نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

کارکرد DLSS در کارت های گرافیک RTX انویدیا

هدف از معرفی DLSS از سوی انویدیا چیست و استفاده از آن در بازی‌ها چه مزیتی خواهد داشت؟

در مطالبِ قبلی که بعد از معرفی رسمیِ کارت‌های گرافیک سری جیفورس RTX 2080 Ti و RTX 2080 به آن پرداختیم، کارکردِ واحدهای پردازشِ RT برای Ray Tracing در معماری Turing را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که این قابلیت چگونه می‌تواند کیفیتِ بصریِ بازی‌ها را در آینده تحتِ تاثیر قرار دهد.

اما دومین قابلیتِ اختصاصیِ معرفی شده برای نسل جدیدِ کارت‌های گرافیکِ انویدیا DLSS نام داشت که اغلب در سایه‌ی اخبار و بررسی‌های مربوط به Ray Tracing قرار گرفت و کمتر به آن پرداخته شد. اما اهمیتِ DLSS چیست و چرا انویدیا بعد از پیاده سازی قابلیت‌های Ray Tracing، دومین اولویت را به معرفی و ارائه‌ی آن به بازی‌سازان داده است؟

فناوریِ DLSS

DLSS در لغت مخففی از عبارتِ Deep Learning Super Sampling به مفهومِ نمونه برداریِ تصاویر با کمکِ یادگیریِ عمیق در واحدِ هوش مصنوعی است. تکنیکِ معروفِ Super Sampling تاکنون یکی از روش‌های رایجِ Anti-Aliasing در بازی‌ها به شمار می‌رفته که به کمک نمونه برداری و افزایشِ دقتِ برخی نقاطِ تصویر در صحنه‌ی پردازش شده، می‌تواند به هموار سازی و پرهیز از شطرنجی شدنِ لبه‌های اشیا و آبجکت‌ها کمک کند. اما این تکنیک در ازای این کار عموما هزینه‌های پردازشیِ سنگینی را به منابعِ سخت افزاری کنسول و پی‌سی تحمیل می‌کند که در خیلی موارد از توان خارج است و به بهای افتِ نرخِ فریم و تجربه‌ی ضعیف‌تر در بازی تمام می‌شود.

واحد‌های اختصاصیِ هوش مصنوعی در تراشه‌های تورینگ که Tensor نام دارند، قرار است پیاده سازیِ Super Sampling را به روشِ نوینی انجام دهند که قبل از این در واحد‌های پردازشِ گرافیک سابقه نداشته است. انویدیا می‌تواند با توسعه دهندگانِ بازی وارد همکاری شود و با تعریف الگوریتم‌‌های یادگیری منطبق با شبکه‌ی عصبی (Neural Network) و هوشِ مصنوعی برای بازیِ مدنظر، نیاز به استفاده از شیوه‌های پر هزینه و سنگین برای پیاده سازیِ Super Sampling را مرتفع کند و به جای آن، راهکارِ DLSS را با سرعتِ بسیار بالاتر و راندمانِ بهتر روی سخت افزارِ RTX اجرا کند و در عینِ حال جلوه‌های بصری دقیق‌تر و کیفیتِ بالاتری را مخصوصا در حرکت‌های سریع ارائه کند.

انویدیا نمونه‌ای از پیاده سازیِ DLSS در دموی تکنیکی Infiltrator ساخته شده با Unreal Engine 4 را در نمایشگاهِ گیمزکام 2018 در معرضِ دید حاضران قرار داده بود:

NVIDIA DLSS

در اینجا دموی گرافیکی روی نمایشگرِ سمتِ چپ با کارت گرافیک GTX 1080 Ti و روی نمایشگرِ سمتِ راست تصویر با کارت گرافیک RTX 2080 Ti در حال اجرا است. همان گونه که در تصویر مشخص است، کارت GTX 1080 Ti این دمو را با تکنیکِ TAA برای هموار سازیِ لبه‌ها و سرعتِ ۳۱ فریم در ثانیه اجرا می‌کند، در حالی که RTX 2080 Ti همان صحنه از دمو را با تکنیکِ DLSS اجرا می‌کند و توانسته نرخِ فریمِ ۷۱ فریم در ثانیه را هم به نمایش گذارد که ۲۲۹ درصد سریع‌تر است. ضمن این که کیفیت خروجی DLSS در این صحنه بسیار بهتر و واضح‌تر به نظر می‌رسد.

تام پِتِرسون، مدیر بازاریابیِ فنی انویدیا طی اظهار نظری اعلام کرد که پیاده سازیِ تکنیکِ DLSS در بازی‌ها نیاز به همکاری مستقیمِ بازی‌سازان با انویدیا دارد. به بیان ساده، انویدیا از نسخه‌ی پیش از انتشارِ بازی برای ارسال داده‌ها به سوپرکامپیوترِ SATURN V استفاده کرده و سپس این داده‌ها را برای ساخت الگوریتمِ سفارشیِ مخصوصِ آن بازی که می‌تواند مستقیما روی واحدهای Tensor در تراشه‌ی تورینگ اجرا شوند پردازش می‌کند. با این توضیح، پیاده سازی DLSS برای یک بازی روی بازی دیگری کار نخواهد کرد و DLSS را به یک ویژگی مخصوصِ توسعه دهندگانِ بازی‌های AAA یا استودیوهایی بدل خواهد کرد که بتوانند از انویدیا پشتیبانی در چنین سطحی را دریافت کنند.

فهرست بازی‌هایی که تاکنون برای پشتیبانی از DLSS تایید شده به این شرح است:

سازنده/ ناشربازی
Studio WildcardArk: Survival Evolved
MundfishAtomic Heart
Phoenix LabsDauntless
Square EnixFinal Fantasy XV
Unbroken StudiosFractured Lands
IO Interactive/Warner BrosHitman 2
Define Human StudiosIslands of Nyne
NetEaseJustice
KingsoftJX3
Piranha GamesMechwarrior 5: Mercenaries
.PUBG CorpPlayerUnknown’s Battlegrounds
Arc GamesRemnant: From the Ashes
Croteam/DevolverSerious Sam 4: Planet Badass
Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/NixxesShadow of the Tomb Raider
Freezing Raccoon StudiosThe Forge Arena
Compulsion Games / GearboxWe Happy Few

در حال حاضر مطمئن هستیم که حداقل سه کارت گرافیکیِ RTX 2070، RTX 2080 و RTX 2080 Ti از هسته‌های پردازشی AI یا همان Tensor Cores بهره‌مند هستند و بنابراین قابلیت DLSS را پشتیبانی خواهند کرد. همچنین گفته شده که بازی‌سازان نباید هزینه‌ای برای برخورداری از این قابلیت به انویدیا بپردازند و تنها در اختیار گذاشتنِ نسخه‌ای از بازی قبل از انتشارِ رسمی یا ارائه‌ی بروز رسانی‌های جدید برای بازی کفایت خواهد کرد. پردازش‌های مورد نیاز برای DLSS روی سرورهای انویدیا ممکن است از چند روز تا یک هفته یا بیشتر هم به طول بیانجامد، اما از آنجایی که این پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی قبل از عرضه‌ی بازی یا آپدیتِ مربوطه توسط انویدیا صورت خواهد گرفت، این مساله برای کاربرِ نهایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

فراموش نکنید که مباحثِ فنی مربوط به DLSS هنوز تحتِ توافقنامه‌ی عدم افشای اسرارِ شرکت انویدیا قابلِ نشر نیست و تا زمانِ آزاد سازیِ انتشار بررسی‌های مربوط به سری RTX در ۲۹ شهریور ماه و عرضه‌ی تجاری کارت‌های گرافیکِ جدید، نمی‌توانیم به اطلاعاتِ فنی دقیق‌تری در موردِ این فناوری دسترسی داشته باشیم.


منبع legitreviews
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده