// پنجشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

آموزش اجرای بازی های قدیمی روی اندروید

اگر به‌دنبال این هستید که بازی‌های کنسول‌های قدیمی مثل آتاری، NES، سگا یا حتی پلی استیشن را روی کامپیوتر یا موبایل تجربه کنید، این راهنمای زومجی را از دست ندهید.

شاید شما هم در اینترنت یا یوتیوب، ویدیوهایی از تجربه استریمرها یا کاربرهای مختلف می‌بینید که حین انجام بازی‌های قدیمی‌ هستند؛ بازی‌هایی که شما در دوران کودکی‌تان آن‌ها را تجربه کرده‌اید و با آن‌ها خاطره دارید. اما پس از جست‌وجو در گوگل یا حتی پلتفرم‌های خودتان آن‌ها را پیدا نمی‌کنید یا حتی در صورت پیدا کردن آن‌ها، نحوه نصب و اجرای آن‌ها پیچیده به نظر می‌رسد. ما در این مطلب قصد داریم به شما نحوه دانلود و تجربه آن‌ها را روی دستگاه موبایل و کامپیوتر آموزش بدیم. باید بدانید که برای تجربه چنین بازی‌هایی نیازی به سیستم‌ها یا موبایل‌های قوی نیست و صرفا با یک کامپیوتر معمولی می‌شود به تجربه بازی‌های NES‌ (میکرو)، سگا، پلی استیشن و چندین کنسول‌های دیگر بپردازید.

درواقع نرم‌افزاری که به شما اجازه می‌دهد بازی‌های قدیمی یا به اصطلاح رترو را روی کامپیوتر یا موبایل‌تان اجرا کنید، شبیه‌ساز یا همان Emulator نام دارند. شبیه‌ساز‌های کنسول‌های قدیمی درواقع به‌دست طرفداران ساخته می‌شوند که تا به امروز شاهد انتشار و راه‌اندازی بیش از صد شبیه ساز اندروید و ... برای هر نوع کنسولی هستیم؛ از دستگاه‌های آرکید گرفته تا حتی جدیدترین کنسول‌ها.

برای اجرای بازی‌های قدیمی شما به دو چیز احتیاج دارید؛ شبیه‌ساز و رام. رام درواقع همان فایل بازی اصلی است که طرفداران از روی کارتریج‌های قدیمی استخراج می‌کنند و با تغییر پسوند آن‌ها به شبیه‌ساز اجازه می‌دهند که روی دستگاه‌های امروزی اجرا شود. اما نرم‌افزارهایی وجود دارد که بسیاری از شبیه‌ساز‌های مهم را به‌صورت یکجا در خود جا داده است و می‌توان به‌راحتی با چند کلیک آن‌ها را نصب و استفاده کرد. یکی از این نرم‌افزار‌های رتروآرک (RetroArch) نام دارد که امکان تجربه باز‌ی‌های آتاری و آرکید تا PSP و پلی استیشن وان را مهیا می‌کند. در ادمه‌ی آموزش اجرای بازی های قدیمی روی موبایل و کامپیوتر به توضیح نحوه دانلود و نصب رترو آرک می‌پردازیم.

آموزش اجرای بازی های قدیمی روی موبایل و کامپیوتر

دانلود شبیه ساز رترو آرک و نصب COREها

در مرحله اول باید نرم‌افزار رتروآرک را از وب‌سایت رسمی یا هر سایت دیگری دانلود کنید. به‌ وب‌سایت رترو آرک بروید و در نوار Download گزینه Download Stable را انتخاب کنید و پس از تمام شدن مراحل دانلود (حدود ۹۰ مگابایت) نرم‌افزار را اجرا کنید. 

صفحه اصلی وب سایت رتروآرک

دقت داشته باشید برای دانلود رتروارک و شبیه‌ساز‌های آن باید یک بار از نرم‌افزار تغییر آی‌پی استفاده کنید. شبیه‌ساز رتروآرک درواقع نرم‌افزاری است که بسیاری از شبیه‌ساز‌های اصلی را در خود جا داده است. پس از باز کردن نرم‌افزار روی Load Core کلیک کنید و گزینه Download Core را انتخاب کنید. در این بخش فهرستی از همه شبیه‌ساز‌ها می‌آید؛ از آرکید، آتاری، نینتندو گرفته تا پلی استیشن و PSP و دیگر شبیه‌سازها.

منو شبیه ساز رتروآرک روی دسکتاپ

در این قسمت تنها کافی است پلتفرمی که علاقه‌مند به تجربه بازی‌هایش هستید، انتخاب کنید. به‌طور مثال اگر می‌خواهید بازی‌های NES یا همان آثاری که ما با نام میکرو می‌شناسیم، بازی کنید باید Core این پلتفرم را دانلود کنید. با اسکرول کردن می‌توانید به‌راحتی گزینه‌های Nintendo - NES / Famicom با شبیه‌ساز‌های مختلف را پیدا کنید. با انتخاب این شبیه‌ساز‌ها یا به اصطلاح Coreها، نرم‌افزار شروع به دانلود آن می‌کند که حجم بسیار کمی نیز دارد. توجه داشته باشید در این مرحله باید نرم‌افزار تغییر آی‌پی‌تان فعال باشد، در غیر این صورت نرم‌افزار قادر به دانلود کور نخواهد بود. حالا رتروآرک شما آماده اجرای بازی‌های یا به اصطلاح ROMها است.

دانلود رام ها (بازی ها)

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، رام‌ها درواقع همان فایل بازی‌هایی هستند که طرفداران از کارتریج یا دیسک‌های بازی استخراج کرده‌اند که روی شبیه‌ساز‌ها قابل اجرا باشند. وب‌سایت‌های مختلفی برای دانلود رام‌ها وجود دارد که تنها با جستجوی Download Roms در گوگل می‌توانید به برخی از آن‌ها دسترسی داشته باشید.

سایت دانلود رام بازی های قدیمی

به‌طور مثال وب‌سایت RomsGames.net دارای بسیاری از رام‌ها از نینتندوهای قدیمی گرفته تا سوپرنینتندو و سگا است. با کلیک روی گزینه Nintendo در این سایت فهرستی از بازی‌های قدیمی NES و Famicom ظاهر می‌شود که به‌طور مثال می‌توانید روی Contra کلیک کنید و پس از آن گزینه Save Game را انتخاب کنید. آدرس پوشه‌ای که قصد دارید بازی‌ها در آن ذخیره شود انتخاب کنید؛ زیرا بعدا به آن نیاز خواهید داشت. فایل بازی با حجمی کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت دانلود می‌شود.

اجرای بازی ها (رام) روی رتروآرک

پس از دانلود فایل بازی‌ که در این قسمت برای آزمایش ما بازی کنترا را انتخاب کردیم، حالا باید به نرم‌افزار رتروآرک بروید. توجه داشته باشید که از این مرحله به بعد دیگری نیازی به نرم‌افزار تغییر آی‌پی نیست و می‌توانید بدون هیچ مشکلی از نرم‌افزار استفاده کنید. حالا از منوی اصلی رتروآرک Load Content را بزنید و فایلی را که دانلود کرده‌اید، با استفاده از Browser نرم‌افزار پیدا کنید. به‌طور مثال اگر در پوشه Downloads فایل مورد نظرتان قرار دارد می‌توانید به درایو C بعد Users بروید و پس از انتخاب نام کامپیوترتان فولدر Download را پیدا کنید.

اجرای رام دانلود شده روی رتروآرک

فایلی را که دانلود کرده‌اید باید اینجا ظاهر شود. رتروآرک قادر خواهد بود رام‌ها را حتی در قالب فایل Zip هم اجرا کند. روی Contra.zip کلیک کنید و بعد Load Archive را انتخاب کنید. اینجا Coreهایی که دانلود کرده‌اید به‌صورت فهرست ظاهر می‌شود. بسیاری از بازی‌های NES که دانلود کرده‌اید با COREهایی که در بالا انتخاب کرده‌ایم، سازگاری دارند. بعد از انتخاب هر یک از این کورها بازی اجرا می‌شود. کنترلرهای رتروآرک به‌صورت پیش‌فرض روی کلید‌های جهت کیبورد تنظیم شده‌اند. از کلید Enter برای استارت و Z و X هم برای شلیک و پرش استفاده کنید.

راهنما برای پلتفرم‌ها و شبیه‌ساز‌های دیگر

اگر قصد تجربه بازی های سگا، پلی استیشن یا هر پلتفرم دیگری را دارید، صرفا کافی است روش‌های بالا را دنبال کنید. به‌طور مثلا اگر می‌خواهید بازی سونیک از کنسول سگا را تجربه کنید باید Core آن را دانلود کنید. بنابرین به بخش Load Core سپس Download Core بروید. در این قسمت با اسکرول کردن باید گزینه Sega - Mega Drive - Genesis را انتخاب کنید. حالا باید دنبال بازی یا رام موردنظر خودتان بروید. وب‌سایت Freeroms شامل بازی‌های مختلف و معروف سگا می‌شود که می‌توانید به‌راحتی بازی‌های مگادرایو یا همان جنسیس را پیدا و دانلود کنید. پس از دانلود کردن از بخش Load Content بازی را از آدرسی که در آن‌جا ذخیره کرده‌اید کلیک و اجرا کنید. 

برای PS1 هم دقیقا باید همین کار را انجام دهید. کور مورد نظر برای اجرای بازی‌های پلی استیشن وان، Sony - PlayStation است که نرم‌افزار سه نسخه مختلف آن را در خود جا داده است. پیشنهاد می‌شود هر سه نسخه یعنی Beetle PSX HW و همچنان PSX و PCSX ReARMed را دانلود کنید. همانند سگا، وب‌سایت Freeroms هم دارای بازی‌های پلی استیشن وان می‌شود. پسوند بازی‌های پلی استیشن‌وانی که به‌راحتی روی این شبیه‌ساز اجرا می‌شود Bin نام دارند. بازی موردنظرتان را از این وب‌سایت دانلود کنید و همانند پلتفرم‌های دیگر از بخش Load Core بازی را از روی حافظه خود پیدا و کلیک کنید.

شبیه‌ساز رترو‌آرک روی پلتفرم‌های دیگر مثل اندروید، آیفون و مک هم ساختاری مشابه دارد. یعنی می‌توانید به‌راحتی با روش‌های بالا بازی‌ها را دانلود و روی رتروآرک تجربه کنید. این نرم‌افزار را می‌توانید از گوگل‌پلی یا اپ‌استور دانلود کنید و پس از فعال کردن نرم‌افزار تغییر آی‌پی، رتروآرک را اجرا کنید. سپس کافی است از بخش Load Core و Download Core شبیه‌ساز مورد نظرتان از نینتندو، سگا و غیره انتخاب کنید و پس از دانلود کور‌ها، بازی‌هایی را که دانلود کرده‌اید، از بخش Load Content اجرا کنید.

Retro Arch
Retro Arch
Retro Arch

نحوه تغییر کلید‌ها و تجربه بازی‌ها روی چند گیم‌پد

در منوی اصلی به بخش Settings مراجعه کنید و گزینه Input را کلیک کنید. با اسکرول به انتهای صفحه، Port 1 Controls را می‌بینید. پورت یک درواقع به قول خودمان دسته شماره یک می‌شود و پورت دو هم برای دسته دوم و به همین ترتیب تا پنج کنترلر را می‌توانید برای شبیه‌‌ساز تعریف کنید. با کلیک روی پورت ۱ در قسمت سمت چپ کلید‌های اصلی و در سمت راست کلید‌هایی را که قابل تغییر هستند می‌بینید. هر کدام از کلید‌ها را که قصد تغییر دارید، انتخاب و با وارد کردن هر کلیدی می‌توانید عملکرد و دستور آن را تغییر دهید. حتی می‌توانید کنترلر را به کامپیوترتان وصل کنید و با فشردن کلیدهای کنترلر این تنظیمات را روی کنترلرتان تعریف کنید.

امیدوار هستیم این آموزش اجرای بازی های قدیمی روی موبایل و کامپیوتر به شما کاربران زومجی کمک کند تا به‌راحتی به تجربه بازی‌های قدیمی و خاطره‌انگیز بپردازید. نظرات و همینطور سوالات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده