نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۹

ادامه روند کاهشی عرضه جهانی GPU در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳

طبق گزارش جدید عرضه‌ی جهانی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، AMD و اینتل طی سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ روند نزولی خود را حفظ کرده و انویدیا همچنان با ۸۴ درصد بیشترین سهم را دارد.

براساس گزارش وبسایت آنالیز و تحقیقات Jon Peddie Research حجم بازار پردازنده‌های گرافیکی AIB نسبت به بازه‌ی سه‌ماهه‌ی گذشته ۱۲.۶ درصد کاهش داشته و این اختلاف در مقیاسه با سال گذشته به ۳۸.۲- درصد می‌رسد. نرخ پیوست یا نسبت محصولات ثانویه فروخته شده به محصول اصلی مورد نظر نیز برای تجارت GPU از سه ماه گذشته ۸ درصد افزایش یافته اما وقتی با موعد مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنیم همچنان یک کاهش ۲۱ درصدی را مشاهده خواهیم کرد.

از نظر تعداد نیز باید گفت که در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ جمعا ۶.۳ میلیون واحد کارت گرافیک مجزا به فروش رسیده است. خلاصه گزارش JPR در این خصوص به شرح زیر است:

  • کاهش ۱۲.۶ درصدی عرضه GPU نسبت به سه‌ماهه‌ی گذشته پایین‌تر از نرخ میانگین ۴.۹- درصد طی ۱۰ سال گذشته است.
  • مجموع کل پردازنده‌های گرافیکی AIB عرضه شده نسبت به سال گذشته ۳۸.۲ درصد کمتر بوده و از ۷.۱۶ میلیون واحد در دوره سه‌ماهه‌ی گذشته به ۶.۳ میلیون واحد رسیده است.
  • نسبت آمار فروش پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ AMD طی سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۳ به سه‌ماهه‌ی گذشته ۷.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
  • آمار فروش انویدیا نیز در مقایسه با دوره سه‌ماهه‌ی قبلی ۱۵.۲ درصد کمتر شده اما این شرکت همچنان با در اختیار داشتن ۸۳.۷ درصد از بازار فروش GPU در این صنعت پیشتاز است.

سهم انویدیا AMD و اینتل از بازار GPU

از نظر سهم بازار نیز باید به این نکته اشاره داشت که سهم انویدیا از بازار GPU به ۸۴ درصد کاهش پیدا کرده و وضعیت AMD همچنان در سطح ۱۲ درصد ثابت است. در این بین فقط اینتل بوده که سهم خود را به ۴ درصد افزایش داده است.

JPR توضیح داده که وضعیت کنونی بازار در حال اصلاح بوده انتظار دارد که نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با عرضه محصولات میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه‌تر به مراتب برای تولیدکنندگان بهتر باشد. انویدیا به‌تازگی محصولات سری GeForce RTX 4060 را معرفی کرده و در ماه ژوئیه روانه بازار خواهد کرد. AMD نیز اخیرا Radeon RX 7600 را به مخاطبان خود معرفی کرده و گزینه‌های دیگری هم در راه دارد.

از سوی دیگر انویدیا و AMD موجودی خوبی از پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تر دارند که برای جذب مخاطبان سطح میان‌رده و گیمرهای بازار اقتصادی گزینه‌های خوبی برای این دو شرکت محسوب می‌شوند. از‌طرفی اینتل به‌شدت در بازار محصولات میان‌رده فعال شده و سعی در ارائه بهترین نسبت عملکرد به قیمت در محصولات خود است. این شرکت قیمت کارت گرافیک Arc A750 را زیر ۲۰۰ دلار کاهش داده و Arc A770 را به‌عنوان ارزان‌قیمت‌ترین کارت گرافیک ۱۶ گیگابایتی موجود با کمتر از ۳۰۰ دلار به فروش می‌رساند.

کارت های گرافیکی انویدیا و اینتل و AMD

باوجود محصولات جدیدی که از طرف هریک از این شرکت‌ها معرفی شده، علاقه‌مندان استقبال بسیار کمی از این پردازنده‌های گرافیکی داشتند که دلیل واضح آن نیز نسبت نه چندان جذاب قیمت به عملکرد این محصولات و اختلاف ناچیز آن‌ها با پیشنهاد‌ها نسل قبل است. مثلاً کارت‌های گرافیک RTX 4060 Ti و RTX 4060 که با قیمت‌های یکسان یا بعضاً ارزان‌تر از مدل‌های هم رده نسل قبل خود عرضه شدند نیز به‌دلیل افزایش عملکرد نه چندان چشمگیر آن‌ها مورد استقبال قرار نگرفتند.

انویدیا کارت گرافیک RTX 4060 Ti را در دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی رونمایی کرده و به ادعای این شرکت تا ۷۰ درصد عملکرد گیمینگ سریع‌تری در مقایسه با RTX 3060 Ti از نسل قبل دارد. البته این اختلاف با درنظرگرفتن تأثیر DLSS 3 و دیگر تکنولوژی‌های نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت میسر شده و اگر بدون DLSS 3 این اختلاف را محاسبه کنید، فقط به ۱۵ درصد برتری نسبت به نسل قبل خواهید رسید که شما را در سطح RTX 3070 قرار می‌دهد. اما باز هم انرژی خیلی کمتری را مصرف خواهید کرد.

درنهایت باید دید که غول‌های بزرگ صنعت GPU چه راهکاری را برای خارج کردن بازار این صنعت از رکورد در پیش خواهند گرفت.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده