// شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

رست مد در پلی استیشن 5 چیست

رست مد کنسول پلی استیشن 5 سونی فواید زیادی برای گیمر دارد. ولی برای استفاده‌ی درست از حالت استراحت پی اس فایو باید برخی نکات مهم مرتبط با آن را به یاد داشت.

رست مود پلی استیشن 5 در عین آن که شباهت‌هایی با رست مود پلی استیشن 4 دارد، حداقل در تنظیمات از تفاوت‌هایی با آن نیز برخوردار است. همچنین باتوجه‌به بی‌صدایی کنسول پلی استیشن 5 در حالت روشن، حالت خاموش و رست مد باید پذیرفت که احتمالا افراد بیشتری از رست مد پلی استیشن 5 استفاده خواهند کرد. مخصوصا با در نظر داشتن این نکته که سونی با آپدیت‌ها در حال بالاتر بردن سطح عملکرد رست مد پلی استیشن 5 است.

سرعت بسیار زیاد SSD پلی استیشن 5 باعث می‌شود که بوت شدن کنسول زمان کوتاهی را به خود اختصاص بدهد. ولی وقتی پلی استیشن 5 را از رست مد روشن می‌کنید، این پروسه سریع‌تر هم خواهد بود. بااین‌حال بدون شک قابلیت رست مد PS5 امکانات بسیار بیشتری را در اختیار گیمرها می‌گذارد؛ امکاناتی که قطعا مناسب نیازهای گیمرهای متفاوتی هستند و بعضی از آن‌ها را می‌توان شخصی‌سازی کرد.

فرستادن کنسول پلی استیشن 5 سونی به حالت استراحت (رست مد/رست مود) و تصویر بازی لست آو آس ۲ در بک گراند

رست مد در پلی استیشن 5 چیست؟

وقتی شما کنسول خود را به رست مد (حالت استراحت) می‌برید، کنسول خاموش نمی‌شود و با مصرف بسیار کمتر برق نسبت به حالت روشن، توانایی ادامه دادن بعضی از فعالیت‌های خود را دارد. اگر داخل یک بازی باشید و پلی استیشن 5 به رست مد برود، آن بازی بسته نمی‌شود و وقتی کنسول را روشن کنید، می‌توانید آن را ادامه بدهید؛ دقیقا از همان لحظه‌ای که بازی را رها یا متوقف کرده بودید. همچنین کنسول پلی استیشن 5 می‌تواند در رست مد به دانلود بازی‌ها و آپدیت‌ها بپردازد و حتی اگر خود شما بخواهید، آن‌ها را در همان وضعیت نصب کند.

همچنین برخی از گیمرها که می‌خواهند با فاصله از کنسول خود و به کمک ریموت پلی مشغول بازی با آن بشوند، می‌توانند پلی استیشن 5 قرارگرفته در حالت استراحت (رست مد) را ازطریق اینترنت هم روشن کنند. درنهایت نباید فراموش کرد که پلی استیشن 5 در رست مد توانایی برق‌رسانی به پورت‌های USB کنسول را دارد؛ تا مثلا دوال‌سنس یا هدست پالس 3D شما را شارژ کند.

رفتن به تنظیمات رست مد پلی استیشن 5 سونی در بخش سیستم

چگونه رست مد پلی استیشن 5 را فعال کنیم؟

شما نه نیازی به فعال کردن رست مد پلی استیشن 5 دارید و نه اصلا می‌توانید آن را غیرفعال کنید. رست مد یکی از قابلیت‌های ثابت پلی استیشن 5 سونی است. کنسول پلی استیشن 5 به دو شکل وارد رست مد می‌شود؛ حالت دستی و حالت اتوماتیک. اگر دکمه PS در وسط دسته را بزنید و سپس به آخرین گزینه در سمت راست برسید و روی آن کلیک کنید، گزینه Enter Rest Mode را می‌بینید که با انتخاب آن کنسول به رست مود می‌رود.

حالت اتوماتیک هم به این شکل کار می‌کند که براساس تنظیمات قابل شخصی‌سازی اگر برای مدتی مشخص اصلا به یکی از دکمه‌های دوال‌سنس (دسته پلی استیشن 5) دست نزنید، کنسول خود به خود وارد رست مد می‌شود؛ یک حالت استراحت مشابه با Sleep Mode کامپیوترهای شخصی.

شخصی سازی رست مود پی اس فایو سونی با تنظیم زمان انتقال برق به پورت های یو اس بی

چگونه تایمر خاموش شدن پلی استیشن 5 را غیرفعال کنیم؟

حداقل فعلا چنین تایمری در پلی استیشن 5 وجود ندارد و تایمر خاموش شدن خودکار، از پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 نیامد. اگر اتفاق خاصی مثل قطعی برق رخ ندهد، پلی استیشن 5 به‌صورت اتوماتیک فقط وارد رست مد می‌شود و خود را خاموش نمی‌کند. پس تنها خود بازیکن می‌تواند با زدن دکمه PS، کلیک روی آخرین گزینه در سمت راست و سپس انتخاب Turn Off PS5 آن را خاموش کند.

البته شما توانایی شخصی‌سازی زمانی رست مد کنسول پلی استیشن 5 را دارید. برای این کار اول با کلیک روی علامت چرخ‌دنده در بالای سمت راست صفحه اصلی رابط کاربری PS5، وارد بخش تنظیمات بشوید. حالا گزینه System را بزنید و سراغ بخش Power Saving بروید. در این بخش می‌توانید مدت‌زمان لازم برای خاموش شدن خود به خودی دوال‌سنس (Set Time Until Controllers Turn Off) را از بین گزینه‌های موجود انخاب کنید و با گزینه Set Time Until PS5 Enters Rest Mode، به تنظیم زمان وارد شدن خودکار پلی استیشن 5 به رست مد بپردازید.

در بخش Set Time Until PS5 Enters Rest Mode با دو گزینه During Media Playback (کنسول در حال پخش موسیقی یا ویدیو) و While Playing Games (کنسول در حال اجرای بازی) روبه‌رو می‌شویم. در حقیقت این‌جا مشخص می‌کنیم که در هر یک از دو حالت نام‌برده، پلی استیشن 5 چه مدت بعد از آن که هیچ دکمه‌ای از دوال‌سنس لمس نشد، باید خود را به رست مد ببرد. هرچند می‌شود با انتخاب Don't Put in Rest Mode برای هر دو کاری کرد که کنسول پلی استیشن 5 سونی هرگز خود به خود وارد رست مد نشود.

تنظیمات ریموت پلی کنسول پی اس فایو سونی

شخصی‌سازی بیشتر رست مد PS5 و استفاده از ریموت پلی

در تنظیمات وارد بخش System و سپس بخش Power Saving می‌شویم و گزینه‌ی Features Available in Rest Mode را می‌زنیم. این‌جا می‌توانیم مشخص کنیم که پلی استیشن 5 بعد از رفتن به رست مد برای چه مدت به پورت‌‌های USB برق‌رسانی کند. در نتیجه اگر استفاده‌ی ما صرفا در حد شارژ شدن کامل دسته‌ها یا هدست بی‌سیم به کمک پورت‌های USB باشد، مثلا گزینه‌ی ۳ ساعت را انتخاب می‌کنیم تا پلی استیشن 5 سونی در رست مود بیش از اندازه برق مصرف نکند.

گزینه Stay Connected to the Internet نیز می‌تواند خاموش یا روشن شود. اگر می‌خواهید پلی استیشن 5 در رست مد به دانلود ادامه بدهد، حتما آن را روشن بگذارید. وقتی آن را روشن می‌کنید، گزینه Enable Turning On PS5 From Network را هم می‌بینید. اگر قصد استفاده از ریموت پلی (انتقال خروجی کنسول با اینترنت به یک دستگاه دیگر و تجربه‌ی بازی با کنسول به کمک موبایل، تبلت و کامپیوتر حتی از راه دور) را دارید، حتما این گزینه را روشن بگذارید.

همچنین در همان منو System سراغ بخش Remote Play بروید و Enable Remote Play را فعال کنید. بعد از آن هم با اینترنت به کمک گزینه Link Device بین پلی استیشن 5 خود و دستگاهی که می‌خواهید، اتصال لازم را به وجود می‌آورید؛ تا بعدا بتوانید وقتی پلی استیشن 5 در رست مد قرار داشت، آن را از راه دور روشن کنید و به کمک اینترنت مشغول کار با کنسول خود یا تجربه‌ی بازی‌ها روی آن بشوید. برای این کار نیاز به اینترنت پرسرعت دارید.

تنظیمات دانلود و نصب خودکار آپدیت ها در پلی استیشن 5

جلوگیری از بسته شدن بازی در رست مد پلی استیشن 5

بدون شک یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های رست مد پلی استیشن 5 این است که بازی را در حال اجرا نگه می‌دارد. ولی یک اتفاق به‌خصوص ممکن است این ویژگی خوب را به چالش بکشد و ناگهان بازی را در رست مد ببندد. وارد تنظیمات پلی استیشن 5 شوید و گزینه System را بزنید. سپس در بخش System Software به سراغ گزینه‌ی دوم یعنی System Software Update and Settings بروید.

در این صفحه دو گزینه‌ی قابل خاموش و روشن کردن به چشم می‌خورند که یکی از آن‌ها خطرناک به نظر می‌رسد. گزینه Download Update Files Automatically خطری ندارد و سبب می‌شود که بارها پلی استیشن 5 بدون نیاز به انجام کوچک‌ترین کار توسط بازیکن، خود به خود آپدیت‌های جدید را حتی در همان رست مد بیابد و دانلود کند. اما گزینه Install Update Files Automatically را خاموش کنید.

اگر هر دو گزینه‌ی مورد بحث روشن باشند، کنسول پلی استیشن 5 سونی می‌تواند در رست مد به دانلود و نصب خودکار آپدیت‌های جدید بپردازد. پس ممکن است در این پروسه یا آن بازی در حال اجرا را ببندد و از ابتدا باز کند یا به‌صورت کامل برای نصب آپدیت سیستمی سراغ رستارت دستگاه برود. شما هم احتمالا علاقه‌ای به بسته شدن بازی در حال اجرای خود به خاطر نصب شدن آپدیت‌ها به هر یک از این دو شکل ندارید؛ به‌خصوص اگر بازی در حال اجرا از سیستم ذخیره‌سازی ویژه‌ای استفاده کند و عملا با بسته شدن آن، بخش قابل توجهی از دستاورد گیمر از دست برود.


پرسش‌های متداول

آیا رست مد باعث خراب شدن پلی استیشن 5 می‌شود؟

رست مد از ویژگی‌های رسمی کنسول است و آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

در رست مد پلی استیشن 5 می‌توان بازی‌ها را دانلود کرد؟

بله در کنسول پلی استیشن 5 این امکان فراهم شده تا بازی‌ها یا آپدیت‌ها در حالت رست مد هم دانلود شود. 

آیا رست مد پلی استیشن 5 باعث افزایش مصرف برق می‌شود؟

پلی استیشن 5 در حالت رست مد برق مصرف می‌کند و اگر با این قضیه مشکل دارید، باید کنسول را به جای این حالت، کامل خاموش کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده