نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱

به کارگیری بیش از ۷۵ میلیارد ترانزیستور در GPU پرچمدار نسل جدید انویدیا

جدیدترین شایعات منتشر شده از مشخصات فنی پردازنده گرافیکی NVIDIA AD102، از به کارگیری بیش از ۷۵ میلیارد ترانزیستور در ساختار این GPU حکایت دارد.

Kopite7kimi، از منابع غیررسمی افشای اطلاعات انویدیا، در جدیدترین گزارش خود مدعی شده که پردازنده گرافیکی پرچم‌دار انویدیا که با نام AD102 شناخته می‌شود، از ۷۵ میلیارد ترانزیستور برخوردار است. رقمی که بیش از ۲.۶۵ برابر GA102، پرچم‌دار نسل قبل تیم سبز است. حالا تعداد ترانزیستورهای تراشه‌ی AD102 فقط ۵ میلیارد کمتر از Hopper H100، پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر انویدیا براساس فرایند ساخت TSMC 4N خواهد بود.

اندازه فیزیکی پردازنده گرافیکی AD102 هنوز نامعلوم است و در حال حاضر امکان مقایسه Hopper و Ada وجود ندارد، اما هردو GPU از حافظه کش L2 بزرگی برخوردار هستند که برای تراشه Hopper به ۵۰مگابایت و Ada به ۹۶ مگابایت می‌رسد.

تصویر کارت گرافیک RTX 4090

البته Kopite به تعداد دقیق ترانزیستورها اشاره نکرده و صرفاْ رقم بیش از ۷۵ میلیارد را مطرح کرده است. احتمالاً تا هفته آینده و زمان برگزاری رویداد GTC به تعداد دقیق آن خواهیم رسید.

پردازنده گرافیکی AD102 از حداکثر ۱۸۴۳۲ هسته CUDA برخوردار است اما احتمالا در سری اول کارت‌های گرافیک GeForce RTX شاهد به کارگیری حداکثر ظرفیت این GPU نخواهیم بود. حافظه گرافیکی GDDR6X و پشتیبانی از رابط گذرگاهه ۳۸۴ بیت از دیگر مشخصاتی است که تاکنون درباره این تراشه به‌دست ما رسیده است.

تاکنون تنها کارت گرافیک RTX 4090 برای به کارگیری این تراشه در ساختار آن در نظر گرفته شده که ظاهرا ۱۶۳۸۴ هسته فعال دارد. بنابراین باید از RTX 4090 انتظار توان پردازش گرافیکی حداقل ۹۰ ترافلاپس را داشته باشیم و می‌توان با کانفیگ کامل تراشه گرافیکی AD102 در مدل Ti مقادیر ۱۰۰ ترافلاپس را نیز متصور شد. شایعات از احتمال عرضه مدل‌های دیگری مانند RTX 4090 Ti یا یک مدل جدید از سری TITAN در آینده خبر می‌دهند که از ظرفیت کامل این تراشه بهره‌مند خواهد شد.

در مورد مشخصات حافظه‌ی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 مجددا به ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X اشاره شد که سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه را در یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت ثبت می‌کند. این میزان، یک پهنای باند ۱ ترابایتی را برای این ماژول حافظه این GPU فراهم می‌کند که با RTX 3090 Ti یکسان است. در مورد توان مصرفی کارت نیز تاکنون مقادیر مختلفی مطرح شده، اما فعلا مقدار ۴۵۰ وات برای TBP آن محتمل‌تر است. در نتیجه TGP کارت به کمتر از این مقادیر می‌رسد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده