راهنمای خرید مانیتور گیمینگ در ایران | بهترین گزینهها برای هر بودجه
مانیتورهای مخصوص بازی در سالهای اخیر پیشرفتهای بسیاری را در زمینهی کیفیت و امکانات اختصاصیِ کارآمد در بازیها بهدست آوردهاند. این نمایشگرها هماکنون هم با تمرکز بر اتصال به کنسولها و هم برای استفاده با پیسیها طراحی و تولید میشوند و برخلاف گذشته تنها به رایانههای شخصی محدود نیستند. امروزه نمایشگرهای بازی عموما خصوصیاتی مثل تجربهی تصویری عالی با نرخ نوسازی تصویر (Refresh Rate) بالا و تأخیر ورودی (Input Lag) پایین را بهعنوان ابتداییترین قابلیتهای مورد نیاز برای بازیهای رایانهای رعایت میکنند و آزمودن میزان حصول به این شرایط، در رتبهبندی و دادن امتیاز به این محصولات تاثیر فراوانی دارد.
پیشرفت فناوری باعث شده که نمایشگرهای جدید با نرخ نوسازی بسیار بالاتر از ۶۰ هرتز رایج در نمایشگرهای سنتی عرضه شوند و علاوهبر افزایش سرعت نمایش تصاویر و حرکت روانتر در صحنههای سریع، از ایجاد اثر Ghosting یا همان دنبالهی محو اشیای متحرک در پنلهای LCD و OLED تا حد زیادی اجتناب شود که در مجموع به طبیعیتر شدن نمایش صحنهها منجر شده است. همچنین استفاده از نرخ نوسازی تصویر بالا و تأخیر پایین در نمایش تصاویر در بازیهای رقابتی آنلاین، عاملی تعیینکننده برای واکنش سریعتر نسبت به رخدادها و افزایش دقت گیمر در تصمیمگیری محسوب میشود. بازیهای سبک مبارزهای و شوتر در این زمینه بسیار تاثیرپذیرتر از بازیهای نقشآفرینی و استراتژیک هستند و سرعت عمل در آنها میتواند به معنای پیروزی یا شکست در انتهای رقابت باشد.
ازجمله فناوریهای بهبود نمایشِ تصاویر میتوان از G-Sync انویدیا و FreeSync AMD نام برد که هر دو برای رفع پارگی تصاویر ساخته شدهاند. همچنین سرعت بازسازی تصاویر در مدلهای گیمینگ به ۱۴۴، ۲۴۰ و ۳۶۰ هرتز (نرخ نوسازی تصاویر در ثانیه) هم بالغ میشوند. انواع مختلف پنلها از جمله پنلهای TN ،IPS و VA و همینطور OLED و Mini LED وجود دارند که هر کدام مزایا و معایبی دارند و برای طیف مشخصی از کاربران مناسب هستند. ازاینرو مثلا گیمرهای شاغل در ورزشهای الکترونیک باید کمترین تأخیر در نمایشگر را مدنظر داشته باشند، اما اگر به بازیهای شوتر و اول شخصِ مبارزهای علاقه داشته باشید، یک نمایشگرِ سریع با تأخیر ورودی ناچیز و کمترین اثر محوشدگی و دنبالهی اشیای متحرک و ترجیحا با قابلیت HDR برای شما اولویت بالاتری خواهد داشت.
در ادامه به معرفی بهترین مانتیورهای گیمینگ بازار ایران میپردازیم:
بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران - مرداد ۱۴۰۴
- بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران - مرداد ۱۴۰۴
- مانیتور Philips 241V8B
- مانیتور SAMSUNG LS24C310
- مانیتور MSI PRO MP252
- مانیتور MSI MAG 275QF
- مانیتور ASUS TUF Gaming VG27AQ1A
- مانیتور ASUS ROG Strix XG27ACS
- مانیتور ASUS ROG SWIFT PG35VQ
- مانیتور ASUS TUF Gaming VG28UQL1A
- مانیتور ASUS ROG Strix OLED XG27AQDMG
- مانیتور ASUS ROG Swift OLED PG32UCDM
- نکات کلی خرید مانیتور گیمینگ
مانیتور Philips 241V8B
مشخصه | مقدار |
---|---|
سایز صفحه | ۲۴ اینچ |
نوع پنل | IPS |
رزولوشن | Full HD (1920x1080) |
نرخ نوسازی | ۱۰۰ هرتز |
زمان پاسخدهی | ۴ میلیثانیه (GtG) |
روشنایی | ۲۵۰ نیت |
قیمت | ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
مانیتور فیلیپس 241V8B با پنل IPS و رزولوشن Full HD، یک گزینه مناسب برای استفادههای روزمره و گیمرهایی است که دنبال مانیتوری اقتصادی میگردند. نرخ نوسازی ۱۰۰ هرتزی آن تجربه کاربری روانتری را نسبت به مانیتورهای استاندارد ۶۰ هرتز فراهم میکند. تکنولوژیهای Adaptive Sync، LowBlue Mode و Flicker-free نیز به کاهش خستگی چشم و ارائه تصاویر با کیفیتتر کمک میکنند. این مانیتور با طراحی ساده، قابلیت اتصال به دیوار را هم دارد.
مانیتور SAMSUNG LS24C310
مشخصه | مقدار |
---|---|
سایز صفحه | ۲۴ اینچ |
نوع پنل | IPS |
رزولوشن | Full HD (1920x1080) |
نرخ نوسازی | ۷۵ هرتز |
زمان پاسخدهی | ۵ میلیثانیه (GtG) |
روشنایی | ۲۵۰ نیت |
قیمت | ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان |
سامسونگ LS۲۴C310 یک مانیتور ۲۴ اینچی با پنل IPS است که برای کارهای روزانه و کمی بازی طراحی شده است. نرخ نوسازی ۷۵ هرتز آن به همراه فناوری FreeSync، تجربه بازی روانتری را بدون بریدگی تصویر ارائه میدهد. وجود حالت Eye Saver و تکنولوژی Flicker Free نیز باعث میشود چشم در استفادههای طولانیمدت کمتر خسته شود. این مانیتور با طراحی ساده و کلاسیک، به راحتی با هر دکوری هماهنگ میشود و یک انتخاب مقرونبهصرفه به حساب میآید.
مانیتور MSI PRO MP252
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۲۴.۵ اینچ |
نوع پنل | IPS |
رزولوشن | Full HD (1920x1080) |
نرخ نوسازی | ۱۰۰ هرتز |
زمان پاسخدهی | ۴ میلیثانیه |
روشنایی | ۳۰۰ نیت |
قیمت | ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
مانیتور MSI PRO MP252 با پنل IPS و نرخ نوسازی ۱۰۰ هرتز، برای کاربرانی که هم به دنبال یک مانیتور اداری و هم به دنبال تجربه بازی روان هستند، مناسب است. زمان پاسخدهی ۴ میلیثانیه و روشنایی ۳۰۰ نیت آن، کیفیت تصویر خوبی را ارائه میدهد. فناوریهای MSI EyesErgo و Anti-Flicker نیز به مراقبت از چشمها در ساعات طولانی کار کمک میکنند. وجود اسپیکرهای داخلی و درگاههای کامل، این مانیتور را به یک پکیج کامل با قیمت معقول تبدیل کرده است.
مانیتور MSI MAG 275QF
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۲۷ اینچ |
نوع پنل | IPS |
رزولوشن | WQHD (2560x1440) |
نرخ نوسازی | ۱۸۰ هرتز |
زمان پاسخدهی | ۱ میلیثانیه |
روشنایی | ۳۰۰ نیت |
قیمت | ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
مانیتور MSI MAG 275QF یک مانیتور گیمینگ حرفهای با پنل IPS و رزولوشن QHD است؛ رزولوشنی که این روزها میتوان آن را برای خیلی از گیمرها ایدهآل دانست. نرخ نوسازی ۱۸۰ هرتز و زمان پاسخدهی ۱ میلیثانیه، تجربه بازی بسیار روان و بدون تأخیر را تضمین میکند. این مانیتور با پشتیبانی از FreeSync و HDR Ready، تصاویر باکیفیت و رنگهای زندهای را به نمایش میگذارد. وجود درگاههای متنوع و طراحی بدون حاشیه، آن را برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا به انتخابی عالی تبدیل کرده است.
مانیتور ASUS TUF Gaming VG27AQ1A
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۲۷ اینچ |
نوع پنل | IPS |
رزولوشن | WQHD (2560x1440) |
نرخ نوسازی | ۱۷۰ هرتز |
زمان پاسخدهی | ۱ میلیثانیه MPRT |
روشنایی | ۲۵۰ نیت |
قیمت | ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
این مانیتور ۲۷ اینچی از سری TUF Gaming ایسوس، با پنل IPS و نرخ نوسازی ۱۷۰ هرتز، تجربهای فوقالعاده برای گیمرها فراهم میکند. رزولوشن WQHD جزئیات بیشتری را نمایش میدهد و زمان پاسخدهی ۱ میلیثانیه MPRT باعث حذف تاری حرکت میشود. تکنولوژیهای Adaptive-Sync و ELMB Sync نیز از بریدگی و لرزش تصویر جلوگیری میکنند. پشتیبانی از HDR10 و اسپیکرهای داخلی، این مانیتور را به یک انتخاب چندمنظوره برای بازی و سرگرمی تبدیل کرده است.
مانیتور ASUS ROG Strix XG27ACS
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۲۷ اینچ |
نوع پنل | IPS |
رزولوشن | WQHD (2560x1440) |
نرخ نوسازی | ۱۸۰ هرتز |
زمان پاسخدهی | ۱ میلیثانیه (GTG) |
روشنایی | ۴۰۰ نیت (HDR) |
قیمت | ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
مانیتور ROG Strix XG27ACS یک مانیتور گیمینگ با پنل IPS و رزولوشن QHD است. نرخ نوسازی ۱۸۰ هرتز و زمان پاسخدهی ۱ میلیثانیه، تصاویری فوقالعاده روان را تضمین میکند. سازگاری با G-Sync و HDR400، کیفیت بصری بازیها را به شدت بهبود میبخشد. ویژگی منحصر به فرد این مانیتور، پورت USB-C با قابلیت Power Delivery 65W است که امکان اتصال و شارژ دستگاههای دیگر را به راحتی فراهم میکند.
مانیتور ASUS ROG SWIFT PG35VQ
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۳۵ اینچ |
نوع پنل | VA (Quantum-dot) |
رزولوشن | UWQHD (3440x1440) |
نرخ نوسازی | ۲۰۰ هرتز (اورکلاک) |
زمان پاسخدهی | ۲ میلیثانیه (GtG) |
روشنایی | ۱۰۰۰ نیت (Peak) |
قیمت | ۵۷ میلیون تومان |
این مانیتور اولترا واید ۳۵ اینچی، یک شاهکار مهندسی برای گیمرهای حرفهای است. با پنل Quantum-dot VA، نرخ نوسازی ۲۰۰ هرتز و زمان پاسخدهی ۲ میلیثانیه، تجربه بازی خیرهکنندهای را ارائه میدهد. فناوری G-SYNC Ultimate و FALD (نوردهی موضعی ۵۱۲ ناحیه) باعث ایجاد کنتراست بینظیر و HDR1000 میشود. طراحی ارگونومیک، نورپردازی Aura Sync و کیفیت صدای ESS Hi-Fi، این مانیتور را به یک پکیج لوکس تبدیل کرده است.
مانیتور ASUS TUF Gaming VG28UQL1A
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۲۸ اینچ |
نوع پنل | Fast IPS |
رزولوشن | 4K UHD (3840x2160) |
نرخ نوسازی | ۱۴۴ هرتز |
زمان پاسخدهی | ۱ میلیثانیه (GtG) |
روشنایی | ۳۰۰ نیت (۴۵۰ نیت HDR) |
مانیتور TUF Gaming VG28UQL1A با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز، گزینهای عالی برای نسل جدید گیمینگ روی PC و کنسولهای PS5 و Xbox Series X است. پورت HDMI 2.1 امکان بازی با کیفیت 4K و ۱۲۰ هرتز را روی کنسولها فراهم میکند. پنل Fast IPS و زمان پاسخدهی ۱ میلیثانیه، تصاویر را بسیار روان و دقیق نمایش میدهد. با پشتیبانی از FreeSync Premium و G-Sync، این مانیتور تجربه بازی بدون بریدگی را تضمین میکند.
مانیتور ASUS ROG Strix OLED XG27AQDMG
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۲۶.۵ اینچ |
نوع پنل | WOLED |
رزولوشن | QHD (2560x1440) |
نرخ نوسازی | ۲۴۰ هرتز |
زمان پاسخدهی | 0.03 میلیثانیه (GtG) |
روشنایی | ۱۳۰۰ نیت (Peak) |
قیمت | ۶۹ میلیون تومان |
این مانیتور ROG Strix با پنل WOLED و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز، یکی از سریعترین و باکیفیتترین گزینهها برای گیمرهای رقابتی است. زمان پاسخدهی فوقالعاده 0.03 میلیثانیه، تاری حرکت را به طور کامل حذف میکند. روشنایی ۱۳۰۰ نیت و کنتراست 1,500,000:1، تصاویر HDR بینظیری را خلق میکند. ویژگیهای اختصاصی ASUS OLED Care نیز عمر پنل را افزایش میدهد و از Burn-in جلوگیری میکند.
مانیتور ASUS ROG Swift OLED PG32UCDM
مشخصه | مقدار |
سایز صفحه | ۳۲ اینچ |
نوع پنل | QD-OLED |
رزولوشن | 4K UHD (3840x2160) |
نرخ نوسازی | ۲۴۰ هرتز |
زمان پاسخدهی | 0.03 میلیثانیه (GtG) |
روشنایی | 1000 نیت (Peak) |
قیمت | ۱۲۰ میلیون تومان |
مانیتور ROG Swift PG32UCDM با پنل QD-OLED و رزولوشن 4K، یک گزینه بینظیر برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوای حرفهای است. نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز و زمان پاسخدهی 0.03 میلیثانیه، تجربهای بسیار روان و سریع را ارائه میدهد. فناوری QD-OLED رنگهای بسیار دقیق و کنتراست بینهایت را فراهم میکند. پورت HDMI 2.1 و USB-C با 90W PD، امکان اتصال همزمان به چندین دستگاه و شارژ آنها را میسر میسازد و قابلیت KVM نیز مدیریت چند کامپیوتر را آسان میکند.
نکات کلی خرید مانیتور گیمینگ
انواع پنلها
پنلهای IPS بهترین و متوازنترین فناوری موجود از نظر کیفیت تصویر ، دقت نمایش رنگها و زاویهی دید هستند
نمایشگرهای رایج امروزی از نوع LCD (مخفف liquid-crystal displays یا نمایشگرهای کریستال مایع)، یک نمایشگر با صفحهی تخت هستند که از کریستالهای مایع و تعدادی فیلترهای پلاریزه تشکیل شدهاند. کریستالهای مایع مستقیما نوری تابش نمیکنند و از نور پسزمینه برای تابش نور و نمایش تصاویر در رنگهای مختلف کمک میگیرند. در LCD-های قدیمی از لامپ فلورسنت برای تولید نور پسزمینه استفاده میشد، اما مدت مدیدی است که استفاده از دیودهای نوری یا LED-ها برای تولید نور، جایگزین لامپهای فلورسنت شده که هم مصرف کمتری دارند و هم کنتراست بالاتری تولید میکنند.
به LCD-هایی که از LED برای نور پسزمینه استفاده میکنند هم به اختصار LED گفته میشود که برخی به اشتباه تصور میکنند جایگزین LCD شده است، درحالیکه فقط بخش تولید روشناییِ آن تغییر کرده است. QLED هم فناوری جدید شرکت سامسونگ براساس همان LCD-ها است که برای نور پس زمینه از نانوذراتی به نام Quantom Dot استفاده میکند که در نمایش رنگها و سایهها بهتر عمل میکند.
پنلهای مدرنتر و جدیدترِ OLED برخلاف LCD-ها، از دیودهای نوری ساخته میشوند که داتا نور تولید میکنند و نیاز به نور پسزمینه ندارند. پنلهای OLED (مخفف organic light-emitting diode)هنوز هم به خاطر قیمت بسیار بالا و دشوار بودن تولید در ابعاد بزرگ برای استفاده در نمایشگرهای پیسی رایج نشدهاند و در اینجا موضوع بحثِ ما نیستند. اما LCD-ها از انواع مختلفی ساخته میشوند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.
پنل TN
پنلهای TN (مخفف Twisted Nematic) دیرزمانی است که در نمایشگرها استفاده میشوند، بیشترین میزان تولید و کمترین قیمت تمام شدهی ساخت را دارند و در عین حال بزرگترین مزیتشانT کمترین زمان پاسخگویی (response time) در بینِ انواع موجود است. اما در سوی دیگر هم نقطه ضعف این پنل، زاویهی دیدِ محدود و کنتراست کمتر نسبت به انواع دیگر است. پنلهای TN فقط میتوانند ۶ بیت را برای هر رنگ در طیف رنگی تولید کنند (طیف رنگی کامل برای ۱۶.۷ میلیون رنگ متشکل از ۳ رنگ آبی، قرمز و سبز با دادههای ۸ بیتی است که در مجموع ۲۴ بیت داده را تشکیل میدهند) و از تکنیکی با نام dithering برای شبیهسازی رنگهای دیگر استفاده میکنند. اما کیفیت پنلهای TN در سالهای اخیر بسیار بهبود یافته است و مدلهای رده بالای آن کیفیت قابل پذیرشی را در بسیاری از کارکردها به نمایش میگذارند.
پنل VA
پنلهای VA (مخففی از Vertical Alignment) قادر به نمایش طیفهای رنگی با کیفیت بالاتری نسبت به پنلهای TN هستند و زاویهی دید بهتری نسبت به آنها دارند. با وجودِ این برتریها، سرعت پاسخگویی آنها در کل نسبت به پنلهای TN و حتی IPSپایینتر است. کنتراست این مدلها معمولا بالاتر از متوسط پنلهای دیگر است و رنگ سیاه و صحنههای تاریک را با کیفیتِ واقعیتری نشان میدهند. پنلهای VA قادر به تولید رنگهای ۸ بیتی هستند و انواعی از آنها را میتوان MVA ،S-PVA و البته AMVA (مخففی از Advanced MVA) نام برد.
پنل IPS
شاید بتوان پنلهای IPS (مخففی از In Plane Switching) را بهترین و متوازنترین فناوری موجود از حیث کیفیت تصویر و دقتِ نمایش رنگها و زاویهی دید خطاب کرد. ازاینرو برای طراحی، کارهای گرافیکی و تولید محتوای رسانهای مقبولیت و اولویت بیشتری دارند. سرعت پاسخگویی این پنلها از انواع VA بیشتر، ولی از TN کمتر است. همچنین این پنلها هم ۸ بیتی هستند و طیفِ کامل رنگی را پشتیبانی میکنند. گونههای S-IPS و H-IPS از زیرمجموعههای این فناوری هستند و پنلهای PLS سامسونگ نیز در اصل با فناوری IPS تولید میشوند. PLS زاویهی دید بهتر و روشنایی بیشتری را ارائه میکند. حتی پنل AHVA هم که توسط سازندهی معروف پنل به نام AUO ابداع شد، برخلاف تصورِ برخی نوعی پنل IPS است و نه VA.
کیفیت نمایش رنگ در ابعاد پیکسلی در پنلهای IPS ،TN و VA از بالا به ترتیب از روبهرو، بالا، پایین و کنارهها
نرخ نوسازی تصویر (Refresh Rate)
نرخ نوسازی تصویر یا Refresh rate، به تعداد بهروزرسانیها یا ترسیمهای تصویرِ نمایشگر در یک ثانیه گفته میشود و مبنای آن هم واحد محاسبهی فرکانس یعنی هرتز است. یک پنل ۶۰ هرتزی تا ۶۰ دفعه در ثانیه، تصویر دریافتی از کارت گرافیکی را بازسازی میکند.
البته نباید Refresh rate را با Frame rateیا نرخ فریم که برای سرعت پردازش خروجی کارت گرافیکی استفاده میشود اشتباه گرفت، چرا که نرخ نوسازی تصویر میتواند تکرار دوبارهی یک فریم را دربربگیرد، اما فریم ریت به تعداد تکرار کل یک فریم را با دادههای جدید برای نمایش در مانیتور اشاره میکند.
G-Sync دربرابر FreeSync
در ابتدای مقاله اشاره کردیم که انویدیا و AMD برای رفع مشکل پارگی تصاویر (Screen Tearing) که گاهی اوقات بسیار هم آزاردهنده میشود، هر یک فناوریهای اختصاصی خود را برای رفع این معضل ازطریق ارائهی شیوهای برای اجرای نرخ نوسازی تصویر پویا(Adaptive Refresh rate) توسعه دادند. فناوری G-Sync نیاز به تعبیهی یک تراشهی سختافزاری در داخل نمایشگر دارد، اما FreeSync از قابلیت کارت گرافیک برای همگامسازی نرخ فریم و نرخ بازسازی تصویر در مانیتور براساس استاندارد Adaptive Sync استفاده میکند و نیاز به سختافزار مجزا در داخل نمایشگر ندارد.
نحوهی عملکرد فناوری G-Sync انویدیا در همگام سازیِ ترسیم فریمها و اسکن تصویر جدید روی پنل نمایشگر
به همین علت مانیتورهای دارای نشانِ G-Syncبسیار گرانتر از مانیتورهای مشابه با همان پنل و مشخصات اما با فناوری FreeSync به فروش میرسند. علاوهبر این، سازندگان مانیتور برای آزمایشهای پیشرفته روی نمایشگر تولید شده و دریافت نشان تایید از انویدیا برای G-Sync، نیاز به پرداخت مبلغ مشخصی دارند، در صورتی که استفاده از فناوری FreeSync برای سازندگان رایگان است. این دو فناوری در عملکرد بسیار شبیه به هم هستند و با همگام سازی "عملیات ترسیم فریم در بافر خروجی کارت گرافیکی" و "عملیات نوسازی تصویر در نمایشگر" که اصطلاحا اسکن گفته میشود، باعث حذف بریدگی و اثرِ Tearing در صفحه میشوند. حتی از ایجاد وقفه یا Stutter هم که پیامد فعالسازی V-Sync در بازیها بود نیز اجتناب خواهد شد و بنابراین دارندگان مانیتورهای G-Sync و FreeSync نباید گزینهی V-Sync را در تنظیماتِ گرافیکی بازی فعال کنند.
گذشته از این، FreeSync نقطه ضعفهایی هم دارد که از جملهی آنها بازهی محدودتر نرخِ نوسازی تصویر است که بسته به مدل بین ۳۶ تا ۷۵ هرتز و در مدلهای پیشرفتهتر تا ۱۴۴ هرتز است. اگر نرخِ فریم بازی خارج از این محدوده باشد، FreeSync عملیاتی نخواهد بود. خبر خوب این است که انویدیا مدتی پیش اجازه داد که کارتهای گرافیکی GeForce بتوانند با فناوری استاندارد Adaptive Sync (نوع استاندارد شدهی FreeSync) هم کار کنند، به این معنی که تحت استاندارد G-Sync Compatible با نمایشگرهای FreeSync هم سازگار بوده و نرخ نوسازی تصویرِ پویا ارائه کنند.
HDR
نمایشگرهای مجهز به قابلیت HDR (مخفف High Dynamic Range) میتوانند سایهروشنهای باکیفیتتر و رنگهای عمیقتری را نمایش دهند. قابلیتِ نمایش کنتراست بسیار بالاتر، از پیشنیازهای پنل HDRاست. در نمایشگر HDR صحنههای تاریک تاریکتر و صحنههای روشن هم روشتر از نمایشگر معمولی نشان داده خواهند شد. پیادهسازی HDR در بین نمایشگرها و TV-ها یکسان نیست واین فناوری انواع متعددی نظیر Dolby Vision، HDR10و +HDR10 دارد که دراینمیان پشتیبانی از HDR10 در میانِ سازندگان مرسومتر است.
G-Sync Ultimate و FreeSync Premium Pro
G-Sync Ultimate درواقع همان فناوریِ G-Sync است که انویدیا حداقل ملزوماتی را برای HDR به آن اضافه کرده است. نمایشگری که این نشان را بهدست آورد، باید توانایی تولید کنتراستی برابر با ۱۰۰0-nit را داشته باشد. نمایشگری که تا این حد کنتراست داشته باشد معمولا از نور پس زمینهی کاملِ Full Array Backlighting Local Dimming برخوردار باشد که در ادامه آن را توضیح میدهیم. FreeSync Premium Pro هم FreeSync معمولی است که قابلیت HDR و حداقل داشتن پنلی با فرکانس ۱۲۰ هرتز، به ملزومات مورد نیاز آن افزوده شده است. نشانِ FreeSync Premium هم فقط فناوری FreeSync و پنل ۱۲۰ هرتزی را در برمیگیرد و فاقد قابلیت HDR است.
Full Array Backlighting و Local Dimming
مانیتوری با داشتن آرایهی کاملی از منابع نوری پسزمینه (Full Array Backlighting) میتواند بهترین کنتراستِ ممکن را با کیفیت بالاتر نمایش دهد. همچنین تکنیکِ Local Dimming هم با خاموش کردن نور پسزمینه در مناطقی که قرار است تاریک باشد، به نمایش رنگهای تاریک و سایه روشن در واقعیت نزدیک میشود و به محدودهای قدم میگذارد که نمایشگرهای OLED و پلاسماهای قدیمی در ایجاد آنها خبره بودند. کیفیت Local Dimming بستگی به تعداد مناطقی دارد که نور پسزمینه براساس آن تقسیم میشود و هرچه تعداد این مناطق بیشتر باشد و ایجاد آنها با صحنههای متحرک همگامی دقیقتری داشته باشد، تجربهی خلق شده از این تکنیک هم باکیفیتتر خواهد بود.
چیدمان لامپهای LED برای تولید نور پس زمینه در دو شیوهی Full-array و Edge-lit
Edge Lighting
در این مدل نور پسزمینه، برخلاف روشِ Full Array Backlighting، از دیودهای نوری تنها در لبههای صفحهی نمایشگر استفاده میشود تا نور تمام LCD تأمین شود. به همین جهت معمولا حاشیهی چنین نمایشگرهایی روشنتر از مرکز آن است و بهدست آوردن uniformity مناسب یا یکنواختی نور پسزمینه در آنها بسیار دشوار است.
Flicker Free
منظور از Flicker، سوسو زدن و پَرش در تصاویر است که به علت سرعت بالا در تغییر نور پسزمینه ایجاد میشود. این مشکل در مانیتورهای CRT (مخففی از (cathode ray tube کاملا متداول و شناخته شده بود، اما هنوز هم وجود دارد. برخلاف تصور رایج، مانیتورهای LCDنیز از این مشکل مستثنی نیستند، زیرا برخی از آنها برای کنترل روشنایی از مدولاسیون پالس (PWM) استفاده میکنند. با کاستن از تنظیم روشنایی و کم شدنِ نور، سوسو زدن در تصویر قابلتوجهتر میشود، زیرا دورهای که نور پسزمینه در هر چرخهی PWM فعال است کوتاه میشود. این مشکل در مانیتورهای با نور پسزمینهی LED بسیار برجستهتر است، زیرا نور پسزمینهی LED نسبت به تغییرات در جریان، سریعتر واکنش نشان میدهد.
مقایسهی تصویر متحرک در مانیتوری با قابلیت Flicker Free در سمت چپ و بدون این قابلیت در سمت راست
نمایشگرهایی که قابلیت Flicker free در آنها تعبیه شده باشد، بهجای تکنیک PWM برای تولید روشنایی، از تکنیک Direct Current یا DC استفاده میکنند که تاثیرِ فوق را هنگامِ نمایش تصاویر ایجاد نمیکند و باعث خستگی و آزار چشم نمیشود.
Over Drive -Trace Free - AMA
نمایشگرهای LCD به خاطر ماهیت ساخت و نحوهی عملکرد، مستعد تولید دنبالهی شبحمانند روی اجسام متحرک هستند که اصطلاحا Ghosting نامیده میشود. Ghosting معمولاً در اثر سرعت نامتقارن انتقال در پیکسلها ایجاد میشود. به این معنی که پیکسلهای LCD اغلب سریعتر یا کاملتر به یک رنگ خاص منتقل میشوند و دیرتر از یک رنگ خاص برمیگردند. این تفاوت سرعتِ تغییر رنگ، باعث ایجاد لبه یا دنباله در اشیای متحرک روی صفحهی LCD میشود. تکنیکهای Over Drive، AMA یا Trace Free اسامی مختلفی هستند که سازندگانِ مختلف روی تکنیکهای رفع این مشکل گذاشتهاند و قرار است با آن بتوانند از ایجادِ این شبح روی تصاویر متحرک بکاهند یا آن را کلا از بین ببرند. البته باید دانست که افزایش نرخ نوسازی تصویر در پنل یا استفاده از پنلهای سریعتر ۱۲۰، ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز هم میتواند به شیوهای منطقی از تاثیرِ این مشکل بکاهد و هرچه فرکانسِ تصویر بالاتر باشد، اثرِ Ghosting کمتر خواهد شد.
تاثیر تکنیک Overdrive بر کیفیت نمایش اشیای متحرک در فرکانسهای مختلف نمایشگر و درجات مختلف
این تکنیک با افزایش ولتاژ در پیکسلها، به افزایش سرعت تغییر رنگ در آنها و کاستن از محوشدگیِ اجسام در حین حرکت کمک میکند. البته اگر این افزایش ولتاژ بیش از میزان لازم باشد هم اصطلاحا باعث inverse ghosting خواهد شد که عکسِ حالت قبلی است و باعث ایجاد لبه در سمت دیگر شی متحرک خواهد شد. بیشتر سازندگان برای این قابلیت در نمایشگرهای خود، قابلیت تنظیم درجه یا میزان اعمال این تکنیک را در نظر گرفتهاند تا کاربران بسته به فرکانس تصویر، میزانی که بهترین بازدهی بصری و تعادل دارد را برای استفاده از Trace Free یا Over Drive در مانیتورهای خود انتخاب کنند.
اگر سنجش سرعت پاسخگویی مانیتور براساس هر پیکسل را با دقت آزمایشگاهی، از اسیلوسکوپ و Photo sensor استفاده میشود تا زمان گذار از هر رنگ به رنگهای دیگر که از ۰ برای رنگ مشکی تا سفید برای ۲۵۵ اندازه گیری شود. مثلا نتایج بهدست آمده از آزمایش نمایشگر PG278Q ساخت ایسوس، در فرکانس ۱۴۴ هرتز و تنظیمات Normal برای Over Drive به این شکل است:
نتایج بهدست آمده از آزمون تست سرعت پاسخگویی برای هر پیکسل برای رنگهای مختلف در حالت خاموش در بالا و نرمال در پایین
همانگونه که میبینید، بدون استفاده از Over Drive و شتابدهی پیکسلها، تأخیر در تغییر بین برخی رنگها (مثلا از ۰ به ۱۵۰ که ۱۱ میلیثانیه است) بسیار بالاتر از سرعت پاسخگویی تبلیغ شده برای این نمایشگر یعنی ۱ میلیثانیه است. واضح است که سرعت مدنظر سازنده درواقع بهترین و ایدهآلترین سرعت و با استفاده از تکنیک Over Drive برای بهبودِ نتایج است و میزان Overshoot یا همان اشتباه در شتابدهی و لبهدار شدن تصویر هم هنوز در محدودهی مناسب و خیلی خوب است. بر این اساس تکنیک OD استفاده شده در این نمایشگر در فرکانس ۱۴۴ هرتز، موفق به کاهش چشمگیر سرعت پاسخگویی با کمترین اشتباه شده است و میزان شاخص G2G (مخفف Gray to Gray که معیاری برای متوسط سرعت پاسخگویی در پیکسلها محسوب میشود) که استفاده از آن در میان سازندگان رایج است، از ۶.۹ میلیثانیه به ۲.۹ میلیثانیه کاهش یافته است.
ULMB
Ultra Low Motion Blur یا به اختصار ULMB توسط انویدیا ابداع شده و بهطور خاص برای کاهش اثر محوشدگیِ حرکت (Motion Blur) با استفاده از شبیهسازی شیوهای که در نمایشگرهایCRT استفاده میشد طراحی شده است. ULMB باعث کاهش تاری حرکت میشود که در هنگام انجام بازیهای سریع مانند شوتر تاثیر بسیار قابل توجهی ایجاد میکند، اما در عوض از روشنایی تصویر کاسته میشود. به این تکنیک strobe backlighting هم گفته میشود. این تکنیک ابتدا برای عینکهای سهبعدی اختراع شده بود، اما در نمایشگرهای جدید هم از آن بهره گرفته شد.
تفاوت نمایش اجسام سریع روی نمایشگر با فرکانس های ۶۰ و ۱۲۰ هرتز و حالت ULMB
شما از چه مانیتورهایی برای کنسول و پیسی خود استفاده میکنید و سطح رضایتِ شما در کار با آنها چه میزانی است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
سوالات متداول
۱-بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار کداماند؟
از میان بهترین مانیتورهای گیمینگ موجود در بازار ایران میتوان به مدل ROG Swift PG32UQ از ایسوس و مانیتور گیمینگ ایسوس TUF GAMING VG27AQ1A اشاره کرد. شما میتوانید فهرست کامل بهترین ماوسهای گیمینگ بازار را در زومجی بخوانید.
۲-بهترین مانیتورهای گیمینگ ارزان در ایران کداماند؟
از میان مانیتورهای گیمینگ ارزانقیمت در بازار ایران که ارزش کاربری بالایی داشته باشند، میتوان به مانیتور C۲۴F390 از سامسونگ و مانیتور گیمینگ الجی مدل 27GQ50F-B اشاره کرد.