نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۷

Core i9-13900KF می‌تواند بهترین CPU برای اورکلاک باشد

Igor’sLAB با همکاری MIFCOM گزارش مفصلی از دستچین‌ تراشه‌های نسل سیزدهمی اینتل رپتورلیک را ارائه کرده و نتایج بررسی‌های خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.

Igor’sLAB در گزارش جدید خود به بررسی تخصصی پردازنده‌های رپتورلیک اینتل پرداخته و اینبار به سراغ مدل‌های i5 و i7 سری K و KF رفته است. این بررسی‌ها براساس پیش‌بینی عملکرد CPU جدید اینتل که روی مادربرد ایسوز نصب شده، انجام شده است. این سیستم قادر است عملکرد احتمالی تراشه‌ها را براساس نمودار ولتاژ/فرکانس هر پردازنده تخمین زده و اندازه گیری کند. با اینکه این ارقام امکان مقایسه بین مدل‌های مختلف را ندارند، می‌توانند نحوه توزیع تراشه‌های توانمند بازار را برپایه داده‌های گسترده‌ای به نمایش بگذارند.

لازم به ذکر است که Igor قبلاً هم گزارشی از پردازنده Intel Core i9-13900K و مدل KF آن را منتشر کرده و در این گزارش جدید نیز به‌طور ویژه روی Core i7-13700K و i5-13600K و مدل KF آن‌ها تمرکز کرده است. در این سایت داده‌های ۴۸۰ پردازنده Raptor Lake به اشتراک گذاشته شده که احتمالا بزرگ‌ترین تست تراشه‌های رپتورلیک تاکنون محسوب می‌شود.

امتیاز SP پردازنده های Core i9-13900K و 13900KF

امتیاز SP پردازنده های Core i9-13900K و 13900KF

هر ۶ پردازنده سری Core K از یک دای مشترک به نام B0 با ۸ هسته عملکرد و ۱۶ هسته Efficient استفاده می‌کنند. اگر حتی یک هسته Performance هم عمل نکند این چیپ برای مدل‌های Core i9 و Core i7 قابل استفاده نخواهد بود. این اصل برای هسته‌های Efficient نیز صادق است و این تراشه‌ امکان استفاده برای مدل Core i9 را نخواهد داشت.

ترکیب بندی تولید پردازنده‌های جدید اینتل در خصوص به کارگیری یا عدم استفاده از پردازنده گرافیکی یکپارچه نیز تأثیرگذار است. این بدان معنا است که حتی اگر حتی یک هسته از ۳۲ واحد اجرایی تراشه‌های مذکور کنار گذاشته شود این تراشه به یک مدل F تبدیل شده و GPU یکپارچه آن به‌طور کامل غیرفعال خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط Igor’sLAB روی نمودارهای V/F تمرکز دارد. هرچه ولتاژ کمتری برای رسیدن به فرکانس مورد نظر نیاز باشد، امتیاز «پیش‌بینی سیلیکون» بالاتری برای CPU اعمال می‌شود.

نتیجه‌ی نهایی این تست‌ها این است که اینتل برای عرضه پردازنده Core i9-13900KS که به‌صورت پیشفرض فرکانس عملکرد ۶ گیگاهرتز را ارائه می‌کند، حسابی تراشه‌ی Core i9-13900K عقب نگه داشته است. ضمن اینکه ظاهراً پردازنده Core i9-13900KF نیز با بالاترین امتیاز SP بهترین مدل برای اورکلاکینگ است. این سایت مدعی شده که کاربران هیچ مشکلی برای اورکلاک حافظه تا 8200MT/s نخواهند داشت.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده