج 2 باشد، اما واندا فعلا از یک طرف باید با آگاتا مواجه شود که شخصیت قدرتمندی است و در مقابل او باید با حمله SWORD هم مقابله کند. همچنین در قسمت هفتم سریال WandaVision شاهد بازگشت صحنه پس از پایان بودیم که در آن مونیکا با پیترو مواجه شد و قسمت هفتم با یک کلیف‌هنگر بزرگ به پایان رسید. حالا که سریال به این نقطه رسیده، ارائه قسمتی با روند مشابه قسمت‌های قبلی کمی ریسک بالایی دارد و شاید هم تصمیم کاملا اشتباهی باشد؛ چرا که اکنون قطعا انتظار داریم که واندا با آگاتا و احتمالا مونیکا با پیترو مواجه شود و بدون شک سریال نیاز به تغییر روند خود برای دو قسمت آخر خواهد داشت و صد البته دیگر زمانی برای ارائه یک قسمت سیتکام نیست، مخصوصا که ما در قسمت هفتم یک قدم به عقب برگشتیم و یک نگاه کلی به قسمت‌های گذشته داشتیم.

سریال WandaVision در هفت قسمت ابتدایی اثری متفاوت با دیگر آثار دنیای سینمایی مارول را ارائه کرده بود و حالا سریال در نقطه حساسی قرار دارد که هر اشتباهی می‌تواند نتیجه قسمت‌های گذشته را بر باد دهد و حتی نتیجه منفی روی آثار بعدی بگذارد. حالا ما هویت واقعی اگنس را می‌دانیم و خبر داریم که پیترو واقعی نیست و از طرفی بالاخره هدف SWORD را متوجه شدیم و ازطرفی حالا می‌دانیم که یکی از کتاب‌های گمشده دارک هولد در فیلم دکتر استرنج در اختیار آگاتا هارکنس است و حتی حضور واندا در خانه آگاتا یک ارجاع به فیلم It 2 نیز بوده است. همچنین تبلیغ Nexus نیز ظاهرا ارجاعی به فیلم Multiverse of Madness دارد. در هر حال ما هنوز از انگیزه‌های آگاتا کاملا آگاه نیستیم، اما این نکته را باید در نظر گرفت که او ممکن است باعث ورود مفیستو به دنیای سینمایی مارول شود یا حتی در حال انجام خدمت به او باشد.

پل بتانی در نقش ویژن در حال تماشا دوربین و شکستن دیوار چهارم در قسمت هفتم سریال WandaVision

بااین‌حال، آگاتا همیشه شخصیتی شیطانی در دنیای کمیک نبوده و فعلا نمی‌توان با قاطعیت در مورد اهدافش صحبت کرد، اما وجود کتابی مشابه دارک هولد احتمالا بخشی از منشا قدرت او را تشکیل می‌دهد و باید دید او تا چه اندازه‌ای در MCU قدرتمند است و می‌تواند با واندا مقابله کند. در هر حال قسمت هشتم سریال WandaVision می‌تواند به قسمتی غافلگیر کننده تبدیل شود و حتی می‌تواند ما را ناامید کند، اما باید تا جمعه صبر کنیم و امیدوار باشیم که اتفاقات پایانی سریال در هر دو قسمت جریان داشته باشد. درواقع این نگرانی وجود دارد که سازندگان درنهایت تصمیم بگیرند تا مانند قسمت قبل در قسمت هشتم هم تنها برای لحظاتی کوتاه داستان اصلی را پیش ببرند، اما باتوجه‌به پایان قسمت هفتم می‌توان گفت این موضوع احتمالا تغییر خواهد کرد و حتی شاید ممکن است بالاخره به روزهای قبل هکس بازگردیم و ببینیم که واندا چگونه این دنیا را خلق و ایجاد کرده و چه عواملی در آن دخیل هستند. علاوه‌براین، شخصیت غافلگیر کننده سریال چه کسی است؟ مشخصا انتظار داریم که دکتر استرنج در بخش کوتاهی از سریال حضور داشته باشد و بلو مارول هم خیلی شخصیت غافلگیر کننده‌ای نمی‌تواند باشد و فعلا حضور رید ریچاردز هم کمرنگ‌تر شده است و شاید منظور بازیگران سریال، بازیگر مفیستو باشد که کسی انتظارش را ندارد! در هر حال برای رسیدن به این پاسخ احتمالا تا قسمت پایانی سریال WandaVision باید صبر کنیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده