نویسنده: مرتضی سیاح
// یکشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰

ده فیلم ترسناکی که بهتر از انتظارمان بودند

در این مقاله فیلم‌های ترسناکی را مرور خواهیم کرد که بهتر از انتظار ما ظاهر شدند. با زومجی همراه باشید. 

سؤال اینجا است که چه معیاری را برای انتخاب فیلم‌هایی که می‌خواهیم تماشا کنیم، برگزینیم. وقتی صحبت از فیلم ترسناک به میان می‌آید موضوع بسیار جدی‌تر می‌شود، چون در این مورد خاص اکثرا دوست نداریم فیلم‌های حوصله‌سربر معناگرا را انتخاب کنیم و قرار است برای یکی دو ساعت فقط بترسیم و از صحنه‌های هیجان‌انگیز فیلم لذت ببریم. لذتی که سرمنشاء‌های مختلفی دارد، روانی‌ای چاقو به‌دست، کلبه‌ای دورافتاده در دل جنگل که اتفاق‌های عجیب و غریبی را در دل خود جای داده یا زامبی‌ای آدمخوار را در نظر بگیرید.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

در این فهرست فیلم‌هایی را مرور خواهیم کرد که به هر دلیلی مثل طرح داستانی به ظاهر ضعیف یا ترِیلِرهای بسیار بد، فیلم‌بین‌ها را فراری دادند اما به‌دلیل هیجان‌انگیز بودنشان شهرت زیادی کسب کردند. با ما همراه باشید و حتما فیلم‌هایی را که در این بخش معرفی می‌شوند به فهرست فیلم‌هایی که باید ببینید اضافه کنید. همچنین می‌توانید سری هم به مقاله بهترین فیلم های ترسناک 2022 بزنید.

الکسیس و کاسپر در فیلم پارتی هیولا

۱۰- Monster Party

پارتی هیولا (۲۰۱۸)

کارگردان: کریس وُن هافمن 

نویسنده: کریس وُن هافمن 

بازیگران: سَم استرایک، ارین موریارتی، کین لولی، جولیان مک ماهون

آی ام دی بی: ۵/۴ | راتن تومیتوز: ۷۶

سه دوست برای پرداخت بدهی‌شان تصمیم به دزدی از عمارتی می‌گیرند که ساکنانش آنچنان رفتار نرمالی ندارند و برنامه ساده‌شان برای دزدیِ مقداری پول نقد تبدیل می‌شود به نبردی خونبار برای زنده بیرون آمدن از آن عمارت ترسناک. پارتی هیولا با گره‌های داستانی جذاب خود، شما را شوکه می‌کند و ترسی ندارد از اینکه با صحنه‌های هولناکش شما را سرجای خود میخکوب کند. فرض کنید یکی از این صحنه ها سرازیر شدن دل و روده یکی از قربانی‌ها کف زمین باشد، چه حس و حالی پیدا می‌کنید؟ اگر مثل من فکر می‌کنید که چنین صحنه‌هایی برای بیرون آمدن از کسالت روزمرگی لازم و ضروری است و این هیجان مضاعف را در سینمای اسلشر دنبال می‌کنید، این فیلم را به شما پیشنهاد می‌کنم.  

 

شخصیت کلی در فیلم کالبد شکافی جین دو

۹-  The Autopsy of Jane Doe

کالبدشکافی جِین دو (۲۰۱۶)

کارگردان: آندری اوردال 

نویسندگان: ریچارد ناینگ، یان گلدبرگ

بازیگران: امیل هیرش، برایان کاکس، اولون کاترین کلی

آی ام دی بی: ۶/۸ | راتن تومیتوز: ۸۷

کالبدشکافی جِین دو داستان پدر و پسر طبیبی است که به کالبدشکافی جنازه‌ی مرموزِ یک دختر بنام کِلی می‌پردازند. در همین حین اتفاق‌های بدشگون و شیطانی پشت صحنه وحشتناک زندگی کلی را آشکار می‌کند. جدای از پایان‌بندی بد فیلم که ما را به مسیری بکلی پَرت می‎برد، صحنه‌هایی که با ظرافت ازطریق سکوت ترس را القا می‌کنند و بازی‌های خوب و قابل قبول، محرک‌های کافی برای تبدیل کردن این فیلم به یکی از نمونه‌های خوب ژانر دلهره در سال‌های اخیر است.

صحنه ای از فیلم مندی

۸- Mandy 

مندی (۲۰۱۸)

کارگردان: پانوس کوزماتوس

نویسندگان: آرون استوارت-آن، پانوس کوزماتوس

بازیگران: نیکلاس کِیج، آندرا رایزبورو، لاینس روچ، ند دنی

آی ام دی بی: ۶/۶ | راتن تومیتوز: ۹۰

چهره‌ی معروف، نیکلاس کیج، در اینجا دربرابر فرقه‌‌ای قرار می‌گیرد که آدم‌هایش همه دیوانگانی وحشی هستند. اصلا فکر نکنید که این فیلم هم یک نسخه دیگر از فیلم مرد حصیری (The Wicker Man) است. کیج در نقش رِد میلر، یک نجار بینواست که همسرش اسیر دست یک گروه موتور سوار روانی شده است. رِد در چنین شرایطی هدفی جز نجات جان همسر خود در سر ندارد. شخصیت‌های بد ذات، نماهایی با جلوه‌های ویژه اسیدی و خشونتی که از حد خود فراتر می‌رود و به کیج این فرصت را می‌دهد که تمام خوی حیوانی خود را به نمایش بگذارد، خوب و درست سر جای خود قرار گرفته‌اند. مندی یک فیلم خوب با مقدار مناسبی از شوخی و مسخرگی است.

فردی کروگر در فیلم کابوس جدید وس کریون

۷- Wes Craven's New Nightmare

کابوس جدید وس کریون (۱۹۹۴)

کارگردان: وس کریون

نویسنده: وس کریون

بازیگران: رابرت انگلوند، هدر لنگن کمپ، میکو هیوز، جان ساکسون

آی ام دی بی: ۶/۴ | راتن تومیتوز: ۸۰

شاید طرفدارهای سریِ "کابوس خیابانِ اِلم" از شنیدن خبر ساخته شدن فیلم جدید این مجموعه، خیلی خوشحال نشدند. بسیاری از چهره داغون فِردی کروگر که از فرط نمایش روی پرده نقره‌ای مضمحل شده بود، خسته شده بودند. اما چیزی که طرفداران انتظار آنرا نداشتند مسیر کاملا جدیدی بود که این فیلم در پیش گرفته بود. فرض کنید فردی کروگر به دنیای واقعی پا گذاشته و قرار است بازیگر نقش نانسی در این سری فیلم‌ها، یعنی هدِر لانگن کامپ را اذیت کند و برایش دردسر درست کند. کابوس جدید وس کریون پر از چهره‌های آشنا و صحنه‌های خیالی ترسناک است، اما به شیوه‌ای غیر قابل انتظار که قبلا از این سری فیلم‌ها سراغ نداشتید.

سامارا ویوینگ در  فیلم آماده‌ای یا نه؟ در حالی که نمی‌داند چه چیزی بالای نردبان انتظارش را می‌کشد

۶- Ready or Not

آماده‌ای یا نه (۲۰۱۹)

کارگردانان: مت بتینلی-اولپین، تایلر گیلت

نویسندگان: گای بیوزیک، آر کریستوفر مورفی

بازیگران: سامارا ویوینگ، آدام بردی، مارک اوبراین

آی ام دی بی: ۶/۸ | راتن تومیتوز: ۸۸

این فیلم به ما ثابت می‌کند که هنوز می‌شود به فیلم‌هایی با طرح عمارت ترسناک و اسرارآمیز امیدوار بود. آماده‌ای یا نه باعث می‌شود فکر کنیم بعضی ازدواج‌ها چقدر می‌توانند شوم باشند. تازه‌عروس برای اینکه بتواند به عضوی از خانواده داماد تبدیل شود باید بازی قایم موشکی را که برای او ترتیب داده شده است و چیزی نیست جز بازی شکار عروس تمام کند. خشونت فیلم که بازی‌های بامزه بازیگران آنرا خنده‌دار و سرگرم کننده کرده و تقلای تازه عروس برای فرار از تله‌های خانواده‌ی دیوانه شوهر شما را تا آخر فیلم کنجکاو نگه می‌دارد. همینطور فیلم یک نقد اجتماعی کوچکی هم به روابط عروس با اعضای خانواده شوهر دارد.

شخصیت جولس در فیلم کلبه ای در جنگل

۵- The Cabin in the Woods

کلبه ای در جنگل (۲۰۱۱)

کارگردان: درو گدار

نویسندگان: جاس ودون، درو گدار

بازیگران: کریستن کانولی، کریس همزوورث، آنا هاچیسون، فرن کرنز

آی ام دی بی: ۷ | راتن تومیتوز: ۹۲

کلبه ای در جنگل ملغمه‌ای از تمام ایده‌های ژانر وحشت است و همچنان هم ایده برای روایت داستانی اورجینال دارد. مضامین وحشت که ترس، و خوشمزگی‌های گاه و بی گاه که شوخ طبعی را القا می‌کنند به خوبی در هم تلفیق شده‌اند به طوری‌که مطمئن نیستید چه موقع فیلم واقعا ترسناک و چه موقع کنایه‌دار و بازیگوش می‌شود. ترکیب جذاب بازیگرها نیز فیلم را تکمیل می‌کند.

چهره خونین بازیگر در فیلم نزول

۴- The Descent

نزول (۲۰۰۵)

کارگردان: نیل مارشال

نویسنده: نیل مارشال

بازیگران: شونا مکدونالد، ناتالی مندوزا، الکس رِید، ساسکیا مالدر، نورا-جین نوان

آی ام دی بی: ۷/۲ | راتن تومیتوز: ۸۵

فرضیه‌ی گروهی از زنان کاوشگر که هنگام غارنوردی با مخفیگاه گروهی از هیولاهای تشنه‌ی خون رو‌به‌رو می‌شوند، چقدر برای شما جذابیت دارد؟ فیلم نزول پر از صحنه‌های جامپ اسکِیره که هر لحظه می‌تواند شما را غافلگیر کند. جو خفقان‌آور فیلم بعضی مواقع بیشتر از تحمل ماست. نزول‌ را می‌شود به‌عنوان نمونه‌ای خوب که در آن کارگردانی و بازیگری عالی بر روایت داستانی پیچیده می‌چربد، مثال زد.

شخصیت قاتل در فیلم سکوت

۳- Hush

سکوت (۲۰۱۶)

کارگردان: مایک فلاناگان

نویسنده: مایک فلاناگان، کیت سیگل

بازیگران: جان گالاگر جونیور، مایکل تروکو

آی ام دی بی: ۶/۶ | راتن تومیتوز: ۹۳

یک خانوم ناشنوا، درون خانه‌ای دورافتاده در دل جنگل، که تبدیل به طعمه شخصی می‌شود که از یک سلاح بنام تیروکمان زنبورکی استفاده می‌کند. سکوت کار خودش‌ را با همین دو شخصیت و یک خانه‌ی دورافتاده به‌خوبی انجام می‌دهد. یک ساعت و نیمِ پر از تعلیق و درخشان که باعث می‌شود شما پای فیلم میخکوب شوید. هیجانِ تعقیب و گریز و اسرار آمیز بودن بَد من فیلم با ماسک سفید خود، سکوت را به اسلشری پر هرج‌و‌مرج و در عین حال حساب شده تبدیل کرده است.  

شخصیت کریس در فیلم گت اوت

۲- Get Out

برو بیرون (۲۰۱۷)

کارگردان: جردن پیل 

نویسنده: جردن پیل 

بازیگران: دانیل کالوویا، آلیسون ویلیامز، بردلی ویتفورد

آی ام دی بی: ۷/۷ | راتن تومیتوز: ۹۸

تغییر دادن لحن فیلم از کمدی به وحشت کار سختی است، اما نه برای کارگردانی مثل جوردن پیل. جوردن پیل در سال ۲۰۱۷ با فیلم برو بیرون همه را متاثر کرد. داستانی شوکه کننده در مورد طبقات اجتماعی و نژادپرستی. نبوغ جوردن پیل در پرداخت حوادث اصلی و شخصیت‌ها، با تمام ریزه‌کاری‌های خود، دست او را برای بازی با کلیشه‌های ژانر باز گذاشته است، و اثر نهایی هم سرگرم کننده و هم به اندازه کافی دلهره‌آور است.

قبل از انتخاب برترین فیلم، به سراغ برخی فیلم‌های دیگر که می‌توانستند در این فهرست قرار گیرند، می‌رویم:

  • فیلم " It Follows (تعقیب می‌کند)" ساخته ۲۰۱۴؛
  • فیلم " The Babadook (بابادوک)" ساخته ۲۰۱۴؛
  • فیلم " Rubber (لاستیک)" ساخته ۲۰۱۰؛
  • فیلم " Paranormal Activity (فعالیت فراطبیعی)" ساخته ۲۰۰۷.

شرور در فیلم اویل دد

۱- Evil Dead

مرده شریر (۲۰۱۳)

کارگردان: فِدِه آلوارِز 

نویسندگان: فِدِه آلوارِز ، رودو سایاگس

بازیگران: جین لوی، شایلو فرناندز، لو تیلور پوچی، جسیکا لوکاس

آی ام دی بی: ۶/۵ | راتن تومیتوز: ۶۳

بعضی فیلم‌ها آنقدر خوب هستند که نباید از روی آن‌ها بازسازی صورت گیرد. بااین‌حال می‌دانیم که این اتفاق برای مرده شریر در سال ۲۰۱۳ افتاد، آن هم توسط کارگردانی که به خاطر داستان‌‌های هوشمندانه و پرپیچ و تاب خود شهرت دارد، یعنی فِدِه آلوارِز. این کارگردان خوب که تعدادی فیلم در سبک فیلمهای وحشت متهوع (gore) ساخته است، این‌بار سراغ مرده شریر که در سال ۱۹۸۱ ساخته شد می‌رود، آن هم پس از بازسازی‌های فراوانی که هیچکدام از آن‌ها به خوبی فیلم اصلی نبودند. جلوه‌های تصویری فوق‌العاده و واقع‌گرایی‌ای که در صحنه‌های خون‌بار فیلم وجود دارد، کیفیت شوکه‌کننده‌ی نسخه ۱۹۸۱ را به خوبی حفظ کرده‌اند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده