نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹

طول عمر محدود آداپتور PCIe هشت پین به ATX 12VHPWR در کارت‌های گرافیک RTX 40

توضیحات ارائه شده برای آداپتور تبدیل PCIe هشت پین به ATX 12VHPWR در کارت‌های گرافیک انویدیا نشان می‌دهد که طول عمر مفید این کابل‌ها به حداکثر ۳۰ بار قطع و وصل کردن محدود شده است.

درحال حاضر تعداد محدودی از تولیدگنندگان به عرضه منابع تغذیه مجهز به کانکتورهای نیتیو ۱۲+۴ پین ATX 12VHPWR پرداختند و این به‌معنی آن است که بخشی از خریداران کارت‌های گرافیک GeForce RTX 40 حداقل تا مدتی به آداپتور تبدیل کابل برق ۸ پین PCIe به 12VHPWR که در جعبه این محصولات ارائه می‌شود، تکیه خواهند کرد. کارت‌هایی که به مشخصات اولیه RTX 4090 پایبند هستند، با آداپتورهای تبدیل ۳ کانکتور ۸ پین PCIe عرضه می‌شوند که با خروجی ۴۵۰ وات RTX 4090 مطابقت دارد. در این بین برخی مدل‌های پریمیوم مانند ZOTAC RTX 4090 AMP Extreme وجود دارند که حداکثر ۴ کانکتور ۸ پین PCIe را به 12VHPWR تبدیل می‌کنند و حداکثر ۶۰۰ وات توام مصرفی را منتقل می‌کنند.

توضیحات آداپتور 8-pin PCIe to ATX 12VHPWR انویدیا

اما نکته جالب توجهی که درباره این آداپتورها وجود دارد، جمله‌ای است که توضیحات آداپتور موجود در جعبه مدل ZOTAC AMP Extreme نوشته شده و به عمر سرویس محدود به حداکثر ۳۰ بار قطع و وصل کردن آن اشاره دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که طول عمر این آداپتورها تنها تا ۳۰ بار اتصال و قطع اتصال آن به سیستم ایمن بوده و بعد از آن از گارانتی شرکت خارج می‌شود. البته که این قضیه برای گیمرهایی که یک بار کارت گرافیک خود را وصل کرده و تا سال‌ها اقدام به جداسازی آن نمی‌کنند مشکلی به وجود نخواهد آورد.

بااین‌حال اورکلاکرهایی که علاقه‌مند به استفاده از کارت در فضای باز بوده و مرتب به اتصال و قطع پردازنده‌های گرافیکی مختلف به سیستم مورد استفاده خود می‌کنند، ممکن است با این مسئله مشکل داشته باشند. همچنین کسانی که به نقد و بررسی محصولات مختلف پرداخته و کارت‌های گرافیک زیادی را تعویض می‌کنند هم باید این موضوع را در نظر داشته باشند.

آداپتورهای تبدیل PCIe هشت پین به ATX 12VHPWR

اما در خصوص علت این محدودیت بهترین حدس ما این است که انویدیا با بررسی فرسودگی مکانیکی این قطعات بعد از چند بار اتصال پیاپی به این نتیجه رسیده که بهترین عمر مفید برای این آداپتورها این تعداد است. اگر به تصاویر ارائه شده توجه کنید، می‌بینید که روی این کابل‌ها لوگوی انویدیا قابل مشاهده است. لذا به نظر می‌رسد که انویدیا مستقیماً این آداپتورها را در اختیار شرکای AIC قرار می‌دهد تا آن را به همراه کارت‌های گرافیک کاستوم خود به بازار عرضه کند.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده