// پنجشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

نقد سریال Crash Landing on You

سریال Crash Landing on You اثری از کشور کره جنوبی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. سازندگان این اثر در ارائه سریالی جذاب با داستانی مهیج، موفق عمل کرده‌اند. در این مطلب نگاهی به این سریال داشته‌ایم.

کره جنوبی در زمینه ساخت فیلم‌های سینمایی باکیفیت یکی از کشورهای درخور توجه هم در آسیا و هم در جهان به حساب می‌آید. اگر فقط سه، چهار سال گذشته را درنظر بگیریم به فیلم‌های «Burning» و «Parasit» برمی‌خوریم که هر دو ساخت کره جنوبی هستند و در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفتند. همینطور در سال‌های دورتر هم فیلم‌های شناخته شده‌ای در کشور کره جنوبی تولید شده است که می‌توان به فیلم «Old Boy» اشاره کرد که شهرتی جهانی یافت. اما برخلاف سینما، کشور کره جنوبی در زمینه سریال‌سازی زیاد نتوانسته بود کیفیت مطلوبی را در آثار خود ایجاد کند. مخاطبان ایرانی احتمالا بیشتر با سریال «جواهری در قصر» با سریال های کره ای آشنا شده‌اند و بعد از آن سریال‌هایی مانند «امپراتور دریا»، «افسانه جومونگ» و ... را به یاد می‌آورند. همه این سریال‌ها در خیلی از قسمت‌های داستان خود از واقعیت فاصله می‌گرفتند و شکل ابر قهرمانی ویژه‌ای به خود می‌گرفتند.

اما سریال Crash Landing on You که از شبکه tvN کشور کره جنوبی پخش شد، نشان داد که کشور کره در زمینه سریال‌سازی هم کم‌کم در حال رساندن خود به کیفیت مورد انتظار سریال دوستان در سراسر جهان است. این مطلب را می‌توان از امتیازی که این سریال در جاهای مختلف به‌دست آورده است دریافت کرد. امتیاز این سریال در سایت imdb با تعداد آراء۱۱۴۳۳ رای۸.۷ است. همچنین در سایت Rotten tomatoes نیز ۹۸درصد مخاطبان از این سریال راضی بوده‌اند. اولین نکته‌ای که باعث شده است تا این سریال با موفقیت قابل توجهی مواجه شود داستان تازه آن و پیام مهمی است که این اثر قصد بیان کردنش را دارد. در این مقاله به بررسی نقاط ضعف و قوت این سریال می‌پردازیم. خلاصه داستان این فیلم اینگونه است: دختری سرمایه‌دار و اهل کره جنوبی طی یک اتفاق، سر از کشور کره شمالی درمی‌آورد و به ‌خاطر همین موضوع، زندگی‌اش تغییر می‌کند.

در ادامه به بررسی این سریال می‌پردازیم و داستان آن لو خواهد رفت

سون یه رین در نقش دختری از کره جنوبی در میان چند سرباز از کره شمالی در سریال سقوط بر روی تو

کارگردان در سریال Crash Landing on You سعی کرده است تا خود را به استانداردهای سریال‌سازی جهان نزدیک کند و تا میزان زیادی هم موفق بوده است

سریال Crash Landing on You یک گام بزرگ برای صنعت سریال‌سازی کره جنوبی محسوب می‌شود. کارگردان در این سریال سعی کرده است تا خود را به استانداردهای سریال‌سازی جهان نزدیک کند و تا میزان زیادی هم موفق بوده است. اولین استانداردی که تا حد زیادی سعی شده است در این سریال رعایت شود فیلم‌نامه است. اگر سریال‌های کره‌ای را دنبال کرده باشید چه سریال‌های تاریخی و چه ژانرهای دیگر همگی در بحث فیلم‌نامه بسیار ضعیف هستند. مثلا اینکه تمامی مشکلات به‌صورت معجزه‌آسایی حل می‌شود. اما در این سریال سعی شده است برای هر اتفاقی دلیلی منطقی ارائه کند و تا حد زیادی هم موفق بوده است. یکی از نقاط قوت این سریال استفاده از داستان‌های فرعی متنوعی است که هرکدام ماجرای خود را دارد و به هیجان کلی سریال می‌افزاید و در کل هم به داستان اصلی فیلم کمک می‌کند.

برای مثال یکی از داستان‌های فرعی این سریال که بسیار هم خوب از آب درآمده است داستان فردی است که مامور شنود خانه‌ها است. می‌توان گفت که این داستان فرعی از روی داستان فیلم The Lives of Others برداشته شده است و بسیار خوب هم از آب درآمده است. در جریان این داستان فرعی شاهد یک تغییر شخصیت آن هم به‌صورت بسیار منطقی هستیم. همچنین در این سریال مخاطب به یاد فیلم in the Moode for Love هم می‌افتد زیرا ایده دخیل کردن سرنوشت در رویارویی انسان‌ها احتمالا از آن فیلم برداشته شده است. شخصیت‌های اصلی در زمان گذشته و درجاهای مختلف از کنار یکدیگر می‌گذرند اما یکدیگر را نمی‌بینند چون سرنوشتشان این است درست مانند اتفاقی که در انتهای فیلم in the Moode for Love می‌افتد و شخصیت‌ها یکدیگر را نمی‌بینند.

سرباز کره شمالی با بازی هیون بین در حال شهادت دادن علیه مجرم در سریال سقوط ناگهانی روی تو

موضوع مهمی که سریال را جذاب کرده، پرداختن به موضوع دو کُره است

موضوعی که به جذابیت این سریال می‌افزاید، پرداختن به موضوع دو کره است. در این سریال به خوبی نشان داده شده است که تفکر غلط رهبران یک کشور چگونه آن کشور و مردمش را عقب‌افتاده می‌کند. دو کشور کره جنوبی و شمالی فقط چند کیلومتر باهم فاصله دارند اما دنیایشان کاملا با هم تفاوت دارد. کره جنوبی کشوری باز با روابطی دوستانه با جهان است و یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای آسیا به شمار می‌رود.اما کره شمالی کشوری بسته است که با بسیاری از کشورهای جهان دشمن است و همین موضوع باعث شده است که یکی از عقب‌افتاده‌ترین کشورهای جهان شود.

موضوع جالبی که این سریال روی آن بسیار زیاد تمرکز کرده است این است که مردم کره شمالی بسیار زیلد امیدوارند که صلحی بین دو کره ایجاد شود و انگار خودشان می‌دانند که وضع بدشان بیا صلح بسیار تغییر می‌کند. اما نتگته اینجا است که برای رسیدن به این صلح هیچ تلاشی نمی‌کنند و از دولت خود تقاضای صلح نمی‌کنند. آن‌ها خود را محکوم به پیروی از رهبران خود می‌دانند و این را سرنوشت خود می‌دانند که باید در چنین وضعی زندگی کنند. علت اینگونه فکر کردن در این آدم‌ها ترس است. ترس از دست دادن همین حداقل‌هایی  که دارند.

این سریال سعی کرده است با زبانی طنزگونه برخی از عقب‌افتادگی‌ها و درماندگی‌های مردم کره شمالی را  در مقایسه با شرایط مردم کره جنوبی به تصویر بکشد. همین موضوع یکی از نقاط مثبت سریال را به‌وجود آورده است.

سربازان کره شمالی در حال نگاه کردن به کره جنوبی در سریال سقوط بر روی تو

کارگردان سعی کرده است در برخی از بخش‌های داستان، صرفا برای جذاب‌تر شدن ماجرا، با زمان هم کمی بازی کند

این روزها استفاده از زمان غیرخطی برای جذاب کردن آثار بسیار رایج شده است. کارگردان سعی کرده است برای جذاب‌تر شدن ماجرای سریال با زمان هم کمی بازی کند. در بعضی از لحظه‌های سریال این شیوه جواب داده است و استفاده از زمان غیرخطی مخاطب را در جاهایی به وجد می‌آورد اما هرچه به انتهای سریال نزدیک می‌شویم استفاده از این شیوه بیش از حد زیاد می‌شود و این احساس به مخاطب دست می‌دهد که کارگردان برای پوشاندن نقص‌های فیلم‌نامه مرتب از این شیوه استفاده می‌کند.

مشکل دیگری که در این سریال وجود دارد زمان زیاد هر قسمت است.تمام قسمت‌های این سریال بین یک ۱ تا ۱:۳۰ ساعت زمان دارد و حتی این زمان در قسمت‌های پایانی به نزدیک ۲ ساعت هم می‌رسد که به اندازه یک فیلم سینمایی است. یکی از علت‌هایی که مخاطب را از سریال دلسرد می‌کند همین موضوع زمان زیاد هر قسمت است. در صورتیکه می‌شد به‌راحتی تعداد قسمت‌ها را زیاد و زمان هر قسمت را کم کرد. موضوع دیگری که از جذابیت اولیه سریال می‌کاهد این است که در بسیاری از مواقع، شخصیت‌ها به‌خاطر توانایی خود موفق نمی‌شوند و شانس می‌آورند. باز هم هرچه به پایان سریال نزدیک می‌شویم این شانس آوردن‌ها بیشتر می‌شود که مخاطب را دلسرد می‌کند.

از دیگر نکات منفی این سریال جلوه‌های ویژه ضعیف این سریال است. هرچند این سریال صحنه‌های انفجار زیادی ندارد ولی باز هم در همین صحنه‌های انفجار ضعیف عمل کرده است. این صحنه‌های انفجار بسیار توی ذوق مخاطب می‌زند و میزان تاثیرگذاری صحنه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. همچنین در قسمت‌های پایانی این سریال صحنه‌های زیادی وجود دارد که برای به‌وجود آورده فضای عاشقانه به سریال اضافه شده است ولی درواقع این صحنه‌ها بسیار خسته‌کننده و کلیشه‌ای هستند. می‌شد با حذف کردن این صحنه‌ها هم ریتم را بهتر کرد و هم زمان قسمت‌ها را کم‌تر کرد.

در کل باید گفت Crash Landing on You سریالی قابل قبول از کره جنوبی است و امید این را می‌دهد که صنعت سریال‌سازی کره جنوبی می‌تواند کم‌کم به قدرت صنعت فیلم‌سازی این کشور نردیک شود و هم‌پای آن پیش رود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده