نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸

افت ناچیز عملکرد RTX 4090 با کاهش نیمی از توان مصرفی

بهینه‌سازی مصرف انرژی کارت گرافیک NVIDIA RTX 4090 از روش آندرولتینگ (Undervolting) و محدود کردن توان مصرفی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج جالب توجهی از آن به‌دست آمده است.

وبسایت QuasarZone مقایسه جالبی بین عملکرد کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 در حالت Undervolting یا در حداقل ولتاژ بهینه GPU بدون افت عملکرد و محدود کردن توان مصرفی کارت انجام داده که امکان بهینه‌سازی بیشتر مصرف انرژی این کارت تا سقف نیمی از TDP آن را نشان می‌دهد. قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کرد که بهینه‌سازی مصرف انرژی کارت گرافیک RTX 4090 بسیار خوب انجام شده است و این نکته در بررسی‌های زمان عرضه این کارت نیز مشهود بود. درواقع تست‌های مختلفی روی این کارت انجام شده که نشان می‌دهند باوجود TDP بالای ۴۵۰ وات این کارت، اکثر بازی‌ها خیلی کم به این سقف نیاز دارند و اغلب در TDP کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال این کارت می‌تواند بیشتر از این هم مورد بهینه‌سازی قرار بگیرد و عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد.

روش محدود کردن توان مصرفی کارت گرافیک RTX 4090 در همان نمودارهای نقد و بررسی زمان عرضه‌ی منابع مختلف نشان داده شد. اما فرایند آندرولتینگ (Undervolting) کمی پیچیده‌تر از این‌ها است و اکثر بررسی‌کنندگان به آن نمی‌پردازند. در این مورد، مقایسه‌ی خوبی بین این دو روش انجام گرفته است.

QuasarZone کارت گرافیک RTX 4090 را با پنج بازی مختلف شامل Cyberpunk 2077، اسپایدرمن استودیو اینسامنیاک گیمز، Forza Horizon 5 ،Lostark و پابجی مورد ارزیابی قرار داد. تمام این بازی‌ها را با رزولوشن 4K و حداکثر تنظیمات گرافیکی اجرا شدند تا بررسی‌کننده از احتمال باتل نک (گلوگاه) شدن GPU و نه سایر قطعات سیستم اطمینان حاصل کند. نتایج زیر برای نرخ فریم میانگین و ۱٪ نرخ فریم پایین به‌دست آمده است:

نتایج بهینه سازی مصرف انرژی RTX 4090

نتایج بهینه سازی مصرف انرژی RTX 4090

به‌طور خلاصه باید گفت که فرقی نمی‌کند از کدام روش استفاده شده باشد. درهرصورت بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌طور چشمگیری بهبود پیدا کرده است. البته Undervolting که به‌معنی سرعت کلاک بیشتر و مصرف انرژی کمتر است، کمی نتایج بهتری داشته، اما به هر حال انجام آن کمی پیچیده‌تر است.

نمودار توان مصرفی RTX 4090

لذا محدود کردن توان مصرفی راه‌حل به مراتب ساده‌تری است که با استفاده از ابزاری مانند MSI Afterburner قابل اجرا است. درهرصورت باید به این نکته توجه داشت که در سخت‌گیرانه‌ترین حالت، افت عملکرد GPU تنها ۸ درصد می‌شود و این درحالی است که کاهش توان مصرفی بعضا به ۱۱۰ وات هم می‌رسد. RTX 4090 در این شرایط با نصف TDP تبلیغ‌شده‌ی آن کار می‌کند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده