نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۴

شایعه: توسعه درایورهای مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا برای بهبود عملکرد GPU

گفته می‌شود که انویدیا روی درایورهای جدیدی کار می‌کند که با بهره‌گیری بیشتر از و بهینه‌سازی شده باقابلیت‌های هوش مصنوعی به بهبود عملکرد پردازنده‌های گرافیکی خواهند پرداخت.

شایعه شده که انویدیا برنامه‌ی جدیدی برای توسعه‌ی درایوهای پردازنده‌ی گرافیکی در دستور کار دارد که اینبار با تمرکز بیشتر روی به‌کارگیری هوش مصنوعی در بهبود عملکرد GPU طراحی می‌شوند. البته از نظر فنی هوش مصنوعی همین حالا هم در درایوهای توسعه یافته برای پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مقیاس یا هدف به کارگیری AI برای این منظور هنوز به آن شکل گسترده نشده است. ظاهرا هوش مصنوعی در درایورهای جدید انویدیا به‌طور ویژه روی دستورالعمل‌ها، توان عملیاتی، به کارگیری سخت‌افزار، تنظیمات و رشته‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

درحال حاضر دقیقاً مشخص نیست که این بهینه‌سازی‌ها از نظر تجربه کاربری چه تغییری در عملکرد GPU ایجاد خواهد کرد. گیمرها همین حالا هم می‌توانند از پروفایل‌های بهینه‌سازی داخلی GeForce Experience برای بهبود عملکرد بازی‌ها استفاده کنند. این ابزارها یک سری فرایندهای اتوماتیک و براساس دیتابیس بزرگی از پروفایل‌های عملکرد سیستم هستند که برای سیستم‌های شناخته شده در دسترس قرار گرفتند.

تاثیر هوش مصنوعی بر درایورهای انویدیا

یک ویژگی کاملاً مشابه نیز توسط AMD مورد استفاده قرار گرفته که به‌تازگی فناوری HYPR-RX را معرفی کرده است. علاوه‌بر این سخت افزارهای این شرکت از فناوری Radeon Super Resolution نیز بهره می‌برند که یک ویژگی آپ اسکیل گرافیکی و کاهش زمان تأخیر در عملکرد سیستم است.

در این شایعه اشاره‌ای به اینکه کدام نسل از کارت‌های گرافیکی انویدیا از چنین ویژگی‌هایی بهره‌مند خواهند شد، نشده است؛ اما باتوجه به محدودیت‌هایی که در خصوص نسل جدید تکنولوژی DLSS اعمال شده، حداقل می‌توان احتمال داد که این ویژگی‌ها نیز در انحصاری گرافیک‌های RTX باشد.

به‌طور کلی از چنین بهینه‌سازی‌هایی می‌توان یک ارتقاء ۱۰ درصدی را در عملکرد پردازنده‌های گرافیکی انتظار داشت که قطعا می‌تواند روی تجربه گیمینگ این محصولات تأثیرگذار باشد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده