نویسنده: فرشید معتمد
// یکشنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۹

کپچر کارت چیست؟

کارت کپچر چیست و چه استفاده‌ای دارد؟ آیا گیمرها به خرید آن نیاز دارند؟

بهترین کارت‌های کپچر عموما بخشی از جعبه‌ ابزار هر سازنده‌ی محتوای حرفه‌ای است. چه در حال ضبط فیلم از پلی استیشن 5 برای کانال یوتیوب خود باشید و چه با یک دوربین DSLR قصد ضبط و پخش یک برنامه‌ی آشپزی را داشته باشید، کارت کپچر یک ضرورت مطلق برای ثبت و ضبط آن لحظات است.

کارت کپچر چیست؟

کارت کپچر دستگاهی است که همراه‌با رایانه برای ضبط محتوای روی صفحه و رمزگذاری آن (Encode) برای پخش در یک پخشِ زنده (Live Stream) یا ضبط در یک فایل ویدیویی با کیفیت بالا استفاده می‌شود. کارت‌های کپچر را می‌توان با کنسول‌های بازی ویدیویی جدید و قدیمی و همچنین رایانه‌ها و دوربین‌ها استفاده کرد. امروزه کارت‌های کپچر بیشتر توسط استریمرها و گیمرها در حینِ اجرای بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شوند.

امروزه کارت‌های کپچر در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند و از همه مهم‌تر این است که دیگر نیازی به باز کردن کامپیوتر نیست و می‌توان از کارت‌های مستقل خارجی نیز استفاده کرد، هر چند که اگر بخواهید یک کارت داخلی را در سیستم نصب کنید، باید یک اسلات کارت اضافی درکنار کارت گرافیکِ خود برای نصب آن داشته باشید. کارت‌های ضبط خارجی قابل حمل‌ هستند و بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار آسان‌تر و در برخی موارد ارزان‌تر از همتایان داخلی است، زیرا ازطریق USB 3.0 یا USB Type C به رایانه‌ی شخصی شما متصل می‌شوند.

جعبه دستگاه کپچر Elgato HD60 S

به بیشتر افراد توصیه می‌شود که برای خرید کارت کپچر، روی وضوح 1080p و حداقل ۳۰ فریم در ثانیه تمرکز کنند. اگر کامپیوترِ شما بتواند بارِ پردازش اضافی را تحمل کند، ۶۰ فریم در ثانیه عالی است، اما اگر در حال شروع کارِ تولید محتوا هستید، زیاد روی این موضوع تمرکز نکنید. کارت‌های کپچر با رزولوشن 4K و کیفیت خوبی در بازار وجود دارند، اما هم گران هستند و هم ملزومات ذخیره‌سازی آن‌ها سنگین است. به‌علاوه، پهنای باند مورد نیازِ اینترنتی برای این کیفیتِ بالا اغلب به این معنی است که دقتِ 4K ممکن است هنوز برای خیلی از استریمرها ارزش زحمتش را نداشته باشد.

کارت کپچر چگونه کار می‌کند؟

کارت‌های کپچر درواقع سرویس‌هایی را برای ضبط سیگنال‌های ویدئویی و صوتی از دستگاه‌های دیگر و عموما توسط کابل HDMI فرآهم می‌کنند. این دستگاه به کاربران کمک می‌کند تا اجرای بازی روی کنسول پلی استیشن، ایکس باکس و همین‌طور پی‌سی را ضبط کنند. کارت کپچر مانند یک دریافت‌کننده‌ی داده‌های ورودی عمل می‌کند. وقتی کاربر از دو دستگاه PC برای این کار بهره بگیرد، یک پی‌سی برای اجرای بازی‌ها و دیگری برای استریم کردن بازی استفاده می‌شود، بنابراین کارت کپچر به پی‌سی مخصوص استریم متصل خواهد شد.

نحوه اتصال کارت کپچر به کنسول و پی سی و ضبط صدا و تصویر

در حین این عملیات، تراشه‌ی کارت گرافیکی به‌طور مستمر داده‌‌ها را به کارت کپچر منتقل خواهد کرد. این سیگنال ویدئویی ضبط و سپس برای تبدیل به فرمت ویدئویی مورد نظر برای پخش در اینترنت رمزگذاری (Encode) خواهد شد. سرانجام فایل با فرمت مورد نظر در سایت‌هایی مانند توئیچ یا یوتیوب بارگذاری خواهد شد تا برای دیگر کاربران و اعضای سایت قابل استفاده باشد. فایل یا استریمِ مورد نظر سپس در سیستم کاربر نهایی یا همان بیننده رمزگشایی (Decode) شده و قابل دیدن خواهد بود.

برخی کارت‌های کپچر به‌صورت سخت‌افزاری قابلیت رمزگذاری داده‌ به فرمت‌های استاندارد را دارند و بنابراین پردازش این مرحله به‌جای CPU در رایانه، بر عهده‌ی خودِ کارت کپچر خواهد بود. در این صورت بار پردازشی ناشی از عملیات Encode در حین ضبط یا استریم ویدئویی از دوش پردازنده‌ی مرکزی (CPU) برداشته خواهد شد و منابع آن در اختیار اجرای بازی خواهد ماند.

انواع کارت‌های کپچر

دستگاه‌های داخلی و خارجی دریافت و ضبط ویدئویی معمولا برای پلتفرم‌‌های مختلفی طراحی می‌شوند که در اینجا به نحوه‌ی استفاده و کاربریِ آن‌ها در پلتفرم‌های مستقل می‌پردازیم:

سیستم پی‌سی: اگر روی سیستمِ دوگانه کار می‌کنید، یک کارت کچر به شما کمک می‌کند که رایانه‌ی دوم را به رایانه‌ی اصلی متصل کنید. این کار شما را قادر می‌سازد که عملکرد بهینه را در سیستم اصلی در هنگام بازی حفظ کنید. این امر به‌ویژه برای گیمرهای رقابتی مهم است. گیمرهایی که باید با نرخ فریمِ بالا بازی، تصویربرداری و ضبط کنند و به‌طور همزمان هم آن را به‌صورت استریم و زنده پخش کنند.

کنسول پلی استیشن: برای گیمرهای پلی استیشن یک کارت کپچر قطعا انعطاف بیشتری را در انجام برخی کارهای فانتزی به شما می‌دهد. در مقایسه با استفاده‌ی تنها از نرم‌افزار، این کارت به کاربران در پخشِ آسان، ضبط و ویرایش فیلم‌های بازی کمک می‌کند.

کنسول ایکس باکس: کارت‌های کپچر همچنین برای کاربران ایکس باکس نیز مفید هستند، زیرا می‌توانند در مقایسه با نرم‌افزارهای ساده، به آن‌ها کمک کنند تا تصاویر ضبط شده‌ی بازی با اندازه و حجم بزرگ‌تر را مدیریت کنند. پخش و ویرایش با پشتیبانی از کارت کپچر بسیار آسان‌تر می‌شود.

سیستم مک: تعداد کمی از کارت‌های کپچرِ ویژه طراحی شده‌اند که از پخش بازی در پلتفرم مک نیز پشتیبانی می‌کنند. کاربرد کارت کچر برای این پلتفرم نیز بسیار محدود است.

سازندگان معروف کارت کپچر

۱- Elgato: چند کارت کپچر محبوب شرکت الگاتو، HD60 ،HD60 S و HD 60 Pro هستند. این شرکت به‌دلیل تولید کارت‌های اکسترنالِ کپچر شناخته شده است، اما HD60 pro یکی از کارت‌های کپچر داخلی و قابل نصب روی اسلات مادربرد است که امکانات بیشتری دارد.

کارت کپچر الگاتو elgato Game Capture 4K60 Pro

کارت کپچر elgato Game Capture 4K60 Pro

۲- AVerMedia: در اینجا رقیب اصلی Elgato شرکت اوِرمدیا است که مجموعه‌ای از کارت‌های محبوب کپچر را ارائه می‌دهد. Live Gamer Extreme، AVerCapture HD و C985 Live Gamer HD برخی از محبوب‌ترین کارت‌های کپچرِ Aver Media هستند.

کارت کپچر Avermedia Live Gamer Portable 2 Plus

کارت کپچر Avermedia Live Gamer Portable 2 Plus

برخی شرکت‌های معتبر دیگر مثل Razer و EVGA هم محصولاتی در این حیطه تولید کرده‌اند که البته مثل محصولاتِ اختصاصیِ شرکت‌های ذکر شده عمومیت پیدا نکرده‌اند.


پرسش‌های متداول

آیا کارت‌های کپچر کیفیت را کاهش می‌دهند؟

خیر، یک کارت کپچر خوب اتفاقا می‌تواند کیفیت پخش شما را افزایش داده و به‌طور بالقوه بار پردازنده و منابع مورد استفاده در پی‌سی اصلی شما را کاهش دهد. در نتیجه می‌تواند منجر به بهبود عملکرد بازی‌های شما در حین استریم شود.

قابلیت Passthrough در دستگاه کپچر چیست؟

از آنجایی که کارت کپچر به‌عنوان واسطه بین رایانه و نمایشگرِ شما (در اینجا معمولا تلویزیون یا نمایشگری که کنسول به آن متصل می‌شود) عمل می‌کند، پهنای باند انتقال تصویر مشخصی دارد و حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده و نرخ بازیابی تصویر (Refresh rate) در آن محدود است. مثلا کپچر کارت Elgato Game Capture 4K60 Pro MK.2 می‌تواند تا دقت 4K را در نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند، اما تنها رزولوشن 1080p در فرکانس ۲۴۰ هرتز یا رزولوشن 1440p در فرکانس ۱۴۴ هرتز را در خروجی Passthrough به نمایشگر ارسال خواهد کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده