نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۵

نتایج بررسی کارت گرافیک RTX 4090D منتشر شد؛ تا ۶ درصد کندتر از 4090

اولین نتایج بررسی کارت گرافیک اختصاصی GeForce RTX 4090D برای بازار چین منتشر شده که نشان می‌دهد عملکرد گیمینگ آن نزدیک به سطح نسخه اورجینال RTX 4090 است.

وبسایت Expreview با دسترسی به کارت گرافیک GALAX GeForce RTX 4090D Metal Master در بازار چین، به برررسی عملکرد گیمینگ و هوش مصنوعی آن در مقایسه با نسخه اورجینال RTX 4090 پرداخته است. کارت گرافیک جدید انویدیا که به‌طور ویژه برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده در بازار چین و چند کشور جهان در نظر گرفته شده است، برمبنای پردازنده گرافیکی AD102-250 طراحی شده است که در مقایسه با تراشه‌ی به کار رفته در نسخه قبلی RTX 4090 عملکرد TPP یا Total Processing Performance محدودتری (۴۸۰۰ امتیاز) دارد.

در نتیجه انویدیا مجبور شده است تا برای این کار مشخصات GPU پرچم‌دار خود را کاهش دهد تا تراشه جدیدی را برای عرضه به بازار چین تولید کند. پردازنده گرافیکی GALAX GeForce RTX 4090D Metal Master با مشخصات رفرنس زیر طراحی شده است. ۱۴۵۹۲ هسته‌ی CUDA شامل ۴۵۶ هسته تنسور و ۱۱۴ هسته RT که با فرکانس پایه ۲۲۸۰ مگاهرتز و فرکانس بوست کلاک ۲۵۲۰ مگاهرتز درکنار ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X با یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت و سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه قرار دارد و پهنای باند ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه را برای آن به‌دنبال دارد.

TGP این کارت به ۴۲۵ وات می‌رسد و توان مصرفی آن ازطریق همان کانکتور ۱۶ پین 12V-2x6 منتقل می‌شود. با اینکه این مدل کاستوم شده از پیکربندی فن سه‌گانه بهره‌ می‌برد، انویدیا این کارت را با قابلیت اورکلاک عرضه نکرده است تا به محدودیت 4800TPP پایبند باشد.

پردازنده گرافیکی کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090D

بنابراین با RTX 4090 D به موارد زیر دسترسی خواهیم داشت:

  • عملکرد گیمینگ تقریباً مشابه RTX 4090
  • ۱۱ درصد تعداد هسته‌های CUDA و Tensor کمتر
  • پیکربندی حافظه گرافیکی یکسان (۲۴ گیگابایت حافظه G6X)
  • TGP پایین‌تر (۴۲۵ وات)
  • عدم عرضه نسخه رفرنس Founders Edition
  • فقط محدود به نسخه‌های کاستوم
  • عدم پشتیبانی از قابلیت اورکلاک
  • قیمت یکسان با RTX 4090

البته که اورکلاک همچنان برای این کارت در دسترس خواهد بود اما در محدود توان مصرفی ۴۲۵ وات. کارت گرافیک 4090D قادر است تا فرکانس ۲۰۰ مگاهرتز اورکلاک شده و درنهایت ۲.۳ درصد عملکرد بالاتری را در تست‌های شبیه‌ساز حاصل کند. بنابراین باید در بازی‌های ویدیویی انتظار بهبود عملکرد ۱ الی ۲ درصدی را داشته باشیم.

نتایج بنچمارک NVIDIA GeForce RTX 4090D

Expreview کارت گرافیک GeForce RTX 4090D را در مقابل RTX 4090 و در رزولوشن 4K مورد بررسی قرار داده است که نتیجه آن ۵.۸ درصد عملکرد کندتر آن است که با فعالسازی قابلیت frame generation این اختلاف به ۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. GeForce RTX 4090D در تست‌های بنچمارک AI و بازدهی نیز همان اختلاف ۶ درصدی را با 4090 و 4080 نشان می‌دهد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که RTX 4090D به‌راحتی از AMD Radeon RX 7900 XTX عبور کرده و در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد:

نمودار سطح عملکرد کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090D

این نتایج با درنظرگرفتن کاهش هسته‌های پردازشی NVIDIA GeForce RTX 4090D کاملاً معقول و قابل قبول به‌نظر می‌رسند اما با در نظر داشتن این نکته که انویدیا این GPU را در چین با همان قیمت 4090 به فروش می‌رساند، شرایط کمی تغییر می‌کند. قطعاً این احتمال وجود دارد که این کاهش مشخصات در شرایط خاصی به اختلاف عملکرد بیشتری هم منجر شود؛ اما نکته‌ی مثبت این است که توان مصرفی پایین‌تر این GPU باعث می‌شود در دمای پایین‌تری عمل کند و به ندرت از مرز ۷۰ درجه سانتی‌گراد عبور کند.

بالاترین توان مصرفی آن در تست‌های انجام شده ۴۶۱ وات بوده که دمای نقطه داغ ۷۶ درجه را برای آن به‌دنبال داشته است. در هرحال انویدیا با GeForce RTX 4090D یک‌بار دیگر یک محصول پرچم‌دار دار را در چین ارائه کرده است و بهترین عملکرد گیمینگ و هوش مصنوعی را در بازار این کشور در اختیار دارد. کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900 XTX و نسخه XT آن بعد از ممنوعیت فروش RTX 4090 در چین فروش خوبی را تجربه کردند اما باتوجه‌به نرم افزارهای قوی هوش مصنوعی و پشتیبانی آن‌ها از GPU انویدیا انتظار می‌رود که 4090D بار دیگر محبوبیت 4090 را در بازار این کشور به‌دست آورد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده