نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۶

انتظار سبقت حجم تقاضا از عرضه‌ی تراشه‌های انویدیا با افزایش فراگیری ChatGPT

انتظار می‌رود که با افزایش محبوبیت ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT، روند رو به رشد عرضه و تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در ماه‌های آینده سرعت بگیرد.

ChatGPT و سایر ابزارهای تولید زبان، تصاویر و ویدیوهای بر هوش مصنوعی به‌شدت روی توان پردازش AI متکی بوده و این همان جایی است که انویدیا دست برتر را در آن دارد. به همین دلیل است که حالا غول‌های صنعت تکنولوژی که درحال ارزیابی ChatGPT هستند، از تراشه‌های گرافیکی انویدیا برای پیش برد اهداف خود استفاده می‌کنند. حالا ممکن است با افزایش فراگیری این ابزارها در صنعت مدرن، یکه تازی انویدیا در حوزه‌ی طراحی و تولید GPUهای مبتنی بر هوش مصنوعی به کمبود این تراشه‌های در ماه‌های پیش رو منجر شود.

براساس گزارش FierceElectronics، ورژن بتای ChatGPT از Open.AI روی بیش از ۱۰ هزار تراشه‌ی انویدیا توسعه یافته اما از زمانی‌که دسترسی عمومی به این ابزار برقرار شده، این سیستم قادر به پاسخگویی به پایگاه بزرگ کاربرانی که به سمت آن هجوم آوردند نبوده است. به همین دلیل است که این شرکت یک اشتراک جدید ChatGPT Plus را معرفی کرده تا علاوه‌بر دسترسی به سرورهای عمومی در زمان اوج مصرف، پاسخ‌های سریع‌تری را به کاربر ارائه کرده و دسترسی به ویژگی‌های بهبود یافته‌ی آن را در اولویت قرار دهد. درحال حاضر ChatGPT Plus با پرداخت حق اشتراک ۲۰ دلار در ماه قابل خریداری خواهد بود.

تراشه گرافیکی نسل جدید انویدیا

غول‌های اصلی صنعت تکنولوژی مانند مایکروسافت و گوگل نیز سعی دارند تا LLMهای شبیه به ChatGPT را در موتورهای جستجوی خود وارد کنند. خبرگزاری Forbes گزارش داده که گوگل برای یکپارچه سازی چنین ابزاری در هریک از نتایج جستجوی خود به ۵۱۲۸۲۰ سرور A100 HGX با ۴.۱۰۲.۵۶۸ پردازنده گرافیکی A100 نیاز خواهد داشت که درنهایت ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

وبسایت Investing.com نیز خاطر نشان کرده که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند مدل فعلی ChatGPT روی بیش از ۲۵ هزار GPU انویدیا پرورش می‌یابد. درحالی که نسخه بتای آن روی ۱۰ هزار GPU توسعه داده شده بود.

ابزار هوش مصنوعی ChatGPT

این خبر می‌تواند برای انویدیا خوشایند باشد اما قطعا برای کاربران و به‌ویژه گیمرها اینگونه نخواهد بود. اگر انویدیا پتانسیل قابل توجهی در تجارت تراشه‌های هوش مصنوعی خود ببیند طبیعتا اولویت‌های این شرکت نیز به این سمت سوق پیدا کرده و عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ را با محدودیت مواجه خواهد کرد. در هر حال باید دید که انویدیا چه رویکردی را در قبال فرصت بزرگی که در مقابل آن‌ها قرار گرفته در پیش خواهد گرفت. تیم سبز قرار است در تاریخ ۲۲ فوریه (۳ اسفند) گزارش سه‌ماهه چهارم سال مالی خود را به سهام‌داران ارائه کند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده