نویسنده: فرشید معتمد
// دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

راهنمای خرید بهترین کیبورد مکانیکال با بودجه های مختلف

در این مطلب بهترین صفحه کلیدهای مکانیکی موجود در بازار ایران را برای رده‌های قیمتی مختلف معرفی می‌کنیم.

اگر از پی‌سی گیمرها بپرسید که یکی از مهم‌ترین وسیله‌های آن‌ها در هنگام تجربه بازی کدام است، به احتمال بسیار زیاد پاسخی مانند «صفحه کلید و ماوس» را دریافت خواهید کرد. این دو ابزار، مهم‌ترین ابزار یک پی‌سی گیمر محسوب می‌شوند و به همین دلیل هم است که بسیاری از پی‌سی گیمرها ترجیح می‌دهند که بازی‌های خود را به‌خصوص بازی‌های شوتر اول شخص، روی پی‌سی تجربه کنند و از بازی کردن آن‌ها روی کنسول خودداری می‌کنند.

در سال‌های اخیر، تکنولوژی بکار رفته در صفحه‌های کلید مخصوص بازی بسیار پیشرفت کرده است و شرکت‌های مختلف با قرار دادن نوآوری‌های جدید سعی می‌کنند محصولات متنوعی را تولید کنند که بتوانند کمک حال پی‌سی گیمرها شوند تا آن‌ها موفق شوند در بازی‌های خود پیروزی کسب کنند. در این مقاله سعی کرده‌ایم صفحه‌کلیدهایی را معرفی کنیم که هم در بازار ایران به‌راحتی پیدا می‌شوند و هم می‌توانند تا حدود زیادی نیازِ گیمرها را برطرف کنند. در این مطلب سعی شده هم کیبوردهای بالارده را که مکانیکی هستند و ویژگی‌های زیادی دارند معرفی کنیم و هم نگاهی به صفحه‌کلیدهای اقتصادی داشته باشیم که می‌توانند تا حد زیادی هم ظاهر زیبایی به ستاپ کامپیوتر گیمرها بدهند و هم اینکه در بازی‌ها عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

راهنمای خرید بهترین کیبورد مکانیکال

کیبورد G915 لاجیتک برای گیمینگ

کیبورد بی‌سیم Logitech G915 LIGHTSPEED

کیبورد بی‌سیم G915 یکی از بهترین محصولات گیمینگ شرکت لاجیتک در این رده محسوب می‌شود که توانسته بر یکی از نقطه‌ ضعف‌های قدیمی در محصولات گیمینگ، یعنی تأخیر در ارتباطِ بی‌سیم چیره شود. همچنین از سوئیچ‌های مکانیکی low-profile و کم ارتفاعِ لپ‌‌تاپ مانند در این مدل بهره‌گیری شده که ساخت شرکت Kailh هستند. این کلیدها را می‌توان در سه نوع کلیکی، تکتایکل و خطی برای این صفحه کلید انتخاب کرد.

اتصال وایرلس این کیبورد به کمک فناوری Lightspeed شرکت لاجیتک به خوبی کار می‌کند و با اتصال سیمی هیچ تفاوتی ندارد. عمر باتری این کیبورد هم طولانی است و ۳۰ ساعت در حداکثر روشنایی کلیدها دوام خواهد آورد. در حالت کم نور یا خاموش بودن نور پس‌زمینه این کیبورد را می‌تو‌انید روزهای متمادی و حتی ماه‌ها بدون نیاز به شارژ استفاده کنید که کم‌نظیر است. امکان اتصال ازطریق بلوتوث هم در این مدل وجود دارد که با وجود افزایش تأخیر در ارتباط، می‌توان از آن برای اتصال به گوشی موبایل و تبلت هم استفاده کرد. برای سوئیچ کردن از ارتباط بی‌سیم به کمک دانگل اختصاصی و ارتباط بلوتوث هم کلید مخصوصی در نظر گرفته شده که اتصال این کیبورد را به دستگاه‌‌های مختلف آسان و بی‌دردسر می‌کند. در مورد کیفیت ساخت هم این کیبورد بدنه‌ای از آلیاژ آلومنیوم دارد و از جنبه‌ی امکانات نورپردازی RGB هم تک‌ تک کلید‌‌ها از طرق نرم‌افزار Logitech G Hub به‌صورت مجزا قابل تغییر رنگ و سفارشی‌سازی هستند. کلیدِ اختصاصی تنظیم سطحِ صدا با طراحی غلتکی در گوشه‌ی بالای سمت راست و پنج کلید اختصاصی تعریفِ ماکرو برای کلیدهای ترکیبی در سمتِ چپ هم در این مدل فراموش نشده‌اند.

صفحه کلید گیمینگ و مکانیکال ریزر V Pro

کیبورد بی‌سیم Razer BlackWidow V3 Pro

این محصولِ ریزر یک کیبورد تمام قد به همراه بخش num-pad است و در دو حالت وایرلس ۲.۴ گیگاهرتزی و Bluetooth کار می‌کند. سوئیچ‌های اختصاصی ساخت ریزر در این مدل استفاده شده که می‌توان آن‌ها را در دو نوع کلیکی/تکتایل و Linear یا کم صدا، به ترتیب با کلیدهای Razer Green و Razer Yellow انتخاب و تهیه کرد. دوام باتری در این مدل زیاد است و تجربه‌ی هر دو فرایند تایپ کردن و بازی برای کاربرش بسیار خوشایند خواهد بود. نرم‌افزار مربوطه برای سفارشی کردن نورپردازی و قابلیت‌های کیبورد بسیار توانمند است و امکانات زیادی را در اختیار می‌گذارد.

Logitech G910

کیبورد لاجیتک مدل G910 Orion Spectrum

از یک صفحه کلید مخصوص بازی چه می‌خواهید؟ کلیدهای مکانیکی؟ قابلیت شخصی‌سازی رنگ تک تک کلیدها؟ محلی برای قرار گرفتن موبایل برای دیدن اطلاعات بیشتر از بازی‌تان؟ دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی؟ ظاهر زیبا؟ صفحه کلید G910 Orion Spectrum محصول لاجیتک، تمامی این موارد و حتی ویژگی‌های بیشتری را نیز در خود جای داده است. این کیبورد یکی از بالارده‌ترین کیبوردهای مخصوص بازی لاجیتک به حساب می‌آید. G910 Orion Spectrum از کلیدهای مکانیکی مخصوص لاجیتک موسوم به Romer-G استفاده می‌کند. کلیدهایی که در بررسی‌های مختلف عملکرد بسیار خوبی را از خود بجای گذاشته‌اند. علاوه‌بر تمامی ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، کلیدهای مختلف برای کنترل محتوای چند رسانه‌ای و همچنین پشتیبانی از فناوری LightSync از دیگر ویژگی‌های این کیبورد رده‌بالا و گران‌قیمت به حساب می‌آیند. این صفحه کلید، تمام آن چیزی است که یک گیمر می‌تواند از کیبورد گیمینگ انتظار داشته باشد.

پوستر کیبورد blackwidow elite ریزر

کیبورد ریزر مدل Blackwidow Elite

اینجا اما به سراغ یکی دیگر از برندهای شناخته شده و معروف ساخت تجهیزات مخصوص بازی یعنی ریزر رفته‌ایم. اگر پی‌سی گیمر باشید، قطعا نام ریزر و به‌خصوص کیبوردهای مدل Blackwidow این شرکت را شنیده‌اید. این صفحه کلید بالارده که هم‌اکنون در بازار با سوییچ‌های Yellow و Orange در دسترس است، یکی دیگر از انتخاب‌های فوق‌العاده برای گیمرها محسوب می‌شود. درکنارِ کلیدهای مکانیکال، ظاهر فوق‌العاده زیبا، نوردهی RGB، کلیدهای کنترل محتوای چند رسانه‌ای و محل استراحت دست با قابلیت جدا شوندگی و بافتی نرم هم می‌تواند گیمرها را برای ساعت‌ها در بازی مشغول نگاه دارد. پورت USB تعبیه شده روی بدنه صفحه کلید به شما این امکان را می‌دهد که وسایل جانبی خود را به‌صورت مستقیم به آن متصل کنید. همچنین ورودی جک هدفون نیز کار مدیریت کابل‌ها را به امری ساده تبدیل کرده است. تمام این ویژگی‌های جذاب را درکنار مواردی مانند ذخیره پروفایل‌های مختلف روی کلاود و مقاومت دربرابر نفوذ گرد و غبار و مایعات قرار دهید تا ببینید که چرا این صفحه کلید توانایی تبدیل شدن به اسلحه‌ی پنهان پی‌سی گیمرها را دارد.

کیبورد گیمینگ ROG Strix Flare

کیبورد ایسوس ROG Strix Flare

ROG Strix یک دستیار عالی است که برای مدتی طولانی می‌تواند به بهترین شکل‌ ممکن به برتری شما در بازی‌ها و کسب تجربه‌ی ایده‌آل کمک کند. طراحی Asus ROG Strix Flare با سوئیچ‌های Cherry MX ساده است، هر کاری را که از یک صفحه‌ کلید بازیِ عالی انتظار دارید انجام می‌دهد و چند ویژگی اضافی دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. سوئیچ‌ها را می‌توانید از میان سوئیچ‌های قرمز (کم‌صدا)، آبی (کلیکی)، نقره‌ای (مسافرت کمتر) و قهوه‌ای انتخاب کنید. در بالای کلیدهای Function برخی از کنترل‌های رسانه‌ایِ کاربردی، از جمله یک غلتک صدا با بافت برجسته، و همچنین دکمه‌هایی برای قفل کردن کلید ویندوز و خاموش کردن نور صفحه کلید خواهید یافت. استراحتگاهِ دست و نرم‌افزار مخصوص تنظیمات هم برای این کیبورد RGB در نظر گرفته شده که کار در طولانی مدت با صفحه کلید و سفارشی کردن کلیدها را آسان‌‌تر می‌کند.

کیبورد Logitech G Pro X برای بازی

کیبورد لاجیتک G Pro X

یکی از بهترین‌‌های رده میانی در مدل‌‌های مخصوص بازی در بازار همین مدل است که خیلی هم گران‌قیمت نیست، اما از کیفیت بالایی برخوردار است و بیشتر خصیصه‌‌های یک کیبورد رده حرفه‌ای را هم در خود جای داده است. قابلیت متفاوت Logitech G Pro X نسبت به مدل‌های مشابه این است که سوئیچِ هر کلید را می‌توان به‌سادگی و به کمک ابزار مخصوصی برداشت و با سوئیچ دلخواه دیگری تعویض کرد. مجموعه کلیدهای قهوه‌ای، قرمز و آبی در این کیبورد قابل انتخاب هستند و نور پس‌زمینه‌ی RGB هم قابل سفارشی سازی ازطریق نرم‌افزار مربوطه است. مثلا می‌توانید کلیدهای WASD را با سری سوئیچ‌‌های نرمترِ قرمز جابه‌جا کنید تا سرعت عمل و حرکت بهتری در بازی‌‌ها به‌دست آورید.

کیبورد SK621 کولر مستر

کیبورد کولر مستر مدل SK621

یک صفحه کلید جمع و جور از برند کولر مستر که هم می‌توان از آن ازطریق بلوتوث به‌صورتِ بدون سیم استفاده کرد و هم می‌توان آن را با کابل USB تایپ سی به پی‌سی متصل کرد. این صفحه کلید مکانیکی، از لحاظ ابعادی ۶۰ درصدِ یک صفحه کلید مکانیکی معمولی است. هر چند که ممکن است که در ابتدا ابعاد کوچک صفحه کلید آن را به گزینه مناسبی برای بازی تبدیل نکند، اما اگر از لحاظ فضا دارای محدودیت هستید یا می‌خواهید صفحه کلیدی را داشته باشید که هم‌زمان به چند دستگاه متصل شود، SK621 یکی از گزینه‌های بسیار خوب شما محسوب می‌شود. نور پس‌زمینه و استفاده از کلیدهای مکانیکی جدید و کوچک قرمز شرکت Cherry، کیبورد SK621 را به ابزاری برای برطرف کردن نیازهای مختلف تبدیل کرده است. شما می‌توانید برای بازی کردن آن را به‌طور مستقیم به پی‌سی متصل کنید و زمانی‌ که می‌خواهید از آن برای کنترلِ وسایل دیگر استفاده کنید، به‌صورت بدون‌سیم با SK621 کار کنید. این صفحه کلید محصولی خاص و جذاب است که شاید نتوان صفت « مخصوص گیمینگ» را به آن اعطا کرد ولی برای افرادی که صفحه کلیدی می‌خواهند که نیازهای مختلف را برطرف سازد، محصولی بسیار مناسب است.

کیبورد k551 ردراگون

کیبورد Redragon K551 RGB

یکی از رایج‌ترین کیبوردهای ارزان قیمت و رده پایینِ بازار است که‌‌‌‌ سوئیچ‌های مختلفی را هم در خود جای می‌‌دهد. از سری سوئیچ‌های کلیکیِ آبی تا تکتایل قهوه‌ای و قرمزِ کم صدا در این مدل استفاده شده و قابل انتخاب هستند. شاسی کیبورد از جنس آلومنیوم ساخته شده و مستحکم است و اگر مدل‌های معرفی شده‌ی بالا به هر علتی در بودجه‌ی خرید شما نگنجید، می‌توانید این محصول را به‌عنوان آخرین گزینه، مناسب برای گیمینگ و تایپِ متن در نظر بگیرید. اما احتمالا نباید انتظار دوامِ بالا یا نرم‌افزار همراهِ باکیفیت و حرفه‌ای را از این رده محصول داشته باشید.

کیبورد v500 pro رپو

کیبورد رپو مدل V500 Pro

یک صفحه کلید مکانیکال رده پایین از رپو، برندی که مدتی است با ساخت و عرضه محصولاتی با قیمت مناسب سعی بر این دارد که مشتریان را راضی نگاه دارد. V500 Pro، علاوه‌ بر بهره‌بردن از کلیدهای مکانیکال، دارای نوردهی پس‌زمینه نیز است و می‌توان آن را به دلخواه تنظیم کرد. V500 Pro ازطریق کابل یو‌اس‌بی ۱۸۰ سانتی‌متری به رایانه شخصی متصل می‌شود. هر چند که صفحه کلید فاقد ویژگی‌هایی مانند دکمه‌هایی برای کنترل محتوای چند رسانه‌ای یا کلیدهای قابل برنامه‌ریزی است، اما این محصول را می‌توان یکی از انتخاب‌های اقتصادی خوب برای کسانی که به‌دنبال یک صفحه کلید مکانیکی ارزان قیمت هستند، تلقی کرد. برخلاف ظاهر V500 Pro، گفته شده که این صفحه کلید دربرابر مایعات نیز مقاوم است.

تشریح ساختار کلیدهای مکانیکی و عملکرد آن‌ها

استفاده از کلیدهای مکانیکی در یک صفحه کلید مزیت‌ها و تفاوت‌های مشخصی نسبت به مدل‌های پلاستیکی معمولی دارد که از جمله‌ی آن‌ها دوام بیشتر و حساسیتِ بالاتر است. به‌علاوه در سوییچ‌ِ این کلیدها از فنر استفاده می‌شود و در برخی از انواع آن ، بازخوردِ فشرده شدن کلیدها یا همان عمل کلیک، با صدای متفاوتی همراه است و حسی ایجاد می‌کند که در صفحه کلیدهای معمولی القا نمی‌شود و این نشات گرفته از ساختار این نوع کلیدها است. اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین شاخص کیفی در یک صفحه کلید مکانیکی، نوع و مدل میکرو سوییچ‌های بکار رفته در آن است. مثلا استفاده از سوییچ‌های CHERRY MX ساخت شرکت Cherry Corp یا همان ZF Electronics که یک شرکت آلمانی است در کیبوردهای رده‌ بالای گیمینگ بسیار رایج است، چرا که کیفیت ساخت و دوام بالایی دارند. ویژگی‌ سوییچ‌های این شرکت توسط رنگ‌های مختلف این مدل‌ها متمایز می‌شود. cherry-mx-redبرای نمونه، مدل قرمز رنگ سوییچ Chery MX از انواعی است که فنر نرم‌تری دارد و صدای کمتری هم تولید می‌کند و بیشتر در صفحه کلیدهای گیمینگ استفاده می‌شود. همچنین برخلاف انواع آبی و سبزِ میکروسوییچ های CHERRY MX، دارای ساختاری است که حس کلیک و آن صدای مخصوص را ایجاد نمی‌کند. تفاوت کارکرد سوییچ‌‌های قرمز، قهوه‌ای و آبی را در تصاویرِ زیر مشاهده می‌کنید.

انواع سوئیچ های چری و تفاوت کارکرد آنها در هنگام فشرده شدن

فاصله‌ی تحریک یا عملکرد این سوییچ‌ها فقط ۲ میلی‌متر است، به این معنی که برای عمل کردن یک کلید به فشرده شدن کامل آن نیازی نیست و فقط پایین رفتن کلید به اندازه‌ی ۲ میلی‌متر، کارکردِ درست آن را تضمین می‌کند. فاصله‌ی حرکت کلید تا انتها هم ۴ میلی‌متر است. نیروی مورد نیاز برای فشرده شدنِ کلید هم تنها ۴۵ گرم است. سازنده مدعی است که عمر این کلیدها بیش از ۵۰ میلیون بار فشرده شدن را پوشش خواهد داد.

نظر شما در رابطه با فهرست صفحه کلیدهای پیشنهادیِ زومجی چیست؟ این نکته را در نظر داشته باشید که در این فهرست سعی شده تا محصولاتی را معرفی کنیم که به‌سادگی در بازار ایران قابل تهیه هستند. با معرفی محصولات جدید و موجود شدن آن‌ها، این فهرست نیز بروز خواهد شد.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین کیبورد های مکانیکال بازار کدام‌اند؟

از میان بهترین کیبوردهای مکانیکال در بازار ایران می‌توان به G915 LIGHTSPEED و G910 Orion Spectrum از لاجیتک و Blackwidow Elite از شرکت ریزر اشاره کرد. شما می‌توانید فهرست کامل بهترین کیبوردهای مکانیکال بازار را در زومجی بخوانید.

۲-بهترین کیبورد های مکانیکال ارزان در ایران کدام‌اند؟

از میان کیبوردهای مکانیکال ارزان قیمت در بازار ایران که ارزش کاربری بالایی داشته باشند، می‌توان به V500 Pro از رپو و K551 RGB از ردراگون اشاره کرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده