نویسنده: فرشید معتمد
// شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

گزارش اختصاصی زومجی از مراسم رسمی معرفی محصولات جدید ایسوس در ایران

همایش اختصاصیِ شرکت ایسوس در ایران با حضور اصحاب رسانه و سایت‌های فناوری برگزار شد. برای خواندن جزییاتِ خبر و آشنایی با محصولات معرفی شده با زومجی همراه باشید.

این همایش برای معرفی آخرین محصولات و دستاوردهای شرکت ایسوس برای کاربران ایرانی ترتیب داده شده بود و بخش اعظم آن معرفی مادربردهای جدید‌ِ مبتنی بر سری تراشه‌ی Z170 و قابلیت‌ مدل‌های مختلف عرضه شده را در برمی‌گرفت، اما محصولاتِ دیگر ایسوس، مخصوصا عناوین جالبِ توجه گیمرها مانند کارت‌های گرافیکی جدید و فناوری به روز شده‌ی Direct CU III هم از جمله سرفصل‌های مورد بحث سخنرانان بود.

ASUS IRAN Z170 2

سخنران این مراسم ابتدا آقای ریاضی از مدیرانِ ایسوس در ایران و سپس مجریان برنامه خانم جاوید و آقای مسلمی، توضیحاتی را پیرامون رتبه‌های بدست آمده توسطِ ایسوس و قابلیت‌های جدید این محصولات همزمان با نمایشِ اسلایدها ارائه کردند که در اینجا سعی می‌کنیم به صورت اجمالی به محصولاتِ مهم معرفی شده در این همایش و ویژگی آنها بپردازیم:

ASUS Z170-Deluxe

ASUS - Z170 -Motherboards_Z170-A_2

این مدل سعی دارد تا جای ممکن تمامِ امکانات اصلی را در قالب و طراحی مدرن اما قیمت نسبتا مناسب ارائه کند. دارای ۴ اسلات حافظه‌ی ۳۷۳۳ مگاهرتزی است و طراحی رابط 3.0  PCIe آن برای کارت گرافیکی x8/x8 است و اسلات سوم آن هم به جای مسیرهای مستقیم از پردازنده، از ۴ Lane یا خط PCIe 3.0 از پل جنوبی که در Z170 همان تراشه‌ی اصلی ما است بهره می‌گیرد و این پهنای باند را با دو عدد از پورت‌های SATA به اشتراک می‌گذارد.

ASUS IRAN Z170 1

از دیگر قابلیت‌های Z170، درگاه M2 با پهنای باندِ سرانجام افزایش یافته‌ی PCIe 3.0 X4 و قابلیت ترکیب دو ذخیره ساز PCIe و Raid کردن آنها با یکدیگر است ( مثلا اسلات M.2 با کارت اضافه شونده ی PCIe Hyper M.2 X4)، کارت شبکه‌ی اینتل و همین‌طور کارت صدای مجتمع با تراشه‌ی Realtek ALC1150 و پوشش محافظ Crystal Sound 3 را می‌توان برشمرد.

5Way Optimization: همانندِ نسل گذشته برای بهینه سازی و اورکلاک بی دردسر و آسان سیستم در نظر گرفته شده و این بار یک هِدِر اضافی مخصوصِ اتصال پمپ خنک کننده‌ی مایع برای تامین توان ۱ آمپری هم به آن اضافه شده است.

ASUS IRAN Z170 4

این فناوری انحصاری می‌تواند تنظیماتِ پیچیده و متعدد سیستم را بر اساس الگوی کاربری ، مدل پردازنده و قطعات کلیدی دیگر بهینه سازی کرده و راندمان را به نحوِ چشمگیری افزایش دهد. این افزایش راندمان فقط به اورکلاک پردازنده خلاصه نمی‌شود و شامل بهینه سازی کارکردِ فن‌های سیستم، مدیریت مصرف انرژی و تنظیمات شبکه و کارت صدا برای اولویت دادن بازی‌ها و ابزارهای نرم افزاری مختلف است.

ASUS PRO Clock: یک تراشه‌ی نوسان سازِ (Clock Generator) اختصاصی برای فرکانس پایه یا BLCK در مادربردهای نسل ششم اینتل که اجازه تولید و به کار گیری فرکانس‌هایی تا محدوده‌ی ۴۰۰ مگاهرتز و حتی بالاتر را می‌دهد و در هماهنگی با تراشه‌ی TPU می‌تواند راه جدیدی را برای اورکلاکِ سیستم تا سطوح غیر قابلِ دسترس در نسل‌های گذشته هموار سازد. اگر به خاطر داشته باشید، شرکتِ اینتل افزایش فرکانس پایه‌ی BLCK را در چند نسل گذشته محدود کرده بود و کاربران نمی‌توانستند با استفاده از این گزینه و بدون دستکاری و افزایش ضریب کاریِ پردازنده در مدل‌های سری K، از افزایش فرکانس قابل توجهی برخوردار شوند.

پورت USB 3.1 البته از Type A و پشتیبانی از استاندارد NVMe برای اسلاتِ M.2 و PCIe نیز در این مدل لحاظ شده است.

مادربردهای سری ROG از Z170

خانواده MAXIMUS VIII به مانند نسلِ گذشته دارای اعضای Ranger، Gene، HERO و EXTREME است که برای پوشش محدوده‌ی مدل‌های ارزان قیمت‌تر تا مدل رده حرفه‌ای و گران‌قیمت در نظر گرفته شده است و امکاناتِ رده بالای بسیاری را در اختیار گیمرها و اورکلاکرها قرار می‌دهند.

ASUS-ROG-Z170-Motherboards

در اینجا هم علاوه بر داشتن قابلیتِ  5Way Optimization و PRO Clock، امکانات دیگری مانند تِمِ اختصاصی و معروف ROG با ترکیب رنگ آشنای آن و سینک‌های حرارتی بزرگ و با کیفیت روی قطعات اصلی و تغذیه کننده‌های ولتاژِ پردازنده ، کارت صدای آنبرد با  SupremeFX 2015 با استفاده از Realtek ALC1150 و تراشه‌ی نوسان‌ساز مستقل با مدار ایزوله شده و پوشش محافظ، کارت شبکه‌ی اینتل و USB 3.1 و قابلیت Keybot II برای تعریف ماکروهای اختصاصی روی کیبورد، از مشخصاتِ مشترک تمام مدل‌های خانواده‌ی ROG Z170 هستند. در نظر داشته باشید که تعداد سنسورهای دما و هِدرهای کنترلِ فن تعبیه شده در بخش‌های مختلف این سری نسبت به مدل‌های Z97 به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

MAXIMUS VIII EXTREME

این پرچمدار در هیبتِ یک مدل قدرتمند با طرحی از ترکیب سینک‌های فلزی تمام نقره‌ای و رنگ قرمز ساخته شده که روی بردِ مشکی بسیار با عظمت به نظر می‌رسد. از کانکتورهای برق ۸ و ۴ پینی در بالای سوکت پردازنده استفاده کرده تا توانِ اورکلاک آن با استفاده از ۱۲ فاز DIGI+VRM تا مرز امکان افزایش یابد. این مادربرد برای تقسیم خطوط PCIe 3.0 از یک تراشه‌ی PLX مجزا استفاده می‌کند و بنابراین می‌تواند تا ۴ کارت گرافیکی را در ترکیب‌های مختلف پشتیبانی کند.

در بخش اورکلاک در گوشه‌ی بالای سمت راست برد، بخشی به نام OC Zone وجود دارد که دارای سوییچِ LN2 و سوییچ‌های غیرفعال سازی PCIe و اتصالات اندازه گیری ولتاژها و کلیدهای دیگر برای گزینه‌های مختلف است. استفاده از قطعات جدید و فوق العاده با کیفیتِ MicroFine Alloy Choke در بخش مدار تغذیه‌ی ولتاژ برای اولین بار در این نسل صورت گرفته است.

برای USB 3.1 علاوه بر مدلِ Type-A تعبیه شده در مدل‌های مشابه، یک پورتِ Type-C هم در این برد تعبیه شده و در پورت‌های SATA نیز دو پورت SATA Express پیاده سازی شده است.

جدیدترین قابلیت این مدل در سری Z170 هم Lighting control نام گرفته که با استفاده از یک LED تمام رنگی روی سینک حرارتیِ تراشه‌ی Z170 می‌تواند رنگ دلخواه کاربر را با نرم افزار مربوطه‌اش نمایش دهد. این قابلیت در مدل‌های نسل قبلی محدود به رنگ قرمز بود که ممکن بود الزاما با قطعات دیگر همخوانی نداشته باشد.

همایش معرفی محصولات ایسوس در ایران

MAXIMUS VIII HERO

ترکیبی از سینکِ فلزی روی VRM ها و همین‌طور تراشه‌ی Z170 و محافظ پلاستیکی روی پورت‌های خروجی و مدار اختصاصی کارت صدا را در طراحیِ این مدل شاهد هستیم که از همان الگوی متعارفِ مادربردهای ROG پیروی می‌کند.

در این مدل نیز ۱۰ فاز DIGI+VRM سوکت پردازنده را احاطه کرده‌اند و  5-Way Optimizationو PRO Clock را برای سهولت اورکلاک و افزایش بدون زحمتِ راندمان در اینجا هم داریم. نماینده‌ی ایسوس مزیتِ  Pro Clock را امکان دسترسی به فرکانس پایه‌ی ۴۰۰ مگاهرتز و زمان بوت پایین‌تر در کنار پایداری بیشتر در شرایط اورکلاکِ بسیار بالا عنوان کرد که بدست آوردن رکوردهای بالاتر را ممکن می‌سازد.

از سوی دیگر از طریق بایوس UEFI و قابلیت EZ Flash 3 می‌توانید آخرین نسخه‌ی بایوس را مستقیما از طریقِ اینترنت یا یک ذخیره‌ ساز USB متصل به دستگاه دریافت کرده و ارتقا دهید.

دیگر قابلیت‌های این مدل، RamCache برای کَش کردن بهینه‌ی فایل‌های ضروی یا پر استفاده‌ی سیستم یا بازی‌های مورد علاقه‌ی شما در حافظه‌ی اصلی است که سرعت بارگذاری و لود بازی‌ها را به کسری از چند ثانیه تقلیل می‌دهد و به صورت‌ِ رایگان در اختیار تمام کاربران قرار دارد. همچنین قابلیت Lighting Control جدید را در این مدل هم داریم که دارای ۶ تم رنگی مستقل است که یکی از آنها تغییر رنگ LED لوگوی ROG با توجه به دمای کاری پردازنده‌ی اصلی است.

MAXIMUS VIII RANGER

این مدل هم تمام قابلیت‌های مدل Hero را دارد، با این تفاوت که در اینجا قطعات بکار رفته در مدار تغذیه‌ی ولتاژ از درجه‌ی پایین‌تری هستند و از امکانات جانبی نظیر Lighting Control و LED تمام رنگی و قاب پلاستیکی محافظ پوشش دهنده‌ی پورت‌های پشتی و مدار کارت صدا هم خبری نیست.

Z170 Pro Gaming و Z170i Gaming

در اینجا عضوهای تازه وارد مدل‌های مخصوصِ بازی ایسوس در این سری را داریم که با قیمت و امکانات پایین‌تر نسبت به سری ROG می‌توانند کاربرانِ بیشتری را ترقیب به خرید مادربرد ایسوس کنند.

Z170-Pro-Gaming-box

مدل Z170 Pro Gaming هم در سالن همایش به معرض دید میهمانان گذاشته شده بود.

مادربردهای Z170 Sabertooth

مادربردهای ایسوس در نسل Z170 در سری معروفِ TUF هم نماینده‌ی جدیدی داشتند که همان SABERTOOTH Z170 MARK 1 است و علاوه بر دارا بودن مشخصاتِ عمومی مادربردهای Sabertooth مانند مقاومت بیشتر در شرایط کاری سخت، ۲۰ درصد توان تحملِ حرارت بیشتر و ۵ برابر طول عمر بیشتر را نسبت به مدل‌های معمولی نوید می‌دهند. سری TUF با صفحات پشتی مستحکم کننده (Fortified Backplate) با نامگذاری Thermal Armor عرضه می‌شوند که تواناییِ تحمل وزنی به سنگینی ۱۰ کیلوگرم را دارد و امکان نصب خنک کننده‌های سنگین را فرآهم می‌کند.

Sabertooth-Z170-Mark-1

از آنجایی که مدل جدیدِ ما از این سری دارای اسلات M.2 هم هست، فن خنک کننده‌ای روی برد تعبیه شده که هوا را به سمت ذخیره ساز M.2 جریان می‌دهد. از نظر ما این قابلیت مهمی است، چرا که طبق بررسی‌های صورت گرفته برخی از مدل‌های پر‌سرعت جدید M.2 مثل SM951-NVMe از شرکت سامسونگ، مشکلِ تبادل حرارتی دارند و در تداوم عملیات خواندن و نوشتن در سرعت‌های بالا، افت راندمان موقتی اما قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهند که برای کاهشِ دمای کاری و بازگشت به وضعیت نرمال تراشه‌ی کنترلر اصلی ایجاد می‌شود و وجود یک خنک کننده‌ی پویا می‌تواند از این افتِ راندمان پیشگیری کند.

ویژگی دیگر این مدل دارا بودن کنترلر خاصی برای بررسی اطلاعات رسیده از ۱۲ سنسور مجزای این مدل در سطح مادربرد است که TUF Ice نامگذاری شده و می‌تواند خطاهای احتمالی را بررسی و رصد کند. قابلیت TUF Detective 2 هم به کاربر اجازه می‌دهد که وضعیت سخت افزار را از طریق تلفن هوشمند مشاهده کند و با Thermal Radar 2 هم می‌توان سرعت فن‌های مختلف سیستم و حتی فن کارت گرافیک سازگار را تنظیم و بهینه کرد.

ASUS Direct CU III

در پایان معرفی مادربردها گریزی به فناوری جدید ایسوس در حیطه‌ی کارت‌های گرافیکی هم زده شد که طی آن نماینده‌ی ایسوس به معرفی قابلیت‌ها و پیشرفت‌های کلیدی در طراحی این خنک کننده‌ی جدید پرداخت، هر چند که اعلام شد کارت‌های گرافیکی جدید با این خنک کننده مثل ASUS GTX 980 Ti Strix هنوز در داخل کشور رسما عرضه نشده است.

ASUS-STRIX-GTX-980-Ti-DirectCU-III_6

برخی مشخصه‌های قبلی Direct CU II مثل فن ‌های خاموش در حالت بیکار و Fortified Backplate در پشت برد کارت گرافیک در اینجا هم وجود دارد، اما یک نمایشگر کوچک روی بدنه که برند Strix را به طور متناوب روشن و خاموش می‌کند قابلیتی جدید است.

نمایش اورکلاک پردازنده‌ی اسکای لیک روی مادربرد Ranger MAXIMUS VIII

در گوشه‌ی دیگری از سالن هم دو تن از اورکِلاکرهای حرفه‌ای ایسوس مشغول کار با مادربرد و پردازنده‌ی اِسکای لِیک جدید بودند تا با استفاده از نیتروژن مایع، رکوردِ اورکلاک این نسل و قابلیت‌ها و نقطه ضعف‌های احتمالی بایوس‌های نابالغ فعلی را ارزیابی کنند.

ASUS IRAN Z170 3

مجری برنامه در تشریحِ فعالیت این دوستان به ما گفت که تیم ایسوس توانسته‌اند رکوردِ فرکانس ۵/۹ گیگاهرتز را در سایت hwBot برای خودشان ثبت کنند که دستاورد قابل توجهی محسوب می‌شود، مخصوصا اینکه اعضای این تیم محدودیت بایوس‌های فعلی در توانایی ارائه‌ی سقف ۱/۷ ولت برای پردازنده را به عنوان یکی از دلایل عدم ثبت رکورد بالاتر در عملیات خود عنوان کردند که این محدودیت‌ها همیشه در نسخه‌های ابتدایی بایوس امری طبیعی و قابل پیش بینی است.

نظرات و انتقاداتِ خود را در مورد محصولات جدید ایسوس در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذارید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده