نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۴

افشای عملکرد پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل؛ ۳ درصد سریع‌تر از Raptor Lake

MSI به افشای عملکرد پردازنده‌های نسل چهاردهمی Raptor Lake Refresh پرداخته تا تقریباً همه چیز را درباره اطلاعاتی که تاکنون از این خانواده می‌دانستیم تأیید کند.

نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل برای علاقه‌مندان به حوزه تکنولوژی و سخت‌افزار چندان ناشناخته هم نیست. تاکنون اخبار و مطالب مختلفی درباره ماهیت و مشخصات احتمالی این تراشه‌ها برای پلتفرم دسکتاپ منتشر شده که کم و بیش هم به تأیید منابع مختلف رسیده است. اما اینبار یک افشای کلاسیک دیگر از سوی یکی از شرکای تجاری اینتل در تولید محصولات مبتنی بر پردازنده‌های این شرکت صورت گرفته تا مهر تأیید دیگری بر جزئیات مربوط‌به سری رفرش شده‌ی تراشه‌های Raptor Lake باشد.

MSI به‌طور ناخواسته و پیش از عرضه رسمی، اقدام به افشای پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل Raptor Lake Refresh برای دسکتاپ کرده است. برای شروع باید گفت که MSI شماری از ویژگی‌های کلیدی پردازنده‌های سری Raptor Lake Refresh را در فهرست رسمی خود قرار داده که هیچ تغییرات ساختاری را در معماری این تراشه‌ها نسبت به نسل قبل نشان نمی‌دهد.

تنها تفاوت‌ها به سرعت کلاک، محدودیت‌های توان مصرفی بالاتر و یک مدل جدید Core i7 با هسته‌، رشته و ظرفیت حافظه کش بیشتر برمی‌گردد. این کانفیگ، یک مدل ارتقاء یافته نسبت به پردازنده ۸+۸ هسته‌ای Core i7 از نسل ۱۳ محسوب می‌شود که با میانگین مثبت ۱۷ درصد بیشترین ارتقاء عملکرد را در میان مدل‌های مختلف این سری تجربه می‌کند.

افشای مشخصات پردازنده های نسل چهاردهمی اینتل

از آن‌جایی‌که در سایر تراشه‌های این نسل تعداد هسته‌ها ثابت مانده و تنها سرعت کلاک آن‌ها دستخوش تغییر شده است، مدل‌های دیگر این سری چنین پیشرفتی را نخواهند داشت. MSI میانگین ۳ درصد را برای بهبود عملکرد تراشه‌های این نسل گزارش کرده و به‌جز آن، به پشتیبانی از حافظه سریع‌تر درکنار آپشن‌های جدید مادربرد و اضافه شدن Wi-Fi 7 و Bluetooth 5.4 اشاره دارد.

لازم به ذکر است که MSI و سایر تولیدکنندگان مادربردهای دسکتاپ، سازگاری پلتفرم‌های فعلی با تراشه‌های نسل جدید را حفظ خواهند کرد. بنابراین اگر تصمیم به خرید یک CPU جدید اینتل و به کارگیری آن روی مادربرد LGA 1700 فعلی خود را داشته باشید، این کار کاملاً امکان‌پذیر است.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake Refresh

همان‌طور که قبلاً هم گفته شده، نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake Refresh تفاوت چشمگیری را در عملکرد پردازنده‌های فعلی این شرکت به‌وجود نخواهند آورد. اما این پیشرفت نسبی هم با افزایش توان مصرفی همراه خواهد شد.

اینتل در نظر دارد تا طی ماه‌های پیش رو و ازطریق رویداد Innovation 23 نسبت به رونمایی و عرضه محصولات جدید خود اقدام کند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده