نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۹

بازار سیاه فروش کارت گرافیک RTX 4090 در چین به اوج رسید

ظاهراً خرید سیستم‌های پیش ساخته‌ی مجهز به کارت گرافیک RTX 4090 و فروش GPU آن در بازار سیاه چین به کار پردرآمدی در کشورهای همسایه چین تبدیل شده است.

براساس گزارش وبسایت MyDrivers در چین، شخصی اقدام به خرید ۲۰ سیستم پیش ساخته‌ی مجهز به کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در تایپه کرده است. نکته‌ی جالب توجه اینجا است که این شخص تصمیم به فروش کارت گرافیک به کار رفته در این سیستم‌ها را به‌صورت جداگانه و در بازار سیاه چین داشته است. باوجود هزینه ۶۵۰ هزار یوان معادل ۹۱ هزار دلار آمریکا برای خرید این سیستم‌ها، شخص مورد نظر معتقد است که همچنان می‌تواند از محل فروش این پردازنده‌های گرافیکی سود کند.

تأیید صحت این خبر کار دشواری است اما رسانه‌ها گزارش‌های متعددی در اینباره منتشر کردند که نشان می‌دهد موارد مشابه دیگری هم در بازار تایوان، سنگاپور، ویتنام و دیگر کشورهای همسایه چین وجود دارند که به‌دنبال درآمدزایی از وضعیت فعلی این کشور هستند.

فراگیری تکنولوژی هوش مصنوعی و کاربردهای آن در دنیای امروزی، حجم تقاضای بالایی را برای پردازنده‌های گرافیکی رده بالای انویدیا و به‌ویژه کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 4090 ایجاد کرده است. به‌نظر می‌رسد که بعد از فروکش کردن تب رمزارزها حالا این زمینه به بهانه جدیدی برای کمیاب شدن و در نتیجه بالارفتن بی‌رویه قیمت این محصولات برای مصرف‌کنندگان واقعی خود که گیمرها باشند تبدیل شده است. البته که تحریم چین توسط دولت آمریکا نیز مزید بر علت شده است.

افزایش قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در چین

اما از‌طرفی انویدیا برای رفع این مشکل و دور زدن محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت، تصمیم به معرفی محصول خاصی برای بازار چین گرفت که به نام GeForce RTX 4090D شناخته می‌شود. این GPU که به‌دلیل دسترسی دشوار پوشش محدودی در رسانه‌های نقد و بررسی کننده محصولات سخت‌افزاری داشت، هم‌اکنون با قیمت حدودی ۱۴ هزار یوان چین معادل ۱۹۰۰ دلار آمریکا در این کشور به فروش می‌رسد اما به‌نظر می‌رسد که چندان در تأمین نیاز بازار به GeForce RTX 4090 موفق ظاهر نشده است.

MyDrivers به نقل از یکی از مؤسسین استارتاپ‌های هوش مصنوعی در هنگ کنگ که از مشکلات عدم دسترسی به پردازنده‌های گرافیکی 4090 در بازار شکایت داشتند، به پوشش برخی چالش‌هایی که هم‌اکنون بازار چین با آن مواجه است پرداخته است. درحال حاضر هیچ راه قانونی برای خرید این GPU در این کشور وجود ندارد و این باعث شده تا بازار سیاه آن در این روزها به اوج خود برسد. البته براساس گزارش‌های منتشر شده، خرید یک کارت گرافیک RTX 4090 در چین کار چندان دشواری هم نیست و سه تا چهار روز زمان می‌برد.

هنوز مشخص نیست که چرا این شرکت‌ها همچنان ترجیح می‌دهند کارت گرافیک اورجینال RTX 4090 را به‌جای RTX 4090D خریداری کنند. اطلاعات رسمی منتشر شده از مشخصات فنی این GPU نشان می‌دهد تنها ۱۰ درصد از تعداد هسته‌های پردازشی آن برای تأمین محدودیت توان پردازشی اعمال شده در تحریم‌ها کاهش یافته است. ظاهراً این تلاش‌ها ارزش هزینه و زمان آن را دارد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده