نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۷

عرضه SDK فناوری Path Tracing انویدیا برای توسعه دهندگان بازی‌ها

انویدیا اولین قدم در ارائه فناوری Path Tracing برای بازی‌های ویدیویی را برداشته و SDK این تکنولوژی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد.

انویدیا در رویداد GDC یا Game Developer Conference امسال روی دو موضوع تمرکز داشته که شامل فناوری Path Tracing و تکنولوژی ایجاد فریم در بازی‌های ویدیویی است. مورد دوم یا فناوری تولید فریم در بازی‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در کارت‌های گرافیک RTX 40 برای گیمرها به خوبی شناخته شده اما Path Tracing هنوز به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. انویدیا امروز SDK یا کیت توسعه نرم‌افزاری Path Tracing را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده تا تغییر این شرایط را آغاز کند.

کیت توسعه نرم افزاری Path Tracing

فناوری Path Tracing هنوز هم برای کاربرد در زمینه گرافیک مدرن مصرف‌کنندگان، روشی بسیار پیچیده و از نظر محاسبات کامپیوتری پرهزینه محسوب می‌شود. این روش به‌عنوان تکنیکی برای ایجاد تصاویر واقع گرایانه سه‌بعدی در یک محیط بصری طراحی شده یا طراحی محصولات در صنایع مختلفی مثل معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز در بازی‌های ویدیویی به آن شکل کاربرد نداشته است.

این روش به مراتب پیشرفته‌تر از روش‌هایی مانند ری تریسینگ است که در آن یک الگوریتم باید مسیرهای مختلف حرکت پرتوهای نور را محاسبه کرده و یک صحنه کامل را به وجود آورد. بعد از آن از این مسیرهای متعدد میانگین گرفته شده و بعد از رنگ آمیزی و تنظیم میزان روشنایی و نحوه تابش نور، پیکسل ها به‌صورت دقیق محاسبه و ایجاد می‌شوند.

در حال حاضر از فناوری پث تریسینگ تنها در دموهای اولیه‌ای مانند Quake RTX و Portal RTX استفاده شده و هنوز بازی‌های محبوب از آن بی بهره بودند. انویدیا فکر می‌کند که دیگر زمان آن رسیده تا پث تریسینگ درکنار سایر فناوری‌های محبوب این شرکت از جمله سوپر رزولوشن، فریم جنریشن و... در بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار بگیرد.

مسیر استفاده از فناوری Path Tracing

نرم‌افزار جدیدی که به‌تازگی عرضه شده این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا از مزیت‌های این فناوری ازطریق RTX Path Tracing SDK بهره بگیرند. البته که هنوز انتظار نمی‌رود به این زودی‌ها بازی‌های ویدیویی به این فناوری مجهز شوند.

Path Tracing SDK تنها با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی GeForce قابل استفاده بوده و بهترین عملکرد خود را در استفاده از پردازنده‌های گرافیگی سری Ada از نسل RTX 40 به نمایش خواهد گذاشت. نکته حائز اهمیت این است که هنوز هیچ پلاگینی برای موتورهای گرافیک Unity و آنریل انجین منتشر نشده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده