در این مقاله‌‌ی آموزشی قصد داریم تا موضوعات ابتدایی و همچنین  پیشنهاداتی را برای حمله و دفاع در Clash Royale، بازی شرکت فنلاندی سوپرسل معرفی کنیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

در نهایت شرکت سوپرسل، یکی از کمپانی‌های پیشرو در ساخت بازی‌های آنلاینِ دستگاه‌های موبایلی، چهارمین بازی خود را با نام Clash Royale‌ به صورت عمومی منتشر کرد. این بازی که اکنون برروی اندروید و iOS‌ به صورتِ رایگان در دسترس است؛ به نوعی با برداشتی منحصر به فرد از عناصر بازی‌های کارتی حال حاضرِ فروشگاه‌هایِ پلی‌استور و اپ‌استور توانسته در کنار نگاه داشتن سرگرمی مورد انتظار، رقابت‌هایی کاملاً دوستانه را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد.

مانند Clash of Clans و Boom Beach، دو بازی دیگر شرکت سوپرسل، Clash Royale نیز از برخی استراتژی‌ها جهت پیروزی پیروی می‌کند. انتخاب صحیح دسته‌های کارت، رهاسازی به موقع نیروها براساس عکس‌العمل حریف و همچنین نحوه‌ی صحیح حمله و دفاع نقش بِسزایی را در پیروزی در رقابت‌ها بازی می‌کند. از دیگر نکات مهم این بازی متفاوت با سایر بازی‌های کارتی، نوبتی نبودن گیم‌پلی است. در ادامه ما نیز قصد داریم در مجموعه آموزش‌هایی برای بازی کلش رویال نکات لازم را برای حمله و دفاع در این بازی معرفی کنیم.

Clash Royale Inferno-Towerهنگام شروعِ رقابت صبر کنید تا اِلِکسیر کامل شود

کارت Clash Royale Skeleton Army کارت اسکلتون آرمی

در بازی Clash Royale عجله، کاری اشتباه است. در هنگام آغاز مبارزه، با کمی صبر برای پرشدن هر ۱۰ الکسیر می‌توانید استراتژی لازم را برای اولین حرکت پیدا کنید. به عنوان مثال، در ابتدایِ رقابت تنها ۶ الکسیر در دسترس است در صورت استقرار کارت پرینس (Prince) حریف قادر است تا با قرار دادن کارت‌هایی مانند اسکلتون آرمی (Skeleton Army) یا توم‌استون (Tombstone) که ۲ الکسیر کمتر نیاز دارند به راحتی کارت پرینس را از بین ببرد. مثال دیگر در این رابطه استقرار سریعِ کارت‌هایِ دفاعی مانند اینفِرنو است. این بدون شک ایده‌ی بدی برای آغاز حمله خواهد بود زیرا با کمی صبر برای پر شدن الکسیر، در کنار انتخاب حرکت مناسب، می‌توانید در انتظار حرکت رقیب خود باشید. در ضمن کارت‌های دفاعی مانند اینفرنو تنها به مدت ۴۰ ثانیه فعال هستند و استقرار سریع این قبیل کارت‌ها تاثیر زمانی آن‌ها را کم می‌کند.

معمولا با گذشت زمان، شاهد افزایش بازیکنانی هستیم که در استقرار کارت‌ها صبر بیشتری را به خرج می‌دهند، در این حالت دو گزینه پیش روی خود دارید:

  1. کارت خود را اول مستقر کنید: در صورت تکمیل الِکسیر، اگر حرکت اول را انجام دهید از نظر الِکسیر از رقیب خود یک حرکت جلو خواهید افتاد (هر دو ثانیه یک الکسیر به مجموع اضافه می‌شود). از سوی دیگر در صورت استفاده از کارتی با الکسیر کمتر می‌توانید در انتظار حرکت اول رقیب بمانید.
  2. کارت خود را بعد از حریف مستقر کنید: این کار هرچند باعث جلوتر افتادن محدود رقیب می‌شود با این حال قادر هستید تا با استفاده از کارت مناسب نیروی حریف را از بین ببرید. سرعت در استقرار سریع کارت به عنوان نفر دوم بسیار مهم است.

در کل بهترین گزینه استقرار سریع کارت به عنوان نفر اول یا دقیقا بعد از پُر شدن کامل الکسیرها است.

کلش رویال آرچر

در هنگام آغاز رقابت از کارت‌هایی با الکسیر کمتر استفاده کنید

Clash Royale Musketeer کارت کارت ماسکتر

آرام آغاز کنید. در این مقاله بارها بر این نکته تاکید می‌کنم که  آغاز آرام توأم با آرامش و پیش‌بینی کردن حرکت بعدی رقیب نکته اساسی در پیروزی است. به عنوان مثال، اگر دو کارت از چهار کارت ما، پرینس و آرچر باشد باید با کدام کارت حرکت خود را آغاز کنیم؟ از نظر استراتژی حرکت اول باید با کارتی با الکسیر کمتر باشد در نتیجه استقرار آرچر با ۳ الکسیر ارجحیت پیدا می‌کند به کارت پرینس با ۵ الکسیر، دلیل اهمیت این موضوع در خطر استفاده از کارت‌هایی با الکسیر بالا است. توسعه‌دهندگان برای ایجاد تعادل در کارت‌ها به شکلی برنامه‌ریزی کرده‌اند که کارت‌هایی با الکسیر پایین‌تر در کنار قدرت سلامت کمتر از  مجموع ضربه بالاتری برخوردار هستند. استفاده از کارتی مانند پرینس همانطور که در بالا اشاره شد، باعث می‌شود تا حریف تنها با استفاده از کارت‌هایی مانند Tombstone (با ۳ الکسیر) به راحتی از سَد نیروهای قدرتمند عبور کند.

زمانی که با کارتی با هزینه الکسیر پایین مانند آرچر بازی می‌کنید در کنار پذیرفتن ریسک کمتر در استفاده از کارت صحیح قادر به بررسی اولین حرکت رقیب بدون از دست دادن الکسیر زیاد خواهید بود. در صورتی که حریف از ترکیب‌های معروفی مانند جاینت و ماسکِیتر استفاده کرد در ادامه شما فرصتی مناسب با ۷ الکسیر برای از بین بردن و در عین حال حمله، خواهید داشت. خلاف این موضوع در صورت استفاده زود هنگام از کارت پرینس باعث می‌شود تا ترکیب جاینت + ماسکِیتِر به راحتی پرینس شما را از دور خارج می‌کند.

Clash Royale Giant جاینت

 استقرار نیرو در پشت برج‌های آرنا در پایان نبرد

بیشتر نیروهای Clash Royale از سرعت پایینی در حرکت برخوردار هستند و استقرار آنها در پشت سازه‌های دفاعی باعث می‌شود تا با توجه به سرعت پایین حرکت نیروها فرصت بیشتری برای جمع‌آوری الکسیر و استقرار کارت‌های جدید (جهت پشتیبانی از کارت رها شده در پشت سازه‌ی دفاعی خود) داشته باشید. اگر علاقمند به ایجاد ترکیب قدرتمندی مانند جاینت، ماسکِیتِر و ویچ هستید در نتیجه نیاز به ۱۴ الکسیر دارید. برای این کار باید جاینت را در ابتدا پشت سازه‌ی دفاعی رها کرده و سپس تا رسیدن جاینت به روی پُل و زمین حریف با جمع‌آوری الکسیر، ویچ و ماسکِیتِر را نیز مستقر کنید.

Clash Royale Arena-Towers ارنا

باید در ابتدا به کدام بُرج آرنا حمله کنیم؟

در هنگام آغاز مبارزه در اولین قدم باید برج آرنای حریف را که قصد حمله به آن را دارید، انتخاب کنید. با این حال، در صورتی که حریف اول حمله را آغاز کند در ادامه شما هستید که باید برای دفاع و پاسخ تصمیم بگیرید. به عنوان مثال، اگر حریف کارت آرچر را از سمت برج آرنای چپ ارسال کرد؛ نباید با نادیده گرفتن تهدید آرچرها با کارت پرینس از سمت برج آرنای راست حمله را شروع کنید. از نظر استراتژیک در کنار  وارد آمدن ضربه به برج آرنای سمت چپ، هیچ تضمینی در پیروزی پرینس در رسیدن به برج آرنای سمت راست حریف وجود ندارد. علاوه بر این وجود کارت‌هایی مانند  توم‌اِستون و اِسکلتون آرمی در عمل جلوی پیشرفت کارت‌هایی مانند جاینت، پرینس یا مینی پِکا را به راحتی می‌گیرند. بنابراین حرکت بی‌پروا و عجولانه چیزی جز باخت را به ارمغان نمی آورد.

Kings-Tower کلش رویال clash royale

برای تخریبِ تنها یک برج آرنا تمرکز کنید

یکی از اشتباهاتی که اغلب توسط بازیکنان تازه‌وارد انجام می‌شود تغییر چندباره برج آرنای مورد هدف است. باید همواره بر روی برجی که کمتر هیت‌پوینت (سطح سلامت) را دارد تمرکز کنید و بعد از تخریب برج، در صورتی که نسبت به حریف برتری داشتید، سراغ برج دوم بروید. رفتن در حالت دفاعی و همچنین دفاع برای جلوگیری از تخریب برج‌های خود در هنگام برتری، از دیگر استراتژی‌هایی است که در بازی می‌توان از آن‌ بهره برد.

Clash Royale Prince

جریان بازی را به سمت سالم‌ترین برج خود تغییر دهید

به عنوان مثال، در صورتی که برج آرنای سمت چپ دارای ۱۰۰۰ سطح سلامت (هیت‌پوینت) و برج سمت راست ۲۰۰۰ سطح سلامت است و در عین حال برج‌های حریف از سطح سلامت کاملی برخوردار هستند. در این چنین سناریویی حریف تمام تمرکز خود را برروی برج ضعیف‌تر خواهد گذاشت. با این حال، هنوز فُرصتِ فرار از شکست را با تغییر وضعیت بازی از برج چپ به برج آرنای راست دارید. برای اینکار با کمی تحمل و افزایش الکسیر در ابتدا مقداری نیروی کمکی را در مقابل حریف برای دفاع قرار دهید (به یاد داشته باشید که برج‌های آرنا به دلیل ضربه بالا با کمی نیروی دفاعی قادر به مقابله با نیروهای حریف هستند) سپس در اولین حرکت با ترکیبی مناسب و قدرتمند (مانند جاینت + ماسکیتر) از سمت برج راست حمله خود را آغاز کنید. در این شرایط با توجه به تهدید پیشِ‌رو، حریف مجبور به دفاع در برابر کارت‌های مستقر شده است. حمله‌های پشت سر هم برای جلوگیری از جمع‌آوری الکسیر توسط حریف و تغییر دوباره مسیر حمله از دیگر کارهایی است که راه را برای پیروزی در مبارزه هموار می‌کند.

Clash Royale Skeleton-Army کارت

حملات ترکیبی قدرتمند‌ترین نوع حمله هستند

به عنوان مثال، کارتی مانند جاینت به دلیل سرعت پایین، تهدیدی جدی محسوب نمی‌شود. با این حال، زمانی که این نیرو با سایر کارت‌های دوربُرد مانند آرچر و ماسکیتر همراه می‌شود به خطری بالقوه تبدیل خواهد شد. جاینت به تنهایی با کارتی مانند مینیون (۳ الکسیر)‌ از بین می‌رود اما وجود همراهانی مانند آرچر باعث بی اثر شدن کارت مینیون می‌شود. باید همچنین زمانی را برای پر شدن الکسیر خود داشته باشید تا در موج بعدی حملات ترکیب‌های جدیدی را استفاده کنید.

Clash Royale Mini-pekka

در بازی طبقه‌بندی‌های مختلفی از کارت‌ها وجود دارد:

  • نیروی زمینی: این نیرو تنها به صورت زمینی حمله می‌کند.
  • نیروی هوایی: نیروی‌های هوایی علاوه بر حمله به سایر نیروهای هوایی، قادر به حمله به نیروهای زمینی حریف نیز هستند. این نیروها تنها توسط کارت‌های دوربُرد مانند آرچر یا ماسکیتر  و همچنین سایر کارت‌های هوایی از بین می‌روند. نیروهایی مانند پرینس، بُمبِر، نایت یا والکری در برابر کارت‌های هوایی بی‌دفاع هستند. برخی از کارت‌های هوایی مانند بالون تنها قابلیت حمله به سازه‌های دفاعی را دارند.
  • نیروی نزدیک (Melee): نیروهای Melee مانند بربر تنها قادر به مبارزه به صورت تن به تن هستند.
  • نیروی دوربُرد: دسته‌ای از کارت‌ها که از دور حمله می‌کنند. این نیروها ترکیب خوبی را با نیروهای مبارزه نزدیک تشکیل می‌دهند. کارت‌های دوربُرد در کنار حمله از راه دور می‌توانند نیروهای حریف را نیز از بین ببرند. این کارت‌ها خود به سه دسته دوربُرد زمینی مانند Bomber، دوربُرد هوا و زمین مانند آرچر، دوربُرد با قدرت ضربه دسته جمعی مانند ویچ تقسیم می‌شوند.

کارت clash royalr zap

کارت‌های بازی در مجموع به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

  • کارت‌های نیرو:‌ این قبیل کارت‌ها تنها یک یا چند نیرو را به صورت همزمان در نقطه‌ی مورد نظر مستقر می‌کند.
  • کارت‌های جادو: این کارت‌ها شامل اسپل‌های آشنا از بازی Clash of Clans مانند سم، خشم (Rage) یا Arrows می‌شوند. با استفاده از این کارت ها قادر به وارد کردن ضربه یا تغییر در عملکرد نیروها هستید.
  • کارت‌های سازه: این نوع کارت‌ها شامل ساختمان‌های دفاعی جانبی یا کالکتور الکسیر و سازه‌های ساخت نیرو می‌شوند. مدت زمان استقرار کارت‌های ساختمانی محدود است.

هر یک از این کارت‌ها در جایگاه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

Clash Royale Baby-Dragon

در مجموع دو نوع مختلف کارت برای ضربه زدن وجود دارد

کارت‌هایی با «ضربه به یک هدف» این نوع از کارتها تنها به یک نیرو یا برج آرنا حمله می‌کنند و کارت‌هایی با «ضربه به صورت دسته جمعی» که به چند نیرو در یک منطقه خاص یا ساختمان ضربه وارد می‌کنند. کارت‌هایی با توانایی ضربه به یک هدف شامل نیروهایی مانند مینی پکا، آرچر، پرینس یا ماسکیتر می شوند. از طرف دیگر کارت‌هایی با توانایی ضربه دسته جمعی شامل بُمبِر، والکری، ویچ، Baby Dragon، فایربال یا Arrow می‌شوند.

هرچند در ابتدا شاید کارت‌هایی با توانایی ضربه به صورت دسته جمعی گزینه‌ی بهتری به نظر برسند با این حال این قبیل کارت ها از جمله ضعیف‌ترین نیروها در بازی محسوب می‌شوند. بدین ترتیب، هر یک از انواع مختلف کارت‌ها نقش مجزایی را ایفا می‌کنند. با کارت‌هایی دارای مهارت ضربه همگانی، قادر هستید تا در برابر کارت‌هایی با چند نیرو مانند اسکلتون، گابلینز و باربارینز که از سلامت کمتری برخوردار هستند، دفاع موثری را انجام دهید. از طرف دیگر کارت‌هایی با قدرت ضربه به یک هدف همواره از قدرت DPS (ضربه در ثانیه) بالاتری برخوردار هستند ، بنابراین این نیروها بسیار مناسب برای از بین بردن کارت‌هایی با سطح سلامت بالا خواهند بود. به عنوان مثال، مینی پکا به راحتی می‌تواند جاینت را از بین ببرد. این در حالی است که نیرویی مانند والکری باید تلاش بیشتری را جهت از بین بردن جاینت انجام دهد.

در انتها یکی از بهترین پیشنهادها برای حمله، تماشای بازپخش رقابت‌های موجود در تی‌وی‌ رویال است. این گزینه به شما کمک بسزایی را در فراگیری بهترین روش‌های حمله  و دفاع می‌کند.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما دیگر چه نکاتی در بازی Clash Royale است که باید افراد تازه‌وارد در این بازی رعایت کنند؟

منبع: Clash Royale Arena


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده