نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

فیفا ۲۲؛ بهترین ترکیب‌ها و تاکتیک‌ها برای کسب بردهای بیشتر

یکی از سوالاتی که خیلی‌ها در بازی فیفا دارند، بهترین ترکیب‌ها و تاکتیک‌های بازی است. در این مطلب و ویدیو مفصل در مورد این جنبه‌های فیفا ۲۲ توضیح داده‌ایم. همراه زومجی باشید.

هر سال با انتشار نسخه جدید فیفا، گیمر‌های زیادی مشغول تجربه این فوتبال مجازی در حالت‌های مختلف می‌شوند؛ از بخش‌های مثل کریر یا بازی دوستانه با دوستان گرفته تا تجربه قسمت آنلاین آلتیمیت تیم. این وسط، داشتن یک شناخت خوب از ترکیب‌ها و تاکتیک‌های بازی و تاثیر هریک از آن‌ها روی عملکرد تیم، کمک زیادی به شما خواهد کرد تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید. پس لطفا ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید که در آن مفصل تاکتیک‌های مختلف بازی را توضیح داده‌ایم تا بعد هم به‌شکل متنی، به جزییات بیش‌تری بپردازیم:

تماشا در یوتیوب

بهترین ترکیب های فیفا ۲۲

طبیعتا برای کسب بردهای بیشتر، مخصوصا در حالت‌های آنلاین و رقابتی فیفا ۲۲، عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند؛ از سرعت‌عمل بازیکن در گرفتن تصمیم‌های درست تا حتی مواردی مثل کیفیت اینترنت. بااین‌حال باز هم استفاده از تاکتیک‌های درست، می‌تواند کمک زیادی به بهترین شدن بازی شما کند. پس ابتدا بیایید نگاهی به چندتا از ترکیب‌های پیشنهادی بازی داشته باشیم و چگونگی اعمال وظایف بازیکنان (Player Instruction) در هرکدام را بررسی کنیم. ترتیب ترکیب‌ها به‌معنی برتری یکی بر دیگری نیست. همچنین به‌صورت پیش‌فرض، بهتر است در تمامی ترکیب‌ها، مدافعین کناری خودتان را روی حالت Stay Back بگذارید و اگر خواستید در حمله شرکت کنند، ازطریق تاکتیک‌های سریع داخل بازی که با کلید‌های دی پد اعمال می‌شوند، آن‌ها را در حالت هجومی بگذارید.

ترکیب ۴.۱.۲.۱.۲ در فیفا ۲۲

۱- ۴-۱-۲-۱-۲ نوع دوم یا همان Narrow

اولین ترکیب پیشنهادی، مختص افرادی است که علاقه زیادی به بازی‌سازی از وسط زمین دارند و متقابل، بیشتر در مقابل بازیکنان و تیم‌هایی موثر است که خیلی از کناره‌های زمین استفاده نمی‌کنند. ۲-۱-۲-۱-۴ نوع دوم یا همان Narrow، با داشتن یک هافبک دفاعی که بهتر است در حالت Cover Center و Stay Back باشد، دو هافبک وسط که بسته به اینکه بخواهید دفاعی‌تر بازی کنید یا هجومی می‌توانید تنظیمات میزان شرکت آن‌ها در حمله‌ها را تعیین کنید، یک هافبک هجومی که بهتر است در حالت Stay Forward باشد و همچنین دو مهاجم که هم در حالت پیش‌فرض و هم در حالتی که یکی از آن‌ها روی Get in Behind باشد عملکرد خوبی دارند، ترکیبی است که به‌راحتی می‌توانید از زمین با پاس‌های کوتاه و درنهایت هم دادن پاس عمقی به مهاجم‌ها، روی دروازه حریف ایجاد خطر کنید.

همچنین حضور همزمان دو مهاجم، امکان یک و دو کردن‌های سریع را هم فراهم می‌کند و در مجموع امسال هم این ترکیب گزینه خوبی برای افرادی است که خیلی اعتقادی به سانتر و ارسال از کناره‌ها ندارند.

ترکیب ۳-۳-۴ در فیفا ۲۲

۲- ۴-۳-۳ نوع چهارم یا نوع Attack

در فیفا ۲۲ شاهد چندین نوع از ترکیب ۳-۳-۴ هستیم که یکی از بهترین‌ها، نوع چهارم با حضور دو هافبک وسط و یک هافبک هجومی است؛ ترکیبی که به همین دلیل تعادل خوبی در دفاع و حمله دارد و مثل برخی انواع دیگر ۳-۳-۴، صرفا دفاعی یا هجومی نیست. حتما توجه داشته باشید که بهتر است یکی از هافبک‌های وسط شما خصوصیات دفاعی داشته و در حالت Stay Back باشد. همچنین بهتر است هر دو هافبک وسط را روی حالت Cover Center قرار دهید. برای بازیکن پست CAM، حالت پیش‌فرض یا تنظیم روی Stay Forward مناسب است و ترجیحا مهاجم تیم‌تان را هم روی حالت Stay Forward قرار دهید. وینگر‌ها در این ترکیب روی حالت پیش‌فرض عملکرد مناسبی دارند ولی اگر می‌خواهید بیشتر به سمت دروازه حریف نفوذ کنند، Get in Behind به شما کمک خواهد کرد.

یکی از مزیت‌های اصلی این ترکیب، داشتن وینگر است و افرادی که سبک بازی‌شان مبتنی بر ارسال از کناره‌ها یا حتی نفوذ بازیکنان کنار به داخل محوطه حریف است، می‌توانند با این ترکیب بازی خوبی ارائه بدهند.

ترکیب ۲-۴-۴ در فیفا ۲۲

۳- ۴-۴-۲ نوع Flat

یک ترکیب کلاسیک در فوتبال واقعی که در فیفا ۲۲ هم کاملا کاربردی است. مزیت اصلی ۲-۴-۴، داشتن همزمان دو مهاجم و همینطور بهره بردن از بازیکنان کناری است که مخصوصا اگر با تک مهاجم ترکیب قبلی راحت نبودید، می‌توانید به سراغ این ترکیب بروید. برای بهتر بازی کردن با ۲-۴-۴، پیشنهاد می‌شود باز هم یکی از هافبک‌های وسط شما خصوصیات دفاعی داشته باشد و ضمن اینکه هر دو روی حالت Cover Center قرار بگیرند، این هافبک‌تان را روی Stay Back هم قرار بدهید. هافبک‌های چپ و راست شما در حالت پیش‌فرض هم عملکرد خوبی خواهند داشت و یکی از مهاجم‌ها، که ترجیحا مهاجمی با قدرت تمام‌کنندگی بالاتر یا حداقل سرعت بیشتر است، در حالت Get in Behind و Stay Central عملکرد خوبی خواهد داشت.

با استفاده از این ترکیب، شما می‌توانید بالانس خوبی از حیث بازی‌سازی از وسط و همزمان بهره بردن از فضاهای کنار زمین داشته باشید.

ترکیب ۱-۳-۲-۴ فیفا ۲۲

۴- ۴-۲-۳-۱ نوع Narrow

ترکیب ۱-۳-۲-۴ در نسخه‌های فیفا ۱۸ و ۱۹ ترکیب بیش از حد مفیدی بود که الان دیگر چنین وضعیتی ندارد ولی هنوز هم یکی از ترکیب‌های بسیار خوب و متعادل بازی به‌حساب می‌آید. این ترکیب، بیشتر برای افرادی مناسب خواهد بود که مثلا در ترکیب اول که معرفی کردیم، جای خالی بازیکنان کناری را حس می‌کنند ولی زمان استفاده از مثلا ۲-۴-۴ هم نمی‌توانند چندان خوب از وسط زمین بازی‌سازی کنند. در ۱-۳-۲-۴، شما به‌جای بازیکنان کناری دو CAM چپ و راست و یک CAM وسط خواهید داشت که تعادل خوبی بین بازی‌سازی از کناره‌ها و وسط ایجاد می‌کنند. بهتر است CAM وسط شما در حالت Stay Forward باشد. همچنین دو هافبک دفاعی این ترکیب، تسلط دفاعی خوبی به شما در وسط زمین می‌دهند و ۱-۳-۲-۴ را به ترکیبی مناسب برای حفظ نتیجه و دفاع کردن تبدیل می‌کنند؛ البته اگر هردو آن‌ها را روی حالت Stay Back و Cover Center قرار دهید. برای اضافه کردن یک یار بیشتر در حمله‌ها، می‌توانید یکی از هافبک‌های دفاعی را روی حالت بالانس به‌جای Stay Back تنظیم کنید.

همچنین اگر حس کردید که با تک مهاجم این ترکیب خیلی راحت نیستید، می‌توانید ترکیب ۲-۲-۲-۴ را هم امتحان کنید که هم کمی هجومی‌تر است و هم اینکه مزیت حضور دو مهاجم و دو CAM در کناره‌ها را همزمان ارائه می‌دهد. دستورها بازیکنان در این ترکیب هم به این صورت باشد که یکی از مهاجم‌ها روی حالت Stay Forward و Get in Behind قرار بگیرد و هافبک‌های وسط روی Cover Center و یکی از آن‌ها روی Stay Back باشد.

ترکیب ۲-۵-۳ فیفا ۲۲

۵- ۳-۵-۲

بازی با سه دفاع، این روز‌ها طرفداران زیادی در دنیای فوتبال واقعی دارد و هم در مسابقات لیگ و هم در مسابقات ملی مثل یورو که چند ماه پیش به پایان رسید، شاهد بودیم که تیم‌های زیادی از آن استفاده کردند و خب در فیفا ۲۲ هم ۲-۵-۳ ترکیب بسیار خوبی است؛ ترکیبی که شاید خیلی‌ها حس کنند دفاعی است ولی در عمل با تنظیمات درست، اصلا چنین نیست و اگر بازیکنان کناری تیم‌تان را در حمله شرکت دهید، می‌توانید همزمان با تعداد زیادی بازیکن حمله کنید. فقط حتما دقت داشته باشید که بازیکنان کناری تیم‌تان روی حالت Come Back on Defence باشند و ترجیحا از بازیکنانی در سمت چپ و راست تیم استفاده کنید که علاوه‌بر خصوصیات هجومی، فیزیک لازم یا مهارت‌های دفاعی قابل قبولی ارائه دهند.

برای سایر تنظیمات مرتبط با این ترکیب، بهتر است هافبک‌های دفاعی در حالت Cover Center قرار بگیرند و حداقل یکی از آن‌ها روی Stay Back تنظیم شود. بازیکن CAM شما در این حالت می‌تواند روی Stay Forward باشد و یکی از مهاجمین هم روی Get in Behind تنظیم شود.

بهترین تاکتیک های فیفا ۲۲

فارغ از اینکه با چه ترکیبی بازی کنید، شناخت درست تاکتیک‌ها در فیفا ۲۲ و درک نحوه تاثیرگذاری‌ها آن‌ها هم می‌تواند کمک زیادی به شما کند. توجه داشته باشید که نمی‌توان فقط یک تاکتیک را به‌عنوان بهترین معرفی کرد و دلیل این امر هم تفاوت سبک بازی گیمر‌ها و همچنین تفاوت‌ها در تیم یا بازیکنانی است که هدایت‌شان می‌کنید و مثلا اگر مهاجمین سرعتی داشته باشید، یک نوع تاکتیک برای‌تان مفید خواهد بود و اگر از مهاجمین سرزن و بلندقد استفاده می‌کنید، تاکتیکی دیگر. پس ما سعی خواهیم کرد تا بیشتر تاکتیک‌های موجود و تاثیر آن‌ها را توضیح بدهیم و اشاره کنیم که هرکدام برای چه سبکی از بازی مناسب است:

تاکتیک‌های دفاعی فیفا ۲۲

تاکتیک‌های دفاعی

با ورود به صفحه تاکتیک‌ها، اولین مورد تنظیم تاکتیک‌های دفاعی و در این قسمت هم اولین بخش، Defensive Style است. یکی از سبک‌های موجود دفاعی، Drop Back است که امسال چندان پیشنهاد نمی‌شود. در این حالت، بازیکنان شما در فاز دفاعی به سمت دروازه خودتان می‌روند و در یک سوم آخر زمین هم اکثرا داخل محوطه جریمه جمع می‌شوند که همین مسئله، مالکیت توپ را در اختیار تیم حریف قرار می‌دهد و همچنین شما را شدیدا دربرابر شوت‌های از راه دور که از قضا حسابی هم امسال موثر هستند، دچار مشکل خواهد کرد. سبک دفاعی بعدی، Pressure on Heavy Touch است که گزینه خوبی هم به‌حساب می‌آید. در این حالت، بازیکنان شما زمانی‌که حریف کنترل بدی نسبت به پاس ارسالی داشته باشد یا به هر شکلی توپ از پایش جدا شود، به سمت او هجوم آورده و سعی در گرفتن توپ خواهند داشت؛ البته در نظر داشته باشید که همین مسئله باعث خالی شدن جای آن‌ها هم می‌شود.

Press After Possession Loss سبک دفاعی دیگری است که وقتی بازیکنان شما توپ را لو دهند، بلافاصله در یک بازه تقریبا ۷ ثانیه‌ای برای پس گرفتن آن پرس شدیدی خواهند داشت؛ این گزینه هم برای افرادی که می‌خواهند حریف را تحت فشار قرار دهند مناسب است ولی اگر نتوانید در بازه مذکور توپ را پس بگیرید، جای خالی بازیکنان‌تان فرصت خوبی برای حمله حریف فراهم خواهد کرد. سنگین‌ترین پس را هم می‌توانید با انتخاب گزینه Constant Pressure داشته باشید که مدام بازیکنان شما برای گرفتن توپ به بازیکن حریف فشار خواهند آورد. در این حالت یکی از مشکلات خالی شدن سریع انرژی بازیکنان است و اگر از ابتدای بازی روی این حالت دفاع کنید، قطعا از دقیقه ۶۰ به بعد انرژی بازیکنان‌تان خالی خواهد شد و کار بسیار سختی در ادامه خواهید داشت؛ در نتیجه بهتر است از این حالت صرفا زمانی‌که در مثلا یک سوم آخر وقت بازی از حریف عقب هستید و می‌خواهید هرطور شده نتیجه را جبران کنید، بهره ببرید.

درنهایت هم سبک بالانس را داریم که خیلی وقت‌ها و در وضعیت فعلی گیم‌پلی بازی، بهترین گزینه ممکن است و تعادل خوبی بین پرس معقول حریف و همزمان حفظ پست بازیکنان ارائه می‌دهد. در نتیجه بهتر است همیشه بازی را روی بالانس شروع کنید و بسته به شرایط مسابقه، در صورت نیاز سراغ حالت‌هایی که پرس سنگین‌تری ایجاد می‌کنند بروید.

تنظیمات عرض دفاعی در فیفا ۲۲

پس از انتخاب سبک دفاعی، گزینه Width را در بخش دفاع داریم که فاصله عرضی بازیکنان تیم شما را در موقع دفاع کردن تعیین می‌کند. پیشنهاد می‌شود عدد مربوط‌به این قسمت را در بازه‌ای بین ۴۰ تا ۶۰ تنظیم کنید؛ چرا که عدد‌های بالاتر از ۶۰، عرض زیادی به تیم شما می‌دهند و در نتیجه از وسط زمین آسیب‌پذیر خواهید بود و عددهای کم‌تر از ۴۰ هم تیم شما را متراکم‌تر می‌کند و در نتیجه فرصت نفوذ از کناره‌ها به حریف داده خواهد شد. بسته به ترکیبی که انتخاب کرده‌اید و همینطور سبک بازی حریف که مبتنی به بازی از وسط یا کناره‌ها است، این عدد را در بازه اشاره‌شده تنظیم کنید.

Depth عمق دفاع شما را تعیین می‌کند و اگر روی عدد بالاتری باشد، اصطلاحا مدافعین شما بالاتر بازی خواهند کرد و در نتیجه کافی است حریف مهاجمی سرعتی داشته باشد تا با پاس‌های بلند پشت مدافعین به‌راحتی دروازه شما را تهدید کند. قرار گرفتن عمق روی عدد خیلی پایین هم همه بازیکنان‌تان را به سمت دروازه خودتان می‌کشاند و در نتیجه مالکیت توپ و فرصت‌های شوت‌زنی از راه دور را برای حریف فراهم خواهد کرد. پس بهتر است بازی را با قرار دادن عدد عمق روی ۵۰ شروع کنید و بعد اگر خواستید کمی دفاعی‌تر بازی کنید، آن را کمی نهایتا تا ۴۰ کم‌تر کنید و اگر هم قصد وارد کردن فشار بیشتر به حریف را از فضایی جلوتر داشتید، آن را نهایتا تا ۶۰ بالا ببرید.

تاکتیک‌های هجومی فیفا ۲۲

تاکتیک‌های هجومی

پس از تاکتیک‌های دفاعی، نوبت به آشنایی با تاکتیک‌های هجومی می‌رسد. اولین گزینه در این بخش، Build Up Play است که یکی از حالت‌های آن، Slow Buildup به‌حساب می‌آید. در این حالت، بازیکنان شما خیلی تمایلی به نفوذ نخواهند داشت و بیشتر برای دریافت پاس‌های کوتاه، به یکدیگر نزدیک می‌شوند تا با سرعت نسبتا کمی حمله شما شکل بگیرد. اگر سبک بازی‌تان شدیدا مبتنی بر پاس‌های کوتاه است یا مثلا می‌خواهید برای حفظ نتیجه همیشه چند گزینه برای دادن پاس کوتاه داشته باشید، این سبک گزینه بدی نیست. در حالت Fast Buildup، برعکس این قضیه رخ می‌دهد و بازیکنان تیم‌تان تمایل شدیدی دارند تا بلافاصله پس از ورود به فاز هجومی، به سمت دروازه حریف بروند؛ این گزینه برای رسیدن به گل مناسب است فقط باید ریسک خالی شدن جای بازیکنان و آسیب‌پذیر بودن در ضدحمله را به جان بخرید.

در حالت Long Ball، مهاجمین شما در فضاهای خالی به سمت دروازه حریف و پشت دفاع آن‌ها می‌روند تا بتوانید با پاس‌های بلند از دفاع، صاحب توپ‌شان کنید. این گزینه هم برای مواقعی که دفاع حریف شما بالا بازی کند، بسیار مناسب خواهد بود. درنهایت هم حالت بالانس را داریم که ترکیبی از همه این حالت‌ها را ارائه می‌دهد و لزوما هم بهترین نیست؛ چرا که انتخاب تاکتیک هجومی بستگی زیادی به سبک بازی شما و حریف‌تان دارد و مثلا اگر بتوانید از مزیت Long Ball بهره ببرید، دلیلی ندارد که با محدود شدن به بالانس این فرصت را از دست بدهید.

گزینه بعدی قابل‌تنظیم در بخش تاکتیک‌های هجومی، Chance Creation است که نحوه خلق موقعیت تیم شما در نزدیکی محوطه جریمه حریف را تعیین می‌کند. در حالت Possession، بازیکنان شما سعی خواهند کرد تا به بازیکن صاحب‌توپ نزدیک شوند و در نتیجه گزینه‌های بیش‌تری برای دادن پاس‌های کوتاه خواهید داشت. در حالت Forward Runs بازیکنان شما با تمایل شدیدی به سمت دروازه حریف خواهند رفت و کافی است یک پاس اشتباه بدهید تا جای خالی این بازیکنان، حریف را در موقعیتی ایده‌آل برای ضدحمله قرار بدهد. در حالت Direct Passing هم که اگر مهاجمین سرعتی داشته باشید بسیار موثر است، مهاجمین شما به محض تشخیص فضای خالی در دفاع حریف به سمت دروازه می‌روند و می‌توانید با پاس‌های در عمق، آن‌ها را صاحب موقعیت کنید. در این بخش، حالت بالانس هم بسیار کاربردی است و هم می‌توانید از مزیت پاس‌های کوتاه و نزدیک بهره ببرید و هم از بازیکنانی که در موقعیت مناسب به سمت فضای خالی دفاع حریف می‌روند.

تنظیمات عرض هجومی فیفا ۲۲

گزینه بعدی در تاکتیک‌های هجومی، Width است. با تنظیم عدد این گزینه روی اعداد بالا، تیم شما در فاز هجومی بازتر بازی خواهد کرد و با تنظیم آن روی عددهای پایین، فاصله عرضی بازیکنان‌تان کم‌تر می‌شود. بهتر است عدد این گزینه را در حد وسط نگه دارید و مثلا اگر با ترکیبی مثل ۲-۴-۴ بازی و حس می‌کنید که بازیکنان کناری‌تان کمی در زمین محو هستند، آن را تا رسیدن به نتیجه دلخواه کم‌تر کنید یا اگر با ترکیبی بازی می‌کنید که تراکم زیاد بازیکنان باعث می‌شود تا نتوانید نتیجه خوبی بگیرید، آن را کمی بالاتر ببرید.

برای تنظیمات دیگر تاکتیک‌های هجومی، گزینه Players in the Box، تعداد بازیکنان شما داخل محوطه جریمه حریف را تعیین می‌کند و پیشنهاد می‌شود روی عدد ۵ یا ۶ باشد؛ چرا که در تعداد بالاتر اکثر بازیکنان‌تان به سمت این فضا می‌روند و در نتیجه هافبک شما خالی و دربرابر ضدحمله حریف آسیب‌پذیر خواهد شد. گزینه‌های Corners و Free Kick هم تعیین‌کننده تعداد بازیکنان شما در محوطه جریمه حریف موقع ضربات کرنر و آزاد است و تنظیم آن روی ۲ و مخصوصا ۳، بهترین حالت ممکن به‌حساب می‌آید تا هم دفاع‌تان خالی نباشد و هم گزینه‌های کافی برای استفاده از این ضربه‌ها داشته باشید.

در پایان، باز هم باید تاکید کنیم که هیچ تاکتیکی برای همه جوابگو نخواهد بود و باید خودتان بسته به سبکی که بازی می‌کنید و توضیحاتی که از هر گزینه دادیم، تاکتیک‌ها را تا رسیدن به نتیجه دلخواه تنظیم کنید. علاوه‌بر این، حتی همین تاکتیک مناسبی که به آن می‌رسید هم برای همه بازی‌ها کاربردی نخواهد بود و بهتر است همیشه در بین ترکیب‌های مختلفی که می‌توانید برای تیم بسازید، گزینه‌هایی برای بازی دربرابر بازیکنانی با سبک‌های مختلف داشته باشید و بتوانید داخل بازی سریع بین آن‌ها سوییچ کنید.

لطفا شما هم نظرات خودتان را در مورد بهترین تاکتیک‌ها و ترکیب‌هایی که می‌شناسید، با ما و کاربران زومجی به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده