نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۹

اجرای بهتر بازی Starfield روی کارت گرافیک AMD

بررسی‌ها نشان می‎‌دهد که Starfield، بازی بزرگ این روزهای صنعت ویدیوگیم روی سخت‌افزار AMD عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا دارد.

وبسایت ChipsAndCheese با استفاده از کارت‌های گرافیک RTX 4090 و RX 7900 XTX نگاه دقیقی به عملکرد بازی استارفیلد روی جدیدترین پرچمداران انویدیا و AMD داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پردازنده‌های گرافیکی AMD در تمامی رزولوشن‌ها، بازده عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند. البته در رزولوشن‌های بالاتر این فاصله کمتر و کمتر می‌شود.

کاربر Mikereysalo در ردیت خلاصه‌ای از این نقد و بررسی را ارائه کرده که نشان می‌دهد AMD با برخورداری از مزیت‌های معماری پردازنده‌های گرافیکی خود و سازگاری آن با ساختار این بازی، برتری را رقم زده است. از جمله‌ی این موارد، باید به تعداد هسته‌های کمتر در مقابل فایل‌های رجیستر بزرگ‌تر اشاره کرد که به GPU این امکان را می‌دهد تا تعداد رشته‌های بیشتر را به ازای هر هسته دنبال کند و فضای بیشتری را در اختیار بگیرد؛ تا این امر به عملکرد بهتر GPU منجر شود.

پهنای باند بالاتر حافظه کش L2 که به‌دلیل حجم پایین‌تر آن میسر شد. استفاده از wave 64 به‌جای wave32 که تنها نیمی از رشته‌ها را ردیابی می‌کند، اما برخی مزایای عملکرد را با خود به همراه دارد. خود این هم از جمله مواردی است که در مجموع منجر به عملکرد بهتر این بازی روی سخت‌افزار تیم قرمز شده است.

عملکرد بهتر استارفیلد روی سخت افزار AMD در مقایسه با انویدیا

البته لازم به ذکر است که اینطور نیست که سخت‌افزار انویدیا در اجرای بازی Starfield ضعف داشته باشد. درواقع مسئله این است که پردازنده‌های گرافیکی AMD هستند که در اجرای این بازی فراتر از سطح عملکرد خود ظاهر می‌شوند. بااین‌حال، ChipsAndCheese نتیجه‌گیری کرده که استراتژی انویدیا با آرایه‌های شیدر سنگین RTX 4090 که منجر به برتری عملکرد آن با ۵۵.۲ فریم در ثانیه در زمان تأخیر ۱۸.۱ میلی ثانیه در مقابل ۵۰ فریم بر ثانیه و ۲۰.۲ میلی ثانیه‌ی 7900XTX شده، کاملا مورد تأیید است.

نتایج کامل بررسی عملکرد این بازی روی سخت‌افزار پرچم‌دار انویدیا و AMD نکات جالب توجهی را ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که بازی استارفیلد از بتسدا چطور از برتری‌های خاص معماری تراشه‌های AMD برای اجرای بهتر استفاده کرده است.

کارت گرافیک ADM نسخه ویژه استارفیلد

بازی Starfield با برخورداری از داستان درگیرکننده، محتوای بسیار زیاد و درگیری‌های جذاب می‌تواند یک پیشنهاد اجتناب‌ناپذیر به علاقه‌مندان به بازی‌های نقش‌آفرینی شرکت Bethesda باشد. البته این ویدیوگیم نیازمند یک سخت‌افزار مناسب برای جلوگیری از مشکلات عملکردی بازی و تأثیرگذاری آن‌ها روی تجربه‌ی کلی است. گاهی این مسائل وابسته به توان سیستم شما هم نیست. در هر حال زومجی در بررسی بازی Starfield به آن امتیاز ۸.۵ را داد. افشین پیروزی در بخشی از مقاله خود درباره این بازی می‌نویسد:

«استارفیلد مملو از اتفاق‌ها و داستان‌های اصلی و فرعی است که در گوشه و کنار دنیای آن انتظار گیمر‌ها را می‌کشند. حتی اگر برخی از سیاره‌ها و محیط‌هایش کمی بی‌روح هم باشند و مخاطب را درگیر پیاده‌روی‌های حوصله‌سربر کنند، ولی کفه ترازو به نفع داستان‌ها و اتفاق‌های هیجان‌انگیزی سنگین‌تر است که در محیط‌های جذاب‌تر بازی انتظارمان را می‌کشند».

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده