نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه The Lonely Goalkeeper

در انیمیشن کوتاه The Lonely Goalkeeper باب ویلسون، دروازه‌بان اسطوره‌ای باشگاه فوتبال آرسنال، به بخشی از زندگی و احساسات خود در طول فعالیت حرفه‌ایش می‌پردازد. با معرفی این اثر همراه ما باشید.

زمان زیادی از آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس نگذشته و بار دیگر نگاه طرفداران در سراسر جهان به سوی پرطرفدارترین لیگ ورزشی تمام دنیا برگشته است. بینندگان دوباره قرار است شاهد درخشش بازیکنان بزرگی همچون هری کین (Harry Kane)، رحیم استرلینگ (Raheem Sterling) و محمد صلاح (Mohamed Salah) باشند و ایشان را به خاطر گل‌هایی که به ثمر می‌رسانند ستایش کنند. نکته‌ی مشترک طرفداران لیگ برتر انگیس و سایر لیگ‌ها اما کمتر دیدن بازیکنانی است که در مقابل این ستارگان قد علم می‌کنند، که در راس آن‌ها دروازه‌بانان قرار دارند؛ دروازه‌بان‌ها آخرین سنگر دفاعی هر تیم و نقطه‌ی مقابل مهاجمان درنده و فرصت طلب تیم مقابل هستند. با وجود وظیفه‌ بار سنگینی که برعهده‌ی آن‌هاست، کوچکترین اشتباه دورازه‌بانان خیلی پررنگ به چشم می‌آید و در بسیاری از اوقات توسط طرفداران عامل شکست تیم خوانده می‌شوند.

این انیمیشن-مستند با کنکاش و نمایش خاطرات باب ویلسون به خوبی می‌تواند گوشه‌ای جدید و کمتر دیده شده از روانشناسی فوتبال را به بیننده نشان دهد

در انیمیشن کوتاه چهار دقیقه‌ای زیبا و متفاوت استودیو Dress Code، باب ویلسون (Bob Wilson)، دروازه‌بان صاحب نام و افسانه‌ای سابق باشگاه فوتبال Arsenal، خاطرات خود را از ایفای نقش به عنوان سنگربان این تیم بزرگ انگلیسی بیان می‌کند و به احساسات پیچیده‌ای که در زمین مسابقه، که چیزی کم از میدان نبرد ندارد، تجربه کرده می‌پردازد. دروازه‌بانی را می‌توان تنهاترین و حساس‌ترین پست در هر تیم نامید و فشار و اضطراب زیادی همیشه همراه دروازه‌بانان است و این انیمیشن-مستند کوتاه Dress Code با کنکاش و نمایش خاطرات باب ویلسون به خوبی می‌تواند طرفداران فوتبال را با گوشه‌ای جدید و کمتر دیده شده از روانشناسی فوتبال آشنا کند.

دو دست در حال بستن بند سفید رنگ کفشی سیاه و جوراب قرمز و سفید با بک گراند سبز در انیمیشن The Lonely Goalkeeper

رابرت ویلسون به خاطر یازده سال عضویت در باشگاه آرسنال و حضور در بیش از سیصد بازی رسمی این باشگاه شهرت دارد. او در تیم ملی جوانان و اصلی کشور اسکاتلند نیز حضور یافت. بعد از آویزان کردن دستکش‌ها، باب به مربی گری و گزارش مسابقات حرفه‌ای در تلویزیون پرداخت، تا بالاخره بعد از بیست و هشت سال در سال ۲۰۰۲ خود را بازنشسته کرد. انیمیشن کوتاه The Lonely Goalkeeper با صدای گرم او آغاز می‌شود؛ ویلسون خود و هم پست‌هایش را به عنوان «شخصیت‌های شرور» بازی فوتبال معرفی می‌کنند که در مقابل مهاجمان همیشه قهرمان ایستاده‌اند. در حالی که ما مشغول گوش دادن به توصیفات ویلسون از دنیای عجیب دروازه‌بان‌ها هستیم،

Dress Code با استفاده از زیبایی شناسی مربوط به بازه‌ی زمانی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، اثری را به بیننده عرضه می‌کند که هم حس نوستالژی خاصی به همراه دارد و هم زیباست

Dress Code به ما نشان می‌دهد که قرار نیست شاهد یک انیمیشن-مستند ساده باشیم؛ این استودیوی آمریکایی در The Lonely Goalkeeper باری دیگر از جلوه‌ی بصری خاص و چشم نواز خود، که با انیمیشن کوتاه Coke Habit در سال ۲۰۱۷ به بینندگان معرفی کرد، استفاده می‌کند. ویلسون بیشتر بازی‌های حرفه‌ای خود را در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی انجام داده است، از این رو ارائه‌ی جلوه‌ای بصری که حال و هوای این دوره را داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ خوشبختانه Dress Code با استفاده از زیبایی شناسی مربوط به این بازه‌ی زمانی، اثری را به بیننده عرضه می‌کند که هم حس نوستالژی خاصی به همراه دارد و هم زیباست. The Lonely Goalkeeper با بهره‌وری از گویندگی جذاب و دلنشین باب ویلسون، جلوه‌ی بصری جذاب و روایتی از شجاعت و احترام، به فیلمی تبدیل می‌شوند که نه تنها برای طرفداران فوتبال، که برای تمام بینندگان حرفی برای گفتن دارد.

باب ویلسون دروازه‌بان با پیراهن سبز و دستکش سفید با بک گراند مشکی و دروازه‌ی فوتبال در انیمیشن کوتاه The Lonely Goalkeeper

با وجود اینکه The Lonely Goalkeeper از نظر طراحی پیرو سبک کلی Dress Code است و وارث سایر آثار طراحان این استودیو به‌شمار می‌رود، اما سعی دارد این سبک طراحی خاص را به اوج بلوغ و تکامل خود برساند و محدودیت‌ها را جابجا کند. بیشتر اوقات فیلم، انیمیشن درست آنچه که از دهان دروازه‌بان سابق آرسنال درمی‌آید را عینا به تصویر می‌کشد، اما جلوه‌ی بصری The Lonely Goalkeeper وقتی بیش از پیش می‌درخشد که به داستان‌سرایی از طریق استعاره‌های تصویری قدم می‌گذارد؛ برای نمونه، وقتی ویلسون از حس عجیب تنها بودن در یک بازی تیمی صحبت می‌کند، ما دروازه‌بان انیمیشن را در زمینی بزرگ اما خالی و درست در زیر چراغ نورافکن می‌بینیم و وقتی که ویلسون زبان به سخن گفتن از طول دروازه‌ای که باید از آن محافظت می‌کرد می‌گشاید و آن را به یک پرتگاه عظیم تشبیه می‌کند، انیماتورهای خوش ذوق Dress Code او را در حالی که لرزان بر فراز دره‌ای به اعماق زمین از روی طنابی در حال عبور است نمایش می‌دهند. در دست دیگر، نباید از نحوه‌ی روان و قابل توجه تبدیل شدن تصاویر به هم در این انیمیشن نیز چشم پوشی کرد.

جلوه‌ی بصری این اثر وقتی بیش از پیش می‌درخشد که به داستان‌سرایی از طریق استعاره‌های تصویری می‌پردازد

استودیو Dress Code توسط آندره آندریو (Andre Andreev) و دن کووریت (Dan Covert)، دو دانش آموخته‌ی رشته‌ی طراحی گرافیکی، تاسیس شده است. شراکت و همکاری این دو در ساخت و انجام طراحی بصری برنامه‌هایی برای شبکه‌ی MTV آمریکا آغاز شد، اما دیری نپایید که آندره و دن تصمیم گرفتند استودیوی شخصی خود را پایه گذاری کنند. این استودیو سریعا توانست استعدادهایی جوان را به خود جلب کند و در فستیوال‌های بزرگی همچون SXSW و Tribeca حضور یابد و با آثارش جوایز متعددی را کسب کند.

به لطف آثاری همچون Tiger King، مستندهای شناسنامه‌ای با حضور اشخاص حقیقی این روزها بیش از پیش از محبوبیت خاصی برخوردار شده‌اند و این موضوع در دنیای انیمیشن‌های کوتاه هم صدق می‌کند؛ The Lonely Goalkeeper را می‌توان به عنوان یکی از آثار برجسته‌ی این ژانر معرفی کرد. این انیمیشن در حالی که با موضوع جذاب خود و دیدگاه کمتر پردازش شده‌اش به راحتی می‌تواند نظر بسیاری از بینندگان را به سوی خود جلب کند، کوتاه به اندازه است و از پر حرفی و پرداختن به مسائل انحرافی اجتناب می‌کند. اگر به The Lonely Goalkeeper علاقه داشتید، پیشنهاد می‌کنم به تماشای سایر آثار Dress Code بنشینید؛‌ سیزده ساخته از Dress Code در لیست آثار برگزیده‌ی وب سایت Vimeo قرار دارد که خود گویای کیفیت و جذابیت فیلم‌های کوتاه این استودیوی نوپاست. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده